Samostatné
výstavy:
1983 Black
Gallery, Krakov (PL)
1984 Galeria
Bazart, Poznaň (PL)
1985 Muzeum
Archidiecezjalne, Katovice (PL)
1994 Galeria
ArtNova II, Katovice (PL)
1998 Pod
muzeum, Zabrze (PL)
2001 Galeria
Sowiart/Galeria Majsternia (společně s R. Kalarusem), Kijev
(UKR)
2003 Galeria
Sztuki Współczesnej BWA, Katowive (PL)
2003 Galeria
Girardet House, Essen (DE)
2006 Galeria
Miejska BWA, Olkusz (PL)
2007 Galeria
Instytutu Polskiego, Sofie (BUL)
2008 Miejskie
Centrum Kultury – Galeria MM, Chorzów (PL)
2009 Muzeum
Sztuki Współczesnej, Minsk (BLR)
2010 Instytut
Polski, Vídeň (AUS)
2011 Galeria
Teatru Ateneum, Katovice (PL)
2016 Galerie Caesar, Olomouc (CZ)
Skupinové
výstavy:
1979 Międzynarodowe
Triennale Drzeworytu „8 XYLON“, Fribourg/ Lugano/ Winterthur
(SUI); Ludwigshafen/ Berlin (DE)
1979
Kwadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyn (PL)
1980
Ogolnopolski Przeglad Grafiki im. Gielniaka, Zielona Góra (PL)
1981
Ogolnopolski Przeglad Grafiki, Lodž (PL)
1984/1985 Międzynarodowe
Triennale Drzeworytu „9 XYLON“, Bulle (SUI), Genua (IT),
Schwetzingen (DE), Winterthur (SUI)
1992 4
Grafikow z Katowic, Benátky (IT) (T. Bryning, R. Kalarus, J.
Piech, E. Sidorowicz)
1993 „Praca
Roku", Katowice (PL)
1994
Ogolnopolski Przeglad Grafiki, Lodž (PL)
19942
Triennale Grafiki Polskiej, Katovice (PL)
1994 Wspołczesna
Sztuka Górnego Śląska, Dessau (DE)
1994 5
Biennale „Wobec Wartości“, Muzeum Archidiecezjalne,
Katovice (PL)
1995 Sztuka
Śląska, Praha (CZ)
1995 City of
Angels, městské divadlo, Heilbron (DE)
1995 6
Quadriennale Drzeworytu i Linorytu, Olsztyn (PL)
1996 Droga
Krzyżowa, Fra Angelico, Katovice (PL)
1997 3
Triennale Grafiki Polskiej, Katovice, (PL)
1997 „13
XYLON", Winterthur (SUI), Lodž (PL), St. Louis (FR),
Erfurt (DE), Bulle (SUI)
1999 „Wobec
Wartości", Muzeum Archidiecezjalne, Krakov (PL)
2003 Międzynarodowe
Triennale Grafiki, Krakov (PL)
2004 Sarajevo
Winter, Sarajevo (BIH)
2005
International Print Biennial, Warna (BGH)
2008 Sztuka
grafiki z Polski, Norimberg (DE)
2008 Imprint,
Varšava (PL)
2008 Transfer
and Transmission, National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung
(TWN)
2009 Międzynarodowe
Triennale Grafiki, Krakov (PL)
2009 Wielość
w jedności. Drzeworyt polski po 1900 roku, Muzeum Okręgowe im.
L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz (PL)
2010 Transfer
and Transmission, National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung
(TWN)
2010
International Print Triennial Oldenburg 2010, Horst-Janssen
Museum, Oldenburg (DE)
2010
InternationalPrint Triennial, Vídeň (AUS)
2010 Multiple
Matters – Grafische Koncepte, Künstlerhaus Wien, Vídeň
(AUS)
2010
LaureatiMiędzynarodowe Triennale Grafiki Kraków 2009, Dalarnas
Museum, Falun (SWE)
2011
Millennial Wind, Busan (KOR)
2012 Transfer
and Transmission, National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung
(TWN)
2012 Międzynarodowe
Triennale Grafiki, Krakov (PL)
2012 II
International Print Exhibition, Yunnan (CHI)
2013 Grafika
w Kręgach Sztuki, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
(PL)
2013 Where is
the graphics/ International Print Triennial, Opole (PL)
2013
International Print Triennial "PrintArt" Krakow,
Dalarn Museum, Falun (SWE)
2014
Europejskie Akademie w Kręgach Sztuki, Międzynarodowe Centrum
Sztuk Graficznych, Krakov (PL)
2014 Grafika
jest kobietą. Grafika polska XX i XXI wieku, Międzynarodowe
Centrum Sztuk Graficznych, Krakov (PL)
2015 Distinct
Imressions– Prism 5 London.Identity and the International
Print Artists, Embassy Tea Gallery,Londýn (UK)
2015 VIII
L'arte e il Torchio / Art and the Printing Press's, Cremona (IT)
2015 We
Poland, Monterrey, Mexico (MEX)
2015 Reading
People, Shanghai International Printmaking Exhibition, Shanghai
(CHN)
Sakrální
realizace:
1992 „Křížová
cesta“, krypta kostela Krista Spasitele v Katovicích
(PL) (spolupráce Ewa Sidorowicz)
1996
„Poslední večeře“, klášter Bratří Zmrtvýchvstání v Krakově
(PL) (spolupráce Ewa Sidorowicz)
2000/2001
“15 tajemství růžence”,„Křížová cesta“, výzdoba křtitelnice,
vitráže v kostele
Blahoslavené
Karoliny Kózkówné v Tychách (PL) (spolupráce Roman Kalarus)
2001/2002
“15 tajemství růžence” a „Křížová cesta“ v
kostele Matky Církve, farnost sv. Michaela v Katovicích
(PL) (spolupráce Roman Kalarus)
|
Joanna
Piech-Kalarus. Post-synchrony
Joanna
Piech-Kalarus absolvovala v roce 1978 v katovickém grafickém
ateliéru Akademie výtvarných umění v Krakově. Věnuje se
malbě a ilustraci, její hlavní doménou je však volná
grafika, především pak linoryt a dřevoryt. Od roku 2000 působí
jako vyučující na Institutu umění těšínské pobočky
Slezské univerzity v Katovicích. Piech-Kalarus je držitelkou
grantu polského Ministerstva kultury a umění (1998) a vítězkou
řady národních i mezinárodních grafických soutěží, z
nichž nejvýznamnější je zřejmě Grant Prix krakovského
Mezinárodního trienále grafiky (2009). Zúčastnila se více
než třiceti samostatných (Kraków, Kyjev, Essen, Sofie,
Minsk, Vídeň ad.) a mnoha skupinových výstav (mj. Fribourg,
Lodz, Praha, Oldenburg, Taichung, Vídeň, Yunnan). Joanna
Piech-Kalarus je také autorkou řady monumentálních sakrálních
polychromií (Tychy, Krakov, Katovice).
„Často
jsem je pozorovala (…) a přirovnávala je k lodím unášeným
proudem, a bála se o své
malé plavidlo. Nebo jinak – pozorovali jste někdy kolie ležící
se vztyčenou hlavou dvacet
metrů od vás?“[1]
Z roku
2011 pochází portrétní diptych: Ženská a mužská
postava jsou zachyceny samostatně, každá zvlášť na ploše
o velikosti sto padesát pět na devadesát čtyři centimetrů.
Obě jsou sedící, obě s obličeji obráceným doleva; žena
zrak upírá vně obraz, na diváka. Muž napjatě svírá opěrky
židle; žena si levou rukou mne tvář. Statičnost scény
nenarušují ani psi, které mají oba u nohou, žena navíc bosých.
Oba se zjevně nacházejí ve stejné místnosti, ačkoli není
jasné, zda v tomtéž okamžiku. Její podlaha je tvořena
pravidelnou sítí dlažby ve vysokém kontrastu světlé a tmavé;
ostění je naznačeno nepravidelnou grafickou linkou. V záhlaví
obou postav se nachází světlý obdélník, snad označující
okenní výřez. Diptych nese název „Mezi slovy“ (Międzi słowami),
a takový také skutečně je – uprostřed (něčeho), mezi (něčím),
čekající, neúplný, ve své zádumčivé absenci
(konverzace, života) nesmírně naléhavý.
Joanna
Piech-Kalarus je autorkou řady podobných, velice
osobních, také ale vysoce rezistentních portrétů, soustředících
se vždy na jednoho, maximálně dva aktéry. Typické je pro ně
precizní formální zpracování, které nicméně spíše
podporuje dojem jejich nedotknutelnosti či výlučnosti.
Exaktnost jeho provedení vytváří svého druhu vnější
epidermis, obepínající jak portrétovaného, tak obraz sám.
Význam nespočtu drobných prvků, linií a ploch skutečně
nelze přecenit – jsou nejen formálně, ale také obsahově
nasycené v podobné míře, jako písmena ve slovech:
Jejich hustá síť drží celek obrazu pohromadě – je ve své
podstatě způsobem výměry známého světa, dávající mu
smysl a ochraňující vnitřní před vnějším (respektive
vice versa). Podobně jako je tomu u enigmatického „ježka v kleci“,
také v tomto případě je převažujícím dojmem potlačená
energie, ačkoli s tím spojená fyzická či mentální
represe už je pouze volnou asociací.
Pro všechny
hrdiny imaginativního světa Piech-Kalarus platí totéž
omezení – jsou součástí přesně vymezeného prostoru,
který dokonale následuje obrys jejich těl, případně křesla
či pohovky, na nichž sedí nebo leží. Tento prostor je
jejich univerzem, mikrokosmem, který nicméně velice často
rozšiřují ve druhém či třetím plánu zachycené„vzpomínky“
či různé formy déjà vu. Charakter postavy je téměř
hmatatelný (až fyzický), avšak celek obrazu vyvolává dojem
"velkého vyprávění“. V určité chvíli
se snad může zdát, že odhaleno je vše, ve skutečnosti je
tomu však přesně naopak: Je to jen vnější obraz, mýtus,
„superego“ – nikoli „ego“, divákovi navíc odhalované
za maskou lhostejnosti.
Zatímco rané
práce Piech-Kalarus jsou, stejně jako její realizace v sakrálních
prostorách, formálně poměrně expresivní a výrazně
stylizované, její přístup ke grafice je s novým miléniem
mnohem disciplinovanější, koncentrovanější, téměř až
asketický. Stěžejní technikou je linoryt, barevná škála
se omezuje na odstíny šedi, jednotlivé tisky přísně následují
životní velikost svých aktérů. Typicky se nejedná o solitérní
kusy, ale pečlivě koncipované cykly či série, byť často
pouze limitované. Jejich vzájemná interakce je nesmírně důležitá
– podobně jako silně metaforická pojmenování tříbí či
směřuje jejich sdělení i interpretaci žádoucím směrem.
To vše se zjevným autorčiným vědomím: „Raději bych své
dílo viděla jako metaforické, odvolávající se k imaginaci,
než doslovnou verbalizaci, jež postrádá jakékoli mystérium
a intimní vztah k tomu, kdo je portrétován.“[2]
Tvůrčí
strategie, jíž Piech-Kalarus využívá, spočívá v záměrné
kompresi obrazového významu či sdělení o charakteru postav
a jejich životní situaci do snad netypicky velkých, stále však
pouze dvourozměrných obrazů. Zvolená technika, linoryt, v tomto
ohledu hraje zásadní roli – je dostatečně tvárná, také
však citlivá. A její význam se neomezuje pouze na obligátní
označení „forma“ ve smyslu ztělesnění obsahu či významu
– jedná se spíše o způsob velice delikátního propojení
obou s aspekty média.
Jakákoli zkušenost
se světem je vždy zprostředkovaná. Ve chvíli, kdy se
potenciální divák, čtenář či posluchač začne zajímat o
způsob tohoto zprostředkování, jeho zkušenost s věcí
(obrazem, knihou či hudební skladbou) i se světem (o němž
je podávána zpráva) se zásadně proměňuje, a to proto, že
zachycená situace je nyní zakoušena pod dojmem vlastností,
které má pouze díky danému médiu.[3]V souvislosti
s obrazy je používán pojem „design“ – právě ten
je důvodem, proč obraz zobrazuje to, co zobrazuje, agonického
Marsya stahovaného z kůže či stopy andělského torza
zachycené na křehkém papíře.
V tomto smyslu nejenže materiální aspekty nosiče
ovlivňují viděné, ale viděné přejímá jejich kvality,[4]
a to do té míry, že „to, co je viděno na povrchu [obrazu],
zahrnuje vlastnosti, jejichž úplnou charakterizaci je nutné
vztáhnout k designu povrchu (viděnému jako takový).“[5]
Grafická umění
(technické obrazy obecně) jsou typická splýváním jednotlivých
vrstev, respektive vyvolávají dojem, jakoby obraz ve smyslu
imago (význam – v opozici vůči jeho tělesnosti) byl pouze
aplikován na zvolenou podložku. A nejinak je tomu v případě
děl Joanny Piech-Kalarus, jejichž formální a obsahové
aspekty jsou ve svém efektu dokonale kompaktní – silně
expresivní, ačkoli ve skutečnosti představují antitezi
exprese. V dějinách evropského umění se nabízí přímá
paralela v modernistické malbě prvních desetiletí dvacátého
století, konkrétně autorů z okruhu anglické Bloomsbury
Group, a to tedy nejen z důvodů estetických (využité
prostředky, kompozice, perspektivní uspořádání, výstavba
prostoru, žánr), ale také konceptuálních.Význam formálních
aspektů v díle Joanny Piech-Kalarus silně evokuje pojem
„signifikantní forma“, jenž je znám především díky
formalistické teorii umění Clivea Bella (Art, 1914). A ačkoli
je Piech-Kalarus zjevně autorkou jiné doby i kulturní sféry,
nebude snad od věci jej v tuto chvíli využít.
Hlavním cílem
modernismu bylo najít vhodný vizuální jazyk, který by vyjádřit
nový postoj k životu, respektive fungoval jako jeho
ekvivalent. Odtud také hlubokého uznání, jež Roger Fry a
Clive Bell vyjadřovali francouzskému postimpresionismu, dílu
Paula Cézanna a také Pabla Picassa. Pojem „signifikantní
forma“ poprvé použil Fry, a sice ve spojení s adjektivem
expresivní. Byl to však Clive Bell, kdo na jeho půdoryse předestřel
teorii uměleckého díla, jež je uměleckým pouze tehdy,
je-li výsledkem specifické kombinace linií a barev či forem,
které nesou vlastní význam.[6]
Bell definoval estetický cit jako výjimečný svou téměř
neosobní kvalitou a nový vizuální jazyk zbavil jakéhokoli
kulturního, historického nebo morálního podmínění. Jako
diváci si s sebou nemusíme přinášet“ze života, žádnou
znalost (…), žádnou zkušenost (…);” napsal Bell, a to
proto, že „umění nás přenáší ze světa lidských
aktivit do světa estetického povznesení.“[7]
Zatímco účelnost
formy indikuje nedostatek svobody a neviditelnost věci jakožto
věci, "signifikantní forma" implikuje přesný opak
– věc je označující (nikoli označovanou), je podstatná a
pregnantní v tom smyslu, že dokonale ztělesňuje obsah.
"Signifikantní forma" má podle Bella vlastní význam,
a nikdy není pouhým popisem. Vždy je arteficiální, v reálném
světě ji nalézt nelze: Umělec, téměř ve smyslu romantického
génia, směřuje jako světlo lampy pozornost diváka ke
struktuře prvků, které jiní vidí jako chaotické hemžení.
Energií tohoto procesu je jeho imaginace – divák neobdivuje
scénu obrazu jako takovou, ale jako produkt umělcova úsilí,
protože pouze ten jediný vidí svět kontextuálně. Ke srovnání
se nabízí způsob, jakým svou strategii reflektuje sama
Piech-Kalarus: „V centru [mé] pozornosti se nachází člověk,
organicky spojený s okolním prostředím. Tento prostor představuje
jeho mnou vyprávěný příběh. Je velice bohatý. Z prostoru
postava vystupuje, nebo ji pohlcuje. Tyto dva elementy se vzájemně
ovlivňují a sémanticky doplňují. Všechny mé grafiky, bez
ohledu na dobu vzniku, spojuje to, že jsou výsledkem vnitřní
potřeby materializovat realitu, jejíž ozvuky s sebou stále
nesou.“[8]
Bellova
teorie umění je považována za krajně kontroverzní, protože
je přísně formalistická. Ve skutečnosti je však její
smysl možná méně mysteriózní, než se zdá – spočívá
ve snaze vyřešit konflikt mezi potřebou řádu a sebevyjádření.
To, o čem umělecké dílo vypovídá především, je soustavný
proces vyrovnávání se s vlastním diskurzem (dějinami
uměleckých forem) i vnějším světem, jenž je jeho prostřednictvím
reflektován.
Rozměrnost
grafických prací Piech-Kalarus nicméně ryze prakticky znamená,
že v průběhu tvůrčího procesu autorka nemůže vidět
obraz jako celek – a vždy se potýká pouze s jeho omezeným
výřezem. Opírá se samozřejmě o předběžné studie, ty však
představují pouze volný rámec. Ačkoli je tedy její tvorba
figurální a zobrazivá, svým procesním charakterem je spíše
abstraktní, soustředěná na vlastní formulaci a tvůrčí
gesto. Znamená to také, že Piech-Kalarus je nucena stále
znovu a znovu usměrňovat svůj záměr a opakovaně definovat
jeho význam.
Její díla
jsou mimořádná svou schopností udržet napětí, i když
jsou zcela statická. Jejich formální, žánrové
i stylové zařazení se nabízí – přesto však jako by to
nejdůležitější zůstávalo nevyřčené či skryté, přístupné
pouze prostřednictvím formálních aspektů obrazů. Nezáleží
na tom, do jaké míry se jedná o reálné předobrazy (a
Piech-Kalarus přiznává inspiraci v osobním životě),
univerzalita postav stále více potlačuje jejich původní
jedinečnost. Série z roku 2012 nazvaná
„Post-synchrony“ (Post-synchrony) v tomto ohledu skutečně
představuje vyvrcholení procesu abstrahování a metaforizace
– podobně jako se zachycená lesní scenérie stává místem
evokace, respektive je sama pouze evokovaným manifestem,
post-synchronní je zkušenost s většinou jejích děl.
Je-li
expresivita tím, co činí signifikantní formu signifikantní,
Joanna Piech-Kalarus se pohybuje téměř na hranici únosnosti.
Pokud cokoli, je snad možné hovořit o pocitu sebe-uvědomělosti
– v tom nicméně také spočívá jejich působivost:
Vyprávějí vrstevnaté příběhy, o nichž se však divák může
pouze dohadovat. Je možné, že jí byl inspirací narativní
princip sakrálních obrazů, využívajících jednotlivé plány
obrazu k zachycení různých linií vyprávění. Oproti
nim však protežuje nikoli úplnost, ale nedostatečnost–
disproporci mezi tím, co je viděno, a co je ve skutečnosti
označováno. Svět je složen z nekonečného počtu příběhů
– jakkoli jedinečných, ve své podstatě univerzálních. A
jakoby tím jediným, co má divák k dispozici, byly v případě
vysoce estetických grafických listů Joanny Piech-Kalarus
jejich ozvuky – oči, které cosi viděly. Co to ale bylo, se
nikdy nedozví.
Clive
Bell. Art. London:
Chatto & Windus, 1949,
s. 7-8.
|