Hudba a malba | Malba a hudba
výtvarné dílo Miroslava Šnajdra st.
Hudba a hornové sólo zazní, odezní, odejde. Obraz a kresbu
vidíme vícekrát, vlastně jak dlouho je nám umožněno ji
vidět. Ukazuje nám mnohé i to, co možná nechceme, aby vidět
bylo.
Miroslav Šnajdr st., září 2018
Výstava výtvarného díla Miroslava Šnajdra st. u
příležitosti významného životního jubilea zprostředkovává
autorův aktuální umělecký komentář a zároveň je i ohlédnutím
zpět. Představuje vedle
jeho malířské a kreslířské abstraktní tvorby i méně
známou, ale již početnou tvorbu figurálními. Jeho
bratislavský přítel malíř Rudolf Fila jej poprvé
charakterizoval jako dvojdomého umělce, zabývajícího se
souběžně hudbou i výtvarným uměním. Zvolený název výstavy
výstižně spojuje obě vzájemně se ovlivňující a doplňující
umělecké sféry, jimž se po celý život intenzivně věnuje.
Působil čtyřicet let do roku 2001 jako hornista a sólista
Moravské filharmonie v Olomouci. Vedle svého celoživotní a
hlubokého zájmu o vážnou hudbu se věnoval se stejným
nasazením i studiu dějin umění a kreslířské, malířské i
grafické tvorbě. Výtvarné nadání, zděděné především po svém
otci, krajináři Františku Šnajdrovi, uplatnil již při studiu
hudební školy v Liberci a na konzervatoři v Brně. Pro svého
prvního profesora lesního rohu kreslil portréty Antonína
Dvořáka a Vítězslava Nováka, kterého si cenil pro jeho
moderní a zároveň národní hudbu. V hodinách nehovořili jen o
technice hry na nástroj, ale především o hudbě a poslání
interpreta, který se musí stále zdokonalovat. Po celý život
se snažil rozvíjet nejen svůj hudební talent, ale i talent
výtvarný. Neabsolvoval sice odborné umělecké školení,
výrazně jej ale ovlivnila malířská tvorba otce, krajináře
Františka Šnajdra, a jeho přátel výtvarníků, především
malíře Stanislava Menšíka, příbuzného z matčiny strany.
Malířské postupy a techniky i kompoziční principy sledoval a
učil se už od dětství, znalosti si rozšiřoval soukromým
studiem i vlastní tvůrčí zkušeností.
Výstava představuje okruhy, ke kterým se ve své tvorbě
Miroslav Šnajdr st. stále vrací. Střídá nezobrazující
fenomén malby s parafrázemi a figurativními motivy.
Neustálé hledá a nalézá nové
možností malby i kresby v jejich nejčistších podobách i
vzájemné interakci. Redukované malby se stopami
dotýkaných malířských záznamů propojují svojí efemérností i
meditativním charakterem výtvarný a hudební svět.
Své niterné pocity zachycuje tradičními výtvarnými
prostředky prostřednictvím papíru, tužky, oleje, plátna a
zejména si oblíbil techniku olejového pastelu. Sledoval vždy
několik variujících a opakujících se tematických okruhů a
kreativně zúročil podněty ze všech oblastí svého tvůrčího
zájmu. Náměty se v jeho tvorbě obměňují jako hudební motivy,
ať už jde o biblická témata, cykly volných parafrází a
interpretací obrazů renesančních a barokních mistrů či pocty
významným malířům 20. století. Neustále se u něj prolíná
minulost a přítomnost a v jejich konfrontaci hledá odpovědi
na smysluplnost lidského počínání. Organicky se prolínají
malířskou tvorbou jeho spontánní gestické záznamy a aktivní
výtvarné komentáře dobových událostí. Jeho tvorba se stala
jedním z nejvýraznějších příkladů české lyrické materiálové
abstrakce. Reflektuje nejen dění ve společnosti a
osobitým způsobem mapuje radikální změny v celé její
struktuře, ale stále se také inspiruje novými podněty.
V devadesátých letech jej například oslovil v prodejně
výtvarných potřeb nový podkladový materiál – šedookrová
lepenka, na níž kreslil, řezal a ryl. Po těchto výtvarných
zásazích se stala sama o sobě výtvarným dílem. Vznikla tak
Místa pro obraz, která se stala zase další výchozí
inspirací. V posledních letech
nachází ukotvení v návratu k figurálním tématům, která jsou
jeho výsostně subjektivní výpovědí: „Když v mých
podobiznách oddělíte určitá místa v detailu, získáte obraz
práce v mých tzv. abstraktních obrazech a kresbách – je to
barva, její stopa, tah grafitu i rytí do kresby. Je to
neměnné a mně dané ve všech obdobích. V podobizně ten její
otisk vidíte – ve volném abstraktním obraze ji vnímáte citem
také.“ V rámci tvůrčího procesu vzpomíná také na dětské
kresby své dcery a syna, vnuků a vnuček. Vždy jej udivovali
svým výtvarným talentem i bezprostředností. Intenzivně vnímá
souznění dětských kreseb s estetikou moderního a soudobého
výtvarného umění. S těmito inspiracemi a vzpomínkami se
snoubí také jeho niterný vztah k hudbě, která výtvarný
projev v olomouckém podkrovním ateliéru vždy umocňuje. Často
se vrací k rozhlasovým hudebním záznamům Moravské
filharmonie Olomouc, v nichž zaznívá i Šnajdrův lesní roh.
Miroslav Šnajdr starší patří k nejvýznamnějším
představitelům českého výtvarného umění od šedesátých let
minulého století a je známý v celostátním měřítku. Jeho dílo
bylo a je prezentováno na monografických i kolektivních
výstavách a je zastoupen v renomovaných galerijních i
soukromých sbírkách u nás i v zahraničí. Vyšla mu i velká
monografie. Na rozdíl od hudební interpretace, které
postupně zanechal po svém odchodu do důchodu, se výtvarnému
umění věnuje intenzivně doposud, což dokládá i současná
prezentace v Galerii Caesar a v Galerii města Olomouce.
Po celou svou tvůrčí dráhu, ať už hudební či výtvarnou, byl
Miroslav Šnajdr vždy podporován svojí ženou, bratrem a jeho
manželkou, dětmi a jejich partnery i řadou přátel. Vystavené
kresby i obrazy představují senzitivní a vnímavý výtvarný
komentář a jsou nejen připomínkou celoživotního díla
jubilanta, ale současně i jeho poděkováním všem blízkým.
Ladislava Horňáková
Miroslav Šnajdr st.
(8. 11. 1938 v Tovéři), malíř, kreslíř, grafik a hudebník,
žije a pracuje v Olomouci.
S technikami a možnostmi malířského umění se seznámil u
svého otce, krajináře Františka Šnajdra.
V letech 1961–2001 působil
jako hornista v Moravské filharmonii Olomouc.
Samostatně vystavuje od roku 1967 (ČR, SR, F).
Kolektivních výstav se zúčastňuje od roku 1965 (ČR, SR,
Španělsko, Rumunsko, Polsko, USA, Německo, Švýcarsko,
Holandsko, Kanada, Itálie, Japonsko, Belgie).
Od roku 1990 je členem TT
klubu výtvarných umělců a teoretiků v Brně, od roku 1991
Spolku olomouckých výtvarníků a od roku 1992 Umělecká
besedy.
V roce 1999 mu byla udělena Cena města Olomouce za
celoživotní tvorbu.
V roce 2001 obdržel cenu Michala Ranného za významný přínos
jeho tvorby české výtvarné kultuře.
Je zastoupen v
Národní galerii v Praze, Moravské galerii v Brně, Muzeu
umění Olomouc, řadě krajských galerií výtvarného umění,
Galerii Benedet v Oviedu,
Jacques Lemeistre v Paříži, Kupferstichkabinett v
Drážďanech, Music Department of the University of Sydney,
Sydney, Paul Fachetti v Paříži,
Staatische Kunstsammlungen v Drážďanech a mnoha soukromých
domácích i zahraničních sbírkách.
Podrobně je početné umělcovo dílo představeno v monografii,
která podává ucelený pohled na jeho tvorbu
(Schubert, Miroslav (Ed), Miroslav Šnajdr st. Olomouc,
Galerie Caesar 2009).
|