Aleš Hudeček
- Od soumraku do úsvitu
Aleš Hudeček o sobě a své práci dává vědět dobrých
15 let. Náleží ke střední generaci umělců, kteří přináší
zprávu o tom, že klasická malba je stále živá. Svůj výtvarný
a lidský pohled na svět, svůj rukopis si vytvořil již dávno.
Od té doby neprodělává žádný překotný vývoj, žádné
zvraty, žádné skoky. Stal se svébytným a pro Hudečka
charakteristickým. Postupně uzrává, stává se jistým. Snad
nejrevolučnější změnou, která v rukopisu Hudečka proběhla,
bylo v polovině nultých let našeho století využití
techniky airbrush. Ale
i tato, tehdy poněkud módní metoda, Aleše
Hudečka zajímala jen krátkou dobu, než vyčerpal všechny její
omezené (?) možnosti. Vrátil se ke klasickému, „konzervativnímu“
malířství. Dnes takové a podobné přívlastky můžeme použít
bez rizika odsudku progresivně naladěných tvůrců a všech zájemců
o soudobý umělecký výraz, nevnímáme je zdaleka pejorativně.
Možná naopak. Aleše Hudečka zajímá čára - kresba, barva
– barevná plocha a barevný akord, světlo, tedy to co dělá
malbu malbou. Pro Hudečkovy obrazy je charakteristické řešení
linearity ve vztahu k barevné ploše obrazu, k atmosféře
obrazu. Jeho čára, linka, to je jeho mistrovství. Je elegantní,
přesná a jistá. Někdy jakoby vystřižena z kavárenského
světa 20. a 30. let min. st. Jistou blízkost v užití
vztahu linearity
a barevných ploch můžeme vidět v díle
malíře Karla Černého. Oba také zajímá sugestivní atmosféra,
nezvyklé světlo. Ale Hudeček je samozřejmě výrazně jiný,
jeho rukopis, zacházení s barvou, štětcová technika je
uvolněnější, ale především je současný.
Aleš Hudeček maluje v cyklech, které se volně překrývají.
Ukázky z několika cyklů namalovaných v posledních
letech a v Olomouci dosud nevystavených, přináší výstava
Od soumraku do úsvitu. Prezentuje zde útržky z cyklu maleb s názvem
Laboratory. Jedná se
o tematický celek věnovaný výtvarnému
umění. Toto téma Aleš Hudeček již zpracovával a to na výstavě
Utopie, kterou mněl v roce 2009 v galerii Beseda v Ostravě.
V připravené sérii opustil porcelánová zátiší, interiéry
a konkrétní citace ostravských umělců a navrátil se zpět k
figurální malbě. Můžeme tak nahlédnout do uměleckých dílen
(odtud plyne anglický název Laboratory – Dílna)
a podívat
se, jak vzniká a žije výtvarné umění. Rozličné ženy a dívky
nás na obrazech provádějí od počátku vzniku umělecké myšlenky
- obraz Laboratoř snění, přes manuální dílny – obrazy Dílna
krajinomalby, Prague Biennale, po Kabinet výtvarné kritiky.
Jednotlivé výjevy však nepopisují jen v prvním plánu svůj
vizuální motiv, ale spíše alegoricky parafrázují současný
umělecký provoz jako takový.
Obrazy jiného rozsáhlejšího cyklu (cyklus Koherence)
mají názvy Koherence, Inkoherence, Konference apod. Na obrazech
vidíme samostatné postavy nebo taky postavy ve skupinách, které
chtějí komunikovat nebo to alespoň dovedně předstírají.
Myslím, že
A. Hudečkovi se ale více, než o moralizující,
psychologizující
a existenciální hlediska, jedná o
podivuhodnou výtvarnou hru, v níž může uplatnit veškerou
svou kreativitu. Krajiny s létajícími talíři (cyklus Křehká
invaze) jsou na pomezí humorné sci-fi a vážné krajinomalby.
V novějších dílech Hudeček zobrazuje tančící
dvojice pod ostravskými haldami (cyklus Uhlo Danceři). Nabízí
nám kontrast neměnnosti, těžkosti obrazné i doslovné a proměny,
lehkosti a akce. Ať už se jedná o tango nebo polku… Zde se
stala krajina, halda, nositelem průmyslové paměti místa, kde
autor žije, tedy Ostravy.
V nejnovějších malbách se stává krajina, tentokrát
modifikována zemědělstvím, stěžejním tématem jeho nových
obrazů (cyklus Seventies). Je
to krajina Hudečkova dětství kolem Uherského Hradiště, kde
pobýval v polovině sedmdesátých let. Podobně jako tradičního
krajináře z minulosti, i Aleše Hudečka zajímá to základní
- symbolika barev, tvar horizontu, světlo a celková nálada
krajiny. Namísto veristického zpodobnění světelných a tvarových
proměn oblohy, před bouří, v bouři apod., autor hledá
jiné nové možnosti dané vnitřními kvalitami malířských
prostředků. Ty zapojuje zpět
do klasického malířského rámce.
Jedná se o malý, ale významný experiment, o hledání konečného
tvaru zapouštěním se do sebe mokrých barev, vpíjením, spojováním
a rozpojováním. Výsledkem je dokonalá iluze dramatických
forem mraků, světla a nebe. Divák se pak jen těžko může ubránit
projevům svých zjitřených emocí...
Aleš Hudeček k tomuto cyklu dodává. „Pracuji s vizuální,
ale třeba
i s čichovou, sluchovou nebo neurčitou pamětí
(nepamětí), neboť mi jde o záznam krajiny mého dětství,
které jsem prožil v Březolupech u Uherského Hradiště.
Proto má například krajina s názvem Březolupy švestkovou
barevnost, tohle místo a sedmdesátá léta mám spojena právě
s vůni hnijících a kvasících švestek. Malba s názvem
Poryv představuje zvukový záznam krajiny, kdy se krajinou bez
jakýchkoliv zábran prohání svištící vítr. Od nekonečna,
do nekonečna. Obraz nesoucí název Bafomet, je personifikací
neurčitých vzpomínek, mystifikací či běsů, které si dnes
vysvětlujeme jinak, než se tehdy udály. Má nám sdělit, že
události
a věci se mohou po letech jevit jiné, než byly. Je to
jako most, jež se nám v dětství zdál obří a vedl
přes velkou řeku, ale dnes víme, že jde o můstek přes
potok.“
Martin Klimeš
|
Aleš Hudeček
Narozen: 31. 5. 1973, Uherské Hradiště
Studia: 1987–1990 SUPŠ Uherské Hradiště
1992–1997Katedra výtvarné tvorby Ostravské univerzity
v Ostravě
Žije a pracuje v Ostravě, vyučuje malbu na SUŠ v
Ostravě
Samostatné výstavy:
2014
Od soumraku do úsvitu. Galerie Caesar, Olomouc
Střepy. Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava
2013
Jubileum v gubernii. Galerie RUBRUM, Ostrava
2012
KOHERENCE. Galerie Kaple, Valašské Meziříčí
2011
Křehká invaze. Galerie Langův dům, Frýdek Místek
Lesbická metafyzika. Galerie kresby, Ostrava
Věci s přívlastky a uvozovkami. Galerie BKC, Brno
(s A. Štechem)
2009
Laboratory. Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
Utopie. Galerie Beseda, Ostrava
Tušení souvislostí. Galerie Bárka kafe, Ústí nad
Labem
2008
Chyba v Matrixu. Šustalova vila, Kopřivnice
Nové druhy. Červený kostel, Hlučín (s M. Hermanovou)
2007
Narozeniny. Galerie kresby, Ostrava,
Vdovy. Galerie Dole, Ostrava
Jedna prázdná, druhá vysypaná. Důl Michal, Ostrava (s
D.Bednářem)
2006
Interiéry. Galerie Holec
2004
Olivový háj. Červený kostel, Hlučín (s K.Szanyiovou )
2003
Pod su k ní. Galerie Skola,Institut pro umělecká
studia Ostravské
univerzity, Ostrava
2002
Kruci fix. Galerie Nibiru, Ostrava
C.A.P.D.P. Na bidýlku, Brno (s K. Szanyiovou)
Pejsek, kočička a
spol. Galerie Pokorný, Prostějov
2001
6,4 kg umění. Na bidýlku, Brno (s K. Szanyiovou)
Úplně jiná, úplně
stejná. Bayer & Bayer, Praha
2000
Pojď blíž, ať tě lépe cítím. GVUO Ostrava
Skupinové výstavy:
2013
Adijé. Galerie Jáma10, Ostrava
Freudenthal Show. Galerie Freud&Thal, Bruntál
Body varu. Divadelní klub, Opava
2012 Dlouho v tobě budu znít. Breda&Weinstein, Opava
Opavský polotovar. Galerie Gottfrei, Opava
Ostrava Art. Slezskoostravská galerie, Ostrava
Jáma v Redutě. Divadlo Reduta, Brno
2011 Pohni křídlem. Červený kostel, Hlučín
Salón 1. Galerie Gottfrei, Opava
2010 Altruism. Bonner Kunstverein, Bonn, Germany
Nedělní chvíle poezie. Galerie Jáma 10, Ostrava
The Gift. Karlín Studios, Praha
2009 Sandy až Mandy. Galerie Jáma10, Ostrava
Ostrava? Výstaviště Černá louka, Ostrava
Vítkovský salon. Galerie Gaudeamus, Vítkov
2008 Ostrava Art. Galerie Jáma 10, Ostrava
Schodiště - Ostrava
Resetting. Městská
knihovna, Praha
Na Bidýlku: umělci z okruhu brněnské galerie na
bidýlku.
Galerie Jelení, Praha
Vjadačka. Galerie Minikino, Ostrava
2007 OVA 95–05. Dům umění, Ostrava
2006 Výstřik. Galerie strážná věž, Ostrava
(skupina VY3)
Vytříbený vkus. Galerie v kapli, Bruntál (skupina
VY3)
OVA 95–05. Dům umění, Ostrava
2005 VY3land. Galerie města Plzně, Plzeň (skupina VY3)
2004 VY3land. Dům umění, Opava
Velký formát. Důl Michal, Ostrava
Brňavka. Dům Pánů z Kunštátu, Brno (skupina VY3)
2003 Perfect Tense. Jízdárna Pražského hradu, Praha
Ostravská úderka. Galerie města Plzně, Plzeň
Nejmladší. Národní galerie, Praha
2002 Egyem meg a szivedet. Galerie Sokolská 26,
Ostrava (skupinaVY3)
Bienále mladého umění. U zlatého prstenu, Praha
2001 Magie barev. Dům umění, Hradec Králové
8 z Ostravy. Galerie Caesar, Olomouc
2000 Whereabouts. -de veemloer-, Amsterdam,
Holandsko
Stipendijní
pobyty:
1999 Rezidenční
pobyt Čimelice, Nadace a centrum pro současné umění, Praha
2003Velký formát. Valtice
2008 (květen) Malířské sympozium Albertovec
2011Smalt Art. Sympozium smaltu, Ostrava Vítkovice
Zastoupení ve sbírkách
Národní
galerie - Veletržní palác, Praha
Dům umění Ostrava
Muzeum umění Olomouc
Sbírka Marek, Brno
soukromé sbírky
|