Neustále se
setkávám při hodnocení tohoto druhu umění, nebo při pohledu na
mé obrazy, se stejným výrokem: to je geometrie! Omyl, není to
geometrie! Používám jen elementů, které mají geometrický
charakter. Ale k čemu je používám, to je úplně jiný druh myšlení!!!
(Jan Kubíček)
Jan Kubíček
Malíř, kreslíř, grafik, fotograf, ilustrátor, přední
reprezentant české školy konstruktivního umění
Narozen: 30. 12. 1927, Kolín nad Labem
Zemřel: 14. 10. 2013, Kolín nad Labem
Žil a pracoval v Praze.
V letech
1948–1954 studoval v Praze na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a
v letech1954–1957 na Akademii múzických umění, obor scénografie.
Od realistické
malby, přes lettrismus a informel ve svém výtvarném projevu velice
brzy dospěl k čistému konstruktivnímu
řádu
a od 60. let se systematicky zabýval nejrůznějšími geometrickými
modely. Charakteristické pro jeho obrazy a grafiky jsou linie, které
zároveň oddělují barevné plochy. Stejně dobře se dokázal
pohybovat i v oblasti fotografie a objektu.
Jan Kubíček patřil vždy k nejradikálnějším a nejautentičtějších
představitelům z řady důležitých jmen českých racionalistů
generace 60. let.
Svým dílem je
řazen k předním reprezentantům české školy konstruktivního umění
a v grafické tvorbě k zakladatelským osobnostem české serigrafie.
Byl dlouholetým členem spolku českých
grafiků Hollar.
Od konce 60. let se zúčastňuje výstav českého konstruktivismu,
rovněž jako člen Klubu konkretistů, který sdružuje české i
zahraniční elementaristy.
Vystavuje samostatně od roku 1965 a od roku 1953 se účastní
skupinových výstav doma i v zahraničí.
Na přelomu let
1993–1994 Janu Kubíčkovi Wilhelm-Hack-Museum v Ludwigshafen
am Rhein uspořádalo rozsáhlou monografickou výstavu, doprovázenou
obsažným katalogem.
Kromě malby je známá i
Kubíčkova fotografie či ilustrace. Jeho rozsáhlá grafická tvorba
má vedle malířské rovnocenné postavení. Jan Kubíček byl oceněn
za nejlepší Grafiku roku 1999 Cenou Vladimíra Boudníka.
V roce 2014 mu
Galerie hlavního města Prahy uspořádala retrospektivní výstavu
doprovázenou monografií, jejímž autorem
je Kubíčkův dlouholetý přítel, umělecký kritik a sběratel,
Hans-Peter Riese.
Zastoupení
ve sbírkách:
Národní galerie, Praha; Galerie hl. města Prahy; Památník písemnictví,
Praha; České muzeum moderního umění, Praha; Moravská galerie,
Brno; Regionální muzeum, Kolín; Galerie Benedikta Rejta, Louny;
Muzeum umění, Olomouc; Galerie umění, Karlovy Vary; Galerie moderního
umění, Roudnice nad Labem;
|
Samostatné výstavy (výběr):
2014 Jan Kubíček: Retrospektiva.
Galerie hlavního města Prahy
Městská knihovna
2013 Jan Kubíček, Kateřina
Zvelebilová: Dvě brány, jeden svět. Galerie 1. patro, Praha
Jan Kubíček: Systémy, struktury a progrese. AP atelier arch.
Pleskota, Praha
Pavel Hayek und Jan Kubíček.
Galerie Hoffmann, Görbelheimer Mühle, Friedberg, Německo
2012
Jan Kubíček: Systémy a geokonstrukce. Museum Kampa,
Praha
2011 Jan Kubíček: Geokonstrukce, systémy a náhody. Galerie
Zlatá husa, Praha
2010 /2011 Geofyzikální ústav, přednáškový sál, Praha
2010 Jan
Kubíček: Cykly (1951–1985)-Fotografie. Galerie Zlatá husa, Praha
Jan Kubíček/Kateřina Zvelebilová: Spolu.
Regionální muzeum Kolín
2009 Dvořákovo muzeum Kolínska, Kolín (Kolín)
2006 Galerie moderního umění v Hradci Králové, Hradec Králové
(Hradec Králové)
2001 Galerie Caesar, Olomouc
2000 Galerie Václava Špály, Praha
1999 Galerie Goller, Selb (Německo)
1998 Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
Galerie Aspekt, Brno (s Pavlem Haykem)
1995
České muzeum výtvarných umění, Praha
Galerie 60/ 70, Praha
1994 Galerie Ruce, Praha
1993 Obrazy 158_1993, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen am Rhein (Německo)
1992 Dům umění, Brno
1990 Galerie Hoffmann, Friedberg (Německo)
1989 Kulturní středisko Opatov, Praha
1985 Fotografie a fotogramy, Dům pánů z Kunštátu, Brno
1979 Jacques Baruch Gallery, Chicago (USA)
1970 Jacques Baruch Gallery, Chicago (USA)
Galerie Benedikta Rejta, Louny
1969 Galerie Václava Špály, Praha
Galerie
Schütze, Bad Godesberg (Německo)
1968 Galerie Teufel, Koblenz (Německo)
Galerie du Disque Rouge, Brusel (Belgie)
1967 Galerie Václava Krále, Dům umění, Brno
1965 Galeie Holar, Praha
1962 Divadlo Na Zábradlí, Praha
1954 Regionální muzeum, Kolín (s J. Balcarem)
Städtische Kunstgalerie, Bochum (Německo);
Kupferstichkabinett, Drážďany (Německo); Museum Folkwang, Essen (Německo);
Mittelrhein Museum, Koblenz (Německo); Museum of Modern Art, Hünfeld
(Německo); Sammlung Etzold, Städtisches Museum Abteiberg, Mönchengladbach
(Německo); Städtische Sammlung, Norimberk (Německo); Musée
Municipal, Cholet (Francie); Museo Da Arte Moderno della Fundatión
Soto, Cuidad Bolívar (Venezuela); Muzeum Sztuki, Lodž (Polsko);
Riklis Collection of MC Crory Corporation, New York (USA); Stedelijk
Museum, Schiedam (Nizozemí); Muzeum Narodowe, Vratislav (Polsko);
Galerie Hoffmann, Friedberg (Německo); Wilhelm-Hack-Museum,
Ludwigshafen am Rhein (Německo)
|
Kolínský rodák Jan
Kubíček patří společně s Karlem Malichem, Zdeňkem Sýkorou
a Radkem Kratinou k výrazným zástupcům českého
konstruktivismu.
V počátcích své
tvůrčí dráhy zpracovával inspirace několika různých směrů.
Po válce vycházel z civilizační poetiky Skupiny 42, koncem
padesátých let tvořil krátce pod vlivem informelu a posléze, do
počátku šedesátých let, ho ovlivnil lettrismus.
V tomto úvodním životním období jako by si chtěl co
nejvíce vyzkoušet práci s nejrůznějšími médii. Vedle klasických
olejomaleb ale i tašisticky litých obrazů tvořil monotisky,
„typotisky“,
koláže, reliéfy,
asamblážové objekty, ale také kreslil pastely, ryl linoryty,
navrhoval filmové plakáty, významně zasáhl do grafické úpravy
knih a v neposlední řadě fotografoval.
Tuto pestrou škálu uměleckých
aktivit pak během tří čtyř let opustil. Vše osekal, pročistil,
zjednodušil. Písmena jeho lettristických obrazů ztratila sémantický
význam, zůstal jen jejich optický tvar.
Umělec tento tvar uchopil a začal s ním pracovat jinak. Nově,
nesémanticky, minimalisticky. Vše odhodil ve jménu čistoty a
odpoutanosti od emotivního účinku.
Maloval akrylem.
Podobně „přežily“ jen ty nejpřímější způsoby znázornění:
malba a kresba.
Nedlouho před sovětskou
okupací tak Jan Kubíček začal stavět základy svého
konstruktivismu. Postupoval radikálně, redukovaně – směrem k čistotě
a jasnosti. Pracoval se základními geometrickými tvary – čtvercem,
kruhem, linií – a zkoumal jejich vztahy na čisté ploše: dělení,
minimální a maximální kontra-pozice apod. Maloval akrylové
obrazy, ale vytvořil též sérii plexisklových a novodurových
objektů či reliéfů. Odvážil se rozdělit čistou plochu
jednoduchou linií. Vzrušovalo ho to, ale taky trochu děsilo. „Je
to dost? Je tohle ještě umění?“ Ale vnitřní hlas ho přesto táhl
dál. V roce 1969/70 vystavil ve Špálově galerii v Praze
první českou minimalistickou instalaci z plechových objektů.
To bylo první vrcholné období jeho tvorby.
Během dvaceti let po
normalizaci doma víceméně nemohl vystavovat. Pracoval hodně uzavřen
ve svém ateliéru. Osamocený, ale zato velmi soustředěný. V těch
letech postupně opustil důsledně logické přístupy a vpustil do
své tvorby náhodu – v určitém období dokonce výhradně
jen ji, později jako doplněk či uvolnění logických konstrukcí.
Akcentoval geometrické tvary barevnou škálou, kde se barvy stávaly
konkrétními prvky celé kompozice.
|
Druhého vrcholu
své umělecké cesty dosáhl Kubíček v
80. a
90. letech. V sérii obrazů rozvíjel možnosti dělení (dislokování)
kruhů i jiných útvarů osami, posléze pak skládal vedle sebe do
kontrastu další dimenze těchto útvarů. Vznikaly rozměrnější
dvou i vícedílné obrazy, kde logická operace vyústila ve
svobodnou hravost a v sepětí vytvořily organický celek, tak
jako svoboda jde ruku v ruce
s odpovědností.
Po sametové
revoluci se ukázalo, že Kubíčkova tvorba i nadále snese srovnání
s konstruktivisty v Západní Evropě. Jeho dílo znovu
vzbudilo zájem na retrospektivní výstavě v Ludwigshafenu v první
polovině devadesátých let a našlo si cestu i do řady sbírek
zahraničních galerií a sběratelů. Jan Kubíček je také dalším
z umělců tvůrčí skupiny Křižovatka, kteří se během posledních
let představili v Praze rozsáhlými retrospektivami. Ze skupiny
vzniklé na podzim 1963 jako protipól „romantického sentimentu a přemíry
subjektivity“ nedávno vystavovali i K. Malich, H. Demartini a R.
Kratina.
Vedle malování
Jan Kubíček celý život kreslil. Mnohé myšlenky a nápady tak
nejprve prozkoumával, jiné prováděl paralelně s obrazy jako
jejich další možné varianty, které nestačil všechny namalovat.
A ještě jiné vznikaly jako svébytná díla využívající právě
specifické možnosti kresby. Ke konci života se pak Jan Kubíček věnoval
kresbě prostě proto, že již velká plátna nezvládal namalovat.
Značná část této jeho tvorby nebyla dosud vystavena. Možná také
proto, že ji Kubíček považoval za svoji intimní doménu, krajinu
myšlenkového usebrání, do níž vstupoval ve svém neluxusním a
trochu tajemném ateliéru. Kubíčkovy kresby nepůsobí na první
pohled tak silně jako jeho malby, zato z nich vyzařuje komorní
tichost, hloubka, klid a soustředění.
Jan Kubíček měl
hezké vztahy s moravskými galeriemi či muzei (a jejich zastupiteli)
již od dob komunismu. Vystavoval v Brně (částečná
retrospektiva v roce 1992), Olomouci, v Ostravě, v Boskovicích.
Jeho dílu se v Brně dlouhá léta věnoval Jiří Valoch, početnou
sbírku Kubíčkových prací má olomoucké Muzeum umění a Moravská
galerie v Brně vlastní některé vzácné rané objekty. Pokud jde o Galerii
Caesar, ani tady se malíř nepředstavuje moravským divákům poprvé.
Vedle „klasických“
vícedílných obrazů z osmdesátých a devadesátých let
tentokrát představujeme v premiéře několik ukázek Kubíčkových
kreseb a prací s papírem. Kromě řady vyřezávaných plastických
koláží ze souboru „Forma-akce“ jde o výběr prací ze souboru
„Akce s liniemi“. Na základě stejné myšlenky také
vznikly asi tři poměrně vzácné obrazy. Pro srovnání je vedle
kreseb vystaven i jeden z nich.
Kateřina Zvelebilová
|