OTEVŘENO / OPEN
Pondělí–Pátek 9.00–12.00 / 12.45–17.00 / Sobota
9.00–12.00
GOOGLE
MAPA - EXTERIER
|
4. 4.–27.
4. 2018
René Hábl -
Osamělost prvočísel |
||||
|
||||
René Hábl – Osamělost prvočísel
1. René Hábl je malíř – alchymista, básník. Do roku 2000 je v jeho obrazech nejdůležitější velmi živý rukopis. Redukovaná krajina. Mentální krajina Plátna nemají názvy – pojmenovávají se samy organizací malířských skvrn. Co obraz, to namalovaný ztajený název, jméno. Od roku 2001 rukopis mizí. Malířská skvrna je nahrazena kvazifigurami a jejich atributy. Obrazy od teď důsledně pojmenovává.
2. Kalendárium: - 1991 – Abstrakce (gestická), tlumená barevnost. - 1992 – Náznaky, skvrnité vzorce, struktury, záhonky rukopisu. - 1993 – Lyrické rastry, struktury. Znamení (opakování). - 1994 – Průhled, náhled, pohled. Rukopis je líbezný. Tlumená barevnost. Lyrické rastry. - 1995 – Jemnost, křehkost, prchavost. Sbližování skvrn – shluky. - 1996 – Barevný výbuch – makrokosmos. Mikrokosmos. - 1997 – Mediumní bujení. - 1998 – Mediumní bujení. Elegance. - 1999 – Mžitky před očima. - 2000 – Rostlinné buňky, střeva kosmu.
-
2001 – Změna stavu.
Z mediumních zákrutů figury z paralelních světů. Jak na house party. - 2002 – Množiny. Kosmos. Někdo se dívá. - 2003 – Zoe. Siam. Lilith. Někdo se dívá – Nostalgie. - 2004 – To, co bylo dřív velmi živé rukopisem, se nyní realizuje hráči hry na vyjevení možností. - 2005 – Organické a geometrické na tabulích vyučují podílení se na kosmickém tkaní. - 2006 – Hra hry na zjevování se. Stále figury a figurky. - 2007 – Oblé nebo hranaté se předvádí ve své čistotě. - 2008 – Ústřižky něčeho noblesního jsou noblesní a dívají se. - 2009 – Malíř – alchymista praktikuje noční bdění. - 2010 – Tetování plátna kvazirostlinnými prvky. Ztuhnutí rozlívané myšlenky. Odstřižky vidění. - 2011 – Čtenář zrcadla. Tvarosloví posledních let: oblé, hranaté, kombinované, stále přitažlivé. - 2012 – Na hranici geometrické abstrakce, ale i nadále se zjevují figurální tvary které hledí. - 2013 – Objeví se první obrazy, které zobrazují figuranty dějů, činností, pouze v čisté lince. I nadále ozvuky předcházejících let. - 2014 – Redukce tvarosloví až na prostou linku (obraz „Mnemonic“) už předznamenává to, co se bude dít dále, stále se cosi dívá. - 2015 – 2016 – subtilní linky v situacích, které se pokusím interpretovat vzápětí. Tolik malé kalendárium a teď už k obrazům posledních let: Přes můj obdiv k celému Reného dílu, musím říct, že malby poslední mi učarovaly nejvíc. Naplnily mne posvátným vytržením.
3. Obrazy posledních tří let. Obrysy rané renesance v 21. století. Ambient – šum trecenta a quatrocenta. Svatý kosmonaut. Elegance snoubící se s pokorou. Kruh, elipsa, čtverec, obdélník. Aluze (název některých obrazů), je odkaz jednoho obrazu na další. Domek nebo hospodářské stavení jsou stavby, ve kterých se bydlí, medituje, básní. Nejsou to nakreslené nápady, je to hra doopravdy. Asketické výjevy elegantních figur v komfiguraci se strohou geometrií. Vše pouze v linkách na barevném, jednolitém podkladě. „ Osamělost prvočísel“ je melancholická ikona zobrazující tajuplné souznění figury se znakem prvočísla. Osamělost prvočísel? Zvuk struny. Které? Druhé, třetí, páté, sedmé, … Čtyřicáté sedmé … padesáté třetí … Dvěstě padesáté první, dvěstě padesáté sedmé … Obrazy posledních tří let jsou pro mne vrcholem Reného dosavadního rozmanitého a přitom jednolitého díla.
Pavel Preisner
|
||||
|
|
|||||||||||||||||
|
|
Celoroční
výstavní program Galerie Caesar je finančně podporován z
grantu Ministerstva kultury ČR, města Olomouce a Olomouckého kraje.
|
|
© Galerie CAESAR