MATOUŠ LIPUS - JAKUB TYTYKALO
 
   
MRAMOROVÝ OBLOUK

                     POHLED DO VÝSTAVY / EXHIBITION VIEW

Matouš Lipus
Narozen / Born: 12. 1. 1987, Olomouc, CZ
Studia / Study: Od 2008 UMPRUM, ateliér sochařství 2013–2014 atelier hostujícího pedagoga AVU, Nicole Wermers, Artur Zmijewski
2012 pracovní stáž Polsko Bezalel Academyof Art and Design, Jerusalem
2011 Academy of Fine Arts Krakow
2009 ateliér figurálního sochařství a medaile, AVU

 

 Jakub Tytykalo
Narozen / Born: 18. 9. 1984, Myjava, SK
Studia / Study: 2008–2014 Akademie výtvarných umění, ateliér Grafika 1 Jiřího Lindovského, ateliér Kresba Jiřího Petrboka, ateliér Socha 1 Jaroslava Róny
2013 Universidad Complutense Madrid – Erasmus
2005–2008 Střední umělecko- průmyslová škola, Uherské Hradiště, obor Grafický design

 

 

Matouš Lipus
Zvětšování sochy Noci v hlíně v poměrovém měřítku 1: 1,7. 2014, 
v pozadí model – 2013, akrylový tmel, dřevo, pigment, 
160 × 45 × 120 cm

Matouš Lipus
Foto z ateliéru – zleva  Dřevorubci. Sazeč. Michelangelův David. 2013–2014,
kombinovaná technika, dřevo, různé rozměry

 
Jakub Tytykalo
Síť. 2014, 90 x 120 cm, akryl na plátně
Jakub Tytykalo
Podivuhodné letní mystérium. 2014, 
120 x 200 cm, akryl na plátně

MRAMOROVÝ OBLOUK

Zdá se, že vedle dědictví klasické modernistické abstrakce je v současnosti dosud nejživějším způsobem výtvarného myšlení skrze surrealistickou imaginaci. Lze vlastně říci, že postupně skrze mnoho generací je surrealismus dosud významným polem živého uměleckého diskurzu. Ptá-li se současné umění po smyslu modernismu, má tak na mysli přehodnocování nejen tematické a myšlenkové stránky uměleckého díla, ale především jeho formální ukotvenosti nejen v historických avantgardách, ale mnohdy napříč dějinami umění vůbec.

Výstava Mramorový oblouk, který konotuje cosi bytostně klasického a tradičního, předkládá specifický způsob přehodnocování tradičních médií prostřednictvím tvorby sochaře Matouše Lipuse a malíře Jakuba Tytykala. Signifikantními rysy jejich tvorby jsou tedy právě klasická řemeslnost a snaha definovat dané médium skrze něj samotné a jeho ideovou redefinici. Podstatou klasického média je pro ně na půdorysu klasické rozvahy prostoru, kompozice a barev, vkládání symbolických významů obracejících se do zcela současného světa. Témata Matoušových 
a Jakubových prací navazují na tradici chápání uměleckého díla jako výsostného duchovního monumentu, který však podrobují aktualizaci jeho ironizací, humorem a především prostřednictvím sebe samotného, což však nepřináší jeho rozklad, ale určité ujištění o jeho smysluplnosti. Lze tedy říci, že Matouš a Jakub ve svých dílech využívají metodu kritického myšlení, a to za použití metod kritiky samotné, jíž upevňují současnou pozici a smysl klasických médií malby a sochy.

Matouš Lipus (*1987, Olomouc), student Ateliéru sochařství Dominika Langa a Edith Jeřábkové na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, se sochou pracuje formálně zcela 
v jejích klasických intencích. Tradiční staré sochařské formy však aktualizuje narušením představy o jejich vznešenosti vkládáním humorného podtextu. Jeho sochy rezonují někde mezi klasickým barokním sochařstvím se všemi jeho ornamentálními strukturami 
a surrealistickou imaginací.

Jakub Tytykalo (*1984, Myjava), absolvent Ateliéru grafiky I Jiřího Lindovského na Akademii výtvarných umění v Praze, ve svých obrazech pracuje s rozostřenou hranicí mezi abstrakcí a zobrazivostí. Jakási sakralizace a specifická barevnost objektů na jeho plátnech evokuje surrealistické pravzory v italské 
a španělské manýristické malbě.

Jakub Král

 

MARBLE ARCH

Jakub Tytykalo, Matouš LipusIt appears that after the heritage of classical modernist abstraction, at present the most lively method of creative art thinking has been via the surrealist imagination. It can actually be said that gradually, across many generations, surrealism has been the most expressive field of lively artistic discourse. If one is speaking of contemporary art in the sense of modernism, then one is thinking of reappraisal not only on the thematic and philosophical sides of the artistic work, but primarily of its artwork’s formal anchoring, not only in the historical avant-gardes, but often in the history of art itself.

The exhibition Marble Arch, which denotes something of the classical and traditional temperament, presents a specific method of reappraisal of traditional media via the works of the sculptor Matouš Lipus and the painter Jakub Tytykal. Significant elements of their work also include classical craft and an attempt to define the given medium via itself and its conceptual redefinition. The foundation of classical media is for them set upon the basis of the classical balance of space, composition and colour, thereupon placing symbolic significances reflecting the quite contemporary world. The themes of Matouš’s and Jakub’s works are based on traditional understanding of the art work as a sovereign spiritual monument, which is however subjected to the actualisation of its ironicising, through humour and primarily through the medium of itself, which however does not bring about its reduction, but rather a certain assurance of its meaningfulness. It should be stated that Matouš and Jakub make use of the method of critical thinking in their works, via use of the methods of criticism thus consolidating the contemporary position with the sense of classical media of painting and sculpture.

Matouš Lipus (b. 1987, Olomouc), a student in the Sculpture Atelier of Dominik Lang and Edith Jeřábková in the Prague Academy of Arts, Architecture & and Design, works formally with sculpture in its classical intensities. However, he actualises old, traditional sculptural forms by disturbing conceptions of their grandeur by adding a humorous subtext. His sculptures resonate somewhere between classical Baroque sculpture, with all of its ornamental structures, and the surrealistic imagination.

Matouš Lipus (b. 1987, Olomouc), a student in the Sculpture Atelier of Dominik Lang and Edith Jeřábková in the Prague Academy of Arts, Architecture & and Design, works formally with sculpture in its classical intensities. However, he actualises old, traditional sculptural forms by disturbing conceptions of their grandeur by adding a humorous subtext. His sculptures resonate somewhere between classical Baroque sculpture, with all of its ornamental structures, and the surrealistic imagination.

Jakub Tytykalo (b. 1984, Myjava, Slovakia), a graduate of the Graphic Arts Atelier of Jiří Lindovský at the Academy of Fine Arts in Prague, works in his paintings along the border between abstraction and depiction. A sort of sacralisation of the specific colour of objects on his canvasses evokes the surrealistic prototypes from Italian and Spanish Mannerist painting.

 

 

 

ZPĚT


 

Celoroční výstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z grantu Ministerstva kultury ČR,
města Olomouce a Olomouckého kraje.



                             © Galerie CAESAR