Výstava „Není underground jako underground“ sleduje
život a tvorbu umělců Martina Buriana, Dagmar
Havlíčkové, Vladimíra Pospíšila a Jaroslava Vacla.
Především se zaměřuje na období mezi roky 1968–1989, kdy
byli ovlivněni politickými, historickými a kulturními
událostmi v komunistickém Československu. Přes rozdílný
obsah i formu zpracování uměleckých děl se výtvarníci
střetávají v abstraktním pojetí, které je typické pro
olomoucké kulturní prostředí normalizačních let. Všichni
zmínění umělci se snažili vyhranit proti soudobé
vládnoucí struktuře prostřednictvím své tvorby a mnohdy
i skrze vlastní protirežimní iniciativy (příkladem
uveďme Jazzový klub v Mariánském Údolí s Vladimírem
Pospíšilem či výstavy a hudebně-filozofické večery na
soukromých bytech za účasti Jaroslava Vacla).
Co vlastně spojuje tyto čtyři umělce?
Prvně se jedná o samotné dětství výtvarníků. Všichni
pocházeli z rodin se špatným kádrovým posudkem (rodiče
„osmašedesátníky“ měli Burian a Havlíčková, předky
soukromé zemědělce a katolíky měl Vacl,
Pospíšilova rodina byla
z matčiny strany katolická, z otcovy strany z poloviny
německá) a měli kvůli tomu problémy se zařazením
se do „normalizované“ společnosti. Sledovali odmítavý
postoj rodičů vůči režimu, což ovlivňovalo jejich
dospívání a odrazilo se v některých jejich činech
(Burianův provokativní zjev, Pospíšilem poničený pomník
Rudé armády, nábožensky laděný propagační plakát
Havlíčkové, Vaclova studentská kapela Slzy).
V dospělosti se mohli plně postavit za své již
zformované názory. Pospíšil si obhájil svůj životní styl
prací pro Jazzový Klub, Vacl na přelomu dospělosti
životem v umělecké komuně a později i svou pomocí
hlavním olomouckým státním odpůrcům v protirežimních
akcích, Havlíčková svatbou s Jiřím Havlíčkem a účastí na
teologických seminářích, Burian emigrací do Rakouska.
Společné mají i další prvky. Havlíčkovou a Vacla můžeme
například v rámci jejich kresebné tvorby přiřadit k
fenoménu olomoucké kresby, kam z mladých umělců patří
například Ladislav Daněk, Miroslav Šnajdr mladší,
Vladimír Havlík, ze střední generace Jan Jemelka, Jiří
Krtička, Jiří Lindovský, Ondřej Michálek, Oldřich
Šembera, ze starší generace Inge Kostková, Miroslav
Šnajdr starší, Slavoj Kovařík a další.
Na vyjmenované osoby dolehl tlak dané doby, frustrace z
nemožnosti nějakým zásadním způsobem změnit dění kolem
sebe a vymanit se ze státního dohledu. Objevila se u
nich snaha vystavět si své vlastní bezpečné světy
projektované skrze kresbu, jejíž tvorba byla rychlejší a
bezprostřednější než malba.
Burianova a Vaclova tvorba si zase v osmdesátých letech
nese podobnou dávku syrovosti a nostalgie, která se
postupně ztrácí a je obohacena o prvek radosti a
barevnosti vyvolaný pádem totalitního režimu.
Smutným spojovníkem je ovšem i smrt, která se po
revoluci dotkla Havlíčkové, Buriana i Pospíšila.
Ztratili blízké osoby a odrazilo se to v jejich životě i
tvorbě.
Dalším shodným rysem, který bychom našli u všech
výtvarníků, je nečekaná ochotna, vstřícnost, skromnost a
radost, která je pravděpodobně dána právě tím, co vše
prožili a jak je to poznamenalo.
Za názvem výstavy stojí potřeba si uvědomit, že
obzvláště na perifériích měli lidé za minulého režimu
jiné možnosti a prostředky zasáhnout proti státnímu
útlaku, než s kterými disponovali obyvatelé mediálně
sledované a ze zahraničních zdrojů financované Prahy.
Avšak i přesto chtěli vzdorovat. Museli ale vyvažovat
míru odporu s nutností vydělat si peníze na zaplacení
základních životních potřeb pro sebe a příbuzné. Není
tedy možné znevažovat snahy odpůrců režimu na
perifériích. „Není underground jako underground“. Někoho
vzdor stál život, někoho ztrátu blízkých a jiné zase
každodenní těžký život způsobený odhodláním stát si za
svým názorem.
Ani jedno není možné nikdy znevážit.
Ani na jedno by se nemělo nikdy zapomenout.
Výstava je již druhým výstupem z diplomové práce Mgr.
Moniky Sukové obhájené na Katedře historie Univerzity
Palackého v Olomouci v roce 2017 s názvem:
„Polooficiální a neoficiální výtvarná kultura v Olomouci
v 70. a 80. letech. Život a tvorba Martina Buriana,
Dagmar Havlíčkové, Vladimíra Pospíšila, Jaroslava
Vacla.“ První kolektivní výstava „Není underground jako
underground“ byla uspořádána v Hanáckém skanzenu v
Příkazech u Olomouce pod patronaci Viléma Švece
zastupujícího Národní památkový ústav Kroměříž (21. 7. –
6. 8. 2017).
Monika Suková
Martin Burian -
„Androuš nejsem a nikdy jsem se za něj nepovažoval.“
Martin Burian se narodil
5. 12. 1960 jako druhé dítě, po starším bratrovi
Václavovi, do rodiny olomouckého doktora. Otec i dědeček
Martina byli členy strany sociálních demokratů a v roce
1948 se společně s ostatními straníky nechali včlenit do
Komunistické strany. Otec se po účasti na Vysočanském
sjezdu KSČ v srpnu 1968 rozhodl svá stanoviska neodvolat
a pevně se stavěl proti normalizačním tendencím
vládnoucí strany, což mělo za následek, že byl ze strany
vyloučen a musel odejít za prací do Prostějova.
Martinova matka původně také členka strany, sdílela
manželovy názory, a proto byla ze strany vyloučena. Děti
těchto rodičů měly do budoucna znesnadněný život.
Společnost na ně pohlížela jako na škodnou v „ideálním“
režimu, nemohly si dle libosti vybírat školy či
zaměstnání a často byly v dlouhodobém hledáčku StB.
Výhodu bychom ovšem mohli spatřit v převažující
otevřenosti rodičů ohledně politické situace. Většinou
své potomky cíleně vedli k tomu, aby viděli a věděli, co
se ve společnosti děje. Martinovy rodiče jej navíc
odmítali přihlásit do SSM či pionýra. Paralelně s
docházkou do devítileté základní školy navštěvoval i
lidovou školu umění, kde pod vedením například paní
Bělohlávkové, Radko Mašaty a především profesova
Ženožičky rozvíjel svůj výtvarný um. Jak bylo již
naznačeno výše, výběr školy měl Martin složitější.
Nakonec zvolil obor ruční sazeč bez maturity. Po vyučení
si již jako dělník mohl další životní dráhu volit
snadněji. Přihlásil se do Brna na umělecko-průmyslovou
školu na obor grafika, kde se za pomoci profesora
Dalibora Chatrného ve výtvarné tvorbě zlepšoval.
Již během studií se kvůli
vzezření „máničky“, bohémskému životu a častým střídáním
zaměstnání (například pracoval jako rekvizitář v Divadle
na provázku) stal občanem horší kategorie. V Brně měl
Martin Burian ve 22 letech svou první oficiální výstavu
ve studiu Horizont pod vedením Lenky Zogatové. Později v
80. letech se se svými díly účastnil soukromé kolektivní
výstavy v bytě u Gogina v Riegrově ulici. Na jiných
výstavách se před rokem 1989 nepodílel. Výtvarně
spolupracoval Martin Burian na samizdatovém časopisu
Ječmínek, ke kterému tvořil do poloviny osmdesátých let
obálky formátu A5.
Po návratu do Olomouce,
která byla oproti Brnu kulturně chudší, vyhledával
ostrůvky umění a svobody v podobě hospod (Ponorka, Na
Růžku, Na bindě, Študáč, Zátiší či U Kohouta) či
koncerty v Mariánském údolí, v Přerově a vystoupení
kapely Elektrická svině. Také v Olomouci často střídal
zaměstnání. Práci dostal ve Státním divadle Oldřicha
Stibora, v propagaci Obnovy, u dopravních staveb v
oddělení plánografie a naposledy ve Štěpánově u Olomouce
v tiskárně v přidružené výrobě JZD, kde pracoval do léta
1989, kdy se svou přítelkyní (dnes bývalou manželkou)
emigroval přes Jugoslávii do Rakouska.
Po příjezdu do Rakouska se
přihlásili do utečeneckého tábora v Traiskirchenu, který
se nachází asi 20 kilometrů jižně od Vídně v Dolním
Rakousku, a žádali o azyl. V roce 1990 se Martinovi a
jeho přítelkyni narodil syn Filip, což definitivně
stvrdilo jejich rozhodnutí zůstat i po revoluci v
Rakousku. Nejdříve pracoval na stavbách, dále jako
grafik a později 11 let v kovovýrobě. Zhruba rok
provozoval galerii, která bohužel zkrachovala. Krátce
uklízel ve fitness centru a zároveň vyučoval češtinu na
rakouských středních školách. Mezi lety 2002 až 2017
pracoval na čerpací stanici.
Od roku 2000 má Martin
více času na svoji tvorbu. V Rakousku se účastnil
několika samostatných i kolektivních výstav. Od roku
2004 vytváří obrazovou přílohu do časopisu Listy. Mimo
jiné maluje ilustrace k aforismům Tomáše Ticháka a ke
knihám, například k překladům Mariána Hataly.
Monika Suková
Obrazy Martina Buriana propojuje křehká spontánnost;
křehká ve smyslu vnitřního šepotu, který přinutil
vlastní živelnost se sklonit. A bezděčnost přitom na
znamení smíru ukazuje dlaně. Takže oxymoron ani náhodou,
nýbrž jako by nic předtím nebylo, vše se míchá in statu
nascendi z nevyřčeného, neformulovaného přediva
beztvarosti. Nit z hlubin nitra se odvíjí a evokuje
zanechané zprávy na stěnách, vzkazy hlasem nevyřčené,
zátarasy a ploty. A také poezii. K tomu zde v prvním
plánu přistupuje mysl se svou projekcí. Uchopuje
nabízenou možnost a pracuje s ní dál. Minimalismus
tvaru, často i barvy, redukce myšlenky. Bohatý svět za
oponou a konstrukt, který ústí v definovaný interface,
odlamující to, co prošlo vnitřním sítem. Barevný vír
karnevalu a válení v bahně se prostě nekoná. Svět za
oponou, svět před oponou. Pozoruhodné póly. U tohoto
autora rozhodně.
V procesu tvorby Buriana se zrcadlí vliv jeho učitele
Dalibora Chatrného. Pokusy, zkoušení, hra elementů,
setkávání v promyšlené nahodilosti. Nefigurace. Práce s
prázdnotou. Hledání barevných odpovědí v sérii Violet či
vepsaná poselství do obrazů. Doslova hmatná
kultivovanost. Tvarově i barevně přímočaré prvky se
vřazují do struktur, které tvoří východisko
racionalizace a navigují k metě celého snažení. Samotný
proces tvoření se stává nosnou součástí díla. A mnohdy i
materiál, který rád zásadně vstupuje do hry. Tvorba
formálně osciluje od malby akrylem po grafické
vyjádření, plus cokoli mezi tím. Ale proč psát o
obrazech, když mají hodnotu sdělení jiného druhu než
slovo? Lepší je se dívat. A vnímat.
Anna Obrová
Dagmar Havlíčková (roz. Knobová) aneb modlitba v tuši
Dagmar Havlíčková (rozená Knobová; * 21. 4. 1961 ve
Šternberku) prožila dětství v Litovli, kde rodiče
pracovali jako vývojoví konstruktéři v národním podniku
Papcel. V roce 1968 navštěvoval její otec poslední
ročník vysoké školy strojírenské a důrazně se postavil
proti vstupu vojsk Varšavské smlouvy do Československa.
Vystoupil z komunistické strany, což vedlo ke znemožnění
dostudovat a k profesní degradaci. V dětství Dagmar
umělecky ovlivnil dědeček, který měl jako lesník velmi
blízko k přírodě a často ji zachycoval v drobných
skicách.
Po úspěšném dokončení základní školy v Litovli chtěla
Dagmar nastoupit na Střední uměleckoprůmyslovou školu do
Brna, ale bylo jí doporučeno, aby nejprve začala
studovat místní střední školu a až následně přestoupila.
Důvodem byl špatný kádrový posudek, který rodina po roce
1968 dostala a jenž by pravděpodobně přispěl k nepřijetí
na umělecky zaměřený obor. S touto studijní „objížďkou“
Dagmar souhlasila a po dokončení prvního ročníku na
litovelském gymnáziu již bez problémů složila přijímací
zkoušky na uměleckou školu do Brna. Doposud se umělkyně
orientovala převážně na malbu, ale na základě talentové
zkoušky dostala doporučení, aby se zaměřila spíše na
obor grafiky, který tehdy vedl profesor Dalibor Chatrný.
Ten se snažil především o rozvoj individuality každého
studenta. Po složení maturity se tři krát hlásila na
Akademii do Prahy, nikdy s pozitivním výsledkem.
Nejspíše zde opět zapůsobilo politicko-ideologické
hodnocení její rodiny.
Po dokončení střední školy nastoupila Dagmar jako
výtvarnice do Sítotisku Červenka, v přidružené výrobě
JZD Červenka. Zde získala první zkušenosti jako
grafička, které o rok později naplno využila, když
začala pracovat pro Krajské vlastivědné muzeum v
Olomouci. Výstavy i pozvánky byly pod přísným
ideologickým dohledem, ale i přesto se Dagmar podařilo
začlenit do své práce část své osobnosti, konkrétně
náboženské motivy.
Svého budoucího manžela Jiřího Aloise Havlíčka
(1948–1997) potkala Dagmar na vernisáži v Litovli a pod
jeho vlivem konvertovala ve 22 letech k římskokatolické
církvi. S ním se dostala mezi filosoficko-náboženský
okruh vzdělanců, kteří se scházeli po olomouckých
bytech. Z diskuzí vzešla potřeba pořádat teologické
semináře, které vedl Josef Zvěřina. Díky svému manželovi
a církevním aktivitám poznala řadu zajímavých lidí z
Olomoucka. Příkladem můžeme uvést Lídu Svobodovou, Vítka
Pelikána, Otu Mádra, Oldřicha Kučeru, manžele Vážanovy,
Rostislava a Milenu Valuškovy, Václava Stratila, Jiřího
Bureše. Na první pohled nekonfliktní žena, starající se
převážně jen o rodinu a práci, se tak setkávala s celou
řadou výjimečných lidí, kteří do značné míry formovali
její osobnost.
Před rokem 1989 měla Dagmar Havlíčková pouze několik
oficiálních výstav. První samostatná výstava se konala v
Závodním klubu ROH Uničov, ve stejném roce ještě v
psychiatrické léčebně v Opavě pod patronací Pavla
Brunclíka a později v roce 1989 proběhla v Olomouci v
Galerii pod podloubím společná výstava s manželem Jiřím.
Neoficiálně se její tvorba objevila na soukromých
výstavách například u Tomáše Vážana či u Macků na
zahradě. Svůj umělecký um se manželé snažili rozvíjet
prostřednictvím hodin volné tvorby u profesora Zhoře
konaných v Prostějově.
Události roku 1989 se Dagmar úzce dotkly. Společensky a
politicky aktivní manžel zval do jejich domácnosti (v
bytě na Sokolské ulici) některé z členů Občanského fóra
(například Tomáše Kopřivu) a dlouhé hodiny s nimi vedl
obšírné filozoficko-politicko-ideologické debaty, které
Dagmar vyslechla a do své tvorby promítla v obrazovém
cyklu Hlavy. Vznik nové republiky a naděje do ní
vkládané evokoval v Dagmar návrat k začátku lidského
bytí, a proto můžeme právě motivy prenatálního vývoje
lidského plodu často nalézt v obrazech z daného období.
Motiv plodu mohl souviset i s faktem, že Dagmar čekala
druhé dítě, syna Jiřího (cyklus Vývoj).
Devadesátá léta probíhala ve znamení velkého boomu v
podnikání, což se dotklo i Dagmařina života. Velké
možnosti ji inspirovaly a motivovaly k novým činnostem,
které ji a její dvě děti velmi brzy finančně
zabezpečily. Prodávala malované oděvy, vytvářela výzdobu
interiérů a začala i oficiálně vystavovat.
Po smrti Jiřího Havlíčka se Dagmar v roce 1997 z
veřejného života stáhla a umělecky odmlčela. Od roku
2001 do roku 2010 pracovala jako konzervátorka ve
Vlastivědném muzeu v Olomouci. Od roku 2005 vytváří
psané obrazy – Ježíšovy modlitby. Využívá
textu pravoslavné modlitby: „Pane Ježíši Kriste, synu
boží, smiluj se nade mnou hříšnou“, kterou
dříve psala v mnoha proměnách. Používala rozličné jazyky
(čeština, ruština, církevní slovanština, řečtina),
střídala sklon a směr písma, měnila barvy inkoustů,
volila různé velikosti papíru. Nyní už píše jen česky a
texty jsou často natolik vrstvené, že jsou mnohdy až k
nepřečtení, ale přesto v psaní-malování stále pokračuje.
Monika Suková
Kresby Dagmar Havlíčkové jsou unikátní nejen svými
obřími rozměry. Už samotná technika jejich vzniku je
výjimečná. Svá díla totiž autorka nekreslí tradičním
způsobem, ale píše. A to doslova. Denně 4 až 5 hodin
tráví psaním nekonečných vět. Využívá kombinací
barevných i černých tuší, věty umisťuje v řadách nad
sebou i pod sebou, vrství je a přepisuje přes sebe.
Vznikají tak náhodné ornamenty i pozoruhodně pravidelné
obrazce, někdy podobné tkaným strukturám primitivních
národů. Není výjimkou, že na jedné takové kresbě autorka
stráví desítky hodin až několik měsíců. Její tvorba nemá
v českém umění obdoby a je metodou srovnatelná například
s tvorbou nekonečné číselné řady francouzsko-polského
umělce Romana Opałky (1931–2011) nebo okrajově s
rozměrnými nočními kresebnými záznamy olomouckého rodáka
Václava Stratila (*1950).
Její kresebné práce doposud unikaly pozornosti jak
laické, tak i odborné veřejnosti. Havlíčková přitom
patřila již v 80. letech minulého století společně se
svým mužem Jiřím Aloisem Havlíčkem (1948–1997) k
neoficiální umělecké komunitě na Moravě a v Olomouci.
Právě z jeho stínu se jí podařilo vystoupit až po jeho
smrti v roce 1997. Rozšířila tak řadu dnes již
mezinárodně uznávaných autorek, jejichž tvorba byla plně
oceněna až po smrti jejich slavných manželů. Havlíčková
se řadí po bok umělkyň, mezi nimiž vyniká například
výtvarnice Běla Kolářová (1923–2010), manželka básníka a
výtvarníka Jiřího Koláře (1914–2002), nebo fotografka
Emila Medková (1928–1985), žena surrealistického malíře
Mikuláše Medka (1926–1974) či Ludmila Padrtová
(1931–2016), žena teoretika Jiřího Padrty (1929–1978),
dnes odborníky nazývaná první dáma české abstrakce.
Dílo Dagmar Havlíčkové zapadá do širšího okruhu tzv.
olomoucké kresby, který tvořila řada významných a dnes
již celostátně uznávaných autorů (J. Lindovský, P.
Jochmann, I. Kosková, L. Daněk, V. Havlík). Výstava
zpracovává dílo mimořádné kreslířky a zároveň také
postihuje i významný společensko-kulturní fenomén 80.
let minulého století v Olomouci, jakým byla kresebná
tvorba moravských umělců tvořících v undergroundu.
Štěpánka Bieleszová
Vladimír Pospíšil aneb krátkozrakost státního dozoru
Vladimír Pospíšil (* 10. 6. 1957, Olomouc) získal vztah
k umění díky svému dědečkovi z matčiny strany, který
režíroval ochotnické divadlo, maloval kulisy a psal
texty písní. I většina matčiných sourozenců projevovala
výtvarný um, strýc Jaroslav se například věnoval
krajinomalbě, jejíž základy předal i Vladimírovi. V
polovině 80. let vznikly Vladimírovy první olejomalby na
překližce a sololitu, které později z nespokojenosti z
výsledku rozsekal sekerou a použil na topení.
Rodina Vladimíra Pospíšila byla již po dvě generace
brána za nespolehlivou poté, co se jeho německá babička
odmítala smířit s odsunem části rodiny do Německa a se
zabavením jejich majetku a také proto, že rodina z
matčiny strany byla katolická. Averze vůči jednání
režimu se následně přenesla i na další generace. Když se
roku 1968 vracel Vladimír s rodiči z dovolené na
Vranově, naskytl se jim pohled na projíždějící vojska
Varšavské smlouvy. Oběma rodičům hned došlo, jaké
důsledky celá situace bude mít, a syn pod jejich vlivem
vše vnímal o dost výrazněji než jeho vrstevníci. Není se
čemu divit, že později na základní škole odcizil
Vladimír s kamarádem z kabinetu chemie kyselinu sírovou
a nalil ji na sovětskou vlajku uloženou ve sklepě.
Když po ukončení základní školní docházky hledal
Vladimír vhodnou střední školu, měl kvůli rodinnému
statusu výběr školy značně zúžen. Přihlásil se na
Střední odborné učiliště v Olomouci na obor zámečník.
Během dospívání se často dral na povrch jeho protest
proti režimu, proto se nemůžeme divit, že v osmnácti
letech poškodil společně s několika přáteli v sobotu 21.
8. 1976 na protest proti okupaci pomník Rudé armády ve
Velké Bystřici. Za tento vandalismus však nikdy nebyl
stíhán.
V průběhu dvouleté vojenské služby se Vladimír oženil a
narodil se mu syn. Po návratu z vojny
začal pracovat v podniku Moravia v Mariánském
Údolí a nastěhoval se s rodinou do domu manželčiných
rodičů ve Velké Bystřici. Manželčin otec byl přesvědčený
komunista a vzhledem k rozdílným politickým názorům
panovalo v rodině značné napětí. Potřeba vyjádřit své
názory se po odsouzení chartistů a hnutí undergroundu
ještě umocnila.
Společně s Vítězslavem Novákem v roce 1981 objevili a
využili právní skulinku ve stanovách ROH Státního
podniku Moravia a založili Jazzový Klub zaměřující se na
pořádání koncertů a audiovizuální programy. O
kulturně-alternativním směřování a spolupráci s pražskou
Jazzovou sekcí SH ovšem pomlčeli. Svou pro režim
nevhodnou hudbou ovlivňovali mládež, a proto byli
donuceni roku 1987, na nátlak zřizovatele, činnost
Jazzového klubu ukončit. Z pocitu frustrace a z potřeby
tvořit se Vladimír snažil vymalovat v obrazech s názvem:
Krajina s větrnými mlýny (1988), Terče (1988) či Čekání
na příliv (1989).
V podniku Moravia v Mariánském Údolí pracoval Vladimír
do roku 1984 jako zámečník. Ve stejném roce se mu
narodila dcera Daniela. V podniku Moravia se v roce 1986
rekvalifikoval na obor nástrojař (učební obor s
maturitou) a přestoupil do oddělení vývoje leteckých
motorů. Rodinné konflikty se ještě zostřily poté, co
Vladimír podepsal dokument Několik vět.
Od devadesátých let si Vladimír přivydělával prodejem
krajinomaleb, na kterých si cvičil malířské umění.
Postupně přešel od surrealistických děl k abstrakci. Od
roku 1994 byl zaměstnán na Základní škole ve Velké
Bystřici, kde se začal zabývat počítačovou grafikou a
později s počítačem pracoval jako s kreslícím nástrojem.
Mezi roky 1994–1998 studoval astrologii, psychologii a
filosofii u Josefa Andera. Později i školu humanistické
a transpersonální astrologie a mundánní astrologii u
Pavla Turnovského (surrealistický výtvarník, astrolog,
aktivista Jazzové sekce). Roku 1998 mu bylo nabídnuto
členství v Klubu konkretistů 2 (členem až do roku 2008,
kdy Klub jako stávající předseda zrušil). Od roku 2000
je členem Spolku olomouckých výtvarníků. Od roku 2001
pracuje pro Muzeum moderního umění v Olomouci a mezi
roky 2003–2005 absolvoval Školu muzejní propedeutiky.
V současnosti se Vladimír Pospíšil zaměřuje na kresbu,
manipulovanou fotografii a videoart, k němuž tvoří i
hudbu.
Monika Suková
Dnes již více než tři desítky let trvající tvorbu
Vladimíra Pospíšila charakterizuje hluboké zaujetí
energií. Ať už tou, vyvěrající z vlastního mentálních
světa a vycházející z dějů v blízkém a dobře známém
okolí, anebo tou, která naopak reaguje na impulsy z
dalekých či astrálních světů.
V. Pospíšil nevytváří však jen prosté vizuální záznamy.
Nově vznikající kompozici se vždy snaží zprostit
citelných vazeb na věcnou skutečnost. Usiluje o
vytvoření konkrétu, svébytného uměleckého díla, které
samo může mít kvalitu nové reality.
Počátky jeho tvorby jsou svázány s malířstvím. Jeho rané
práce jsou ve znamení surrealistické imaginace, kterou
filtroval deziluzi ze společenského dění na konci 80.
let 20. století. Lekce surrealismu mu poskytla dobrou
malířskou a kreslířskou průpravu, kterou zhodnocuje ve
své následující a současné tvorbě. Po výrazně barevných
a kompozičně velmi dynamických obrazech imaginárních
světelných struktur se jeho tvorba ustaluje v oblasti
kresby a fotografie.
Za časově velmi náročné meditační cvičení lze pokládat
vytváření kresebných matric pomocí posuvného pravítka a
inkoustového pera. Vzniká tak stovka čárových kreseb se
záměrně promyšlenými směrovými odchylkami, které ve
výsledku vytváří moaré efekt. Ty pak V. Pospíšil
podrobuje s pomocí počítače dalším úpravám. Samotný
základ nechává téměř bez zásahu, ale na něj vrství
další, již jen ve virtuální prostoru vytvořené kresebné
tvary. Naopak ty v počítačovém programu řeže, skládá,
sklápí podle vertikálních a horizontálních os tak, aby
nejlépe konvenovaly jeho představám. Podobně se pohybuje
i v prostoru digitální fotografie. Zde se však základem
stává linie, osvobozená od repetitivního zajetí
předchozích kresebných struktur. Centrem pozornosti jsou
struny, šňůry a kabely, jež autor fotografuje a vkládá
do skeneru, kde nasnídaný obraz rozvíjí nejčastěji kolem
centrálního bodu a doplňuje sklápěním podle os. Některá
díla vznikla jen jednoduchým zrcadlovým překlopením,
některá už složitějším vrstvením a počítačovou
manipulací.
Díla Vladimíra Pospíšila jsou výsledkem dlouhodobého a
soustředěného mentálního procesu. Sám autor je chápe
jako velmi osobní projev senzibility a intuitivního
pojetí světa, v němž žije. Ve svých pracích se nevědomky
napojuje na skryté emoční a mezilidské vztahové
struktury, kterým jako umělec dokáže nejen naslouchat,
ale které dokáže i převést do konkrétního uměleckého
díla.
Jeho práce se tak stávají novým rezonančním prostorem, v
němž autor zaznamenává zcela autonomní proces vlastního
prožívání skutečnosti, který je však ve svých krajních
pólech spojen s vyšším řádem.
Štěpánka Bieleszová
Jaroslav Vacl – „Chtěl jsem jen v klidu malovat a bavit
se…“
Jaroslav Vacl se narodil 9. 2. 1955 v Kroměříži. Vaclovi
si nesli špatné kádrové hodnocení již od Jaroslavových
prarodičů z matčiny strany, kteří v období kolektivizace
odmítli vstoupit do JZD, a navíc byli praktikujícími
katolíky, čímž ovlivnili život dcery i syna Augustina
Navrátila, ze kterého se stal významný katolický
aktivista a chartista.
Jaroslavův otec pracoval jako seřizovač obráběcích
strojů a matka zůstala v domácnosti a starala se o pět
dětí (tři dívky a dva chlapci). První výtvarné impulzy
získal Jaroslav od svého otce a strýce, kteří byli
malíři-samouci. U mladého Jaroslava brzy rozpoznali
talent a poslali jej do Lidové školy umění Kroměříž, kde
pomáhal učiteli Petru Pálkovi s výrobou a provozem
loutkového divadla. K hudbě se dostal díky matce, která
chtěla, aby se učil hrát na hudební nástroje, a
přihlásila ho do chrámového sboru při kroměřížském
kostele. Vzhledem k jeho katolickému vyznání jej
vrstevníci (pod vlivem jejich rodičů) a část učitelů
ostrakizovala a on sám o tom s úsměvem hovoří jako o
období formování „malého disidenta“. Rodiče doma potají
poslouchali vysílání Svobodné Evropy a Hlasu Ameriky a
před Jaroslavem otevřeně mluvili o politické situaci, a
proto již od mala vnímal soudobou kulturně-společenskou
krizi prohloubenou příjezdem vojsk Varšavské smlouvy
velmi intenzivně.
Na gymnázium v Kroměříži byl přijat roku 1970. Během
Jaroslavova studia existovalo v Kroměříži asi deset big
beatových kapel a Jaroslav si s přáteli založil svou
vlastní kapelu The Tears of convicts (Slzy trestanců),
později pouze Slzy. Svou první zkušebnu si kapela
vytvořila sama. Členové vykopali dva metry hlubokou
jámu, vybetonovali ji a z bytu Vaclových do ní přes
prodlužovací kabely zavedli elektřinu a zde zkoušeli.
Souběžně se studiem si Jaroslav prohluboval své výtvarné
dovednosti, aby se připravil na přijímací zkoušky na
Akademii výtvarného umění do Prahy, kde si zvolil obor
kresba a malba. Ač vytvořil řadu volných kreseb s motivy
hlav a figur, studie zátiší, krajinomaleb či obrazů pod
vlivem klasických žánrů, na Akademii přijat nebyl. Velký
vliv měl zajisté jeho negativní kádrový posudek.
Jaroslav proto započal studium na Pedagogické fakultě
Univerzity Palackého v Olomouci, konkrétně obory český
jazyk a výtvarná výchova. Pod dozorem Ladislava Ruska,
Jany Jemelkové, Zdeňka Přikryla se zlepšoval v malbě i
kresbě a zdokonaloval v tvorbě soch a reliéfů.
Volný čas trávil Vacl na studentských bytech, které se
proměnily v ateliéry, v malá „skrytá“ místa svobody. S
Václavem Stratilem nejprve bydleli v bytě ve Ztracené
ulici. Zde měli k dispozici jen jednu společnou
místnost, chodbu a kuchyni. V těchto stísněných
podmínkách tvořili a pořádali výstavy. Často se
setkávali s Petrem Jochmannem („Jochym“) a Oldřichem
Šemberou („Šembou“), kteří měli ateliér ve stejném domě.
Vzájemné umělecko-ideové ovlivňování vedlo k postupnému
přeorientování se na nezobrazující kresbu a malbu. Život
v umělecké a filozofické komuně zažil Jaroslav v
ateliéru na Praskově ulici, kde potkal řadu zajímavých
osobností jako například P. Mikše, Rostislava Valuška,
V. Erkeera, J. Hejtmánka, Z. Kulvaita, A. Kunovského, M.
Šnajdra, O. Přindiše, Laco Garaje, P. Palarčíka, N.
Pražákovou, L. Daňka, V. Havlíka, I. Koskovou, I.
Tlustého, R. Seitze, M. Kozelku, A. Šimotovou, z
hudebníků například J. Stratila, E. Pospíšila, Z.
Šindeláře („Čiko“), M. Opravila, M. Babku, Mykisu,
George Janečka a fotografy O. Kučeru a T. Vážana.
Po povinné vojenské službě se vrátil do Olomouce, kde se
neúspěšně pokusil společně s Václavem Stratilem obnovit
uměleckou komunu ve Školní ulici. Následně z neochoty
výtvarně pracovat pro oficiální struktury, nastoupil
Jaroslav jako topič do kotelny na Třídě Spojenců a poté
do pasáže filharmonie. Vykonáváním dělnické profese se
částečně dostal z okruhu potenciálních zájmových osob
StB. V kotelně se setkávali výtvarníci, hudebníci,
básníci i filozofové, vznikaly zde spontánní jamy,
výstavy a performance. Jedná se například o performance
Vladimíra Havlíka či Milana Kozelky, kteří do akcí
začlenili i své přátele. Ač to v dané chvíli působilo
jen jako zábava, díky zdokumentování události k ní dnes
může přistupovat jako k formě uměleckého vyjádření.
Umělci se nejen ideově, ale i fakticky přesunuli do
podzemí (undergroundu) a zde si vytvořili svůj vlastní
svět nezávislý na oficiálních strukturách, svět druhé
kultury.
V 80. letech přijal Jaroslav Vacl práci pro Agrostav,
která obnášela měření vodních zdrojů po celém území
Moravy a především dvoutýdenní osamocený pobyt v
maringotce, který poskytl Jaroslavovi čas na tvorbu. Při
návratu do Olomouce se dalších čtrnáct dní věnoval
rodině, navštěvoval bytové výstavy u Stratila ve Školní
ulici a u Macků ve Hněvotíně a také spolupracoval s
pořadateli podpisových akcí (například na propuštění
jeho politicky aktivního strýce Augustina Navrátila z
vězení) a roznášel letáky vyzívající obyvatele Olomouce
k protestům. V roce 1981 se Vacl oženil s Jiřinou a ve
stejném roce se jim narodil syn Jiří. Dcera Tereza
přišla na svět v roce 1985.
Po roce 1989 se zaměřil na vydavatelské aktivity v
nakladatelství Votobia, k čemuž jej vedlo seznámení s
Tomášek Koudelkou. Kolektiv pracovníků se rychle
zvětšoval (přidali se Petr Mikeš, Rostislav Valušek,
Eduard Zacha, Jan Dadák, Petr Palarčík, Jiřina Vaclová,
Milan Klimeš, Jaroslav Erik Frič a z Prahy Petr
Jüngling) a v bývalých prostorách státního podniku
KOVO-DŘEVO na Lazcích vznikla redakce, desktop
publishing a tiskárna. Z původně skromného projektu
vyrostla velká firma. Zakládaly se pobočky po celé České
republice, vydalo se na 1500 knižních titulů a
nakladatelství zaměstnávalo více než sto zaměstnanců.
Votobie se proslavila vydáváním svázaných seznamů
zájmových osob StB od Petra Cibulky, který je původně
přidával jen jako přílohu na pokračování k vlastním
novinám Rudé krávo. V důsledku sílícího vlivu internetu
i dalších médií a finanční krize se po roce 2000 snížil
zájem o tištěné knihy a nakladatelství roku 2007
zkrachovalo. Ani následný pokus o otevření nového
knihkupectví neměl dlouhého trvání a roku 2012 ukončil
svou podnikatelskou činnost.
Po revoluci začal Jaroslav Vacl nepravidelně vystavovat
na samostatných či kolektivních výstavách v Čechách i
zahraničí (například Kanada – Vancouver, Itálie –
Miláno, Lotyšsko). V roce 2000 se přidal k Spolku
olomouckých výtvarníků.
Monika Suková
Jaroslav Vacl je původem i studiemi na Palackého
univerzitě Olomoučan. Velmi intenzivně se věnoval kresbě
od mládí, ale nejintenzivněji v letech sedmdesátých a
osmdesátých. Zdroj jeho obživy byl však praktičtějších,
ale vždy však takový, aby Vaclovi nebránil v nezávislé
tvorbě. V devadesátých letech se Jaroslav Vacl věnoval
ediční činnosti v Nakladatelství Votobia a výtvarnou
tvorbu na čas pro naprosté časové zaneprázdnění opustil.
Vrátil se k ní s velkým zaujetím po roce 2006 a hned
dosáhl několika výstavních úspěchu, a to nejen doma, ale
i v zahraničí.
Bohumil Kolář