Patrně
souvisí se samou podstatou grafické tvorby mimořádná
koncentrace a bedlivé promýšlení adekvátních technických
a výrazových prostředků k postižení uměleckého záměru.
Zejména pokud je výsledné dílo založeno na potřebě
synestezie, tedy na slučování smyslových dojmů. Tvorba Zbyňka
Janáčka tuto skutečnost dlouhodobě potvrzuje. Ovlivněn
vibracemi kreseb a maleb Václava Boštíka i Josefa Šímy
postupně snižoval předmětnost zobrazení a přiklonil se k
absenci jevového a obsahového vyjadřování. Techniku tisku z
výšky (linoryt, dřevoryt) tak postupně vystřídaly
serigrafie a sítotisky, umožňující umělci pracovat především
se světlem jako s významovým akcentem. Vedle tvarové redukce
využil světelných hodnot jednotlivých pigmentů a soustředil
se na barevné chvění vycházející z optického vjemu
rytmického pohybu. Stále intenzivněji chápal prostor jako
proměnlivý vztah lineárních struktur a světla. Světlo a
jeho symbolika byly ovlivněny zájmem o duchovní hnutí
novotomismu a čtením textů opata Sugera, věnovaných právě
mystice světla jako principu duchovní emanace.
S
intelektuálním založením autora a s jeho rozhledem po současném
ale i historickém kontextu uměleckého vyjadřování souvisí
také jeho snaha vyvázat se z tradičních mantinelů i z
doposud užívaných experimentálních postupů. Jeho tvorba je
zmiňována v souvislosti s minimalismem, op-artem,
neokonstruktivismem i konceptuálním uměním. Tvůrčí
kritéria Zbyňka Janáčka se zřetelně vyhranila na počátku
nového tisíciletí, kdy realizoval touhu pracovat s grafikou
jako s prostředkem k budování prostoru. Představil zavěšené
lightboxy, promyšlené konstrukce fungující na principu
nahodilosti, kdy artefakt mění svou prostorovou konfiguraci se
změnou stanoviště pozorovatele. Tvořen je vrstvením sítí
nekonečných linií na průsvitný materiál, kdy proměnou světelných
hodnot se rozvíjí permanentní pohyb.
|
|
V
další etapě (po roce 2013) vytvořil prostorovou grafiku
"Demonstrace v prostoru II.", instalaci, která
odkazovala k dílu Huga Demartiniho. Prezentovala autora mimo
jiné v Clam-Gallasově paláci v Praze, na autorské
výstavě určené k převzetí Ceny Vladimíra Boudníka (později
pak ve Varšavě, na výstavě Imprint 2014 a v hranické
Synagoze 2014). Grafiky vytištěné na plátno a přenesené na
tubusy z lepenky v prostoru levitují. Metalické
fólie, odrazem zmnožují ale i deformují obraz objektů,
znejišťují situaci vnímatele, převracejí Demartiniho akci.
Instalace, které jsou určeny pro konkrétní místo (Galerie
Sokolská 26, Ostrava) a mající podobu intervencí,
s názvy Labilita 1. a Labilita 2., tvoří
krychle, na kterých jsou nalepeny grafiky, uplatňující efekt
zrcadlení, vykřivení, vybočení.
Deformovaný odraz má za cíl navodit pocit nestability
a nejistoty.
"Zúročil jsem pobyt v Holandsku (Amsterdam, Utrecht
atd.), kde jsem měl možnost
se detailně seznámit s pracemi skupiny De Stijl (Theo van
Doesburg, Piet Mondrian a Bart van der Leckar, Gerrit Rietveld a
J. J. P. Oud…). Vůbec celá situace evropské před a poválečné
avantgardy a to nejen architektura, malba, sochařství ale i
například grafický designu jsou pro mne velmi
inspirativní".
(Zbyněk Janáček)
Tyto nové formálně estetické
prostorové situace vycházející z principu dematerializace
jsou tvořeny v součinnosti se světlem, přičemž plasticky
postihují okamžitý stav pohybu. Janáčkova tvarová redukce
výrazových prostředků v oblasti grafické tvorby je
tedy stále výrazněji obohacována o novou dimenzi,
nabízející meditativní, mnohovrstevnatý a velmi
subjektivní prožitek.
Olga Badalíková
|