Vrána a Mrak
Název výstavy
dvou doposud neznámých moravských marginálních autorů zní
možná pro někoho jako zajímavý titul bajky. Jsou to však
jen a pouze příjmení tvůrců, které je možno bezpochyby zařadit
do oblasti původní tvorby, nazývané od doby Jeanna
Dubuffeta termínem art brut. Naši umělci se navzájem neznají,
dokonce se ani nesetkali. Základní rysy jejich originální svébytné
tvorby mají tak k sobě stejně daleko jako vrána a mrak. Přesto
je však mnoho věcí, jež je spojují a mohly by být
dozajista součástí nějakého společného příběhu. Jsou
to především generačně blízcí výtvarně neškolení
samouci, mající obdivný vztah ke sportu, k soutěživosti, výkonu,
vytrvalosti a vůbec k fyzické námaze. Je zde ovšem
také celá řada podstatných rozdílů. Zatímco Oldřich Vrána
byl odjakživa přitahován přírodou a především její
faunou, v níž dodnes nachází silnou inspiraci a relaxaci je
Jiří Mráček (alias Mrak) zahleděn především do svého
vlastního nitra a v introvertně akcentovaném výtvarném
projevu zrcadlí v překvapivém kontrastu náboženskou,
erotickou a tělesně-fyzickou dimenzi člověka. Oba zaplňují
prostor galerie svými působivými spontánními výtvory, které
udivují zejména svojí autenticitu a jistou syrovostí.
Zařazují se tak do pozoruhodné řady moravských marginálních
tvůrců, narozených již dříve v Olomouci a v
nedalekém Přerově jako je například paní Anna Zemánková
či Leoš Wertheimer, kteří jsou již v oblasti art brut
dobře známými umělci a to dokonce i v mezinárodním měřítku.
Přijmeme-li iluzi, že přítomná výstava je bajkou,
pak se nám přímo nabízí následující poučení:
i outsider může překvapit a zaujmout svým neškoleným uměním,
když je opravdové, bez kalkulací a přetvářky, je li živelné
či přirozené, například jako let vrány pod zvolna
odplouvajícím černým mrakem.
Oldřich Vrána (1948) se narodil v Olomouci, vyrůstal
však a mládí prožil v nedalekých Hlubočkách u
Olomouce, kam se rodina záhy přestěhovala.
Otec instalatér – topenář a matka zahradnice se kromě
něj starali ještě o jeho sestru. V rodině umělecká
tradice ani zkušenost s řezbářstvím nikdy nebyla. Vztah k rukodělné
práci však získával od svého
dědy - zámečníka
i od otce. V Hlubočkách
navštěvoval základní školu, ale největší vliv na jeho
pozdější zálibu v práci se dřevem a tesání do
kamene rozhodně měla především půvabná i drsná okolní
zalesněná příroda, zejména pak velké břidlicové lomy a
říčka Bystřička, v níž si s oblibou hrával s kameny
a stavěl spolu s kamarády hráze a splávky. Vzpomíná
také rád na vytloukání píšťalek z vrby nebo vyřezávání
ozdobných hůlek. V Přerově
se vyučil zedníkem a v roce 1967 po svatbě přesídlil
do Šternberka, kde pokračoval v tomto povolání, které mu přineslo
mnoho pozitivních podnětů při opravách kulturních památek
včetně církevních staveb, kde velice rád pozoroval především
bohatou sochařskou výzdobu interiérů. V zaměstnání
se bohužel odehrál v roce 1985 neblahý traumatizující
zážitek, když bezprostředně po velké pracovní zátěži
mu praskla cévka v pravém oku a on na něj náhle přestal
vidět. Slepota pravého
oka již bohužel nešla vyléčit, takže lze říci, že celé
tvůrčí období jej provází zrakový handicap, s nímž
se však naštěstí dokázal postupně psychicky vyrovnat.
Za první vážnější práci ve dřevě považuje reliéf
s názvem Lesní motiv (z roku 1985). Od té doby
vytvořil přibližně na 180 drobnějších i rozměrných řezbářských
děl a přibližně 40 kamenosochařských prací.
Tvorbě se věnoval zejména na chatách, které sám
vybudoval v Dalově a o něco později i v Jívové.
Kromě práce zedníka se věnoval i svým třem dětem a také
oblíbenému sportování, zejména vytrvaleckému běhání v rámci
závodů Ligy 100, cyklistice a v zimě lyžování. Zedničinu
asi na tři roky přerušilo zaměstnání ve funkci správce šternberského
stadionu v letech 1987 až 1990.
V roce 1995 odchází Oldřich Vrána do důchodu,
takže mu zůstává daleko více času na tvorbu, které se
intenzívně věnuje především přes léto na své chatě v Jívové,
kde vytvořil ze svých drobných i rozměrnějších prací
malou zahradu – venkovní sochařskou galerii.
Kupodivu si jeho rozsáhlé řezbářské činnosti
doposud nevšimla regionální média, takže je pro veřejnost
téměř neznámý. Svá
díla nikdy nevystavoval, nepočítáme-li občasné instalace
menšího výběru prací v hospodách v Jívové a v Lipině
u Šternberka a výstavu Sochy a lokomotivy ve skanzenu Příkazy
u Olomouce (společně s Leošem Wertheimerem).
V jeho práci se odráží silný zájem o sakrální
umění, které svébytným způsobem reflektuje zejména ve dřevě.
Do pískovcového kamene pak vysekává především podoby zvířat
a ptáků, mezi nimiž převažují lvi, koně, kočky, ryby, želvy,
sovy, orli a jiná fauna.
Podivuhodný je způsob získávání sochařského
materiálu – kamene, který byl řemeslníky při opravách
značného množství okolních tunelů železniční trati
vyhozen do říčky Bystřice, aby jej odtud
náš sochař - samouk
obtížně vynesl, složitě transportoval a na své
zahradě zpracoval do zvířecí formy. Na Vránově tvorbě je
zvláštní nebývalá energie až posedlost, s níž se věnuje
kreativní činnosti, aniž by usiloval o uznání či dokonce o
materiální zisk. Hlavní odměnou je mu radost, kterou mu
sochařina a řezbářství přináší, což jej nepochybně řadí
mezi ty tvůrce, jež nazýváme umělci čistého srdce.
Na asfaltové cestě z Jívové do Šternberka
prožil zedník Oldřich Vrána ve svých 55 letech téměř
tragickou událost, která však rozhodným způsobem ovlivnila
jeho další tvůrčí činnost.
Vracel se tenkrát domů na kole z jívovské chaty.
Byla již tma a na cestu mu svítil jen měsíc. V jedné z ostrých
zatáček nad Šternberkem jej náhle oslnilo protijedoucí
auto. Překvapen zazmatkoval a na šotolině dostal prudký
smyk. Snažil se zabrzdit, ale byl setrvačnou silou vyhozen ze
sedla bicyklu, přeletěl řidítka a zvysoka dopadl na silnici.
Přilba na hlavě mu silným nárazem praskla. S vyraženým
dechem zůstal bezvládně v nastalém tichu ležet vedle
rozbitého kola uprostřed vozovky. Řidič, který kolizi způsobil
ani vůz nezastavil a z místa ujel. První aut, jedoucí po
nehodě kolem, nezastavilo. Řidič si ničeho vůbec nevšiml.
Nebezpečně těsně jej minul a vzdálil se do tmy. Vrána
vzpomíná, že na nebi svítili mezi větvovím stromů jasně
hvězdy. On se však nemohl hýbat, dokonce ani otočit hlavou,
natož pak vstát ze země. Tak prý začal v duchu rozmlouvat
se „Stvořitelem“. Svěřil se mu, že ještě v životě
nic nedokázal a nechtěl by nyní zemřít. „Stvořitel“ mu
údajně slíbil, že jej ze svízelné situace dostane a bude dál
žít, jen musí začít více tvořit.
Dovolil mu i hřešit, kouřit a pít pivo, jen se prý
nesmí za žádnou cenu vzdát kreativní tvorby. Oldřich si prý
jen pomyslil: vždyť já ani nekouřím?! Třeskutý rozhovor
se „Stvořitelem“ se mu vryl do paměti a od tohoto okamžiku
se jím dodnes řídí. Je hluboce přesvědčen, že mu tenkrát
„Stvořitel“ ukázal cestu k naplnění života. Další
přijíždějící auto již zpomalilo a opatrně u něj
zastavilo. Ochotný řidič ze Štěpánova jej opatrně naložil
do svého vozu a dopravil rychle domů. Po následné léčbě a
zdravotních komplikacích přišla náročná a dlouhá
rehabilitace. Dokonce mu byla vyplacena vysoká pojistka, kterou
shodou okolností asi jeden měsíc před nešťastnou událostí
uzavřel.
Tento
podivuhodný zážitek se stal spouštěcím mechanismem k soustavné
sochařské a řezbářské tvorbě pana Oldřicha Vrány, která
si zaslouží pozornosti a obdivu.
Pavel Konečný
|
Pan
Jiří Mráček (1952) od narození žije v Přerově. Vyučil
se pokrývačem a dále při zaměstnání pokračoval studiem
na střední průmyslové škole, které završil maturitou.
Pracoval převážně jako pokrývač, ale též jako mistr na
stavbě nebo řezník. Intenzívně se věnoval sportu, zejména
kulturistice, ve které dosáhl pozoruhodných výsledků, mimo
jiné byl dvakrát mistrem ČSSR. V roce 1996 při práci
spadl ze střechy a v důsledku úrazu horních i dolních
končetin začal pobírat invalidní důchod. Umělecky začal
tvořit až v šedesáti letech, v rámci své první
hospitalizace v psychiatrické léčebně v roce 2012.
Nikdy předtím k výtvarnému projevu netíhnul. Důvody
své hospitalizace, stejně jako příslušná medicínská
doporučení, dlouho odmítal. Nicméně po propuštění z prvního
pobytu se poměrně záhy nedobrovolně ocitl zase zpět v
psychiatrické léčebně. Jeho další léčení bylo tedy již
dlouhodobé, až do letošního roku (2016). To pan Mráček ovšem
těžce nesl. Domníval se, že je mu bezdůvodně činěno příkoří
a dostával se do kolizí se zdravotnickým personálem, které
byly tak urputné, jak silný byl nedostatek jeho náhledu na
vlastní situaci. Nutno však konstatovat, že se také dokázal
výtečně zapojit do pracovních činností, kdy jeho stále úctyhodné
fyzické dispozice (zvláště při zalévání záhonů těžkými
konvemi) vzbuzovaly jednoznačné nadšení u zahradnic. Sám se
snažil udržovat v kondici s pomocí kamenů a jiných břemen,
které si shromáždil v areálu léčebny a ve volných
chvílích je přičinlivě vzpíral. Na jeho nočním stolku
nebylo možno přehlédnout opulentní životopis Arnolda
Schwarzenegera ...
Radost mu též
přinášelo pokračování ve výtvarné činnosti. Postupně získal
určitou skupinu příznivců, z řad personálu léčebny,
ale i mimo ni. Ocenění, které takto získával, mu jistým způsobem
nahrazovalo obdiv, který si vydobyl v dobách své úspěšné
aktivní sportovní dráhy. O to citlivěji pak reagoval na
devalvující komentáře, kterých se mu tu a tam také
dostalo. Nikdy se však od svého výtvarného úsilí nenechal
ničím odradit.
Tvorba Jiřího
Mráčka zrcadlí jeho hlavní zájmy, tedy tělesnou kulturu,
občas se zřetelným přesahem do hájemství erotiky, ale
zastoupena je i duchovní sféra. Tyto prioritní složky někdy
s pozoruhodnou nenuceností vzájemně kombinuje.
Například na obrázku, který podle fotografické předlohy
nakreslil pro svého spolupacienta Rudolfa s ústředním
motivem jeho psa, lze nalézt (kromě misky pro psa s označením
„rum“) také poličku s knihami.
Zde (v odzbrojující symbióze) figurují následující
tituly: Umění milovat, Sex skupinový - grupáč, Mni si ho,
Sex ve třech, Kamasútra, Život pána Ježíše Krista a Bible
svatá! Pan Mráček s oblibou do svých obrázků
zakomponovává různé slogany, ať už motivační hesla,
odkazující na nutnost vytrvalosti při speciálním tréninku,
milostné vzkazy mířící k ženě jeho života nebo své
okázalé nářky nad prožíváním vlastního „trudného“
osudu.
Pan Mráček
také překresluje oblíbená témata, dle předlohy z časopisů
o kulturistice, z modlitebních kartiček, ale také se například
inspiruje secesními plakáty Alfonse Muchy. Zajímavá je i
jeho ryze autentická, fantazijní tvorba, ve které zachycuje různé
znetvořené obličeje, skřety a démony. Používá ke kresbě
nejčastěji pastel, voskovky, pastelky nebo fixy. V atelieru
pracovní terapie mu byla doporučena temperová barva, ale této
techniky zatím nevyužil, poskytnuté plátno pokryl typickou
kresbou pastelkami. Od prvopočátku důsledně opatřuje svá díla
na rubové straně celoplošnou dedikací, kterou nazývá
„obligátní“.
Od obrázků,
jimiž obdarovává jiné osoby, žádá pořízení kopie.
Pokud je tato realizována pouze černobíle, nereklamuje to,
ale promptně a invenčně ji koloruje způsobem, který nekopíruje
originál. Vzniká tak další svébytné dílko, jakýsi klon původního.
Náš autor
tvoří v časových vlnách, kdy na jedné straně maluje v každé
volné chvíli, často i na úkor spánku, čímž (k nelibosti
zdravotnického personálu) porušuje potřebný léčebný režim.
Pak mívá zase období, kdy v rámci své celkové skepse
nebo zhoršení tělesné kondice a následně pokleslé nálady
nemaluje vůbec.
Při ukončení
své hospitalizace v Psychiatrické léčebně Šternberk v půli
března 2016 byl pan Jiří Mráček upřímně potěšen
vznikem drobné monografie (díky laskavé péči sběratele
Pavla Konečného), jakož i plánem výstavy v olomoucké
Galerii Caesar. Při finální rekapitulaci svého pobytu v psychiatrickém
zařízení překvapivě (v kontextu jeho dosavadního přetrvávajícího
pocitu ukřivděnosti a vůbec „zbytečnosti“ léčby) otevřeně
sděluje: „Byl jsem tu, protože jsem konzumoval alkohol
– utápěl jsem žal, byl to útěk z nouze … Maluju
pro zábavu … a také pro zabití času! Dělám to i pro
kamarády a známé, a také, abych si zvelebil svůj byt. Malování
mě začalo velmi bavit, je to určitý druh odreagování…“.
Další osud
pana Jiřího Mráčka, stejně jako jeho výtvarné dráhy, je
otevřený… Přejme
mu vše dobré…!
Tomáš Novák
|