Antonín Sondej
(1992, Rychnov nad Kněžnou) je absolventem
Střední
uměleckoprůmyslové školy v Praze (2009–2013).
V současné době studuje v Ateliéru grafiky I.
tamější Akademie
výtvarných umění (dříve ateliér prof. Jiřího
Lindovského – nyní prof. Dalibora Smutného).
V roce 2015 se zúčastnil každoroční přehlídky
Grafika roku, v roce 2017
vystavoval samostatně v Muzeu
umění Olomouc (Café 87)
a spolu s Alenou Koženou v galerii
Onkologického centra v Praze.
Antonín Sondej
(b. 1992, Rychnov nad Kněžnou) is an artist
of the upcoming
generation.
He is a student of the graphic arts studio of the
Academy of Fine Arts in Prague. Although he uses not only
graphic techniques but
also drawing,
painting and collage, he remains
faithful to the principles of graphics. He focuses on the
genre of portraiture.
His work might be labeled as domestic – intended for the
intimate home environment and the context of
a closed family community.
In reality, however, it is an example of art that simply
does not aspire to the “gallery world” so openly. It is an
example of “minor art” which is well above the private
domain of the home – because it is Art. Sondej has
participated at the
Graphic Artist of the Year exhibition (2015),
and he
has also had a solo exhibition in the Olomouc Museum of Art
(Café 87, 2017).
Antonín Sondej
| Identity
Adventure most unto itself
The Soul condemned to be—
Attended by a single Hound
Its own identity.
-- Emily Dickinson --
Řekne-li se, že jsou některé věci identické, znamená to, že
jsou kvalitativně stejnorodé. Proto je identita z
filosofického hlediska neproblematická – pokud panuje shoda,
není důvod k diskusi. Z hlediska psychologie je situace
samozřejmě přesně opačná, protože prožívání není daností či
stavem, ale procesem. Toto napětí je důvodem, proč si umění
osobuje zcela výjimečnou
pozici – odtud těží svou veškerou převahu, jíž velkoryse
napájí obojí diskurz: Určení identity toho, co bude na
obraze zachyceno, a proces jeho zachycení, který by vedl k
vytvoření rozpoznatelného spojení mezi portrétovaným
a portrétem, jsou totiž problematické od začátku až do
konce. Dilemata vizuální reprezentace nastupují sice
nejintenzivněji ve chvíli, kdy stará víra (například v
iluzivní malbu) přestává platit, svou relevanci mají ale
obecně. Právě na tomto půdoryse je možné vnímat a hodnotit
práci Antonína Sondeje – autora nastupující generace, autora
portrétů, portrétisty intimního, intimity domácího.
Portrét je zcela specifickým uměleckým žánrem – více než
kterýkoli jiný osciluje na tenké hranici mezi uměleckým
sebevyjádřením
a pravdivostí. Jeho předpokladem je porozumění,
to znamená zájem o zkoumané, respektive schopnost
zjištění kodifikovat takovým způsobem, aby byla všeobecně
považována za průkazná. Proto dějiny obrazů hovoří o
podobnosti – ačkoli dnes již víme, že krom shody vizuální je
zde vždy určitý znakový systém, kterým jsme všichni vedeni
a motivováni, což znamená,
že odvážný člověk může být na obraze zachycen různými způsoby (mj.
třeba také jako lev). Antonín je bezpochyby vynikajícím
portrétistou, který má dar velice citlivě reagovat na to, co
žije vlastním životem, a zachytit jemné nuance jeho výrazů
i gest. Portrét je obecně chápán jako svého druhu reprezentativní umění –
protože prostřednictvím obrazu je jeho subjekt společensky
definován. Antonín sám
o něm však hovoří jako o čemsi intimním, určeném pro
domácí prostor, pro nikoli teatrální, ale osobní prostředí.
Hovoří o něm jako o obraze, který nemá smysl vystavovat
veřejně, protože ten, kdo je na něm zachycen, není veřejně
znám. V tomto momentu se ukazuje ohromný problém svobody
uměleckého díla a jeho společenské funkce – napětí
mezi osobním projevem
umělce a jeho viděním světa, identitou toho, kdo je
vnímán a jeho postavením v tomto světě.
Obrazy tvoří přirozenou součást lidského světa právě proto,
že –
podobně jako slova – ustavují jeho charakter. Jsou
uzpůsobeny pro lidský svět, jehož hledisko reprezentují.
Jakkoli banálně to zní, skutečnost je taková, že světu jako
takovému naše kapacity nedostačují, že nedostačují současné
vědě o něm, znalosti o něm, informovanosti o něm. Abychom
byli schopni jej vnímat jako celek, nemáme jinou možnost,
než zobecňovat – vytvářet jeho vlastní portrét podobným
způsobem jako malíř maluje jiného člověka. Jakkoli „domácky”
a amatérsky se tato činnost
může jevit, vyžaduje nesmírné úsilí – scelovat na základě tušené
identity je téměř nepřekonatelná výzva. Rozdíl mezi obrazy
určenými pro veřejný prostor a těmi, které mají opodstatnění
v tom soukromém, je proto tento – žádný. V ideálním případě,
na nějž bychom měli aspirovat, jsou všechny způsobem, jak se
přiblížit skutečnosti. Lidská identita je identitou
společenskou, komunitní,
na velikosti tohoto společenství nezáleží. To, na čem
záleží, je míra jeho citlivosti a zájmu – a v tomto ohledu je
samozřejmě rozdíl markantní. Obraz, který je určen pro
domov, musí s tímto domovem žít, protože je ve své kvalitě
poměřován každodenně –
pokud však veřejný prostor přestaneme sdílet,
přestaneme mít zájem
o obrazy světa, které vytváříme, přestaneme mít zájem
o svět sám. Z chvályhodné snahy porozumět celku a jako celek
jej udržet se stane útěk do pohodlného bezpečí – „idyla
hřbitova”.
Antonín Sondej je příkladem autora, který ukazuje, jak toto
úskalí překonat – nejen ohromující citlivostí a schopností
(sebe)reflexe, především ale apelem právě na to, co je
sdílené. Jeho na kresbě
založená práce (koláže, grafické listy i malba) je výjimečná
řemeslnou zdatností, estetickou kvalitou i soustředěným
cílením. Ze škály témat bych chtěla zmínit především dvojí –
schopnost zacházet s rastrem, který má jak formální, tak
konstitutivní roli; a nadání
odlišit to, co je pro vizuální kvalitu podstatné, od toho,
co má pouze podpůrnou roli. Vybrané ukázky portrétů
zároveň naznačují přirozené směřování – od vizuální
opulentnosti a obecnosti, od prosté
vstupní fascinace, ke stále pečlivějšímu a soustředěnějšímu
pozorování konkrétních lidí, přátel a členů rodiny. Právě
v jejím okruhu se nakonec
nachází také autor sám, který skrze vidění
ustavuje svůj vlastní svět
– a reflektuje tak zároveň i ten náš.
Barbora Kundračíková |