VOJTĚCH PÁLKA
Narozen / Born: 24. 8. 1986, Brno
Žije a pracuje v Podivíně
/ Lives and works in Podivín
Studia / Study: 2002 – 2003 Gymnázium Pavla Křížkovského s
uměleckou profilací, Brno,
2003 – 2007 Střední škola umění a designu, Brno, 1.-2. roč.
Užitá fotografie (Mgr. Martin Vybíral), 3.-4. roč. Užitá
malba (akad. mal. Jan Vičar)
2007–2013 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér
Grafika I. (prof. Jiří Lindovský).
Ocenění/ Awards:
Grafika roku 2009. Studentská cena – Statutární cena starosty
městské části Praha 1 za digitální tisk V pokoji.
Clam-Gallasův palác, Praha
Grafika roku
2011. Studentská cena – Statutární cena starosty městské části
Praha 1 a čestné uznání za digitální tisk Zrcadlo.
Clam-Gallasův palác, Praha
Grafika roku
2012. Studentská cena – Statutární cena starosty městské části
Praha 1 za sítotisk Čekárna. Clam-Gallasův palác, Praha
Samostatné výstavy /
Solo exhibitions:
2010 The City.
Městská knihovna, Praha–Opatov
2013 Grafiky. Bruntálský zámek, Bruntál
2014 Nemocnice. Galerie Caesar, Olomouc
Vojtěch Pálka
– Nemocnice
Iluzivní
grafika o neiluzívní emoci
„Modeluji model
“životní situace“ tvrdí s oprávněnou jistotou o
obsahu svého díla Vojtěch Pálka, absolvent Školy Jiřího
Lindovského pražské AVU, bytostný grafik, který není na umělecké
scéně neznámou osobností, získal jednu z cen Grafiky roku
2009, 2011 i 2012.
Na první pohled by se
mohlo zdát, že Nemocnice Vojtěcha Pálky jsou lineárním vyprávěním
z prostředí jedné konkrétní nemocnice a sledu jejích prostorů:
Čekárna, Pokoj, Chodba, Koupelna, Operační sál (…). Velký
omyl. Autorův grafický soubor není cyklem v narativním smyslu,
s jednou dějovou linií a osudem jediného pacienta. Soubor Vojtěcha
Pálky přináší výpověď komplexnější a citlivější.
Jeho přímou charakteristikou by mohlo být slovo empatie - vcítění
se; zdravotnické
prostředí v universálním celku. V tomto ohledu je název práce
zavádějící nebo spíše syrově výstižný, protože
charakterizuje soubor jako syntézu, shrnutí podstaty prostředí,
v kterém trpíme, ztrácíme každodenní rituály, svou vlastní
identitu a získáváme poznání „jiného“. Ostatně zavádějící
je vůbec český výraz pro zdravotnické zařízení: nemocnice.
Srovnáním s jinými evropskými jazyky získáme výstižnější
představu. Ruština užívá slovo bolnica, odvozené od významu
slova bolest, angličtina hospital, původně z latinského
hospitale - hostit nebo dokonce hospitalis - pohostinnost. Vojtěch
Pálka ve svém souboru vychází
z intenzivně prožité zkušenosti z nemocničních
zařízení, zejména z hospiců: „ snažil jsem se vytěžit
skutečnosti z mé bývalé práce v nemocničním prostředí
(...), přiblížit se k univerzálnímu tvaru, který by se
vztahoval ke všem zdravotnickým zařízením.“ Zadíváme-li
se do hlubin proměnného rastru autorových grafik, pochopíme
komplexnost jeho vyjádření.
Zásadní východiska
autorovy práce jsou stručně řečeno tři premisy: osobní zkušenost,
zachycení ztráty identity hospitalizovaného a rastr jako odpovídající
grafický zobrazivý prostředek. Zastavme se u dvou posledně
jmenovaných principů. Empatie Vojtěcha Pálky prostupuje celým
souborem nejen v obsahové rovině, ale v souladu, tedy rastr jako
výrazový a prostorový konstrukční
prvek je zároveň metaforou, obrazem odosobnění, ztráty totožnosti,
každodenní bolesti, která je naší nedílnou součástí. Zacházení
s rastrem „modeluje“ nejen ilusivní prostor místností, ale
zároveň emoci, prožívání strasti a zápas s ní. Existuje pět
fází postojů člověka ve vyrovnávání se s nemocí,
bolestí a smrtí, jak rozlišuje a využívá paliativní péče,
a o kterých autor velmi dobře ví. První fází je šok, popírání
stavu a stažení se do izolace,
druhou fázi doprovází zlost a agrese,
třetí fázi představuje smlouvání,
čtvrtou deprese, pátou katarze a hlavně přijetí a smíření
se.[1]
Tyto fáze nemusí probíhat lineárně a nemusí být v zápase
jednotlivce s nemocí zastoupeny ani všechny. Vojtěch Pálka je
ve své práci zpodobňuje intensitou rastru a zároveň prostředím,
situací v iluzívním prostoru odlišných částí zařízení.
Grafický rastr, s
kterým si autor dovedně pohrává a mění jeho destruktivní a
konstruktivní roli, nefunguje v jeho případě jako v
grafice šedesátých let. Plošná strojová estetika tečkovaného
rastru Pop artistů sice může symbolicky odinvidualizovat,
odosobnit o což se částečně snaží i autor, jeho rastr ale
navíc obsahuje konstrukční, iluzivní a emoční složku.
Funguje na základech renesanční konstrukce perspektivy, v níž
Brunelleschi dal viděnému světu vlastní svébytná zobrazivá
pravidla, jak upozorňuje ve své studii Erwin Panofsky, v pasáží
o soustavné perspektivě italské renesance, v souvislosti dějin
prostorové reprezentace a vývoje abstraktního uvažování.[2]
Vojtěch Pálka modeluje virtuální prostor prostředí na základě
paměti prožitků. Lineární rastr buduje pomocí 2D softwarových
programů a následně v závislosti na principech tisku
(serigrafie nebo digitální tisk) pracuje s jeho
metaforickou a symbolickou hladinou (rozšiřováním a zužováním
linií podle působení světla a stínu, destrukce rastru). O
principech modelovaného virtuálního prostoru uvažuje
rusko-americký teoretik médií Lev Manovich.[3]
Manovich si klade otázku jakého druhu a estetických
kvalit je virtuální prostor? Prázdný prostor 3D modelovacího
programu je podle něj prostorem renesančním, definovaným
perspektivní sítí. Od okamžiku zaplňování tohoto prostoru
se situace mění, je zaplňován nespojitými objekty. “Co tady
schází je prostor ve smyslu vztahu
prostor - prostředí nebo prostor - prostředník, prostředí
mezi objekty, atmosféra, která spojí vše dohromady, vliv
objektů navzájem.” Tento prostor je tedy více haptický a
seskupený než optický a soustavný. V otevřeném grafickém
souboru Vojtěcha Pálky se však haptičnost s optičností
v důsledků autorova námětu a práce s rastrem navzájem
prolíná.
Vojtěch Pálka vyjádřil
empaticky, technicky bravurně a promyšleně komplikovaný vjem,
situaci, která je v mainstreamové společnosti tabu. Společnost
orientovaná na výkon a stále udržovanou a rostoucí produkci,
v níž žijeme, smrt odmítá, vytěsňuje. Pro medicínu znamená
smrt selhání vědy a péče o nemocného, všem zúčastněným
pak setkání se smrtí připomene fakt vlastní smrtelnosti.
Jestli člověk v nemocnici identitu ztrácí, Vojtěch Pálka ji
v „Nemocnicích“ získal a nastavil zrcadlo nám, vnímavým
divákům.
Eva Bendová
[1] Helena
Haškovcová, Thanatologie, Praha 2000
|
ZUZANA
TUREČKOVÁ
Narozena / Born: 15. 5. 1988, Brno
Studia / Study:
Studia /
Study: 2003–2007 Střední
škola umění a designu v Brně, obor Užitá malba
2010–2012 Pedagogické minimum v rámci AVU
2011 Studijní stáž (Erasmus): Gray's School of Art/ Robert
Gordon Univerzity Aberdeen - Scotland
2007–2013 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér
Grafika I. (prof. Jiří Lindovský).
Samostatné výstavy / Solo exhibitions:
2010 Nenápadně. Cafebar Vítkov, Praha
Vizuální poetika. Artotéka Opatov, Praha
2012 Krajiny. Knihovna Jiřího Mahena, Brno
2013 Bleší trh. Galerie Platinium, Brno
2014 Bleší trh. Galerie Caesar, Olomouc
Zuzana
Turečková - Bleší trh
Zuzana Turečková
se narodila v Brně, absolvovala zdejší uměleckoprůmyslovou
střední školu a posléze grafický ateliér Jiřího Lindovského
na pražské Akademie výtvarných umění.
Co se týká
autorčiných obrazů, zastavím se hned u samotného slova
obraz. Jak je patrné, její práce kombinují jak výtvarné
techniky – grafiku, kresbu i malbu, tak plochu a prostor. Jedná
se vlastně o grafické matrice, ze kterých se netisklo a které
přecházejí do podoby samostatného dřevěného objektu.
Název celého
cyklu zní Bleší trh, přičemž prvotní impuls a nejvíce
inspirace nalezla autorka na tržišti v Bruselu. Stejně jako návštěvník
vyhledává poklad ve skrumáži různorodých předmětů, vede
autorka zářezy v letokruzích desky a divák přechází
zrakem po detailech obrazu. Náhodnost, určenou částečně
materiálem dřeva, stupňuje Zuzana Turečková energickou
kresbou a vciťuje se tak do člověka ovládaného bohatstvím
vjemů. Na druhé straně uplatňuje i pozorovatelský nadhled,
který převádí do usměrňujících linií skalpelem či dlátkem.
Na menších
formátech cyklu se objevují barevné skvrny připomínající
zkreslený pohled skrze barevné sklo. Zde už autorka proměňuje
zmiňovaný odstup do redukované podoby a vtiskuje do starých
příběhů vlastní představy. Do konkrétních míst vsazuje
neurčitý barevný tvar proplouvající prostorem a evokující
chvilkové zastavení uprostřed pohybu na trhu. Jednotlivé
dojmy vystihuje pozorovatelka různými barvami – dalo by se
říci, že jedenkráte tak zvaně „vidí modře“ nebo jindy
„vidí fialově“.
Bleší trh představuje
zvláštní, přitažlivé místo. Přesto, že obrazy Zuzany
Turečkové jsou povětšinou téměř vylidněné či nejsou
lidské postavy centrem pozornosti, za všemi předměty, jakoby
schoulenými do sebe, a kompozicemi neusazenými do pevných
hranic, se skrývají patrné otázky a studie očekávání,
zda předměty vydají svá tajemství.
V Brně
1. 6. 2014
Mgr. Zuzana
Nováčková
|