SEBERYTÍ
Tato výstava by se v rámci
mladistvého optimismu mohla jmenovat např. Setkání starých
dobrých časů s novými dobrými časy. Ale nejmenuje se tak,
protože jsem se zalekl málo kontroverzního názvu, který by
nejspíš přivodil i málo pozornosti. A protože o takové setkání i
pozornost s ním spojenou mi jde, nazval jsem výstavu pro jistotu
jinak.
Hned v úvodu však musím říct, že seberytí neznamená
sebepoškozování. Je to jen metafora obtížného vstupování do
média, které si vás později, alespoň některé, svými půvaby
snadno ochočí, zatímco jiné odradí. Kdysi jsem takto nazval
výstavu studentských linorytů na téma autoportrét, a dnes se ke
stejnému názvu vracím s nabídkou poněkud širší interpretace a
významu tohoto názvu. Dnes už nejde jen o zachycení výrazu
tváře, grimasy nebo anekdoty, které ve vodní hladině najde svůj
zrcadlový obraz, nýbrž o pohled pod povrch.
Zatímco rytí je společným jmenovatelem či
technologickým atributem mnoha grafických technik, předpona
sebe charakterizuje kromě jiného prvotní východisko
i poukaz
k principu jakékoli umělecké tvorby.
Když jsem roku 1990 přijal nabídku grafiku učit, stal
jsem se brzy ztělesněním známého sloganu: Když se chceš něco
naučit, začni to učit. Po jedenácti letech
„na volné noze” se
novopečený pedagog musel vydat na cestu vlastního sebeobjevování
na poli pedagogickém a současně inspirovat sebeobjevování u
svých studentů na poli jejich talentu a očekávání.
Pokud je jednou z důležitých vlastností pedagoga
trpělivost, v grafice to platí dvojnásob. Ale musí se jí
vyzbrojit i student. Jinak by nikdy nepochopil princip
dvojjedinosti matrice a otisku, těch nevypočitatelných dvojčat,
které si někdy dělají schválnosti a jindy se zas dojemně
doplňují: dvě těla a jedna duše. Ani by nepřijal jejich hru, kdy
se nejdřív zdlouhavě pracuje na něčem, co pak obtisku nezištně
předá všechny své vlastnosti, aby však samo zůstalo skryto, nebo
dokonce podlehlo technologické zkáze,
se kterou se ovšem předem
počítá.
Všechny tyto atributy, jakkoli jen technologické, ovšem
vstupují do smyslu a významu grafických děl, i když jsou jen
prvotní podmínkou jejich vzniku. A tento dosti komplikovaný
vznik obrazu a jeho DNA se jen těžko vysvětluje tomu, kdo je
zvyklý vzít tužku, křídu, štětec nebo počítač a svou práci
uzavřít podpisem v přesvědčení,
že by eventuální rozmnožení
takového artefaktu s odkazem na technologii, díky níž k němu
došlo, mohlo zbavit původní ideu jedinečnosti nebo dokonce
originality.
Grafika má ale jiný smysl a náplň práce. Nepřekáží jí
rozmnožení obrazu; naopak ochotně nabízí možnosti svých technik
reprodukce, aby se obraz dostal k recipientovi, který si jej
chce dopřát jako fragment umění, jenž si může dovolit.
Jenže ve škole v takovém pragmatickém rámci umělecká
grafika fungovat nemůže. Je jedním z oborů, který rozvíjí
technologickou imaginaci, a to bez ohledu na to,
co se pak
stane. A i když se pak někdy toho nestane příliš mnoho, přece
jen ve studentově mysli uvízne jakýsi apel či poznání, že v
grafice její formální a jiná omezení jsou vyvážena experimentem,
že redukce výrazových prostředků může dokonce být jejím půvabem,
jímž se může pyšnit vůči malbě, která má sice možnosti
neomezené,
avšak nikoli vyvzdorované na technologických
imperativech. Je zbytečné dodávat, že grafika je mimo jiné taky
filtr, který nutí tvůrce zvážit, jestli tento či jiný obraz za
rozmnožení vůbec stojí.
Pokud to shrneme: rozmnožení obrazu grafickou technikou
není jeho znehodnocením. A i když si jeho multiplikaci dnes
grafika už nepřipisuje mezi své trumfy,
je převedení obrazu do
reprodukční techniky stále vzrušující, i když k tomu, kvůli čemu
to celé podnikáme – totiž obrazovému multiplu – nemusíme ani
dospět. Neboli: samotné techniky reprodukce obrazu jsou zajímavé
natolik, že po nich často ani nechceme, aby obraz mnohokrát
reprodukovaly, i když to bylo jejich původním posláním.
Každý umělecký obor se vyvíjí tak, že půvab vizí
současnosti poměřuje půvabem zapomnění toho, co předcházelo.
Nebo to minulé dokonce energicky popírá, byť obvykle dočasně. A
současně platí, – a s touto myšlenkou jsem se už víckrát setkal,
že v každém novém díle je ve formě subtilních odkazů obsažena –
v jakési komprimované podobě – i celá historie oboru. Takže
stále začínáme od samého začátku, lákají nás experimenty,
současná témata…, ale naše tvorba by měla být taková, abychom
tváří v tvář tomu, co předcházelo, nemuseli uhýbat pohledem.
Ondřej Michálek