Martin Velíšek
Narozen 6. 11. 1968, Athény,
Řecko
Žije a pracuje v Praze, Česká republika
Studium:
1989–1996 Akademie
výtvarných umění v Praze (Malba a Konceptuální tendence)
1999–2003 Akademie
výtvarných umění v Praze (doktorandské studium – teorie umění)
2014 stipendium
Wilke-Atelier, Bremerhaven, Německo
Martin
Velíšek studoval malbu u prof. Bedřicha Dlouhého.
Akademii výtvarných
umění absolvoval v ateliéru konceptuálních tendencí prof. Miloše Šejna
(1996). Tím je patrně formován také jeho přístup k malbě. Málokdy se
spokojí s obrazem jako takovým, ačkoliv je jeho přesvědčeným vyznavačem.
Vždy mu nadřazuje myšlenkový koncept. Pracuje v otevřených cyklech a
dlouhodobě zkoumá řešené téma. Rád se k tématu vrací s novou motivací, s
novým zájmem o věc, jakoby z jiné strany. Tíhne k realismu, přesto nad
iluzi staví malířské gesto. V jeho rámci si zamiloval také ornament a
dekorativnost, které spojuje s přesvědčivým zdáním reality. Nedokončená
plocha obrazu či výrazný tah štětcem stojící vedle hyperrealistického
projevu však ukazují, že jde stále o obraz a malířskou plochu.
Jeho obrazy řazené vedle sebe pak vypovídají o promyšleném příběhu.
Martin Velíšek /
Improvizace na dané téma
V Morgensternově světě
posedává estét na židlích ne proto, aby si pohověl, ale aby zavdal svému
vkusu. “Co on chce, to mnoho není, / na židli jen styl si cení,” pročež
“její účel nechá s klidem / beze zloby prostým lidem.” (Oba dva osli,
2001) Židle přitom hraje v dějinách lidské kultury podobně podstatnou
roli jako třeba citron - je výrazem svébytného uvažování o světě a jeho
hodnotách. Sedět na židli může znamenat řadu věcí, obecně se tím
vyjadřuje majetkoprávní vztah nebo pozice sedícího. Židle je pevným
místem ve vesmíru, odolává proudům času i nárokům moci, je výrazem
profesních jistot
i domovských práv. Židle je trůn, nočník, místo u
stolu pracovního i jídelního. Židle je jistota zázemí - a také inspirace
pro umělce.
Martin Velíšek se k
drobnokresebným tématům, spíše střípkům nebo úryvkům, vrací opakovaně.
Vlastně se od nich nemůže odpoutat. Málokdy s nimi
ale s jako
drobnokresebnými opravdu zachází. Ať už je to zvolenou technikou,
precizní a dokonalou, k realismu se opakovaně vracející a jeho hranice
pokoušející malbou, nebo prostě jeho zájmem věc pochopit - a uchopit -
jak se patří. Jestli také v současném českém umění existuje autor, který
by potřeboval - a byl schopen - ji promyslet do důsledků, je to právě
on. Už zmiňovanému citronu tak věnoval vlastní historiografickou úvahu,
kouskům z domácího mobiliáře nespočet obrazů, kreseb, tisků a úsilí.
Jablka nebo květiny pozoroval v jejich přirozenosti, v rozpuku i úpadku,
také ale v podobě reflektované, jako potisk látky nebo vzor na tapetách.
Neomezuje se přitom jen na plochu - jeho prostorové instalace mnohdy
slouží nejen jako prostý dovětek nebo zhmotnění komplexní představy, ale
jako nové - vlastní, původní - ukotvení tématu v celé jeho spletitosti a
bohatství. Dva momenty, které
mě zajímají přednostně - (1) co v téhle
podobě znamená obraz, a (2) jak rozpoznat hranici, za kterou už
není dobré jít?
Žijeme v době, o které
se hovoří jako o vizuální, o té, která prošla “vizuálním obratem”, a
místy proto generuje vizuální šum, ne-li přímo smog. Obrazů
je hodně a
je nám celkem jedno, jestli jde o umění, nebo ne. Používáme je tak
trochu místo abecedy, ne ale úplně dobře nebo jasně, spoléháme se proto
více na intuici a angažujeme emoce. Úsloví “oko, do duše okno” nebo “co
oči nevidí, to srdce nebolí” nejen dovádíme do důsledků, ale často přímo
přehráváme. Slovem obraz také označujeme řadu dalších věcí vizuální
povahy, včetně objektů nebo akcí. To, jestli je nás vztah k nim jiný,
než tomu bylo
v minulosti, lze posoudit jen stěží, víra v ně, důvěra v
ně, jejich využívání se ale od chvíle, kdy se na stěnu jeskyně otiskla
první ruka od popela, příliš nezměnilo. Kacířská myšlenka je proto tato
- není ten podstatný rozdíl v tom, že se prostě změnily kategorie, na
základě kterých jsme byli zvyklí obrazy chápat, členit a hodnotit, tj.
kategorie, z nichž také princip obrazu sám vyplýval? Stanovit jeho
vlastnosti je samozřejmě komplikované a nakonec s největší
pravděpodobností dojdeme k tomu, že šedé zóny jsou zajímavější - a
častější - než ty jasně patrné. Odtud také přitažlivost celé koncepce
Martinovy práce, protože to, s čím tak přirozeně zachází, obrazem
zůstává, i když právě do mělkých vod pohraničí rádo vstupuje. V jeho
případě je také obraz
ne plochou, ale spektrem, přesně jej nicméně
vytyčují dané mantinely. Obraz vzniká jako projev myšlení rukou, vzniká
“na sítnici”, v bodě nula, je tvořen částmi o různých vlastnostech,
které přesto v jistém, přesně daném momentu splynou a vytvoří celistvou
zkušenost nepodobnou těm parciálním. A může se přitom jednat o
principiálně jednoduchou plošnou malbu soustředěnou na jediný prvek,
skládaný obraz nebo komplikovanou prostorovou instalaci.
Stejně jako je skládaný
každý solitérní obraz, lze o cyklech nebo neplánovaných sériích uvažovat
podobným způsobem - tak, že nepodmíněně skládají úplnou (v dané chvíli
možnou, žádoucí nebo představitelnou) škálu možností. Jak široká ale
podobná škála může být, aby stále udržela výchozí kvalitu nebo myšlenku,
respektive ji netříštila? Martin takový moment nazývá “utahaným” -
pře-malovaný nebo pře-komplikovaný obraz se stává “utahaným”.
Jedná se o
docela dobrou formulaci, protože za normálních okolností je jeho práce
typická lehkostí, švihem, který rychle - podobně jako dobře formulovaný
jazykový vtip - nastoluje změnu perspektivy. Proto je také tak nebývale
schopný měnit média i rámce, přecházet mezi nimi, stále to, co vytváří,
nazývat obrazem, zde jej ukotvovat, a přitom improvizovat. Ne proto, že
se neví, co bude nebo by mohlo být, ale proto, že se to naopak tuší. A
tuší se to podobně jako se odhaduje místo pro deset židlí - sto kterého
pak ta jedna hladce zapadne.
Počet židlí, které
Martin Velíšek namaloval, vyřezal, sestrojil nebo si představil je
úctyhodný, pořád je jich ale méně než těch, na kterých kdokoli z nás
seděl. Možná jich není ani tolik, na kolika seděl on sám. Otázek, které
evokují, je nicméně stále daleko více než odpovědí, které se nabízejí.
Lepší zprávu si neumím představit. Proč? Protože dobré umění zve diváka
dovnitř, dává mu vlastní prostor a podnět k přemýšlení. A taky
neunavuje. Chce po něm,
aby zaujatě přecházel, postával, podupával,
ochotně mu ale taky někdy nabídne pohodlné místo k sezení.
Barbora Kundračíková
kurátorka výstavy
|