Marie Blabolilová: Uvnitř a
vně | Inside and Out | Jiří Hůla |
První grafiku vytiskla v roce
1967, celkem jich je kolem 800, za jeden rok zhruba dvacet čísel.
Jsou mezi těmi roky léta obzvlášť tučná (konec sedmdesátých
a začátek osmdesátých let) i hubenější, v poslední době
Marie Blabolilová ale hlavně maluje. V obou případech
se inspiruje skutečností, nikdy pouze nezobrazuje, vytváří
jakoby jinou, souběžnou realitu, provázanou bodově se skutečnou
skutečností.
O práci Marie Blabolilové jsem napsal asi dvacet textů, a tak
je pro mne stále obtížnější přijít s něčím novým, některé
věci možná ani nedokáži povědět lépe. O čárovém
leptu:
„Podobu věci (světa) Marie nevykresluje, vymezuje ji
soustavou čar a čárek. Objem skutečného stromu také nikdy
není přesně daný, proměňuje se každou vteřinou, pohybem
slunce po obloze, záchvěvy větru. Narýsovat kružnici je
snadné, vypočítat přesně (naprosto přesně) její obvod
nemožné, můžeme se k němu vždy – díky jedné z nejdůležitějších
matematických konstant, magickému transcendentnímu číslu π
– jenom přibližovat. Strom se sice může podobat kouli, ale
nikdy nedokážeme rozlišit, kde končí jeho koruna, kde začíná
díra nebe prosvítající větvemi a listy, kde už je zem
porostlá nízkou travou. Co ještě jsou nehybné listy a květy,
co už údery deště? A právě tady, na společném území
rozličných směrů, čar a šrafatur je tajemství Mariiných
grafik. Po chvíli v mysli diváka ožijí, začnou se -
jasné a zároveň neuchopitelná jako skvrna na sítnici oka -
proměňovat.“
K řadě námětů se Marie
opakovaně vrací, zpracovává je v mnoha variantách. Kromě
známých přírodních motivů - jako jsou stromy, keře, zahrádky,
pole a lesy, kopce a krajiny – už od 80. let vytváří
znepokojivé vnitřní a vnější prostory – klece, akvária,
chodby, průchody a podchody, pusté byty, domy a sídliště
– podivná místa (místa pro život) plná prázdna a smutku.
Smutek, nemožnost dobrat se konečných odpovědí (tajemstvím
je jenom to, co se nikdy nedovíme), prázdnota, která není
nikomu k pronajmutí, jsou v jejich grafikách stále
přítomné.
Marie intuitivně chápe, že
ke každé bytosti i věci, ke každému bodu patří i jeho
okolí. Země je, stejně jako buňka chráněná blanou,
obklopená slupkou atmosféry. Každá hranice je oboustranně
průchozí, vše živé přesahuje do prostoru. Lidé, zvířata,
stromy i předměty vyzařují energii, která je překračuje.
Marie Blabolilová dokáže tuto auru ve svých dílech
zaznamenat a uchovat.
V grafikách vystavených v
Caesaru je něco, co v předchozích (nebo alespoň ne tolik)
nebylo – ironie a sebeironie. Svět je jaký je, na tom
jedinec nic (skoro nic) nezmění. Marie vidí hrůzu a úpadek
současného světa, sídliště podobná králíkárnám,
krajinu mučenou dálnicemi, zoufalství satelitních čtvrtí
nazývaných kdoví proč podnikatelské baroko. Ironie a
sebeironie není výsměch ani vtip. Možná to je – možná
jediná možná - obrana.
Jiří Hůla
|
|
Marie
Blabolilová printed her first graphic work in 1967; by now she
has about 800 to her credit, an average of a
dozen a year. Since that time there have
been especially productive years (the late 1970s and
early 80s) and leaner years; in the past few years however Marie
Blabolilová mainly has been painting. In both
painting and graphic works she is
inspired by reality; never merely depicting, she creates a
kind of other, rival reality, connected at
points with real reality.
I have probably written two dozen texts on the works of Marie
Blabolilová, so for me it is difficult to come
up with something new; some things
perhaps I could not put any better. On
her line etching: “Marie does not draw
the form of a thing (the world), she delineates it via
a system of lines and strokes. The dimension of a real tree is
also never a precise given; it changes
with every moment, the movement of the
sun in the sky, the trembling of the wind. Sketching a circle is
easy, to measure its circumference precisely
(with exact precision) is impossible; we
can only ever – thanks to one of the most important mathematical
constants, the magical, transcendental π – approximate
it. A tree perhaps could resemble a ball, but we
are never able to discern where its crown
ends, where the hole the sky peeks through its
branches and leaves starts, where on the ground it’s overgrown
by low grass. Where are those motionless leaves
and flowers, after buffeting by the rain?
And right here, on the shared ground of sundry directions,
lines and hashes, is the mystery of Marie’s graphic works.
After a while in the mind of the viewer they
come alive, they begin to – clear and at the same time
incomprehensible, like a splotch on the eye’s
retina – transform.”
Marie returns again and again to a number of subjects,
elaborated in many variations. In
addition to well-known nature motifs – such as trees,
bushes, gardens, fields and woods, hills and landscapes –
since the 1980s she has been creating
uncomfortable inner and outer spaces –
cages, aquariums, hallways, passageways and underpasses, abandoned
flats, homes and housing estates – weird places (places
for life) full of emptiness and sadness.
Sadness: the inability to find the final
answers (mystery is only that which is never revealed to us);
emptiness: that which is never rented to anyone – these are
ever present in her graphic works.
Marie intuitively understands that to every being and thing, to
every point, belong its surroundings. The
world, just like a cell protected by a
membrane, is surrounded by the peel of its atmosphere. Every
boundary is passable on both sides; all living
things extend into space. People,
animals, trees and even objects radiate energy, which transcends
them. Marie Blabolilováis able to note and preserve this
aura in all her works.
In
the graphic works on display at Caesar is something which in
previous exhibitions (or at least, not to such
an extent) was absent: irony and
self-irony. The world is the way it is, and an individual
cannot (or almost not) change it. Marie sees the
horror and the decline of the
contemporary world, housing estates resembling rabbit
warrens, landscapes tortured by motorways, the despair of
satellite suburbs named who knows why
entrepreneur Baroque. Irony and
self-irony are not derision nor jokes. Possibly they are a
– possibly the only possible – defence.
|