Zbyněk Kulvait
Narozen 26. 6. 1954 v Opavě, zemřel 30. 12. 2018 v Olomouci.
V Olomouci žil od roku 1960. Malíř, kreslíř, grafik, sochař,
výtvarně doprovodil několik samizdatů a v první polovině 90. let
byly jeho grafiky použity na několik knižních obálek, hudebník.
V letech 1969–1973 vystudoval Gymnázium v Olomouci-Hejčíně a
následně studoval na Vysoké škole zemědělské v Brně, obor
zootechnik, kterou dokončil v roce 1980. V letech 1980–1986 byl
zaměstnán jako zootechnik v různých podnicích či zemědělských
družstvech v Prostějově, Přerově, Olomouci-Hněvotíně a Křižanově
u Brna. Od roku 1986 byl v invalidním důchodu. Samostatně
vystavoval od roku 1982 (Kroměříž, Olomouc, Uherské Hradiště),
společně od roku 1977 (Olomouc, Prostějov, Tovačov). Byl členem
výtvarné skupiny Neprůbojní (1991–2002) a Unie výtvarných umělců
Olomoucka (2000–2004, 2010–2011). Výtvarným vzděláním byl
autodidakt. O výtvarné umění se začal zajímat během studia na
gymnáziu.
Soustavné výtvarné práci se věnoval od roku 1973, kdy se
seznámil s Václavem Stratilem (* 1950), který mu poskytl první
výtvarné rady. S ním také poprvé vystavoval v roce 1977
v Psychiatrické léčebně Kroměříž (Václav Stratil / Figurální
perokresby, Zbyněk Kulvait / Plastiky). Počátky jeho volné
tvorby byly ovlivněny dílem Jana Zrzavého a částečně také
Františka Tichého. Po abstraktním, „pollockovském období“
(1976–1978), z něhož známe drobné, výrazně barevné anilinové
akvarely, vytvořil v letech 1978–1980 svoje první zcela původní
práce technikou sprejových kreseb, na nichž patrně
nejvíce zaujme autorovo
zacházení se světlem. V nich je
plocha „kresby“ doslova poseta světelnými záblesky, kterých
Kulvait docílil tak, že papír nejprve pokryl různými materiály
(nejčastěji pískem nebo krystalovým cukrem kombinovaným
s nalezenými přírodninami) a pak je postříkal černým
areorosolem, takže po odstranění předmětů vznikla neobyčejně
působivá „galaktická“ světelná pole. Tento postup autor dovedl
do široké výrazové škály a dnes víme, že sprejové kresby se
staly jednou z jeho erbovních technik.
Následně, v letech 1980–1984 a v závěru 80. let, vytvářel
geometrické sprejové papírové iluzivní reliéfy ocitající se na
pomezí mezi kresbou a plastikou.
V případě papírových iluzivních reliéfů se jedná o soubor
geometricky strukturovaných prací, které vznikly překládáním
papíru podle určitého systému, jehož jednotlivé plochy pak
nevšední kreslíř nastříkal černým sprejem pod určitým úhlem. Po
zpětném rozložení papíru a jeho zavěšení na stěnu je pak
v pozorovatelově oku vyvolána optická iluze, že se dívá na nízký
kovový reliéf. Vedle geometrických kompozic Kulvait vytvářel
rovněž práce opačného, surrealizujícího vyznění, kdy stejnou
technikou fixoval na někdy nejprve zmuchlaný papír fragmenty
„mrtvé přírody“, například různé kořeny, větvičky a tak podobně.
Po následujícím
krátkém intermezzu, kdy vytvořil soubor kreseb náboženské povahy
(např. kresby orantů nebo Kristovy hlavy), se patrně v roce 1986
k této technice opět vrátil. Tentokrát ovšem ve zcela
jiné poloze. Na plochu papíru totiž kladl v jednoduchých až
minimalistických kompozicích drobné předměty denní potřeby,
které však „osprejovával“ tak, že po jejich odstranění zůstaly
na papíře výrazné světelné body či plošky působící doslova jako
záhadné zářiče. Nositelem hlavního poselství je i v těchto
dílech opět světlo.
K této poloze, rozšířené o předměty denní potřeby, se pak vrátil
v roce 2009 a rozvíjel ji téměř až do konce života. V nových sprejových
kresbách, kterých vytvořil s velkou výtvarnou jistotou a
neobyčejnou invencí zřejmě několik set, se setkáváme s nám již
známým světem běžných předmětů (např. špagety, kostkový cukr,
ovoce, žvýkačky, hrníčky, věšáková ramínka, šachové figurky,
svíčky…), ale i tak lze žasnout nad tím, do jaké výrazové a
významové škály dokázal svérázný tvůrce původní nápad rozvést.
V letech 1990–2000 se Kulvait věnoval výhradně grafice (tisky
z papírových mačkaných, trhaných nebo překládaných matric;
monotypy; oboustranné tisky z hliníkového perforovaného plechu).
Také v této poloze se
setkáváme s autorovým bytostným smyslem pro experimentování a
jeho touhou po svobodném vyjádření vlastního vnímání světa. Po
formální stránce mohou jednotlivé listy (kterých vzniklo poměrně
mnoho a jsou z větší části rozptýleny neznámo kde) připomenout
z letmého pohledu poetiku informálních grafik z období konce 50.
a počátku 60. let, ale jejich obsah je jiný, navazující na
autorovo spirituální období kolem poloviny 80. let. Jejich
ikonografie není ovšem tak přímočará, neboť dřívější figurativní
výraz je nahrazen symbolickým obsahem základních geometrických
forem, jako jsou čtverec a kruh. V úhrnu jednotlivým listům
rovněž dominuje světlo, někdy obrazně řečeno probleskující
„temnotou noci duše“, jindy naopak jasně zářící.
Počátky Kulvaitovy malířské práce spadají do roku 1975 (mj.
autoportréty), soustavněji se však malbě věnoval až od roku 2003
a v rozmezí několika let v ní rozvedl
své „pollockovské“ počátky. Přes primární důraz na autorské
gesto a smyslovost barevné pasty (vedle toho ovšem známe i práce
figurativní, až psychedelického vyznění) jeho obrazy až na
výjimky nedosahují kvality jeho kreslířské a grafické tvorby.
Výběr z maleb a grafik je publikován v autorem koncipované
brožované knize
Zbyněk Kulvait. Výběr z díla
vydané v roce 2010. Kulvaitova nepočetná sochařská tvorba, které
se sporadicky věnoval od roku 1976, je nezpracovaná.
Povaha Kulvaitova tvůrčího založení byla výsostně dvojdomá,
neustále oscilující mezi podvědomím a ratiem, mezi
figurativností a abstrakcí a také světlem a stínem, což je
patrně jedním z důvodů, proč jeho tvorba nebyla za jeho života
patřičně doceněna a zařazena do celostátního kontextu.
Lit.: Petr Mikeš, Neprůbojní. Eleonora Pražáková, Zbyněk
Kulvait, Hana Teplá, Miroslav Urban, Jindřich Walla,
katalog výstavy,
Olomouc, Mladé Umění K Lidem, [1992]. – Zbyněk Kulvait. Výběr
z díla, Olomouc, vydáno nákladem autora, 2010, náklad 30 ks,
44 reprodukcí, nestránkováno. – Ladislav Daněk, Pavel Zatloukal
(eds.), Skleník. Kapitoly z dějin olomoucké výtvarné kultury
1969–1989,
publikace k výstavě, Olomouc, Muzeum umění, 2009, s. 55, 72,
126, 128, 146, 232, 257, 276, 296, 300, 314.
– Jiří Valoch, Neprůbojní po dvaceti letech. Jindřich Walla,
Miroslav Urban, Hana Teplá, Eleonora Pražáková, Zbyněk Kulvait,
katalog výstavy, Olomouc, Galerie Caesar, 2012.
– Jiří Valoch, Co ještě zbylo z Neprůbojných? Zbyněk Kulvait –
papírové reliéfy a kresby sprejem, Prostor Zlín, XIX,
2012, č. 4, s. 38–39. – Ladislav Daněk, Zbyněk Kulvait.
Světlo v zádech. Práce na papíře 1974–2012, katalog
výstavy, Olomouc, Divadlo hudby, 2013.
– Josef Maliva, Jiří Hastík, Ladislav Daněk, Výtvarné umění
Olomouckého kraje. Kresba a grafika 1900–2015 / The Arts in the
Olomouc Region. Drawing and Graphics 1900–2015, Olomouc,
Agentura Galia, 2015, s. 124, 128, 171, 257.
Internetový odkaz:
https://www.facebook.com/pages/category/Artist/Zbyn%C4%9Bk-Kulvait-minigalerie-636158216447530
Ladislav Daněk, 2013/2020
|
„A z očí vytryskne světlo“
K pozdnímu dílu Zbyňka Kulvaita
Do
prázdných důlků vkládám oči
a z očí
vytryskne světlo. Z úst vítr.
Vítr
zvolna tuhne.
Oči
zničehonic tak neprůhledné.
Šepot.
Šeptání z očí do očí.
Miloslav
Topinka, Trhlina
Dílo Zbyňka Kulvaita, zdánlivě nenápadné jak on sám: laskavý
chraplavý hlas pod prošedivělým knírkem, přerostlý prsten chmýří
na holé lebi, na stole vždy malé pivo anebo kávu… Znal jsem jej,
a přesto neznal. Býval mírný, usměvavý, ale někdy mu šel „z úst
vítr“ a míval „oči zničehonic tak neprůhledné“. Ale kdo
přehlédne hloubku takzvané nemoci?
Autodidakt Zbyněk Kulvait (1954–2018), vzděláním zootechnik, od
roku 1986 v invalidním důchodu, patřil k osobnostem spojeným
s neoficiální výtvarnou scénou normalizační Olomouce.
Přátelil se s okruhem Václava Stratila a zde také třeba hledat
počátky jeho tvorby. O Zbyňkově umělecké cestě na jiném místě
tohoto katalogu mnohem zasvěceněji a poučeněji, než bych to
dokázal já, referuje jeho dlouholetý přítel Ladislav Daněk.
Tento text je věnován jeho pozdním stříkaným „malbám na papíře“
– zónám imateriální malířské sensibility. Kulvait v nich svou
techniku (první sprejové kresby vznikly již v letech 1978–1980)
precizoval do mimořádné spirituální vize. Obyčejné předměty –
pilka na železo, struhadlo, lžíce, francouzský klíč, kleště –
jako by ponořoval do ticha tím, že je ozářil výbuchem jednoho
barevného tónu, vlastně vždy tónu aurického (červené nebo
purpurové, fialové, oranžové, nebesky modré, tyrkysové); a to
barevným výbuchem takové intenzity, až se objekt „vypařil“, zbyl
pouze jeho stín. Tak jako na známých fotografiích z kamenného
mostu v Hirošimě, kde po výbuchu zůstaly jen stíny lidí. Stín
jako ticho po věci. „Podle Poggioliho čistota ticha
implikuje, že umění lze osvobodit ,z vězení věcí´ (z hlasitého
řevu reality). (…) Ticho ,překračuje limity nejen reality, ale
samotné limity umění, až do bodu zničení umění ve snaze uvědomit
si jeho nejhlubší esenci´.“
V těchto „sprejových malbách“, které Kulvait léta promýšlel a
v pozdní tvorbě přivedl až k dokonalosti, se tedy – dle mého
soudu – přiblížil k tvorbě jako „spacializaci světla a ticha“
(dvou tradičních mystických „materiálů“), jak je známe
z některých děl Yvese Kleina nebo Skupiny Zero; čili k tvorbě
jako demonstraci ducha, chcete-li k šamanismu. (Ostatně „šaman“
Jackson Pollock patřil vždy k osobnostem, které Kulvait
uctíval.) „Obecně lze argumentovat, že šamanistická intence
motivovala příklon k abstrakci již na počátku: umělec se
pokoušel vtisknout novou formu archaické sociální definici sebe
sama. Pokus obrátit ,nastavení smyslových momentů´ do
,duchovních faset´, aby demonstroval, že v díle čistého umění
,nelze nic chápat doslovně´, že jeho materialita a smyslovost
dává zkušenostní smysl pouze skrze svou duchovní atmosféru. A to
je esence šamanismu. A jádro věci, kterou umělec Mimmo Rotella
nazýval ,mýtickou metamorfózou´, metamorfózou, která je
zodpovědností umění. Pokus artikulovat to, co Klein nazval
,velkou prázdnotou´ a Skupina Zero zase ,zónou ticha´ jakožto
projevů, nikoli jen znamení, duchovní přítomnosti, a to je čistý
šamanismus.“
Ladislav Daněk v textu katalogu výstavy Světlo v zádech
v Divadle hudby
charakterizoval Kulvaitovo dílo zdrženlivěji. Jako neustálé
kolísání mezi fantazijní a racionální polohou. A záření u
Kulvaita přiznal dle příkladu Věry Linhartové pouze předmětům.
Pokusil jsem se zdroj světla „šprtnout“ dál. „Do prázdných důlků
vkládám oči / a z očí vytryskne světlo.“
David Voda
březen 2013 / červenec 2020
|