Viktor Pivovarov
Lidské příliš lidské
Vernisáž bude
aktualizována dle vládních opatření.
První část výstavy představí
ilustrace Viktora Pivovarova k Cholinově knize Nikdo z vás nezná
Cholina,
která byla vydána v Olomouci v nakladatelství Aleše Prstka.
První český výbor z básní a próz Igora
Cholina (1920–1999), legendy ruské neoficiální kultury padesátých
let minulého století,
jedné z předních osobností tzv. „lianozovské školy“ – volného
sdružení básníků a umělců moskevského undergroundu.
Cholinovy básně blízké konkrétní poezii a absurdní povídky zachycují
nesmyslný život malých sovětských lidí obklopených všudypřítomným
marasmem komunistické epochy.
Knihu výtvarně doprovodil Cholinův přítel Viktor Pivovarov.
Nikdo z vás nezná Cholina
A není o co stát
Je to hnusná čubka
A kurva nakvadrát
V druhé části výstavy bude vystaven cyklus
obrazů Lidské příliš lidské,
který bude v Olomouci (společně s Národní galerií v Praze) vystaven
vůbec poprvé.
VÝSTAVA LIDSKÉ PŘÍLIŠ LIDSKÉ
Výstava Lidské příliš
lidské v olomoucké Galerii Caesar představuje Pivovarovovy ilustrace
k básnické sbírce Igora Cholina Nikdo z vás nezná Cholina vydané
v nakladatelství Aleše Prstka v Olomouci a část obrazového cyklu
Lidské příliš lidské.
Viktor Pivovarov poznal básníka tzv.
Lianozovské školy Igora Cholina v roce 1964. Stali se nerozlučnými
přáteli. Igor Cholin jako představitel neoficiální kultury nemohl
v sovětském Rusku publikovat.
Jeho slavná sbírka
Жители барака (Obyvatelé baráků), kterou Cholin napsal
v polovině šedesátých let, vyšla poprvé až v roce 1989 s ilustracemi
Viktora Pivovarova. Šlo o vůbec první vydání Cholina v Sovětském svazu.
V roce 2012 se olomoucký vydavatel Aleš Prstek obrátil na Viktora
Pivovarova s prosbou o ilustrace k sborníku Cholinových básní Nikdo
z vás nezná Cholina. Původně bylo v plánu jen několik kreseb, ale
Pivovarov se rozhodl ilustrovat celou knihu. Kresby jsou mimo jiné
zajímavé tím, že umělec použil záměrně nekvalitní, špinavý, zažloutlý
původně balicí papír a vtiskl tak ilustracím uličnický charakter velice
trefně korespondující s atmosférou Cholinových básní.
Cyklus obrazů Lidské příliš lidské
vznikl mezi lety 2013 a 2014. Název si umělec vypůjčil od Friedricha
Nietzscheho. Nietzsche ve svém spise vystoupil proti dosavadní
metafyzické tradici ve filozofii. Pivovarov se ve svém cyklu snesl
z metafyzických výšin na zem a zobrazil ty nejpřízemnější, nejprostší
věci spojené s lidským životem: kouření trávy, polykání ranních
tabletek, pití vodky, čichání k hovnu, šťourání v nose, škrábání na
zádech, praní ponožek, stlaní postele atd. Cyklus Lidské příliš
lidské patří mezi nejexpresivnější Pivovarovovy série a společně
s ilustracemi k Igorovi Cholinovi představuje velice uvolněnou,
svobodnou polohu umělcovy tvorby.
VIKTOR PIVOVAROV
Viktor Pivovarov se narodil 14. ledna
1937 v Moskvě.
Vyrůstal pouze se svou matkou Sofií Borisovnou v komunálním sovětském
bytě v moskevské čtvrti Zamoskvorečije. V letech 1951–1957 studoval na
střední Kalininově umělecko-průmyslové škole. V roce 1957 nastoupil na
Polygrafický institut na obor ilustrace a knižní grafika, který ukončil
v roce 1962. Po vysoké škole pracoval jako ilustrátor.
V roce 1964 se oženil se spisovatelkou a básnířkou Irinou. V roce 1966
se manželům Pivovarovovým narodil syn Pavel, který si již jako dítě
zvolil umělecký pseudonym Pepperštejn, pod kterým se
později proslavil jako spisovatel a
umělec.
Od začátku sedmdesátých let se Viktor
Pivovarov věnuje především volné tvorbě. Pracuje v ucelených obrazových
cyklech, jejichž vizuální podoba je velmi široká. Maluje figurativní,
expresivní i čistě abstraktní obrazy. Ve svých dílech často zpracovává
existenciální témata, osobní prožitky ze života v Moskvě nebo zobrazuje
metafyzický svět.
Spolu s Iljou Kabakovem vytvořil novou osobitou uměleckou formu album,
která originálním způsobem propojuje slovo
a obraz. Text začleňuje Pivovarov i do svých obrazových cyklů, případně
tvoří pouze textové obrazy.
Stal se tak jedním ze zakladatelů moskevské konceptuální školy.
V roce 1978 se seznámil s českou
historičkou umění Milenou Slavickou, která do Moskvy přijela s cílem
poznat ruské neoficiální umění. V roce 1981 uzavřeli sňatek.
V následujícím roce umělec definitivně opustil své rodné město.
Přestěhoval se natrvalo do Prahy, kde se ocitl, jak díky Jindřichu
Chalupeckému, tak díky své ženě, v podobném uměleckém prostředí jako
v Moskvě, tedy v prostředí neoficiálních umělců. Stal se členem Nové
skupiny, která vznikla v roce 1987 pod vedením Jindřicha Chalupeckého.
Po revoluci spolu s Adrienou Šimotovou,
Václavem Stratilem a Milenou Slavickou založil a řídil galerii
Pi-Pi-Art, která sídlila v suterénu Topičova domu na Národní třídě.
Graficky i koncepčně se podílel na
podobě časopisu Výtvarné umění, jehož šéfredaktorkou byla Milena
Slavická.
Ještě před revolucí proběhlo v Praze
několik Pivovarovových výstav v prostorech, kde mohli vystavovat
neoficiální umělci, jako byly Ústav makromolekulární chemie na Petřinách
(tzv. Makráč), Ústřední kulturní dům železničářů na náměstí Míru, Lidový
dům ve Vysočanech či Kulturní dům na Opatově.
Po revoluci proběhlo v Čechách několik
umělcových samostatných výstav. Doposud největší přehlídku Pivovarovovy
tvorby uspořádal v roce 1996 Petr Nedoma v Galerii Rudolfinum pod názvem
Soňa a andělé. Z muzeálních přehlídek
můžeme jmenovat například výstavu
Oni v pardubické krajské galerii a v Moravské galerii
v Brně a výstavu Dědečku viděl jsi Boha? v klatovské galerii U
Bílého jednorožce.
V současnosti probíhá umělcova retrospektivní výstava Moskevská
gotika v Národní galerii v Praze.
Velké
samostatné výstavy umělce v zahraničí se konaly například v Musée
d‘Art Moderne et Contemporain v Saint-Étienne, v Ludwig Forum für
International Art v Aachenu, v Zimmerli Art Museu v New Jersey (spolu
s Iljou Kabakovem)
či v berlínské galerii Ifa.
Rovněž v Rusku proběhla řada
významných
výstav: v Treťjakovské galerii v Moskvě, v Puškinově muzeu
v Moskvě,
ve Státním ruském muzeu v Petrohradě, v Moskevském muzeu současného
umění či v Muzeu Garage v Moskvě.
Díla Viktora
Pivovarova jsou zastoupena v Tate Gallery v Londýně, v Centre Georges
Pompidou v Paříži, v Národní galerii v Praze, v Zimmerli Art Museu v New
Jersey, v Treťjakovské galerii v Moskvě, v Puškinově muzeu v Moskvě,
ve Státním ruském muzeu v Petrohradě, v Ludwig Forum für
International Art v Aachenu,
v Zimmerli Art Museu v New Jersey a v soukromých sbírkách.
Viktor Pivovarov je autorem několika
autobiografických a teoretických knih. V českém překladu vyšla v roce
2018 v nakladatelství Torst autobiografická kniha Zamilovaný agent.
Umělec žije a tvoří v Praze.
|
Vypít vodku v Bilbau.
2013,
olej, plátno, 80 × 100 cm |
|