Výstava
tvorby dvou mladých výtvarníků je příležitostí k nahlédnutí
možností práce v médiích malby a sochařství dnes.
Oba umělce
spojuje zkušenost studia na Fakultě umění Ostravské Univerzity u
pedagogů o generaci starších, jmenovitě Daniela Balabána,
Máriuse Kotrby a Jaroslava Koléška. Tito jim předávali svou
zkušenost, svá moderní i postmoderní výtvarná východiska, ale i
poučení z umění napříč dějinami. Sami si pak hledají vlastní
výtvarný výraz, ovlivněný diskurzem své generace, zároveň
adekvátní svým genuijním zážitkům, myšlení a temperamentu.
Plastiky Jana
Špačka vyrůstají z dědictví klasického sochařství a modelérství,
tak, jak je známe z antiky a renesance. Vůle k čisté formě nese
rovněž stopy autorova studia průmyslového designu. Plastiky jsou
často motivovány konkrétními zážitky, ale i představami a
fantaziemi. Klasické tvarosloví je přepodstatněno translucentním
materiálem laminátu a barvené pryskyřice. Oproti možným
paralelám s postmoderním sochařstvím 90tých let 20. století
nejsou plastiky Jana Špačka tolik zevně expresivní a instabilní,
jsou naopak ztišené, uměřené s vnitřní dynamikou, projevující se
při delší vizuální expozici. Příkladem je plastika „ Figura se
srnou“. Rozvíjí pastýřské téma, obecněji pak téma nosiče a
neseného a jejich vzájemných nejednoznačných vazeb. Potažmo téma
života a smrti, smrti, která „z čistého nebe“ nebo spíše pekla,
ale vždy nevhodně, vstupuje do života. Důležitým prostředkem je
sochaři světlo, které díky materiálu do plastik vstupuje, aby je
vzápětí rozsvítilo. Světlo, ač zdánlivě nehmotné, jako by hmotu
podpíralo a zároveň jí dodávalo duchovní mohutnosti. O sepětí
kosmických světelných jevů s tělesností vypovídá plastika „
Velká medvědice a malý medvěd“. Autor v ní personifikuje
hvězdnou konstelaci v podobě klečící ženy nesoucí na zádech
malého muže. Opět nesení, opět bazální vztah. Ale také vztah
obecnější, vztah velkého a malého a jeho relativita. Můžeme
vztáhnout paralely k egyptským zobrazením bohyně nebe Nút,
stejně tak k renezančním jezdeckým sochám. Postavy Špačkovy
plastiky jsou na hlavách opatřeny diskovitými formami
připomínajícími vesmírné teleskopy. Ty mohou symbolizovat
napojení na síť univerza, jakýsi detektor či terminál.
|
Téma
propojení kosmického a pozemského, interiéru a exteriéru, se
rovněž objevuje u druhého z vystavujících, malíře Václava
Buchtelíka. A to v jeho kolážích, obrazech i objektech. Koláže
kontextualizují fotografické zobrazení s abstraktní a gestickou
malbou. Přiznaná roztrženost na okrajích lepených fragmentů má
výrazovou i významovou roli. Poukazuje na fragmentovanost našeho
světa, boří navyklé prostoro – časové souřadnice. Divák tak může
prožít vykořeněnost, rozervanost, opuštěnost, odcizení i
autorovu možnou touhu po jejich léčení. Koberec, židle, stůl,
ovoce na stole evokují ztracený domov, kulturní a kultivované
místo napadené, ohrožené a nedostupné. Buchtelíkovy obrazy jsou,
oproti kolážím, syntetičtější. Barevnost je hutná a naléhavá.
Není v nich místa pro lhostejnost. Vše je potencováno zážitky
ostravské a karvinské průmyslové krajiny v postapokalyptickém
hávu. Dekadentnímu vyznění některých maleb přispívá užití hutné
olejomalby revokující odkaz na malířství 19. a 20. století.
Ošklivé je v Buchtelíkových obrazech zvláštním způsobem
přitažlivé, krásné pak zotazníkováno teatrální obscéností. Svět
umění a jeho situace je sugestivně uchopena v autorových pracích
inspirovaných budovou ostravského Domu umění. V obrazech i
surových dřevěných objektech dekonstruuje onu moderní stavbu
z třicátých let 20. století. „Krásné umění“, vysoké a
povznášející a jeho komodifikace a petrifikace v uměleckých
muzeích i ve vědomí absolventů uměleckých škol se může stát
přítěží, zátěží i zábranou svobodné tvorby. Důvodem ke hledání
jiných strategií tvorby.
Na jednom
z Buchtelíkových obrazů je nad krajinou v rudém přísvitu
namalován horizontálně položený vztyčený kříž nebo spíše X.
Autor je nazval „ znamením zla „. Je to jakýsi viditelný i
neviditelný, vnitřní topos označující místo. Místo, ve kterém je
nám žít i řešit problémy. Výstava dvou mladých umělců je pak i
výzvou k hledání nových životních i výtvarných cest, k hledání
různých dobrých osobních znamení.
V Ostravě 10.
2. 2019 Daniel Balabán
|
Václav
Buchtelík
Narozen:
27. 10. 1990, Karviná
Studia:
2006–2010
Střední umělecká škola, Ostrava, Poděbradova 33
Užitá
malba (Aleš Hudeček)
2010–2015
FU OU, Ostrava Ateliér Malba I (prof. Daniel Balabán)
Samostatné
výstavy
2014
Baráky a bedny. Café – Pub Sádrový ježek, Ostrava
2014
V klidu. Klub Klid, Ostrava
2015
Krajina. Galerie Rotigel, Petrovice u Karviné
2015
Výbuch. Absintový klub Les, Ostrava
2016
Zlověstné mraky. Galerie Beseda, Ostrava
2016
Koláž. Kalerie s čupr uměním Saigon, Ostrava
2017
Indigovou hnědí. Galerie Prokopka, Praha
2018 Tmo,
ve mně pojdi! Galerie Obecního domu, Opava
2018 Kluk.
Window Gallery, Přerov
2018 Lež
1986. Galerie současné malby – Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava
|
Jan
Špaček
Narozen:
11. 11. 1989, Ostrava
Studia:
2005–2009
Střední škola průmyslová a umělecká, Opava (obor: průmyslový
design)
2010–2015
FU OU, Ostrava (obor: sochařství pod vedením Jaroslava Koléška).
Samostatné
výstavy:
2016
Světelný deník 922016. Industrial Gallery Ostrava
2018
Světelný deník 632018. (Sebe) projekce v Bludném kameni, Opava
Účast
v soutěži na umělecké dílo:
2017
Povodňový pylon (sloup) Ostrava
Realizace:
2015
Menhiry, soukromá sbírka, Píšť
Praxe:
Od roku
2016 doposud jako odborný asistent na katedře Sochařství,
Fakulty umění, Ostravské Univerzity.
Několikaměsíční praxe ve Francii jako asistent u sochaře
Vladimíra Škody a následná spolupráce v roce 2015 a 2016
Sympozia:
2014
Mezinárodní sochařské sympozium v Oroňsku, Polsko
2013
Sympozium prostorových forem v Ostravě
|