| KONTEMPLACE SVĚTLA  
               Obrazy Jiřího   
              Matějů jsou vizuální metafory. To jistě neříká příliš,   
              slovo metafora nadto patří do oblasti řeči, a je tedy třeba věc   
              trochu vysvětlit. Klasická poetika říká, že metafora přenáší   
              slovo z místa, které je mu vlastní, na místo, kde vlastní   
              slovo chybí. Je tedy pojmenováním toho, co samo žádné vlastní   
              jméno nemá. Cosi analogického je však i v poli vidění:   
              to, co nevidíme, je to, co ve viditelném světě absentuje, ač   
              nikoli proto, že by tam nebylo. Nelze je však vidět přímo, je   
              třeba vidět je nepřímo, tedy metaforicky, tedy obrazně. A to   
              právě, doslova, charakterizuje snad nejvýstižněji obrazy,   
              které tvoří Jiří Matějů.  Stručně   
              řečeno: barva se na nich stává metaforou světla. Rozdíl   
              oproti verbální metafoře spočívá v tom, že světlo   
              sice má své vlastní jméno, avšak samo nikdy není viditelné   
              – vidíme jen to, co díky světlu vstupuje do vizuální přítomnosti,   
              vidíme pouze ve světle. Avšak – metaforické – obrazy Jiřího   
              Matějů procházejí tímto paradoxem jakoby napříč, jsou   
              nikoli přímým zviditelněním neviditelného, nýbrž jsou jeho   
              kontemplací. A dosahují toho zdánlivě jednoduchým způsobem,   
              ne-předmětnými, ne-figurujícími barevnými kompozicemi. Barva   
              již neslouží rozpoznatelným podobám, je sama sebou a v kompozici   
              obrazu tvaruje takříkajíc pouze samu sebe: je vidět jako   
              barva, nic než barva. A takto je cílem kontemplace, která však   
              není nic jiného než pohroužení do otázky. Proč vidím   
              barvu? Protože je světlo. Ale to není odpověď, to je   
              kontemplace odpovědi, kontemplace světla. Zpřítomňování   
              nezpřítomnitelného, přítomné nepřítomnosti. Podle jedné   
              legendy spatřil Wassily Kandinsky v roce 1869 na výstavě v Moskvě   
              Monetův obraz kupky sena a tento prožitek se mu nějak spojil s tím,   
              co četl o kvantové fyzice Nielse Bohra: fyzická realita nemá   
              žádnou substanci, vlastně ani hmatatelnou realitu; jsou to jen   
              skoky energetických kvant, realita je rozptýlena do virtuálních   
              částic, v základech hmotného je cosi zcela nehmotného.   
              Traduje se, že právě tehdy si Kandinsky položil otázku: je-li   
              předmět zničen, co na jeho místo?       Jiří Matějů   
              svými obrazy odpovídá: světlo a barva v takové   
              kompozici, která ruší protiklad pozadí a popředí, vnějšku   
              a vnitřku, protože je čistým prostorem souhry viditelného a   
              neviditelného, která se odehrává mezi barvou a světlem.   
              Kontemplujíce tyto obrazy, to jest otázku, před kterou nás   
              postavily, můžeme potom dohlédnout až k tomu, co je dřív   
              než viditelný, rozpoznatelný svět, což je imateriální,   
              energetická barevná textura světla, do které je již vždy   
              vpleteno naše vidění.  Vizuální   
              metafora: jedno je v druhém, bezejmenné je ve jméně, nepřítomnost   
              v přítomnosti.  Je   
              ale důležité, aby nám neuniklo, že obrazy Jiřího Matějů,   
              jakkoli se na první pohled zdají být geometrické či strukturně   
              statické, jsou nesmírně dynamické. Jsou vizuální metaforou,   
              ale možná ještě více jsou pohybem metaforizace, přenášejícím   
              barvu z místa, které je jí vlastní, na místo, kde je   
              prostoupena a pohlcena světlem a platí za jeho nejvlastnějšího   
              nositele. Světlo se netříští   
              do barev; barevnost totiž vždy odkazuje k pomíjivým (a   
              proto různým, rozmanitým) okamžikům, v nichž si uvědomujeme,   
              že vlastní jména pojmenovávají cosi, co jim není vlastní. A   
              v nichž si uvědomujeme, že vidouce nevidíme.
 
 Miroslav Petříček
    
                 | 
                 CONTEMPLATION OF LIGHT 
                   
                The paintings of Jiří Matějů are visual metaphors. This   
                certainly does not say enough, the word metaphor belongs to the   
                realm of speech, and so it is perhaps necessary to explain a   
                bit. Classical poetry states that metaphor takes a word from the   
                place where it belongs to a place where this word is missing. It   
                is thus a naming of that which has no name for itself. There is   
                something analogous to this in the realm of seeing: that which   
                we do not see is that which is absent in the visual world, not   
                however that is was not there. It cannot however be seen   
                directly; it is necessary to see it indirectly, i.e.   
                metaphorically, depicted. And it is literally this which   
                characterises the perhaps most faithful paintings which Jiří   
                Matějů creates. In short:   
                the colour in them becomes a metaphor of light. The difference   
                from a verbal metaphor is that while light has its own name, it   
                is never seen alone – we see only what enters the visual   
                presence because of light, we see only in light. However –   
                metaphorically – the paintings of Jiří Matějů enter into   
                this paradox by a kind of transverse, they are in no way   
                directly making visible the invisible, for they are his   
                contemplations. And he is reaching them through a seemingly   
                simple method, non-objective, non-figural colour compositions.   
                Colour no longer serves recognisable figures, it is by itself   
                and in the composition of the painting let us say only itself:   
                it is visible as a colour, nothing else other than a colour. And   
                this is the goal of contemplation, which is nothing but   
                immersion into the question. Why do I see colour? Because it is   
                light. But this is not the answer, this is contemplation of the   
                answer, contemplation of the light. Making present that which   
                cannot be present, the absence present. There is a 
                story that in 1869 at a Moscow exhibition, Wassily Kandinsky saw 
                a Monet painting of a haystack and this experience somehow made 
                a connection for him to what he had read of quantum physics by 
                Niels Bohr: physical reality has no substance, actually there is 
                no tangible reality; there are only energetic quantum leaps, 
                reality is heaped into virtual particles; at its fundamental 
                level, matter is somehow completely immaterial. They say that at 
                this point Kandinsky posed the question: if the object is 
                destroyed, what is in its place? Jiří Matějů   
                through his paintings answers: light and colour in such a   
                composition that disturbs the counterparts of background and   
                foreground, exterior and interior, because it is a pure space   
                for the interplay of the visible and invisible, which is played   
                out through colour and light. Contemplating these paintings, a   
                question is posed before us, we can then observe that which   
                comes before what is visible, the recognisable world, which is   
                immaterial, the energetic colourful texture of light, into which   
                our vision is always interwoven. The visual 
                metaphor: one in the other, the unnamed in the named, the absent 
                in the present. 
                   
                It is important however, that we do not forget that the   
                paintings of Jiří Matějů, which at first glance may seem to   
                be geometric or structurally static, are extremely dynamic. They   
                are a visual metaphor, but perhaps even more they are by motion   
                a metaphorisation, taking colour from the place where it belongs   
                to a place where it is penetrated and absorbed by light, and   
                functions as its own, most characteristic bearer.  Light   
                does not split into colours; colours always indicate the   
                fleeting (and thus the diverse, multiple) moments in which we   
                realise that something’s own name names that which it is not.   
                And it is here that we realise that in seeing, we do not see. 
                 
                 
                 
                 
                 
                
           |