OTEVŘENO / OPEN
Pondělí–Pátek 9.00–12.00 / 12.45–17.00 / Sobota
9.00–12.00
GOOGLE
MAPA - EXTERIER
|
3. 10.–27.
10. 2017 |
|||||
|
|||||
|
|||||
Z HLOUBKY
Název výstavy – Z
hloubky – evokuje řadu výkladů. V hloubce lze nalézt odkazy k
dřívější tvorbě, je možné spojovat si ji s vnitřními prožitky, stejně
jako s grafickou technikou vycházející z tradičního hlubotisku,
tedy postupu, kdy se barva vtírá do
reliéfu matrice
Stejně provokativní jako toto
cíleně otevřené označení je i tvorba Ondřeje Michálka, neboť je
mnohotvárná, mnohoznačná a často
Michálkovo dílo je tak tvořeno řadou
cyklů, v nichž si autor pohrává s tématem, které jej zaujalo a
jež touží poznat, ztvárnit, objevit jeho výrazové Pro umělce se grafická plocha stává pobídkou k permanentní cestě za novým prostorem, kterou vnímá jako svébytné obsazování omšelého terénu velmi osobním, snad příznivějším světem. Ale ani zde nelze přesně určit pravou povahu autorovy vize. Jeho pohled je distancovaný i empatický, ironický i hravý, nikoliv však jednoznačně uchopitelný. Jednotícím výrazovým prvkem grafických listů Ondřeje Michálka je matoucí poklidná harmonie, probouzející jistou nostalgii, jež je však vzápětí ukotvena drobnými vetřelci – figurkami, lavičkami, barevnými elementy. Tyto subtilní akcenty vznikají často otiskem šablon a násobí napětí mezi reálným a snovým. Současně svou významovou ambivalencí nabízejí prostor pro imaginaci a stávají se pobídkou k neohraničenému pohybu ve virtuálním světě.
Ondřej Michálek rozhodně
nehodlá ustrnout ani v té nejnosnější tvůrčí fázi. Zlehka překračuje
časové horizonty různými návraty, průniky a novým ověřováním předchozích
postupů. Lze konstatovat, že jeho výchozím tvůrčím principem je
zvídavost a stálý experiment. Bravurním zvládnutím technologií je
osvobozen od lopotného hledání a vnímá tak vlastní tvorbu jako
vzrušující hru
Michálkovy listy,
charakteristické jistým spekulativním lyrismem,
odrážejí destabilizaci společnosti,
jejíž proměnlivost se stala jedním Ondřej Michálek ve své pozoruhodné publikaci věnované grafickým technikám Magie otisku (2016) vnímá grafiku na pozadí současného uměleckého provozu jako umělecké „sdělení, pronesené tichým hlasem, které se v tomto dnes všudypřítomném křiku snadno přeslechne.”
Věřím, že mi nebude mít za
zlé, když s ním, pokud jde o jeho vlastní tvorbu, nebudu souhlasit.
Olga Badalíková INTAGLIO (From the Depths) The name of the exhibition – Intaglio (From the Depths) – evokes a number of interpretations. In the exhibition’s depths, one can find references to his early work, one can connect the exhibition to interior experiences; so too, the graphic technique comes from traditional intaglio – engraving, going into the depths – the approach when the ink is rubbed into the relief of the matrix and then from its depths, however slight of course, is printed onto paper. Equally provocative as this purposefully open-ended designation is the work of Ondřej Michálek itself, for it is multifaceted, ambiguous, and often irritates. Over the course of time it has undergone gone a number of deliberate transformations: from an interest in incorporating stereotypes from life to returning to dreamy planes. Eventually the artist took on the role of an observer of the human swarm, which is played out in a fantastic world of strange edifices and complicatedly constructed building complexes, in order to subsequently be held up by estranged, raw houses and artificial gardens. Michálek’s work is thus created in a number of cycles in which the artist plays with a theme which interests him and with which he longs to connect, shape, and discover its expressive and technical dimensions,in order to finally displace and replace them by another area of research. The thematic wholes however mutually pervade each other, even through the different printing techniques used. His is continually inspired by the consumer world, as well as signs, mysterious objects, hidden faces, traces of human presence. The characteristic feature of the artist’s creativity is at the same time an ability to evoke tension, in the past for example by white overlays, which create an eerie light source deepening the mysteriousness of night-black darkness. For the artist, the graphic surface remains a spur toward the permanent path to a new space, which he perceives as the unique occupation of a shabby terrain by a very personal, perhaps more favourable world. But not even here is one able to precisely determine the real nature of the artist’s vision. His view is distanced and empathetic, ironic and playful, never however unambiguously understandable. The unifying expressive element in the graphic work of Ondřej Michálek is a baffling, placid harmony, evoking a certain nostalgia, which is however immediately anchored by tiny intruders – figures, benches, colour elements. These subtle accents often arise in the technique of stencil and increase the tension between the realistic and the dreamlike. At the same time his expressive ambivalence offers a space for imagination and remains an invitation to uncircumscribed movement in the virtual world. Ondřej Michálek certainly does not aim to become entrenched in any one of these most bountiful creative phases. He gently trespasses the temporal horizons of various returns, intersections and newly verified prior approaches. It can be said that his initial creative principle is curiosity and constant experiment. His masterful technological bravura is freed of laborious searching and he perceives thus his own work as an exhilarating game with shapes, colours, space and meanings. Each shift for him is a challenge to reveal other exciting interpretations. Michálek’s graphic works, characterized by a certain speculative lyricism, reflect the destabilised society, whose mutability has become one of the initial sources of postmodern thinking. Profit as a principle of existence, and the world “as if” lead the artist to ironic distance and also to the conviction that hidden humour and play may be a counterbalance to the growing coarseness and emotional aridity. The declared aim of the artist is never to shock, but to think about and get beyond the world of aggression, aiming toward intellectual experience. Ondřej Michálek in his publication dedicated to graphic techniques, entitled Magie otisku (The Magic of Printing, 2016), perceives printmaking, against the background of the contemporary artistic goings-on, as artistic „communication, uttered in a quiet voice, which in today’s ubiquitous shouting is one easy to miss.”
I believe that he won’t
hold it against me, if, when speaking on his own work, I have to
disagree.
Samostatné výstavy, výběr |
Selected solo exhibitions: Společné výstavy, výběr | Selected group exhibitions:
2017 11e Biennale de
Gravure de Liège. Musée desBeaux-Arts de la Ville de Liège,
Belgie 2016 The First Xuyuan International Print Biennial.
Peking, Čína; International Biennial Print Exhibit: 2016 ROC.
National Taiwan Museum of Fine Arts, Taipei, Taiwan; Uhlem, štětcem,
skalpelem… Sbírka kresby Muzea umění Olomouc. Muzeum umění Olomouc,
Olomouc; 3 Trienal de Gravura de Macau. Museum of Art Macau,
Macau; Znak, písmo, šifra. Galerie v Národní technické
knihovně, Praha 2013
in.print.out. Grafik in/auswendig. Künstlerhaus Wien, Vídeň,
Rakousko 2011 16th
International Print Biennial. Varna, Bulharsko 2010
On-lino. Moderní český linoryt 1910–2010. Galerie výtvarného umění v
Chebu, Cheb 2009–2010 Skleník.
Kapitoly z dějin olomoucké
výtvarné kultury 1969–1989.
Muzeum umění Olomouc – Muzeum
moderního umění, Olomouc 2009 Česká grafika šedesátých
let ze sbírek Galerie moderního umění v Hradci Králové. 2. část – Jemnou
linkou. Jiří Balcar, Jiří John, Alena Kučerová, Ondřej Michálek,
Naděžda Plíšková, Adriena Šimotová. Galerie moderního umění v Hradci
Králové, Hradec Králové 2007 5. mezinárodní trienále grafiky
Praha 2007. Transfery – Transfers. Staroměstská radnice, Praha;
SČUG Hollar. Pocta Václavu Hollarovi. Clam-Gallasův palác, Praha
2006 Józef Gielniak i laureaci konkursu Jego imenia. Muzeum
Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra, Polsko; Printmakers from
the Czech Republic. Angel's Gate Gallery, San Pedro,
Kalifornie 2005
Olomouci müvészek (Czehország). Péczi Galéria, Pécs, Maďarsko
2004 IV. mezinárodní trienále grafiky Praha 2004. Lino: technika
20. století v digitálním věku. Výstavní síň Mánes, Praha 2003
4e Biennale Internationale de Gravure de Liège.
Musée
d'Art moderne et d'Art Contemporain
de la Ville de Liège,
Liège, Belgie 2002 Česká grafika. Půlstoletí proměn české
moderní grafiky. Mánes, Praha
2000 Mid America Print Council. Kiele Gallery, St. Cloud,
Minnesota, USA; Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2000.
Krakov, Polsko 1999 La gravure en
relief. Centre de la Gravure et de l'Image imprimée,
La Louvière, Belgie 1997–1998
The Masters of Graphic Art. 4th International Biennial
Györ. Municipal Gallery, Györ, Maďarsko 1997 Mezi tradicí
a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění
1939–1989. Muzeum umění Olomouc, Olomouc; Sightlines.
International Invitational Exhibition of Contemporary Prints. Prince
of Wales Armoury, Edmonton, Kanada
1996 Graphica Creativa, 8. kansainvälinen
taidegrafiikan triennale. Alvar Alto museum, Jyväskylä, Finsko;
Norske internasionale grafikk triennale Fredrikstad 1995.
Fredrikstad Bibliotek, Norsko 1994–1995 Solidart 2000.
Katalánsko-slovensko-česká výstava kreseb a grafik. Muzeum umění
Olomouc, Olomouc 1994 Intergrafia ´94. Światova Wystava
Laureatów. World Award Winners Gallery, Katovice, Polsko 1993
Premio Internazionale Biella per l‘incisione 1993. Palazzo
Ferrero della Marmora, Biella, Itálie; Mednarodni grafični bienále.
Moderna galerie – Cankarjev dom – Galerie Tivoli, Ljubljana, Slovinsko
1991 Dal grottesco al magico. Grafica cecoslovacca
contemporanea. Instituto nazionale per la grafica Calcografia, Řím,
Itálie; Sapporo International Print BiennaleExhibition. Event
Hall, Sapporo, Japonsko 1990 1. výroční výstava výtvarné
společnosti Kruh. Galerie H, Kostelec nad Černými lesy; OL-13-89.
Třináct olomouckých autorů v roce 1989. Výstavní sály prostějovského
zámku, Prostějov; The 3rd Biennial Exhibition of Prints 2017 11e Biennale de Gravure de Liège. Liège, Belgie – Zvláštní uznání 2015 Grafika roku 2014. Praha – Cena v kategorii malý formát 2014 Grafika roku 2013. Praha – Cena v kategorii tisk z hloubky a Cena v kategorii malý formát 2012 Grafika roku 2011. Praha – Čestné uznání v kategorii tisk z hloubky 2011 Grafika roku 2011. Praha – Čestné uznání v kategorii technika tisku z hloubky 2008 Grafika roku 2008. Praha – Cena firmy Metrostav v kategorii tisk z výšky 2007 Grafika roku 2007. Praha – Čestné uznání v kategorii linoryt 2005 Grafika roku 2005. Praha – Čestné uznání v kategorii linoryt 2004 Grafika roku 2004. Praha – Čestné uznání v kategorii linoryt 2003 4e Biennale de Gravure de Liège. Belgie – Zvláštní uznání 2001 Grafika roku 2001. Praha – Cena českých aerolinií 2000 Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka. Jelenia Góra, Polsko – Cena 1998 Linolschnitt heute IV. Bietigheim-Bissingen, Německo – Nákupní cena poroty 1997 Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka. Jelenia Góra, Polsko – Honorované uznání 1996 Grafika roku 1996. Praha – Cena časopisu Grapheion; Bienále české grafiky. Ostrava – První cena 1990 Mezinárodné bienále drevorez – drevoryt 1990. Banská Bystrica – Grand prix; International Print Exhibition ´90 Lviv. Lvov, Ukrajina – Čestná medaile 1988 12. Międzynarodowe Biennale Grafiki Kraków. Krakov, Polsko – Cena katovického vojvodství 1987 I Bienal Internacional de Gravuras – 87. Campinas, Brazílie – Cena 1986 11. Międzynarodowe Biennale Grafiki Kraków. Krakov, Polsko – Čestné uznání 1984 XIII Premi internacional de dibuix Joan Miró. Barcelona, Španělsko – První cena a stříbrná plaketa; 10. Międzynarodowe Biennale Grafiki Kraków. Krakov, Polsko – Čestná medaile Zastoupení ve veřejných sbírkách | Represented in public collections:
Národní galerie v Praze, Oblastní galerie v Liberci, Alšova jihočeská
galerie v Hluboké n. Vlt., Galerie
moderního umění v Hradci Králové, Galerie Základní literatura | Bibliography:
Cesta z bodu A do bodu A. [Journey from Point A to Point A].
Exhibition catalogue. Texts by Karin Militká, Richard Drury. Galerie
GASK, Kutná Hora, 2015.
|
|
|||||||||
|
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z
grantu Ministerstva kultury ČR, města Olomouce a Olomouckého kraje.
|
|
© Galerie CAESAR