Evidentně na
hraně
Dráždivý paradox otevřeného děje, který ani nepokračuje ani
nekončí. Takový pocit mě prostoupil, když mě Samuel Kollárik s
Jakubem Čuškou v ateliéru poprvé seznámili s obrazy zamýšlenými
k výstavě. Jakubovy ticho a klid vzbuzující krajiny, či
interiéry a Samuelovy impulzivní a konfliktem nabité scény se na
první pohled zdá zacházejí s protichůdnou námětovou strategií.
Chvíle strávená v kontaktu s jejich malbami mě donutí k mírnému
úsměvu a záhy zavrhuji své prvotní zdání. Po bližším prozkoumání
a znovuprožití si těchto obrazů se mi najednou začne hranice
mezi svárem a klidem a tichem a bouří vytrácet, až se nakonec
rozmlží úplně.
„Evidentně na hraně“ takový je název výstavy a nebyl zvolen
náhodou. Hrana neboli pomyslná linie napjatá mezi vzájemně se
dotýkajícími rovinami, jedinečná zóna, kde se člověk cítí být na
dvou místech naráz. Zde „na hraně“, se člověk ocitne, setká-li
se s díly obou malířů a jejich vzájemná konfrontace prožitek
ještě umocňuje.
Připouštím si tedy, že stojím na takové hranici a prohlížím si
obrazy znovu a pokojněji. Náhle se původně klidný dojem čišící z
téměř monochromních pláten Jakubových začne proměňovat v
nejistotu a rozpor. Ve všech jeho malbách je zřetelně přítomný
lidský prvek. Téměř ještě cítím teplo z odkryté postele,
rozechvělé lustry ještě před chvilkou svítily. Cesty ubíhající
Kubovými krajinami vedou můj pohled kamsi do tmy, do zatáčky a
já tiše očekávám, že každou chvíli uslyším kroky. Zvláštní
zastavení daného momentu v čase ve mě vyvolává dychtivou potřebu
po další scéně a s podivně rozporuplným pocitem uklidnění a
zároveň rozčilení mi pomalu dochází, že už nepřijde.
S mírným mrazením z tohoto existenciálního prožitku a s
bytostnou touhou po zahlédnutí živáčka obracím svůj pohled k
Samuelovým malbám, které mě pudí k prožitku lidství v té
nejexplicitnější formě, totiž kontaktu člověka s člověkem, tělo
na tělo. Boj, agrese, vášeň a konflikt…tak začíná repertoár
pojmů míhajících se v mé mysli při zkoumání jeho námětů.
Zápasící ženy, lopata, kterou dělí již jen pár centimetrů od
schoulené dívky, nebo malý chlapec sledující konflikt
odehrávající se přímo před jeho zraky…Pomalu se dostávám do děje
a stávám se jeho účastnicí. Těkám pohledem z obrazu na obraz a
pořád mi tu něco nehraje… „Pohladenie“ zázračně se vznášející
lopatou,… bizarní bezhlavý dav přihlížející snad boji snad
taneční choreografii… A kam se vytratil sok Vojačky, vehementně
rozkročené, připravené k boji „na život a na smrt“? „Čo sa stane
zo sváru, keď od seba odtrhnete obe bojovníčky? Smiešne vystreté
ruky a ďalej nič. Tá žena vyzerá skôr ako na návšteve vo fitku.“
Komentuje paradoxnost výjevu sám autor se šibalským úsměvem a já
si uvědomuji, že se evidentně opět ocitám na hraně. Znovu
otevírám svůj myšlenkový výčet pojmů vztahujících se k jeho dílu
a zařazuji ještě dotek, splynutí, sarkasmus a obskurnost. Samuel
hraje na struny ironie, otevře děj v okamžiku maximální možné
intenzity a výsledek nechá na imaginaci přijímajícího diváka.
Oba umělci nutí přihlížejícího projít si existenciální vratkostí
a rafinovaně upozorňují na rozpor lidského bytí v čase. Jejich
díla v sobě mají až haptický potenciál, téměř jako bychom byli
schopni tělesně pocítit realitu odehrávající se na plátnech před
námi. Tento pocit nevyvolává pouze tématika obrazů, ale i
samotný čistě malířský přístup, který oba umělci zastávají.
Dynamická rozdílnost mezi lazurními vrstvami a mezi hutnými tahy
nanesenými „alla prima“ svědčí o technologické zručnosti a
znalosti média do detailů. Empirická zkušenost komponování barev
a vlastní technika a rukopis se tak stávají paralelou k jejich
námětům. Zároveň však nezůstávají v klišé a z jejich maleb
zaznívá odvaha zakoušení nového.
Někdy svobodné a někdy přesné tahy, náhodné stékání malby, která
v některých chvílích až „žije vlastním životem“ mě podněcuje k
přemýšlení nad významností média. A znovu se tak ocitám na
pomyslné hraně a ptám se sama sebe: Dokázaly by se ve mně
probudit obdobné existenciální pocity při zhlédnutí stejného
tématu na fotografii či ve videu? Odpovídám si téměř záhy a s
dávkou sebejistoty tvrdím, že nikoli. Fotografie i video jistě
mají v dnešním multimediálním světě své podstatné uplatnění, ale
jeví se absolutně jasně, že dědictví klasické malby je i pro
současnou tvorbu absolutně nepostradatelné a její možnosti ještě
rozhodně nejsou vyčerpány.
Eva Andrejsová
|