Performerka, autorka instalací a videoartistka
Johana
Střížková
se narodila
31.
prosince 1984 v Jablonci nad Nisou,
působí v Praze.
V letech 2005 až 2011 studovala na Akademie
výtvarných umění v Praze
(v ateliérech Miloše Šejna, Veroniky Bromové a
Jiřího Příhody).
V roce 2008 absolvovala pobyt na Cooper Union for
the Advancement ofb Science
and Art v New Yorku a v roce 2012 působila v
Mexico City (Foundation Fonka).
V roce 2016 figurovala mezi finalisty Chalupeckého
ceny.
Samostatně vystavovala mj. v Oblastní galerii v
Liberci (2017) a Galerii Altán
Klamovka v Praze (2013).
Absolvovala také řadu skupinových výstav (Dům
umění města Brna, 2016;
Karlín Studios, Praha, 2016; Galerie Emila Filly,
Ústí nad Labem,
2015; Galerie Labolatorio, Praha, 2012; Povaleč,
Valeč, 2014/2011;
Galerie 35m2, Praha, 2011; Západočeská galerie v
Plzni, 2010;
Stanice Žilina, 2010 – performance;
Náprstkovo muzeum, Praha, 2008 – performance;
Sculpture Grande, Praha, 2006
– performance; Chodovská Tvrz, Praha, 2012/
2004 ad.)
|
Malíř, grafik a fotograf
Antonín Střížek se narodil 22. května 1959
v Rumburku, působí v Praze.
V letech 1983 až 1988 studoval na Akademii
výtvarných umění v Praze.
Mezi lety 1997 až 2011 zde vedl malířský ateliér.
Zúčastnil se řady domácích i zahraničních výstav
(Galerie umění Karlovy Vary
2017; Muzeum umění Olomouc, 2016; Pražský dům,
Brusel, 2013; Národní galerie
v Praze, 2012; Galerie Rudolfinum 2011; Galerie
moderního umění v Hradci Králové,
2008; Galerie Klatovy/ Klenová, 2006; Städtische
Galerie Kubus, Hannover
2004; Moravská galerie v Brně, 2003; Moravská
galerie v Brně, 1998; The
South Bank Centre, Londýn, 1993; Alšova jihočeská
galerie, 1993; Musée
d‘Art Moderne de la Ville de Paris – ARC au
Couvent des Cordeliers, Paříž,
1992, Museo di Stato – Galleria D‘Arte Moderna e
Contemporanea, San Marino,
1991; Galerie der Künstler, Mnichov, 1991; Galerie
der Stadt Esslingen,
1988; Konfrontace I–V, 1984–1986).
Samostatně vystavoval mj. v Galerii výtvarných
umění v Ostravě (2017),
Alšově jihočeské galerii (2013), v Dome umenia v
Bratislavě (2012), v Galerii
Václava Špály (2001), na Universität Innsbruck
(1993) ad.
Je zastoupen ve sbírkách Národní galerie v Praze,
Galerie Benedikta Rejta v
Lounech, Galerie výtvarného umění v Roudnici nad
Labem, Galleria Nazionale
d’Arte Moderna San Marino ad.
|
Hladce | Johana Střížková
– Antonín Střížek
Sníh se ozývá,
mráz volá, šero vábí.
– Petr Borkovec,
Herbář k čemusi horšímu –
Výraz normální či
normálnost je odvozen z latinského slova normālis
používaného od 15. století, a
to v metaforickém opisu značícím správný – tj. „dle
měřítka” či „dle pravítka”. Tímto pravítkem byl přitom myšlen
zcela konkrétní tesařský
úhelník. Jeho dnešní chápání je spíše negativní než pozitivní. V
jistém slova smyslu na normalitu apelujeme („Chovej se
normálně!”), ve většině ji
však odmítáme. Nakonec, normalita neexistuje –
nikdo z nás není normální a
ani žádná situace taková není. Vše je jedinečné
a nenahraditelné, s ohledem
na sebe sama vždy experimentální
a neopakovatelné.
Trvalejší význam slova se ukáže až ve chvíli, kdy si tak zvaně
normální stav zkusíme představit věcně či prakticky – co to
znamená, být normální? Kdy je
někdo nebo něco normální? Výše zmíněný tesařský úhelník
je pro to vynikající metaforou – vytyčuje plochu, stanoví její
hrany, z nekonečného spektra tvoří omezený rámec,
disponující osami i pevným
středem. Právě toto, návrat to středu, podle mého,
normálnost charakterizuje nejlépe – napětí mizí, neklid se
usazuje, dech zpomaluje. Být normální znamená být v souladu s
řádem, odpovídat mu, nevzpěčovat se, nezápasit. V takovém
okamžiku získávají věci svůj skutečný význam – přestávají být
aktéry proměnného světa a
ustalují se ve své vlastní bytnosti. Jistěže, vše se mění,
dýchá, pulzuje – připravuje se na další vychýlení z
normality. Pro tento jeden konkrétní okamžik však existuje v
tichu.
S normálností se pojí obraty
jako obyčejný, obvyklý, běžný, přirozený, volně také civilní či
umírněný. Nic z toho není umění. Umělecká tvorba je
pohyb, proces, vývoj, stagnace, boj s ní, zápas o lepší
výsledek, napětí a strach z/o
něj, úleva, uvolnění, extáze atd. Je to zápas s normou – zápas
s nudou. Z tohoto dojmu daného tím, že chápeme umění jako nikoli
výsledek, ale samotný modus existence, plyne také užívání výrazů
angažovanost a angažovaný, respektive
kladení důrazu na ně, hovoříme-li či apelujeme na funkci
umění, na jeho význam a smysl. Ptá se po ní nakonec nejen celé
dvacáté století, ale také současný svět umění, který
jakoby nic nepochopil anebo měl potřebu se to učit stále znova –
ta největší angažovanost
přece totiž začíná stejně jako největší umění v
absenci, v prázdnotě, ze které se jenom velice pomalu a opatrně
rodí zájem. Angažovanost není nic jiného, než právě
toto – docela normální zájem o věc jakožto věc bez ohledu na
její roli v kontextu, na hodnotu,
kterou ji náhodně připisuje,
což má za následek její vlastní etablování se, její
vlastní růst. Obojí nacházím u Johany Střížkové a Antonína
Střížka – a to v téměř krystalicky čisté podobě.
Johana Střížková v
souvislosti se svou tvorbou hovoří o haiku. Pro tuto básnickou
formu je typické dvojí – subtilnost přesného výrazu a jeho
melodičnost. Haiku je křehké,
jemné, a přesto (či právě proto)
strukturálně pevně svázané.
Je to drobný korpus, který má ale potenciál být podobně
kompaktní a striktní jako svébytná skulptura. Nic na něm
nelze změnit, nic nelze
upravit, jednotlivé části do sebe bez výhrad zapadají. Haiku je
velice intenzivní, dík své preciznosti však také distancované.
Je to jako dívat se z okna na větve stromu, které se
napínají ve větru. Listy nejspíš šumí, dřevo praská, ptáci
divoce křičí – nic z toho
však v tuto chvíli a v této situaci není, neexistuje,
protože není slyšeno, nemá svůj vlastní hlas, a přesto
je, protože má svou zjevnou
bytnost kdesi mimo, tj.
všeobecně. Odosobnělost daná zobecněním, tj. znalostí věci,
bez které není nikdy možné jednotlivé na úroveň universálního
povznést, je výrazem téhož jako půvab a elegance –
vnitřního řádu. I kdyby se mělo jednat o vařená vejce (která
smrdí), motýlí křídla (která kdysi létala), ryby v akváriu
(které není vidět) nebo
kombuchu ve skleněné várnici (která žije). To, že je
Johana schopna nejen naplnit potřeby struktury, rytmu nebo
konvenčních pravidel,
ale navíc s nimi zacházet s jemným vtipem, jenom dokládá, že
v jednoduchosti je největší
síla a půvab může být pojmenováním, nejen
formálním uchopením. Pointa
tkví v tom, že východiskem je jí pevný bod, věc, moment,
okolnost, z nichž všechno další vyplývá.
|
Antonín Střížek ukazuje, že
dobrý obraz, dobré umění, může být docela klidně a normálně
obrazem jablka, staré vany, cyklisty na kole nebo krajiny s
vysokým horizontem. Ukazuje také, co to je být současný.
Neznamená to být hlasitý, být vidět, hovořit či ovlivňovat,
zahrnovat škálu potenciálních prvků současné kultury,
reflektovat její žádoucí futurismus, ale prostě být – být zde a nyní. Jestliže stále žijeme
dědictvím romantismu, sebe považujeme za samý střed světa a svou
zkušeností jej přímo tvoříme, nejen poměřujeme, Antonín dává
právě tuto zkušenost do širších souvislostí. Svět je tvořen
věcmi. Tyto věci žijí, nejsou
pouze atributy života, byť jej také (především) ustavují v
přirozených souvislostech. Za skutečnost ručíme každým svým
rozhodnutím - jež má reálný fyzický dopad, protože skutečnost
sama, jakkoli závislá na spleti vztahů a jemných významů, má
fyzickou bytnost. Aby odolala náporům proměn a tlaků, je nutno
ji dávat stále znovu a znovu pevnou strukturu tvaru a věcnosti.Vana
je vana, obloha těžkne deštěm, městská periferie září
nečekaným vnitřním světlem – zátiší světa v zátiší obrazu, stále
znovu a stále jistěji. Je zajímavé, jakým způsobem přitom
Antonín kombinuje malířské a fotografické prostředky. Přece jen,
stavět obraz barvou je poněkud jiné,
než k němu přistupovat jako k
již hotové věci, finální vizualitě, a tu zachycovat mechanickým
aparátem. Přesto se obě tyto jeho tvůrčí
polohy výjimečně dobře
doplňují, a pokud v prvém případě efekt scelují, v tom
druhém k němu naopak naši pozornost cílí.
Johana je dcerou Antonína Střížka. A hledat mezi
oběma umělci spojitost nakonec
skutečně znamená přirozeně se obracet k rodinné
podobnosti – k vnitřnímu
spříznění. Spíše než o shodu v přístupu jde přitom, podle mého,
o totožnou citlivost vůči věci, věcnosti, věcnému světu – a také
shodný
nadhled a jemný vtip. Což je
mimochodem půvabná paralela jedné z možných definic
umění. Vše, co jako lidé děláme a o čem usuzujeme, podmiňuje určení esence věci.
Totéž platí pro umění,
umělecké dílo, které je chtíc či nechtíc ideálem naší
kreativity. Podobně jako v rodině je přitom tato esence čímsi
pro reálný či faktický svět příliš subtilním. Jako genetický kód
se vine celým spektrem a váže jej k sobě. Nijak nápadně,
o to však pevněji.1
Barbora Kundračíková
1 Morris Weitz. The Role of Theory in
Aesthetics. In: Joseph Margolis (ed.).
Philosophy Looks at the Arts. Philadelphia: Temple University
Press, 1978, s.126.
Maurice Mandelbaum. Family Resemblance and
Generalization Concerning The
Arts. In: Morris
Weitz (ed.). Problems in Aesthetics. London: The Macmillan
Company, 1970,
s. 181–198.
|