FRANTIŠEK
TURCSÁNYI / DEZORIENTAL
Slovenský malíř a fotograf se narodil 8.
června 1953 v Košicích.
V letech 1971 až 1976 vystudoval
Univerzitu veterinárního lékařství v Košicích.
V současnosti
žije a tvoří v Hniezdnom poblíž Starej Lubovně.
Vedle
náročného povolání zvěrolékaře se začal systematicky a
intenzívně věnovat koncem 80. roků také výtvarné tvorbě.
Podnětem a spouštěcím mechanismem jeho tvořivé činnosti mu
byl dvouletý pobyt v severní Africe, kde jej silně oslovila
jak svérázná exotická krajina, tak intenzivní živá
barevnost, tolik typická pro zdejší kulturu. V poměrně krátké
době se stal známým na domácí i zahraniční umělecké scéně.
Klasické médium malby spojuje s expresivní kresebností a
kolážovitostí, kterou zaznamenává téměř banální i pozoruhodné
okamžiky každodenního života, často se smyslem pro ironii a
humorný podtext.
Fotografie je ovšem pro něj rovnocenným
uměleckým médiem a suveréně ji používá jak pro hledání vlastní
inspirace k malířské tvorbě, tak pro svébytné umělecké vyjádření
a nesoustavné hledání skryté okolní vizuální poezie. V poslední
době se také zajímá o intermediální dokument, který kombinuje
s videoartem.
Od roku 1986 realizoval na dvacet pět samostatných
výstav na Slovensku, ale také v Polsku a Maďarsku, kde se s
oblibou zúčastňuje i kolektivních výtvarných přehlídek, sympózií
a malířských plenérů.
Od roku 2012 je členem Slovenské výtvarné
unie.
Hlavním inspiračním zdrojem se mu v případě
přítomného souboru obrazů DEZORIENTALU, vystaveného poprvé
v Galerii Caesar v Olomouci, staly víceméně náhodně objevené
staré fotografie z orientálního harému perského šacha Nassera
al-Din Shah Qajara, který vládl v Iránu od roku 1848 dlouhých 47
roků a byl
jedním z prvních fotografů v Persii. Právě díky jeho zálibě ve
fotografování můžeme tak nahlédnout do jinak nedotknutelného a
pro obyčejného smrtelníka předem zapovězeného, nepřístupného,
tajemného prostředí panovnického harému. Tyto podobizny žen však
mají daleko k erotickým symbolům dneška a spíše než
předpokládané a našimi romantickými představami živené,
dráždivé, svůdné sexuální objekty, spoře zahalené toliko jemnou
atmosférou smyslnosti, vidíme jakási neforemná stvoření oblečená
do podivných hábitů, udivující hustým srostlým obočím a
výraznými tmavými kníry.
Právě na
relativizaci hodnot viděného a kontrastu mezi očekáváním a
vyjevenou skutečností je postavena Turcsányiho autorská výpověď.
Jako svérázný
katalyzátor nejednoznačnosti zobrazených portrétů žen implantuje
se zjevnou nadsázkou do plochy obrazu technické prvky systému
klimatizace „chladící“ neexistující vášně. V neobvyklém
tématu, kterému věnoval několik měsíců intenzívní
tvůrčí činnosti, se vyrovnává s faktem měnících se erotických
symbolů a sleduje i problematiku akceptace novodobých trendů
v pohledu na sexualitu současného člověka moderního věku.
Pavel Konečný
|
|
|
Dezoriental 8, 2017, akryl, plátno, 120 x 90 cm |
|
|
|
|
Dezoriental 10, 2017, akryl, plátno, 150 x 100 cm |
|