Jana Jemelková
4. 4. 1928 Praha – 9. 8. 2018 Olomouc
grafička, malířka, pedagožka
Studia:
1939–1947 Gymnázium v Českém Brodě
1947–1951 Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze,
obor výtvarná výchova (Martin Salcman, Cyril Bouda)
Působení:
1961–1964 Pedagogický institut, Olomouc
1964–1979 Univerzita Palackého v Olomouci, katedra výtvarné
výchovy
1980–1983 Univerzita Palackého v Olomouci, katedra výtvarné
teorie a výchovy (malba, grafika) |
Členství:
Český fond výtvarných umění
Skupina MJ (1968)
Spolek sběratelů a přátel exlibris (od 1972)
kandidátka Svazu českých výtvarných umělců (1988–1989)
členka Svazu českých výtvarných umělců (1989–1990)
Unie výtvarných umělců ČR (od 1990)
Galerie Caesar, družstvo pro podporu výtvarného umění (od 1991)
Spolek olomouckých výtvarníků (SOV), Olomouc (od 1991)
TT Klub výtvarných umělců a teoretiků (1990–2014) |
|
|
|
Samostatné výstavy (od roku 2008):
2008 Jana Jemelková – Zahrady pozemské i nebeské, Galerie
Caesar,
Olomouc
2013 Jana Jemelková. Rytmy času, Horácká galerie v Novém Městě
na
Moravě, Nové Město na Moravě
2018 Tichá pozorovatelka Jana Jemelková, Galerie Caesar, Olomouc
Společné výstavy (od roku 2008):
2008 Velké prádlo, Galerie Caesar, Olomouc
Zpřítomnění V. Bienále Dolní Kounice, Klášter Rosa coeli,
Dolní Kounice
2009 Vizuální poezie, Geofyzikální ústav AV ČR, Praha
2009 Skleník / Glasshouse. Kapitoly z dějin olomoucké výtvarné
kultury /
Chapters from the History of Art Culture in Olomouc, Muzeum
umění Olomouc, Olomouc
2011 20 let galerie Caesar / 20 let Spolku olomouckých
výtvarníků,
Galerie Caesar, Olomouc
2017 Proud času, Galerie Caesar, Olomouc |
Literatura (od roku 2008):
Ladislav Daněk, Jana Jemelková. Zahrady pozemské i nebeské (kat.
výst.),
Olomouc, Galerie Caesar 2008
Ladislav Daněk, Jiří Hastík, Josef Maliva,
Krajina v tvorbě umělcůolomouckého kraje, Agentura Galia,
Olomouc, 2008
Lucie Němečková, Soupis grafiky Jany Jemelkové (* 1928 Praha),
bakalářská diplomová práce, Katedra dějin umění Filozofické
fakulty,
Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc ) vedoucí práce Alena
Kavčáková), 2009
Josef Chalupa, Jana Jemelková, Jana Jemelková. Rytmy času,
Nové Město na Moravě, Horácká galerie v Novém Městě na Moravě,
2013 |
|
|
TICHÁ
POZOROVATELKA JANA JEMELKOVÁ
Krajina
jeví se nám takovou, jakými jsme sami;
shledáme
v ní to, co do ní odjinud jsme přinesli…
Josef
Váchal, Šumava umírající a romantická
Tak, jak tiše
procházela tímto světem, tak tiše z něj Jana Jemelková před
rokem odešla. Zanechala po sobě dílo, z jehož jemných faset
můžeme tušit bohatství jejího vnitřního života. Její tvorba je
stejně nenápadná, jakou byla i její autorka. Nikdy nechtěla
ohromovat diváka lacinými efekty, ani excelovat formálně
brilantními technikami, byť jimi díky svým vysokoškolským
pedagogům (Prof. Martin Salcman, Prof. Jiří Bouda) dobře vládla.
Její ambicí nebyla ani nápodoba a tvorba podle modelu. Přesto se
dá říct, že její dílo vznikalo téměř vždy na základě konkrétního
osobního prožitku a pozorování. Dovedla se těšit z viděných a
prožitých maličkostí, které poté transformovala do svých
výtvarných metafor. Nikdy nedopustila, aby její pohled a mysl
byly trvale zastřeny stínem negace, nevraživosti a
malomyslnosti. A to i přes těžkosti života (nebo možná právě
„díky“ jim?), které jí osud nadělil.
Narodila se
v Praze a vyrůstala v Českém Brodě. Ještě v gymnazijním věku
mezi jejími zájmy převažovala hra na klavír. I když nakonec
zvítězilo výtvarné umění, láska k hudbě jí zůstala a významně
ovlivnila i její výtvarné myšlení.
Svá
vysokoškolská studia na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity
začala v nelehké době nastupující komunistické totality, ale
měla štěstí, že pedagogové, jejichž ateliéry navštěvovala, se
snažili zachovat akademickou kontinuitu a uchránit studenty
represí. Ve vzpomínkách studentky tak zůstal Preislerův žák
Martin Salcman zprostředkovatelem poznání moderního evropského
umění, zejména pak umělců francouzského impresionismu a
postimpresionismu. Salcmanovo zaujetí pozdním Paulem Cézanem a
Georgesem Braquem se později projevilo i v barevnosti a
v námětových okruzích obrazů Jany Jemelkové. Vedoucí ateliéru
grafiky Cyril Bouda byl zase pro studenty zdrojem znalosti
různých grafických technik a jejich aplikace. Mimoto probíhala
tato léta ve znamení navazování profesních přátelství, která
přetrvala často až do pozdního věku. Mezi jejími spolužáky a
přáteli se objevili František Dvořák, Jaroslav Uiberlay,
Radoslav Kutra, František Sysel, Dalibor Chatrný a zejména
olomoucký Miloslav Jemelka, malíř, který byl velkou nadějí své
generace, osobnost ryzího charakteru a myšlenkové hloubky.
Chodila s ním malovat do plenéru, navštěvovali společně
přednášky teologa a teoretika umění Josefa Zvěřiny, které spolu
s profesorkou Růženou Vackovou pořádal pro studenty vysokých
škol. Vztah, který stvrdili sňatkem roku 1950, přivedl na svět
tři děti, které každý svým způsobem pokračují v práci svých
rodičů: Tomáš (1951) je fotografem, Jan (1953) je malíř, grafik
a autor vitráží a nejmladší Marie (1956) se věnuje výtvarné
výchově. Bohužel záhy po přesídlení rodiny do Jemelkova rodiště,
olomouckých Hodolan, Miloslav Jemelka vážně onemocněl a po
těžkém zápase onemocnění podlehl (1960).
|
Roku 1961 se
Janě Jemelkové podařilo získat místo asistentky pro výuku malby
na katedře výtvarné výchovy Univerzity Palackého v Olomouci.
Paradoxně se právě v té době začala její tvorba rozvíjet. Svými
obrazy se zúčastnila prvních skupinových výstav. Paralelně se
začala věnovat i grafice, jak volné, tak i užité. Na podnět
olomouckého sběratele Štěpána Zákravského začala vytvářet
exlibris a novoročenky, takže již roku 1966 byla zastoupena
kolekcí čtyř grafik na významné přehlídce Euro-Exlibris
v olomouckém Domě umění. Těžiště její tvorby se v šedesátých
letech postupně přesunulo na volnou grafiku.
Vedle toho se
intenzivně věnovala také pedagogické práci. Vyjížděla se
studenty na plenéry, pomáhala jim nalézt vlastní výtvarný jazyk.
Její laskavá a otevřená povaha umožnila vytvořit pro studenty
podnětnou a inspirativní atmosféru. Uměla naslouchat a to i
tehdy, když zaujímala odlišné názory a stanoviska.
První
polovina osmdesátých let přináší v životě i tvorbě Jany
Jemelkové zásadní změny. Roku 1983 odchází ze školy a
následujícího roku uzavírá sňatek se sochařem a restaurátorem
Bohumilem Teplým. A když poté roku 1990 opouští svůj ateliér ve
Ztracené ulici, začíná se zaměřovat na tvorbu monotypů a tisku
ze šablon. S tím také souvisí častější a promyšlenější aplikace
barev v grafických listech. Při tisku grafik experimentuje také
s akvarelovými barvami (Tyto listy nazývá „akvatisky“).
Šablonové tisky vytváří až do roku 2010, kdy jí postupující
choroba již nedovoluje v tvorbě pokračovat.
Jana
Jemelková byla senzitivní pozorovatelkou s vyvinutým vztahem
k přírodě. Zajímaly ji jak velké krajinné výseky (například
cykly dřevořezů Jeseníky, nebo Těžební jezera),
tak i jednotlivý strom, nebo trsy trávy v městské dlažbě. To vše
přetavila do řeči metafor a znaků, jejichž víceznačnost
vyhovovala jejímu způsobu výtvarného vyjadřování plného zámlk a
náznaků. Reduktivní postupy, které přitom používala, posouvaly
její tvorbu na samou hranici abstrakce.
Tvorba Jany
Jemelkové není efektní a nezískává na první pohled. Avšak pro
diváka, který chce déle spočinout pohledem a svojí myslí a vydá
se stejnou cestou s autorkou, stane se její dílo dobrodružstvím
poznání prostřednictvím metafor vyprávějících o tom, co je slovy
nesdělitelné…
Ivo Binder
|
|
|
|
|
Anděl IV, 1998,
šablonový tisk 420 × 300 mm |
Kámen II, 2008,
šablonový tisk, 300 × 340 mm |
|
|
|
|
Richard Strauss – Čtyři poslední písně, IV, 2010,
šablonový tisk, 340 × 300 mm |
Ticho, 2008,
šablonový tisk, 340 × 300 mm |
|
|
Vernisáž.
Foto: Tomáš Jemelka |
Pohledy do
výstavy.
Foto: Oldřich Šembera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|