První plán
Moje práce je
zaměřená hlavně na kontakt s materiálem a barvou. Zajímá
mne extrémní nálada, extrémní výraz, extrémní paleta. Chci
přilákat diváka k obrazu.
Pro tento výraz
je mou inspirací výrazná barevnost v krajině, nejčastěji
v prostředí zahrad. Proto často kreslím a sbírám
inspiraci venku, v přírodě. Pro můj současný projekt ale
pracuji místo nástrojů, štětců a barev v tubách, s hmotou
průmyslově nabarveného krepového papíru. Tento materiál mi
dobře vyhovuje pro mé potřeby. Nepopírám ho, využívám ho,
tak jak vzniknul. Přitom se dobře snoubí s mou vizí a já
oživuji jeho hmotu vlastním duchem. Skládám ho, slepuji, a pak
ho zas rozpouštím a exponuji světlu. Pohrávám si s kýčovitostí
a líbivostí a vědomě zůstávám v prvoplánové prostotě.
Neskrývám, že pracuji na svých věcech spontánně, z čisté
radosti z barev a chuti.S krepákem je však spojena také
sentimentalita a nostalgie. Záhony a zahrádky jsou současně
hroby, pouťové růže po delším čase vyblednou a jejich
radostná křiklavost zmizí. Stejně tak mé krepové objekty se
stanou zhmotněním dočasnosti a pomíjivosti. Jejich vnímání
v čase se pro diváka naprosto promění.
Někdy řízeně
kropím záhon / hrob vodou, barvy ožijí a pracují nezávisle
na mně. Začnou se vpíjet jedna do druhé, vytvářet své
vlastní obrazce i moment překvapení. Z některých papírových
objektů se po polití vodou stanou „akvarely“. Rozpíjení
barev pak podstatně mění vizualitu i krepového papíru. Pro
mne je tato akce samotnou malbou. Zážitek z rozpouštění
barev chci předat divákovi přímo začerstva. Forma a konečný
produkt není pevně určen. Jedním z prvkůje intuitivnost
tohoto procesu.
Dávka naivity
je v mé práci přiznána a toto přiznání by měl vnímat
i divák. V mnoha směrech bych se ráda přirovnala i k postojům
severoamerické malířské skupiny New New Painters, kteří
deklarují, že jejich tvorba neobsahuje žádný vyšší smysl
či poselství. Jde o obrazy, u nichž je dominantní barva a
materiálnost. Ohromují svými křiklavými barvami a vydouvajícími
se povrchy, bezprostředností a neomaleností. Přesto se v mojí
práci objevuje jistá obsahovost, která navozuje v divákovi
určité konkrétní vzpomínky, asociace a pocity. Třeba květiny,
můj hlavní inspirativní zdroj, jsou pro mě nositelkami mnoha významů.
Květina má jeden jasný krásný úkol – být přitažlivá a
barevná, tedy vábivá. A to je to, co mne na ní zajímá. Také
chci vábit diváka, aby se díval na má díla a užíval si. Tím,
že se pohybuji na hranici naivního umění nebo i kýče, chci,
aby práce působila nekonformně a svěže. Objekty jsou pro první
plán myšleny jen jako barevný atak, jako barevné stánky s občerstvením,
mají prostě působit radost, mají se rovnou vizuálně ochutnávat.
Karolína Klimešová
|
First plan
I wish I took part of your residency. It is for me a big
opportunity to obtain a great resource for my maximum
concentration at work. Also, a new place and meeting with
artists and professionals in my field will be rewarding. It is a
unique opportunity to advance my work one step further.
My work is mainly focused on contact with material and color. I
am interested in extreme mood, extreme expression, extreme
range. I want to attract the viewer to the image.
For this expression is my biggest inspiration distinctive color
in the landscape, most often surroundings of gardens. Therefore
I often draw inspiration and gather it outside, in nature. For
my current project instead of classic working tools, brushes and
paints in tubes, I would like to use a mass industrially painted
crepe paper. This material suits me well for my needs. I do not
deny it, I use it how it is. In doing so, it goes well with my
vision and I reviving the spirit of its own mass. Compose it,
stick together and then melt it again and expose to the light.
I play with kitsch and appeal. Consciously flow in superficial
simplicity. I do not hide that I'm working on my things
spontaneously, from the pure joy of color and taste. With crepe
paper however, it is also connected sentimentality and
nostalgia. Flower beds and gardens are also graves, fairground
roses fade after a time and their joyful loudness disappear.
Likewise, my crepe objects become materialization of temporality
and transience. Their sense of time is for the viewer completely
transformed in time.
Sometimes I
intentionally spray flower bed / grave with water, then colors
come to life and work independently on me. They are beginning to
penetrate into each other, create their own patterns and moments
of surprise. Some paper objects with presence of water became
"watercolored". Color bleeding then substantially
changes the visual of crepe paper. For me is this actionpainting
itself. The experience ofdissolvingcolorsI want to passthe
viewerdirectlyinstantly. The formand the final productare
notfixed.One elementof this processisintuitive.
The dose of
naivety in my work is clear and should be perceived by
spectators as well. In many ways I would like to be compared to
the attitudes of North American painting group New New Painters,
who declares, that their work does not contain any higher
meaning or message. These are only images with the dominance of
color and materiality. Impress with bright colors and overflow
surfaces, directness and bluntness. Yet in my work appears
certain content, which evokes a specific memories, associations
and feelings in the viewer. For example flowers, the biggest
inspirational source for me, are carriers of many meanings. The
flower has a beautiful clear task - to be attractive and
colorful, thus enticing. And that is why I am interested in it.
I also want to attract the viewer to look at my work and enjoy
it. By that borders on naive art or kitsch that I am using, the
final product should look nonconformist and fresh. Objects are
in the first plan meant just as colorful episodes as colorful
food stalls, they just act happy, have equal visual taste.
Karolína Klimešová
|