OTEVŘENO / OPEN
Pondělí–Pátek 9.00–12.00 / 12.45–17.00 / Sobota
9.00–12.00
GOOGLE
MAPA - EXTERIER
|
3.
8.–31. 8. 2017 |
||||
|
||||
BROOKLYN
Měli jsme štěstí, Jiří
Pelcl, Miroslav Sychra a Iva Knobloch, že jsme mohli část roku prožít
v Brooklynu a evropskýma očima skenovat zdejší život. Výstava v Galerii
Caesar je vizuální zprávou o této neobyčejné čtvrti, kam se z Manhattanu
přestěhovala autentická pestrost New Yorku. Fotografie Miroslava Sychry
V Americe se zrodil Pop
Art – tady má všední spotřební předmět auru neobyčejnosti, i kdybychom
byli jakkoliv protikonzumní, přece naše oči svede blýskavý
V Evropě byly odedávna
navrstveny hromady věcí na metr čtvereční, některé poztráceny a zničeny,
některé muzealizovány pro svou estetiku či technický vtip, nebo jako
historický svědek. Kdo ví, jestli se Evropu podařilo v hustotě předmětů
na metr čtvereční Ameriku dohnat. Předmětný svět, výsledek lidské práce,
V Salingerově povídce ukazuje otec desetiletému synovi předměty kolem sebe, dává je na stůl jako na sokl v galerii, aby si je chlapec mohl soustředěně prohlížet. Běžnou, všední věc na stole vytrženou z obvyklého provozu vnímá jako pozoruhodný úkaz s posvátným posláním. Předmět jako fetiš.
Dva bratry z Michiganu,
teenagery Aya a Tea, výborné rap-hiphopové performery, zaujaly
v nákupním centru luxusní hodinky zn. Rolex (cena od 80 tisíc do tři
čtvrti milionu korun) a zatoužili po nich. Složili píseň a nahráli
video, které se stalo globálním hitem. Text neříká téměř nic jiného než:
All I ever wanted was Spotřební předmět se stal fetišem a takový je komentář Jiřího Pelcla k jeho objektům. Neodhaluje ale toto nábožné uctívání předmětu něco víc? Dívám- li se na video Aya a Tea, mám neodbytný pocit, že jdou ve své touze po rolexkách a radosti z jejich užívání, někam hlouběji, k podstatě unikavé existence nás samotných. Nevlastníme naši existenci, protože jsme ji bez zásluhy dostali – a tak snad vlastníme-li předmět, který nám je bytostně blízký, jako bychom se dotkli, sice iluzorně, své identity…. Že toužení po věcech je nicotné mámení a šalba profánního, zcestná touha po umělém ráji a falešné náboženství, to si uvědomovaly četné puritánské sekty s asketickými pravidly soužití. Jednu z nich, Shakers, Jiří Pelcl v USA studoval; jeho objekty mají tvar kříže. Brooklyn protíná dlouhá tepna Church avenue, kde každých padesát metrů narazíte na kostel, mormonský, katolický, moravských bratří, pravoslavný a bezpočet dalších křesťanských denominací, v okolí jsou rozesety modlitebny v parteru ulice, v bývalých garážích, obchodech, skladech, každou neděli dopoledne potkáte celé rodiny v těch nejsvátečnějších šatech, z modliteben se ozývá elektrická kytara a extatický křik, doprovázený halasným mručením. Nelze nespojit náboženskou citlivost Brooklyňanů s dávným vykořeněním a nevyhojenou jizvou otroctví. Předmětný svět, jako třeba kostelní uniforma v katolickém svatostánku, může být znakem sebeuvědomělé společenské důstojnosti.
Předmět, člověk a
prostředí do sebe ve Spojených státech zapadají jinak než v Evropě, a
tato souvztažnost se vyjeví teprve po delší době, pokud člověk žije déle
PhDr. Iva Knobloch, kurátorka sbírky grafiky Uměleckoprůmyslového musea v Praze.
|
|
|||||||||
|
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z
grantu Ministerstva kultury ČR, města Olomouce a Olomouckého kraje.
|
|
© Galerie CAESAR