motto:
svoboda, pravda, geometrie
Zdeněk Kučera
dovršil letos 1. května osmdesátku. Litovelský rodák
maturoval na Slovanském gymnáziu v Olomouci a vystudoval
matematiku a výtvarnou výchovu na Fakultě přírodních věd
UP. Výtvarnou a pedagogickou činnost započal na Ostravsku. V
konkurzním řízení v roce 1959 získal místo asistenta pro
modelování na tehdejším Pedagogickém institutu v Ostravě,
kde působil do okupace v roce 1968. V roce 69 byl z politických
důvodů propuštěn. Z popudu Ladislava Špačka rozmnožil pro
ostravské vysokoškolské studenty posmrtnou masku Jana
Palacha. V roce 1992, již jako habilitovaný docent, byl přijat
na olomouckou katedru výtvarné výchovy, kterou vedl po dvě
funkční období. Univerzitním profesorem byl jmenován 1997,
emeritním profesorem UP v roce 2005.
V ostravském
období se věnoval ponejvíce sochařské tvorbě, od počátku
šedesátých let volné i užité grafice a malbě. Koncem šedesátých
let se stal členem mezinárodního uměleckého uskupení Klub
konkretistů, které bylo však režimem zlikvidováno. Po roce
1990 inicioval obnovení činnosti KK v Olomouci pod názvem
Klub konkretistů 2. Je nositelem ceny Masarykovy Akademie umění
a zlaté medaile Univerzity Palackého.
(text Kučery)
Po více než třicetiletém působení na Ostravsku se v roce
1992 vrátil malíř, sochař, grafik a výtvarný pedagog Zdeněk
Kučera do Olomouce jako celostátně renomovaný umělec, který
se aktivně podílel na formování vývoje české výtvarné
kultury posledního půlstoletí. Jeho jméno je spjato především
s výrazným nástupem konstruktivních tendencí, které
se jako opozitum dobově aktuálního informelu a nové
figurace profilovalo na kolektivní bázi v průběhu šedesátých
let minulého století. Právě na Ostravsku našel také názorově
podobně orientované umělce z okruhu konkrétního
projevu a nové citlivosti (Eduard Ovčáček, Rudolf Valenta,
Jaroslav Rusek, Jiří Bielecký aj.). K tamnímu prostředí
se váží i koncepčně podnětné pobyty brněnského
teoretika Jiřího Valocha a iniciátora vzniku Klubu konkretistů
Arsena Pohribného. Lze tedy říci, že Kučerův tvůrčí
program měl dostatečné intelektuální zázemí ale i
dostatek intimity chránící jeho individuální charakter. V kontextu
konstruktivních tendencí české provenience je pozice Zdeňka
Kučery jedinečná především důslednou orientací na racionální
aspekty uměleckého výrazu, který však nepostrádá emotivní
zaujetí a estetickou přitažlivost. Racionalitu je v jeho
případě nutné vnímat v konotacích jeho tvůrčí
filozofie, tedy v rámci vnímání rozumu jako výsostně
lidské schopnosti poznávání a interpretace jsoucna. Jedná
se tedy o jakýsi otevřený interval nekonečného množství
podnětů, který člověku umožňuje plnohodnotně zacházet s empirií
i představou – konkrétním tvarem či hmotou a jejich tvůrčím
zhodnocením.
|
|
Kučerova výstava
Malá retrospektiva dokumentuje jeho malířskou a grafickou
tvorbu v časovém rozpětí čtyř desetiletí. Přes
absenci sochařských realizací, které jsou významnou a
programově nosnou součástí jeho uměleckého programu,
poskytuje expozice solidní informaci o klíčových stadiích
autorova tvůrčího myšlení. Jsou zde zastoupeny práce
akcentující estetický účin geometrických útvarů či
tvarových segmentů, s nimiž autor jednou zachází na
ploše formátu v poloze minimalistické naléhavosti primárních
struktur a jindy tyto morfologické elementy rozvádí do
konceptuálně působících vztahových souvislostí. Výsledkem
Kučerovy tvůrčí demiurgie jsou rovněž takzvané nemožné
útvary, které vznikly překvapivě protismyslnou organizací
geometrických těles na obrazové ploše. Jsou dokladem
autorova respektu k logickému řádu i smyslu pro paradox.
Tyto artefakty současně evokují otázky o smyslu a významu
iluze a optického klamu jako prostředku uměleckého zobrazení
konkrétního. Přestože se v malířských realizacích,
které vznikly v posledních dvaceti letech, i nadále zabývá
skladbou různých geometrických segmentů, převažují v expozici
práce, jejichž výraz akcentuje především velkorysé vyznění
barevných ploch. Bez ohledu na invenční rafinovanost členění
obrazové plochy a důslednou věrnost estetice konkrétního je
možné tuto výrazovou artikulaci vnímat jako dosažení určité
tvůrčí nirvány, duchovní harmonie a moudrého nadhledu člověka,
který ví své. Dosavadní dílo Zdeňka Kučery je nejen
materializovanou deskripcí mimořádné intelektuální a tvůrčí
invence ale i aktuálním mementem smyslu lidského bytí ve
virtuálně generované realitě naší globální současnosti.
Jiří Hastík
Samotišky
15. 7. 2015 |