MARTIN MULAČ
Narozen: 9. 3.
1988, Praha
STUDIUM
2007–2013
Ateliér Grafiky I (prof. J.
Lindovský), Akademie výtvarných umění v Praze
2009 – Litografické symposium v Lipsku
2012 – Litografický workshop – Ingrid Ledent (AVU, Praha)
2013 – Linoryt sympozium, Klenová
ČLENSTVÍ
2013–2019
Sdružení středočeských výtvarníků
2016 – Sdružení českých umělců grafiků Hollar Praha.
Martin Mulač |
Exuberance
Exuberance is
Beauty.
– William Blake
–
Martin Mulač je
absolventem grafické školy Jiřího Lindovského, což je samo o sobě
dostatečně vypovídající – znamená to znalost věci a nemizící zájem o ni,
kresebnost a vysokou estetickou kvalitu obrazu, vážnost (občas skrytou),
také ale živý vtip a překvapivost. Ačkoli dekadence obyčejně evokuje
smutek, melancholii a rozpad celku (věci, osobnosti i obrazu), a ačkoli
tak nakonec může vypadat i v tomto případě, přesto si „od Mulačů”
opakovaně odnáším pocit, že je to dobré – být a žít. Důvodem je
ohromující spektrum možností, gest, významů, které produkují jeden druhý
a každý tisíc dalších. I to co mizí, dík tomu zůstává – což je nakonec
nejpůsobivější dovednost média, tj.
grafiky,
jako takového, a přínos tomu, co nazýváme obrazem.
Je samozřejmě jistým paradoxem, že rozvrat může být inspirativnější a
plodnější, než (s)tvoření samo – dobrým příkladem je už jen Dantovo
imaginací přetékající Peklo
a jeho ve své eleganci o
poznání plošší Ráj.
Důvodem je s největší
pravděpodobností skutečnost, že „spodní proudy”, jež se s prvním pojí, a
můžeme pro ně přitom klidně používat označení
dekadentní,
jsou čímsi bytostně lidským, chvějivým, tělesným, tj. určeným k
dotýkání, ve své smyslovosti vždy fenomenálně subjektivním, byť v
globále universálním – a v tomto smyslu
plnohodnotným.
Imaginativní jednorozměrnost
Ráje pak není dána ničím
jiným, než právě absencí lidské rozpornosti, měkké tělesnosti, její
distancí či přímo negací.
Jací jsou nakonec andělé v ráji? Ve stejném smyslu jako Dante o nich
píše i polská prozaička Olga Tokarczuk – jsou krásní, vzdálení, nadani
pouze jediným citem, totiž sou-citem.
To je v kontextu spektra lidských emocí skutečně zoufale málo. Vezměme v
potaz bohatství radostí a vzteků, studů, posedlostí, z ávistí atd. atp.,
které máme k dispozici my. Jejich soucit je však zároveň něčím, oč
všichni usilujeme – když se pokoušíme (nejen na své cestě do Ráje)
přiblížit Bohu. Člověk je v tomto smyslu skutečně tvorem prostředním,
pomezním, ani to (zvíře),
ani ono (Bůh).
Tokarczuk nicméně schopnost pojímat svět připisuje oběma – zatímco Bůh
jej tvoří
z ničeho, člověk jej z ničeho
pojmenovává,
a tedy také vytváří,
byť tímto způsobem trochu v kontrapunktu. Pojmenování přitom znamená
logický zásah – redukci rovnocenných, klidně vnitřně protichůdných,
elementů na jeden společný jmenovatel. Obyčejně se děje ve slovech,
respektive v jejich grafickém ekvivalentu (čísle, geometrické relaci),
jak ale ukazuje právě Martin Mulač, může probíhat také vizuálně, tj. ve
hmotě.
Melancholická dekadence i její protipól, extatická, radostná exuberance,
se obě pojí s přemírou, s bujením – věcí, pocitů, myšlenek. Ty všechny
mají svůj výraz v metafoře. Podobně jako ta jazyková, i metafora
vizuální je imaginativně přebohatá, vede mysl k nekonečnému počtu
asociací, které všechny sdílí jedno
hmotné
jádro. Metafora také vyplývá z
reciprocity svých vzájemně si strukturálně podobných sou-částí, které
jsou nejen jinak, ale pr o její vlastní účely ne-jinak, svébytné a
živoucí. Od začátku až do konce máme tedy co do činění s bytností, která
se dále rozvíjí a žije vlastním životem – přičemž opouští sféru božského
řádu a vstupuje do toho lidského, proměnného, plodivého, smrtelného.
Toto je pro mne Mulač: Jeden zdroj štěpící se do
nekonečného počtu
světů, v nichž žijí nekonečné počty
lidí, sdílejících své základní vlastnosti, pokaždé ale osobitých a
svobodných, kteří se každý po svém vyrovnávají se svou (dekadentní)
přirozeností, přičemž se obracejí k něčemu, co je přesahuje a spojuje.
Nechtěla bych končit banálním moralismem, určitě ne právě v případě,
který tak jednoduše evokuje pestrost a bohatství lidské přirozenosti.
Odtud také ona proponovaná exuberance – dekadentní tíže (tisku, tmavé
barvy, detailů) produkuje pocit lehkosti, ošklivé evokuje krásu, zmar
předpovídá vznik nového, rozpad celku pozornost věnovanou částem, a vice
versa. Ke srovnání se nabízí povahou svého díla bytostní „grafikové”,
Hieronymus Bosh, Pieter Brueghel st., M. C. Escher, a všichni ti, kdo se
obraceli či obracejí k tomu, co
je,
přitom ale hledali a hledají to, co to
znamená
– v hmotě a tvaru, v g estu, v obryse
nacházeli a nacházejí podobně přesné pojmenování, jaké nabízí sled
písmen či slabik, s vědomím toho však, že vedle světů reálných (zde a
nyní) je tady také spektrum těch potenciálních (fikčních). Vnitřní
poetismus, jímž tento velkorysý přístup disponuje, má totožnou kvalitu v
rovině literární i obrazové. Dekadence rulez – protože takový je život:
(Alko)holkami počínaje, a Apokalypsou nikoli konče. V meziprostoru se
nachází tisíce tváří a výrazů, které ztělesňují velký (Boží) záměr a
hledí při tom na (lidský) svět.
Barbora Kundračíková
SAMOSTATNÉ
VÝSTAVY
2014
Dundee Jam – Chaos (výstava kreseb). Kladno
2015 Necromantix. Rabasova galerie, Rakovník.
2019
Mayhem. Galerie města Kolína při
Městském divadle v Kolíně
Exuberance. Galerie Caesar, Olomouc
SPOLEČNÉ VÝSTAVY
2009
Goldener Kentaur, Mnichov; Grafika roku,
Clam-Gallasův palác, Praha
2010 Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha (čestné uznání)
2011 Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha (nominace)
2012 Hommage à Wittlich, Umělecko-průmyslové muzeum v Praze;
Městská knihovna Praha – Opatov;
Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha (nominace);
Sex, Hroby, Alkohol, Výstavní síň Ústavu makromolekulární chemie AV ČR,
Praha
2013 Hřbitov Praha-Liboc; Grafika roku, Clam-Gallasův palác,
Praha (čestné uznání za tisk z výšky)
2014 Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha; Celebrating print
2014, New York, USA;
Mezinárodní bienále grafiky 2014, Muzeum Dr. B. Horáka (Cena Plzeňského
kraje), Rokycany
2015 Grafika roku, Clam-Gallasův palác, Praha (čestné uznání za
2D animaci)
2016 Život je bolestný a přináší zklamání – Massakr vol. I.:
Lovecraft, Galerie města Plzně, Plzeň;
7. Kladenský salon, Galerie kladenského zámku, Kladno; Grafika roku,
Clam-Gallasův palác, Praha
2017 Brutal Assault, Jaroměř;
Život je bolestný a přináší zklamání, Massakr vol. I. Lovecraft, Trafo
Gallery, Praha;
Krajinou Šumavy, České centrum, Mnichov;
Stínoví hráči, Rock Café, Praha (s M. Škubalem, E. Eisnerovou, P.
Formanem)
2018 Art Safari 33: nebepeklo, Praha;
Tváří v tvář / tête-à-tête, Hollar, Praha;
XVIII. Sympozium současného výtvarného umění Jenewein – Kutná Hora,
Galeriie Felixe Jeneweina města Kutné Hory
2019
Bratislava - NEUE WILDE, Dot gallery, Bratislava;
Josefu Váchalovi-výstava k padesátému výročí úmrtí, Antikvariát Trigon,
Praha.
ZASTOUPENÍ VE
SBÍRKÁCH
Ruční papírny Velké
Losiny; Galerie výtvarného umění v Ostravě; Galerie Felixe Jeneweina
města Kutné Hory; Památník národního písemnictví v Praze, Muzeum umění
Olomouc; a soukromé sbírky doma a v zahraničí.
|