Iva
Vodrážková
(* 1951, Olomouc)
Iva Vodrážková v letech
1970–1974 absolvovala Pedagogickou fakultu Palackého
Univerzity v Olomouci, obor výtvarná výchova a český jazyk.
V 70. a 80. letech byla součástí pražské undergroundové
kultury. Samostatně vystavovala v Jeruzalémě, San Francisku,
New Yorku, Berkeley, Big Suru, Denveru, Vídni, Moskvě,
Kyjevě, Temešváru, Bratislavě a v Praze. Kolektivně
vystavovala v Berlíně, San Francisku, Vídni a v Praze. Učí
na Základní umělecké škole v Praze.
Viktorie
Langer
(* 1988, Žiar nad Hronom)
Viktorie Langer v letech
2009–2015 absolvovala ateliér malířství u profesora
Vladimíra Skrepla na Akademie výtvarných umění v Praze. V
roce 2017 byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Samostatně vystavovala v Rotterdamu, Londýně, Praze a
zúčastnila se skupinových výstav v Paříži, Budapešti, Praze
a v norském Trastadu. Umělkyni zastupuje galerie Zahorian &
Van Espen.
Periferie
v pohybu – Iva Vodrážková a Viktorie Langer
Tvorbu
dvou generačně odlišných umělkyň spojuje fascinace
textilními materiály, které byly v tradičním uměleckém
paradigmatu vytěsňovány na uměleckou periférii. Ačkoliv je
pro každou z umělkyň určující jiná životní zkušenost nebo
odlišnost formotvorných kulturních kódů a inspirací, symbol
látkové periférie pro ně představuje důležité médium.
Setkání obou výtvarnic je tak vzájemně provázaným konceptem,
jehož pojítkem je nejen civilizační a kulturní fenomén
periférie, ale i možnost konfrontace dvou autorských linií.
Známé
heslo teoretika médií Marshalla McLuhana „medium je
message”, můžeme v kontextu výtvarného látkového umění
chápat i tak, že tento materiál jako médium není jen
prostředkem, ale je i médiem, které nese sdělení. Například
v podobě skryté plasticity, kdy prohnutá vlnící se látka
dokáže narušit dvojrozměrnost obrazu a nabýt formy
trojrozměrného objektu. Nabízí se srovnání s tvorbou
polského výtvarníka Władysława Hasiora, který vytvářel
v 70tých letech textilní praporce jako objekty, inspirované
zejména církevními procesími.
Iva
Vodrážková i Viktorie Langer pracují převážně s použitými
textiliemi, které nesou na sobě stopy nejen své dřívější
funkčnosti (háčkované dečky, divadelní, módní, nemocniční
látky), ale i stopy skrytých příběhů. Obě umělkyně pracují
intuitivní metodou a vytvářejí souhru mezi minulostí a
přítomností, starým a novým. Vycházejí z výtvarného respektu
k použitým věcem. Staré stopy nepřekrývají, ale naopak
využívají k novým příběhům a k vzájemné komunikaci za pomoci
symbolů lebky, smrtihlava, temné masky, srpku měsíce nebo
ruky.
Viktorie
Langer vytváří nové příběhy v souhře se starými skvrnami,
záplatami a vybledlé barevnosti použitých látek, které
nejprve obarvuje. Chemický prostředek Savo, který se běžně
používá k dezinfekci a čistění, využívá jako techniku
dekoláže. Pro umělkyni je technologickým dekolorizačním
prostředkem. Základní barevnost materiálů nečistí, ale
odbarvuje a obrazně doslova „poskvrňuje”. Její chthonická
textilní skvrnomalba na jedné straně látku dekolorizuje, na
druhé straně umělkyně textilní obrazy dekolážuje,
domalovává, sprejuje a například k jemné barevné látce z
damašku přišívá či lepí temnou a hrubou látku.
Výtvarnice hledá inspiraci ve vlastním podprahovém světě, ve
sledování linií úniku, který se vyznačuje fragmentárností,
vnitřním neklidem nebo utkvělými představami. Zkoumá
technické možnosti výtvarných materiálů například
prostřednictvím jejich narušování, aby odhalila dosud
nespatřené.
Iva
Vodrážková své šité textilní koláže vytváří také z použitých
látek a nalezených věcí. Používá techniku šití různorodých
látkových materiálů a vytváří plošné náhodné výtvarné
kompozice. Viktorie Langer pracuje například se
secondhandovým starým nemocničním prostěradlem s tradičními
modrými proužky a nápisem „chorobopisy” nebo povlakem na
peřinu, kde je možno vidět dírky na knoflíky. Médium látky
sice skončilo na periferii své funkčnosti, ale obě umělkyně
ho oživují i s jeho dávnými příběhy.
Zatímco
Iva Vodrážková pracuje s jasně ohraničenými a pevnými
výtvarnými a symbolickými konturami, tvorba Viktorie Langer
se vyznačuje neostrými a nestabilními liniemi. Vytváří
poetismus ze skvrn. Jedna umělkyně pracuje mechanickou
cestou stříháním a sešíváním látek-obrazů jako kdyby se
jednalo o textilní sendvičovou technologii patchwork nebo
druh japonské textilie boro. Druhá umělkyně používá více
chemickou cestu, pomocí Sava, akrylových barev, sprejů a
barev na látky.
Iva
Vodrážková na svých látkách tvoří obraz světa jako kosmos
barevných a symbolických událostí. Viktorie Langer pracuje
spíše podzemním způsobem – zobrazuje chthonos. Jakoby se
nechala volně inspirovat známým výrokem Marcela Duchampa o
umělcích, kteří budou tvořit v podzemí. Na svých textilních
obrazech zachycuje svět často jako triptych: horní a dolní
svět a mezisvět, do něhož někdy situuje lidskou bytost. V
dolním chthonickém světě je možno najít i mytologického
Uroborose, právě se chystajícího pozřít vlastní ocas.
Tvorba
obou umělkyň prostřednictvím látkového umění odhaluje
specifickou periferní multikulturnost. Ukazuje, jak samotné
médium látky může být prostředkem připomínky opuštěných zón,
osamocených míst, zapomenutých zákoutí a příběhů anonymního
charakteru.
Obecnými
znaky periférie jsou rozptýlenost, fluktuace, náhodnost,
stav nouze, linie úniku, ztracenosti, ale i hledání a
vytváření nového počátku. Periférie se na jedné straně
ukazuje být místem relativního bezpečí a nabízí otevřený
prostor k dotváření příběhů a událostí, na druhé straně se
ukazuje být místem nebezpečným, rizikovým a subverzivním,
kterému dominuje chthonos jako podsvětí temných masek a svět
sebepožírajících se bytostí a systémů.
Oběma
umělkyním je společná i výtvarná tvorba prostřednictvím
tradiční olejové nebo akrylové malby na plátně. Byť je
rozdílná svými ontologickými východisky, protože jedna
umělkyně akcentuje spíše kosmos a druhá chthonos, přesto
mají společný výtvarný jazyk založený na jednoduchých
obrazových symbolech, na snaze o vyjádření rudimentární
emoce a poetičnosti.
Miroslav
Vodrážka
|