Magdalena Adámková Turzová
(*21. 6. 1978 v
Uherském Hradišti)
Absolvovala studium na Katedře výtvarné výchovy
Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci
1998 – 2003 magisterské studium,
2013 – 2019 doktorské studium.
Samostatně vystavovala v Galerii W7 v Olomouci (Ospalá díra, 2015),
v rámci Fotofestivalu Uničov 2016 (Sadness of Things, 2016),
ve Photogether Gallery ve Zlíně (Příbytky lidí, 2017)
a v Galerii Cyril v Prostějově (Love Messages, 2018).
Zúčastnila se několika skupinových výstav
2016 Freudenthal show 4 – Haná a Slezsko, Galerie Freud & Thal,
Bruntál;
2017 Pole, Důl Michal, Ostrava;
2017 Proud času, Galerie
Caesar, Olomouc;
2019 Druhá směna, Muzeum Prostějovska, Prostějov.
Cizí dům
Magdalena A. Turzová je malířka, která
žije a tvoří uprostřed ničeho, respektive uprostřed Hané.
Vedle toho pracuje – učí v Olomouci a Prostějově. Není to a nikdy nebyl
trosečník, který si vystačí s bezprostředním okolím, protože mu nic
jiného nezbývá. Magdalena se po opuštění Olomouce,
kde studovala na
Katedře výtvarné výchovy, s nadšením vrhla do zkoumání současného
venkova.
Výstupem jejího výzkumu byly od počátku malby, jenom výjimečně
zpracované postupem koláže
do podoby dioramat.
Magdalena se v prvních letech po
nastěhování stala malířkou – etnografkou. S neskrývaným zájmem sledovala
život ve svém okolí. V Lobodicích by se asi těžko líbilo Josefu
Mánesovi,
kroje ani malebnou krajinu byste zde nenašli. Lobodice ale
nejsou ani žádné vykořeněné a chudé Sudety z fotografií Jindřicha
Štreita. Je to hlavně pro měšťáky nepříliš atraktivní periferie, kterou
v turistických průvodcích opravdu nikdo nenajde. Netrvalo to dlouho a
její zájem o zdejší obyvatele, především rázovité figurky, se proměnil
v pozorování výmluvnějších stop jejich existence. Z autorčiných maleb
takřka vymizely postavy. Zůstala lidskou činností poznamenaná krajina,
architektura a nalezená zátiší. Krajinu, architekturu i zátiší bychom
mohli rovnou napsat v uvozovkách, autorka ráda pracuje s pravidly těchto
základních žánrů. Všechno, co by z povahy zobrazovaných věcí mohlo
zavánět sentimentem nebo líbivostí neguje a obrací naruby. Zároveň se
ale neopájí estetikou zmaru, která provází, někdy trochu samoúčelně,
umělecká zpracování člověkem zničené krajiny. Z těžebním nebo
zemědělským průmyslem proměněné krajiny,
která by se svou ošklivostí
v podstatě automaticky nabízela, dokáže trochu paradoxně vykouzlit velmi
romantickou malbu. Zachycená a proměněná krajina ale v žádném případě
nepřichází o svou naléhavost. Například na výstavě Ospalá díra
(Galerie W7, Olomouc, 2015) vynikl soubor potemnělých krajinomaleb.
Divák neznalý okolí Lobodic by si mohl myslet, že se jedná
o přemalované
záběry z hororových nebo postapokalyptických filmů. Atmosféra těchto
krajin je stejnou měrou tíživá jako záhadná. Diváka nutí přemýšlet, co
za tragédii to visí nad vesnicí.
Trochu odlehčeněji působí malby, ve
kterých se autorka věnuje soudobé vernakulární architektuře. Zde se
drama neodehrává pod povrchem. Zlo není skryté, ale naopak se bezostyšně
vystavuje na odiv. Estetické násilí domácího kutilství, ztráty vkusu i
nedostatek pokory ke všemu historickému jsou určitě méně hrozivé než
zdevastovaná krajina. Navíc i v dobrém hororu zůstává zlo jenom
naznačené. Čím víc se ho ukáže, tím spíš rozesměje. Sledovat cizí
neschopnost nebo nepořádek
je svým způsobem guilty pleasure, ale zde ho
neprovází kdovíjak úlevný smích. Každý máme v tomto ohledu trochu černé
svědomí.
Od architektury a lidských obydlí, je to
jenom kousek k (nalezeným) zátiším. Ta nevycházejí pouze z autorčiných
pozorování vlastního okolí, ale také sběru obrazového materiálu z
inzertních webových stránek. Inzeráty typu „daruji za odvoz“ obecně
představují zajímavou sondu do běžných českých domácností. Obvykle na
fotografiích v inzerátech můžeme sledovat nejenom ony nabízené
vysloužilé předměty, ale také prostředí, ve kterém se nacházejí.
Magdalena se soustředí víc na předměty. Preferuje fotografie, kde
předmětům chybí jakýkoli kontext. Stávají se tak záhadnými artefakty na
stolech vzdálených generací archeologů. Zpracované fotografie z inzerátů
tvořily hlavní část výstav.
Sadness of Things, (Fotofestival
Uničov 6, 2016) a Příbytky Lidí (Photogether Gallery, Zlín,
2017), v posledních dvou letech Magdalena dává (opět) přednost objevům
mimo monitor počítače.
Od bizarních nálezů na internetu se pomalu vrací
k vlastnímu pozorování, které je stejnou mírou kritické jako pobavené.
Její pozornost se přesunula k mnohem všednějším až banálním otiskům
lidské existence, které se zároveň staly nosnějším prostorem pro malbu.
Jako by autorce nezáleželo na tématech, pouze na malbě samotné.
Opakovaně potvrzuje, že dokáže namalovat cokoliv,
ale pod povrchem
jejích maleb, nehledě na rostoucí malířskou suverenitu, se jí stále daří
zachycovat svět na okraji. Nejedná se pouze o zanedbaný venkov, městské
periferie nebo vysloužilé vybavení domácností. Autorce se daří
postihnout obecně život mimo stránky křídových lifestylových časopisů.
Dokáže z tohoto přehlíženého světa vytěžit maximum. Nesouladem
zobrazované banality a svým způsobem exkluzivního malířského záznamu se
onu banalitu nesnaží heroizovat. Ani se nesnaží být mluvčím těch, kteří
prohráli globalizaci. Přesto je v jejích malbách přítomná kritika světa,
kde je na prvním místě spotřeba a peníze obecně. Magdalena nemaluje svět
neúspěchu, ale pouze trochu neelegantní ušmudlané přežívání, které se
nehodí na sociální sítě. Šťastní, úspěšní a dobře bavící se lidé zmizeli
jinam, mimo záběr jejích obrazů. Aktuální výstava je zároveň veselým i
melancholickým pohledem voyera do cizích domů.
Martin
Fišr
|