Znovu po devíti
letech vystavuje tu Tomáš svou plnou souhru očividného
s vizí v mysli probuzenou a z kreseb se rodící. Už sám
proces, volba materiálů a způsob práce s nimi je obsahem
jejich výpovědi. Počítá s
jedinečnou stopou v krbu vypálených uhlů,
s ryzí krásou směsi starého vosku, dřevěného popela a
železné rudy v enkaustice, se stékavostí vody v akvarelu...
Podobně splývá v něm vůle s poddajností. Navenek působí až
zasněně, překvapí ale pevným
stiskem ruky. Kreslí v ucelených řadách
a nevrací se k cyklu jednou uzavřenému. Zato samo kreslení
je mu návratem do chvíle nad kovadlinou, k četbě Kalevaly,
Ovidia a Homéra, k radosti z nádherné houby nebo k
šumění deště v listoví.
Protiklady stírá s přirozenou lehkostí... pevnost i v křehkosti,
jistota ve chvění, věcnost v
nepolapitelnosti, sametová měkkost s
vůlí sevřít do dlaně unikající a ukovat stíny, jemné záchvěvy
prchavého vpečetit do spleti čar
a hmoty barev... to všechno je
mu snad už do vínku dané. Dokáže uchránit křehkou svobodu
a nespoutatelnost bezejmenného. Do ní se ponořit, být
tvarem beztvarému, vůlí bezděčného, jeho branou bez zábran
a čirou průhledností, otevřenou příchozímu. Plynout bez
pohybu a stát se kresebnou sítí k ulovení dechu, paprsku
světla nebo větru v oblacích. Být
živým zpřítomněním dotyků dávných
i budoucích, ať už květináčů na parapetu nebo krajin
z popela, tušených tkání vláčných
těl v jiskření mezi úderem kladiva
a žhavým železem na kovadlině... ve zrození nových světů
v mysli i v samém středu všeho bytí. V jeho prapodstatě
a v popření času jedinečným
okamžikem.
To všechno mu pevně srůstá a obojí vidění, očima i myslí,
je stejně skutečnou a stejně
uhrančivou cestou niterného růstu. Výslednými
kresbami je radostí i jen listovat a výstava je proto vzácnou,
až sváteční příležitostí k živému setkání s nimi.
Miroslav
Koval
|
Japonský
meč má dnes pro mne především uměleckou hodnotu,
používáním tradičních postupů při výrobě čepelí
se snažím co nejvíce přiblížit schopnostem dávných kovářů,
jejich citu pro materiál, dokonale zvládnuté technologii a
nadčasovému designu. Od
roku 2012 si proto ocel připravuji sám, přetavuji historické
(více než 200 let staré) svářkové železo
(„oroshigane“), připravené železo zpracovávám překládáním
a následným svařením v ohni, kalení čepelí provádím
pomocí hlíny nebo bez ní.
Od roku 2013 používám
řemenový buchar FIX 1A (do roku 2012 jsem všechny čepele
vyrobil pouze ručně), spolupracuji
s profesionálními brusiči („togishi“) a výrobci koshirae
(„koshiraeshi“).
Příležitostně
vyrábím také tsuby nebo jiné kovové součásti meče, mojí
hlavní činností však zůstává výroba čepelí.
|