KONTEMPLACE SVĚTLA
Obrazy Jiřího
Matějů jsou vizuální metafory. To jistě neříká příliš,
slovo metafora nadto patří do oblasti řeči, a je tedy třeba věc
trochu vysvětlit. Klasická poetika říká, že metafora přenáší
slovo z místa, které je mu vlastní, na místo, kde vlastní
slovo chybí. Je tedy pojmenováním toho, co samo žádné vlastní
jméno nemá. Cosi analogického je však i v poli vidění:
to, co nevidíme, je to, co ve viditelném světě absentuje, ač
nikoli proto, že by tam nebylo. Nelze je však vidět přímo, je
třeba vidět je nepřímo, tedy metaforicky, tedy obrazně. A to
právě, doslova, charakterizuje snad nejvýstižněji obrazy,
které tvoří Jiří Matějů.
Stručně
řečeno: barva se na nich stává metaforou světla. Rozdíl
oproti verbální metafoře spočívá v tom, že světlo
sice má své vlastní jméno, avšak samo nikdy není viditelné
– vidíme jen to, co díky světlu vstupuje do vizuální přítomnosti,
vidíme pouze ve světle. Avšak – metaforické – obrazy Jiřího
Matějů procházejí tímto paradoxem jakoby napříč, jsou
nikoli přímým zviditelněním neviditelného, nýbrž jsou jeho
kontemplací. A dosahují toho zdánlivě jednoduchým způsobem,
ne-předmětnými, ne-figurujícími barevnými kompozicemi. Barva
již neslouží rozpoznatelným podobám, je sama sebou a v kompozici
obrazu tvaruje takříkajíc pouze samu sebe: je vidět jako
barva, nic než barva. A takto je cílem kontemplace, která však
není nic jiného než pohroužení do otázky. Proč vidím
barvu? Protože je světlo. Ale to není odpověď, to je
kontemplace odpovědi, kontemplace světla. Zpřítomňování
nezpřítomnitelného, přítomné nepřítomnosti.
Podle jedné
legendy spatřil Wassily Kandinsky v roce 1869 na výstavě v Moskvě
Monetův obraz kupky sena a tento prožitek se mu nějak spojil s tím,
co četl o kvantové fyzice Nielse Bohra: fyzická realita nemá
žádnou substanci, vlastně ani hmatatelnou realitu; jsou to jen
skoky energetických kvant, realita je rozptýlena do virtuálních
částic, v základech hmotného je cosi zcela nehmotného.
Traduje se, že právě tehdy si Kandinsky položil otázku: je-li
předmět zničen, co na jeho místo?
Jiří Matějů
svými obrazy odpovídá: světlo a barva v takové
kompozici, která ruší protiklad pozadí a popředí, vnějšku
a vnitřku, protože je čistým prostorem souhry viditelného a
neviditelného, která se odehrává mezi barvou a světlem.
Kontemplujíce tyto obrazy, to jest otázku, před kterou nás
postavily, můžeme potom dohlédnout až k tomu, co je dřív
než viditelný, rozpoznatelný svět, což je imateriální,
energetická barevná textura světla, do které je již vždy
vpleteno naše vidění.
Vizuální
metafora: jedno je v druhém, bezejmenné je ve jméně, nepřítomnost
v přítomnosti.
Je
ale důležité, aby nám neuniklo, že obrazy Jiřího Matějů,
jakkoli se na první pohled zdají být geometrické či strukturně
statické, jsou nesmírně dynamické. Jsou vizuální metaforou,
ale možná ještě více jsou pohybem metaforizace, přenášejícím
barvu z místa, které je jí vlastní, na místo, kde je
prostoupena a pohlcena světlem a platí za jeho nejvlastnějšího
nositele.
Světlo se netříští
do barev; barevnost totiž vždy odkazuje k pomíjivým (a
proto různým, rozmanitým) okamžikům, v nichž si uvědomujeme,
že vlastní jména pojmenovávají cosi, co jim není vlastní. A
v nichž si uvědomujeme, že vidouce nevidíme.
Miroslav Petříček
|
CONTEMPLATION OF LIGHT
The paintings of Jiří Matějů are visual metaphors. This
certainly does not say enough, the word metaphor belongs to the
realm of speech, and so it is perhaps necessary to explain a
bit. Classical poetry states that metaphor takes a word from the
place where it belongs to a place where this word is missing. It
is thus a naming of that which has no name for itself. There is
something analogous to this in the realm of seeing: that which
we do not see is that which is absent in the visual world, not
however that is was not there. It cannot however be seen
directly; it is necessary to see it indirectly, i.e.
metaphorically, depicted. And it is literally this which
characterises the perhaps most faithful paintings which Jiří
Matějů creates.
In short:
the colour in them becomes a metaphor of light. The difference
from a verbal metaphor is that while light has its own name, it
is never seen alone – we see only what enters the visual
presence because of light, we see only in light. However –
metaphorically – the paintings of Jiří Matějů enter into
this paradox by a kind of transverse, they are in no way
directly making visible the invisible, for they are his
contemplations. And he is reaching them through a seemingly
simple method, non-objective, non-figural colour compositions.
Colour no longer serves recognisable figures, it is by itself
and in the composition of the painting let us say only itself:
it is visible as a colour, nothing else other than a colour. And
this is the goal of contemplation, which is nothing but
immersion into the question. Why do I see colour? Because it is
light. But this is not the answer, this is contemplation of the
answer, contemplation of the light. Making present that which
cannot be present, the absence present.
There is a
story that in 1869 at a Moscow exhibition, Wassily Kandinsky saw
a Monet painting of a haystack and this experience somehow made
a connection for him to what he had read of quantum physics by
Niels Bohr: physical reality has no substance, actually there is
no tangible reality; there are only energetic quantum leaps,
reality is heaped into virtual particles; at its fundamental
level, matter is somehow completely immaterial. They say that at
this point Kandinsky posed the question: if the object is
destroyed, what is in its place?
Jiří Matějů
through his paintings answers: light and colour in such a
composition that disturbs the counterparts of background and
foreground, exterior and interior, because it is a pure space
for the interplay of the visible and invisible, which is played
out through colour and light. Contemplating these paintings, a
question is posed before us, we can then observe that which
comes before what is visible, the recognisable world, which is
immaterial, the energetic colourful texture of light, into which
our vision is always interwoven.
The visual
metaphor: one in the other, the unnamed in the named, the absent
in the present.
It is important however, that we do not forget that the
paintings of Jiří Matějů, which at first glance may seem to
be geometric or structurally static, are extremely dynamic. They
are a visual metaphor, but perhaps even more they are by motion
a metaphorisation, taking colour from the place where it belongs
to a place where it is penetrated and absorbed by light, and
functions as its own, most characteristic bearer.
Light
does not split into colours; colours always indicate the
fleeting (and thus the diverse, multiple) moments in which we
realise that something’s own name names that which it is not.
And it is here that we realise that in seeing, we do not see.
|