MgA. David Moješčík,
přezdívaný MojDa
Narozen / Born: 25.
7. 1974, Frýdek-Místek, CZ
Studia / Studies:
1988–1991 SOU
kamenické Žulová
1992 SPŠ stavební
Ostrava-Zábřeh, obor propagační výtvarnictví
1993 SUPŠ
Ostrava, design
1993–1996 SPŠ
sochařská a kamenická, Hořice v
Podkrkonoší
1996–1998
Fakulta výtvarných umění, Brno (FaVU VUT),
ateliér sochařství (Prof. ak. soch. V. Preclík)
1999–2002
Fakulta výtvarných umění, Brno, figurativní
sochařství (Doc. ak. soch. M. Gabriel)
Stáže a tvůrčí
pobyty / Internships
and creative residencies:
1999 Akademie výtvarných
umění, Praha,škola figurálního
sochařství a medaile (Prof. ak. soch. J.
Hendrych)
2007 Tvůrčí
pobyt – The Cill Rialaig Project, Ballinskelligs,
Ireland
Samostatné výstavy
/ Solo exhibitions:
2000–2001 MojDa
– pan Václav – Očista. Galerie výtvarného
umění, Ostrava
2001 Prostor
pro jedno dílo. Moravská galerie, Brno
2001 Kedz
dvojo nerobia toto iste, muže to byt to same.
Galerie Langův dům,
Frýdek-Místek (s Jánem Lastomírským)
2005 Mí Andělé.
Galerie Fiducia, Ostrava
2006 Ivan
Pinkava – David Moješčík MojDa. Galerie aRs, Brno
2007 MAT KAR
(sochy). Dům umění, Opava
2011 SPRITES. Galerie
artpro, Praha
2013 Devas. Výstavní
síň Sokolská 26, Ostrava
2015 MOJŠME. Klášterní
kostel sv. Antonína
Paduánského,
koncertní a výstavní síň, Sokolov (s
Michalem Šmeralem)
2016 Nymphaeum. Galerie
Caesar, Olomouc
Skupinové výstavy
(výběr) / Group
exhibitions (selected):
2001 Kolmo k
ose II. Dům umění, Opava
2002 Mladí na
hradě. Hrad Sovinec
2003 FaVU VUT v
Brně – 10. výročí vzniku školy. Dům umění,
Brno
2004 Figurama. Dům
umění, Znojmo
2007 Tělo jako
nástroj k vyjádření. Galerie Kritiků, Praha
2009 Mezinárodní
veletrh umění Brno, prezentace Dvorak
sec contemporary Praha. Brno
– Výstaviště
2010 Pedagogové,
studenti a absolventi ateliéru sochařství
I, Fakulty výtvarných umění VUT v Brně. DOX
Centrum současného umění, Praha
2011 Defilé de
Luxe. Pachtův palác, Praha
2012 Sculpture
now! Prezentace současného českého a
slovenského 3D umění, Nostický palác, Praha
2013 The Story
of the Creative. New York City, USA
2014 Umění ve
městě 2014. Sochařská výstava v
ulicích města České Budějovice
Realizace /
Realisations:
2003 Sousoší
Tragikomedie I. Činoherní klub, Praha
2009 Pomník
Operaci Anthropoid. Praha 8, (spoluautoři návrhu
MgA. Michal Šmeral, ing. arch. Miroslava Tůmová
a Jiří Gulbis)
2010 Socha
Levitace 2010. Ostrava-Svinov, (spoluautoři
architektonického řešení ing. arch. Petra Ševcůjová
a ing. arch. Pavel Malina)
2010 Sochařské
prvky v interiéru Činoherního klubu v
Praze (spoluautor návrhu MgA. Michal Šmeral)
2012 Bronzová,
pamětní nápisová deska – Koncertní sál
Jana Drtiny, Konzervatoř Jana Deyla, Praha
2013 Ctnost
ctností. carrarský mramor, soukromý investor,
pozemek v Beskydech
2013 Bludička.
bronz, soukromý investor, pozemek v
Beskydech
Ocenění /
Awards:
2002 Cena Josefa
Hlávky
Zastoupení v
galeriích / Represented in galleries:
Galerie artpro,
Praha; Dvorak sec contemporary, Praha; Národní
památkový ústav, ÚOP v Ostravě, ul. Odboje; Technické
muzeum, Brno
|
Nymphaeum od jinud
„Když se mluví o akademismu, jako by to bylo sprosté
slovo!“
Pejorativnost termínu, odkazujícího se k evropskému malířství
a sochařství poslední třetiny 19. století, se zdá být poněkud
nepřekonaným – alespoň u nás – dědictvím modernismu,
které ovládá majoritní vkus společnosti. Proč je tomu tak,
když ani klasická moderna nebo reduktivní tendence 60. let
nejsou zcela srozumitelné, je otázkou na tak malém prostoru
nevysvětlitelnou, neboť mnohé souvislosti jsou nám dány národním
důrazem již jaksi historicky. Také za první čs. republiky
se státotvorně – odmítajíc všechno minulé (rakouské)
– hovořilo (i konalo) více „moderně“, přestože i zde
měl kdysi internacionální rozměr salonního umění své početné
zastánce
a obdivovatele 1/. Odmítnutí akademismu totiž bylo – s diktátem
národního pokroku – vnímáno jako otázka dobrého či špatného
vkusu
a tehdejší čs. masarykovský stát vydával za nákupy převážně
francouzské provenience, ale i domácí, nemalé prostředky
2/. Dnes obdobná propojení definovatelného společenského zájmu,
financí
i umění – zdá se – neplatí. Bezradná bezbřehost nad
stavem dnešní (ne)kulturní (ne)politiky soudobého českého
státu je tedy jen logickým důsledkem nenazírání věcí
minulých, neboť stále častějším jevem jsou alespoň v pražském
městském mobiliáři umělecké realizace tzv. zadarmo!
Na prahu 21. století se setkáváme s uměním a s
„uměním“, které je cokoliv. Podmínkou „jen“ je jeho
institucionalizace – a na našem domácím hřišti vlastně kýmkoliv,
třeba i svazem chovatelů králíků. Umělci, zvláště doma,
to nemají lehké. V bezprecedentní absenci veřejných
zakázek, ve světě vizí i vizuálních vzruchů virtuálních
sítí internetu, musejí totiž – a sochaři obzvlášť,
neboť jejich pozice jsou odpradávna svázána s hmotou, s níž
je zacházení časově neobyčejně náročné – opravdu
zaujmout…
Mojda – David Moješčík náleží k těm nemnoha sochařům
střední generace, kteří nepůsobí pedagogicky na vysokých
školách, nepracují beze zbytku jako síla pro druhé, ale
zato raději naplňují programy vlastní. Jeho myšlení i tvůrčí
práce jsou ovlivněny fenoménem fin de siçle – oné kdysi
liberálně mocné tvůrčí epochy, projevující se na způsob
delty mocné řeky 3/, v níž vyplouvají z mentálních
hlubin často protichůdné proudy – jen aby se v zápětí
ponořily či navždy zmizely v zapomnění, či jen mělce
vegetovaly v (sub)prostředí tůně slepého ramene. Zde je
autor někdo jako rybář: vybírá si příhodné vize a nápady
a ty zavržené odhazuje zpět. Přitom je David Moješčík
obratný modelér, bytostný figuralista, který pracuje s
postmoderními syžety a symbolickými vizemi jogínské
spirituality. Zázemí mu již od dětství určovala
rodina. Jeho otec, Miloslav, se zabýval jógou 4/. Na brněnské
FaVU VUT u Michala Gabriela 5/ byl nepřehlédnutelný. Pamatuji
si na přítomnost v jedné z klausurních jury, kde
Moješčíkova sofistikovaně vystavěná figura všeobecně
zaujala. Nebyl totiž oním urputně narativním modelérem,
sledujícím s fotografickou přesností vzhled daného
modelu, nýbrž spíše usiloval o klasiku, o ideál krásy,
neboť jeho práce na panáku či spíše panence byla více
odrazem jednotlivých studií podle vícero modelů.
David Moješčík své figury a jejich postoje generuje různě.
Charakteristické jsou spíše sochařsky komplikované pozice a
neobvyklé postoje, s nimiž zároveň překonává obvyklá
úskalí vlastní statiky; finální vzhled plastik je podmíněn
nalezením ideálních vztahů detailu k celku – zpravidla nahé
dívčí krásy. Jeho akty jsou dokonalé, třebaže mohou proto
působit až odtažitě. Tento dojem potvrzuje i znepokojující
strnulost korpusu; „těla“ jsou jakoby ovládána skrytě
vnitřním pohybem budoucího okamžiku, který, jako když po výdechu
následuje nádech, „musí“ sic přijít! Příznačné jsou
Moješčíkovy Levitace, které autor zpracovává již několik
let ve vícero variantách: postavy žen v jogínské
pozici determinovány vlastní gravitací se „vznášejí“
jakoby letmo, jen na třech minimálních bodech – v malíčku
nohy a prostředníčcích pravé a levé ruky. Propracování
svalově povrchové tenze v měkkosti účinků světla je
samozřejmostí, stejně jako případná barevnost i možné
„oživení“ vložením skleněných či ocelových očí 6/.
Retro inspirace jsou tedy opět běžnou součástí tématického
i morfologického „slovníku“ výtvarného umění.
Historicky normativní konotace ale přestaly již být společensky
závazné. Autor a jeho dílo je (pouze) vystaven praktické
kritice soudobé produkce, která, jak již bylo řečeno, může
v institucionalizovaném režimu vypadat téměř jakkoliv.
V těchto nestále pestrých vrstvách se pohybuje i
David Moješčík, který si přeje zůstávat především
sochařem. Vynašel si způsob ztvárnění vlastního universa
s rozdílnostmi v jednom. Nymphaeum – plné v houfu vznášejících
se nahých dívek jako přírodního druhu s fauny uvnitř
„disputace“ – je původní obrazovou vizí proslulého malíře
francouzského akademismu 19. století Williama – Adolpha
Bouguereau (1825-1905). Tato
vize – zdá se – symbolicky naplňuje zcela současný Moješčíkův
esprit identifikační potřeby a v životodárné síle – élan
vital – směřuje k radostnému, avšak i sobě odpovědnému
bytí.
Pavel
Netopil
Poznámky:
1/ Více: Marie Rakušanová. Bytosti odnikud. Metamorfózy
akademických principů v malbě první poloviny 20. století
v Čechách. Academia, Praha 2008.
2/ Více: Nikolaj Savický. Francouzské moderní umění a česká
politika v letech 1900-1939. Academia, Praha 2011.
3/ „Fenomén 1900 se podobá mohutné deltě. Zde ústí všechny
tendence 19. století, počínaje sentimentalismem a
romantismem, pokračuje naturalismem i symbolismem a konče
dekadencí, historismem a tzv. modernismem. Josef Kroutvor.
Hlava Medusy. Jazzpetit č. 29, Jazzová sekce PPSH, nedatováno.
4/ Ing. Miloslav Moješčík (1947-2009) byl cvičitelem jógy
(Yoga in daily life) s mezinárodní certifikací.
5/ David Moješčík se v roce 1991 vyučil na SOU kamenickém
v Žulové, v roce 1992 studoval na SPŠ stavební v Ostravě,
obor propagační výtvarnictví, roku 1993 přešel na SUPŠ v Ostravě
na design, odtud v témže roce odešel na sochařko –
kamenickou školu v Hořicích v Podkrkonoší, kde v roce
1996 maturoval. Ve stejném roce byl přijat na brněnskou FaVU
VUT k Vladimíru Preclíkovi, po jeho odchodu pokračoval a
absolvoval (2002) u Michala Gabriela.
6/ O klíčové roli zraku, síle pohledu a uctívání vidění
z antropologického, náboženského ale i z čistě lékařského
hlediska zajímavě pojednává: Frank Gonzáles–Crussi. Jak
se díváme. Věci viděné, neviděné a obscénní. Triton,
Praha 2008.
|