Text
Barbory Kundračíkové z připravovaného katalogu
Galerie
Caesar zcela reálně/
bk, 27. 9. 2021
O počátku
devadesátých let máme ve zvyku přemýšlet podobně,
jako bychom snili – jako o tichém
dojezdu roku „zázraků” a pomalém startu večírku, který pak
válcoval celé nadcházející desetiletí, aby skončil dost děsivou
kocovinou, respektive dalším obdobím
transformace, jejíž potenciál se navíc stále nedaří naplnit.
Posledních deset bouřlivých let
přitom přineslo celou řadu vlastních podnětů a změn, možná
definitivní vystřízlivění, na něž by bylo těžké reagovat i se zpožděním.
Tato zátěž přitom dopadá na instituce
stejně, jako na jednotlivce – mimo jiné proto, že paralelně s
přehodnocováním celé řady sociálně, politicky či kulturně
etablovaných společenských mechanismů probíhá také množství intimnějších
procesů, které s nimi souvisejí spíše volně, svůj vliv ale mají.
Hledisko regionální a globální při tom všem splývá, nejsme v tom tedy
alespoň sami.
Uvedené myslím doslova – právě na tomto půdoryse permanentního
stýkání se a prolínání rovin osobní a veřejné, soukromé a sdílené, bych
text věnovaný Galerii Caesar chtěla stavět. Není mým cílem nikoho se
dotknout ani jej velebit, chtěla bych naopak vytěžit ten největší dar,
nejvyšší kvalitu, kterou v galerii vidím. Odkrývám přitom samozřejmě
také „vlastní karty”, a doufám jen, že ku prospěchu, ne ostudě,
zúčastněných.
Jak v úvodním textu katalogu píše Miroslav Schubert, její dlouholetý
kurátor, Galerie Caesar je dítětem porevolučního nadšení – s čímž mimo
jiné souvisí to, že se jedná o platformu původně spolkovou, později
družstevní, okolo níž se stále udržuje poměrně pevný okruh
autorů obě uskupení propojující, také
ale rozšiřující. Na tento moment už bylo mnohokrát poukazováno.1
Slova „spolkový” či „družstevní” bych ale chtěla zdůraznit ještě jednou,
protože je to zároveň moment, který může být vysoce přitažlivý pro mou a
mladší generace. Sdílený, komunitní život je totiž zcela jistě
jednou z odpovědí na chaos, který nás obklopuje.
Je jasné, že dny největší slávy občanské společnosti devadesátých let
jsou dávno pryč. Stejně tak je zjevné, že sláva spolkového života ve
století, které následuje, ještě nenastala. Tím spíše, jedná-li se o ten
umělecký. Jsme někde v mezičase, v němž konstanty stále platí, jen už je
méně a méně lidí, kteří by znali jejich původ nebo se na
jejich údržbě podíleli. Vyčerpávají
se tím? Nejspíš trochu ano, vytrácí se totiž žitá znalost –
vztahů, úspěchů i propadů. Jak velice pěkně shrnuje třeba Jiří Žlebek,
zdroje GC jsou přitom skutečně hlavně
osobní: „V atmosféře nově nabyté svobody jsme byli okouzleni
možnostmi uplatnění našeho potenciálu a s nadšením jsme koncipovali na
pravidelných schůzkách v Divadle hudby náš klub, kde bychom se mohli
scházet a pořádat výstavy a také vstoupit
__________________________________________________________________________
1
V
tom prvním, publikovaném v roce 2002, na tuto skutečnost narážejí
doslova všichni autoři, zmíním alespoň Radka Horáčka, Jiřího Hůlu nebo
Jiřího Žlebka, jednoho z členů spolku. V tom druhém, který vyšel s
desetiletým, „střízlivějícím” odstupem pak krom tehdejších zástupců
politického vedení kraje i města (Milan Hořínek, Ivan Kosatík), situaci
tímto prizmatem nahlížel také Jiří Valoch.
do volné
soutěže, kde rozhoduje kvalita práce. Když jsme s přáteli sdruženými v
okruhu Galerie Caesar tuto galerii zakládali, byli jsme okouzleni
představou o místě, kde se budou scházet výtvarníci, kteří mají příbuzná
východiska a názory jak na výtvarnou tvorbu, tak na svět okolo nich.
Tato spřízněnost se vytvářela zcela samozřejmě v průběhu let
sedmdesátých a osmdesátých a nebyla nikdy jasně označena ani postulována
jako nějaký program.”2 Právě sdílení, resp. generační předání,
proto považuji za jednu z největších výzev, která před kolektivem,
jakkoli neformálním, stojí. Už to, že tento text píši já, byť můj vztah
s GC rozhodně nemá systematickou povahu, však snad něco znamená.
Sousloví
Galerie Caesar evokuje nejen v Olomouci, ale i mimo ni, a nejen v mém
osobním kontextu, ale také v tom širším, řadu momentů, především je to
ale stálost a usazenost, co s ním má většina z nás spojeno: Vejít
dovnitř znamená dostat se bezpečně do „spárů Laibachu”. Ať člověk chce
nebo nechce, ať už tyhle historky slyšel, kolikrát chtěl nebo nechtěl,
vždycky je od Mirka dostane znovu.
Uvedené přitom píši s naprostou sympatií – fascinace je tím, co
nás žene dále. Stejně tak zaručeně dostane
zprávu o stavu kuchyně, která galerii
finančně zabezpečuje.
Pokud tady chce vystavovat, vždycky se bude potýkat se stěnami, které
jdou do oblouku, ačkoli by to z architektonického hlediska
dělat neměly, a od podlahy línají jako stará kočka. Před Vánoci tady
zaručeně koupí vánoční růži (charitativně) a okolo oběda dostane kávu,
občas i s dortem (také tak). Osobní zkušenost, kterou takto
možná trochu drze, rozhodně ale s citem, sděluji, není nijak
soukromá, sdílím ji s mnoha dalšími
příchozími nebo průchozími – a je to dobře! GC je totiž místem,
na kterém se, podobně jako v kuchyni, věci opakují, mimo jiné
proto, že se tam skutečně dějí.
Většina galerijních prostor o tento pel reality přichází – aby
samozřejmě získala jiný, pel reality umělecké, čisťounkého,
distancovaného uměleckého bytí. V případě Galerie Caesar tomu
tak ale není, tady se věci stále
ještě rodí a loupou, vylupují ze svých
skořápek. V katalogu výstavy René
Hábla Pavel Preisner píše: „Domek nebo hospodářské stavení
jsou stavby, ve kterých se bydlí,
medituje, básní. Nejsou to nakreslené nápady, je to hra doopravdy.”3
A napadá mě samozřejmě také bachelardovské „dům chrání snění, dům
chrání snílka, dům umožňuje snít v míru,” na to je ale GC v dobrém slova
smyslu příliš zemitá.
Možná je to obraz nepřípadný, dává mi ale smysl – GC je pro mě skutečně
jakousi „kuchyní” daného společenství. A nemusí se v ní přitom vařit
jenom jídla domácí, vlastně možná naopak. Sdílet je, společně v ní
stolovat, je zavazující, vznikají tak intimní situace, které zasahují
nejen ducha či imaginaci jednotlivce, když už se bavíme o umění, ale
také jeho „tělo”, naši reálnou existenci. Mimo jiné pro to, co – sice v
o něco obecnějších souvislostech – svého času formuloval Pavel Kosatík:
„ ‚Vysoké’ by se zde mělo opět stýkat s ‚nízkým’. Nejctihodnější
lidé národních dějin zde vedle lidí
________________________________________
2
Jiří Žlebek. Dovedu si představit. Nestr. Caesar „20”, Olomouc 2001.
3
René Hábl. Osamělost prvočísel (4. 4. - 27. 4. 2018). Více zde:
http://www.galeriecaesar.cz/Galerie%20Archiv/2018/314_habl_rene/gcKat314hablTisk.pdf
(cit. 27. 9. 2021)
duševně i
charakterově narušených vystupují nikoli proto, aby vznikl hodnotový
chaos, ale abychom si zkusili uvědomit, že přes zdánlivé rozdíly vlastně
‚myslíme’ všichni stejně. Nejvíc se mýlíme
tam, kde jsme si sami sebou
nejjistější. A to, co ‚vidíme’ okolo, často
vůbec není svět, ale jenom naše
představa o něm.”4 Zahajovala jsem v galerii jedny ze
svých prvních výstav – a ještě pořád se kvůli některým věcem červenám.
Občas si říkám, co všechno zdi Caesara unesly a nezřítily se (jen se
ještě o něco více zahloubily), rozhodně
moje velká slova o kráse a pravdě5
nebo o fatalitě míjení se.6 Vzpomínám si, s
jakou pýchou jsem přivezla grafiky Joanny Piech
(2016), která se těsně před tím stala
laureátkou krakovského
grafického trienále, a měla pocit, že v Olomouci konečně bude taky
světové umění! Někdy je dobré si uvědomit, jak málo toho člověk ví, jak
moc se mýlí – a jak velice pro svůj život potřebuje ostatní,
s nimiž se vlastně v tom mýlení potkává nejvíce a nejlépe, přičemž
dostává příležitost svůj postoj revidovat. Není tohle nejlepší výraz
aspirace na instituci jako ztělesnění
vědomě sdílené existence v rámci jakkoli těsného společenství? V
katalogu výstavy Dialogos part Three,
výstupu projektu, na kterém se galerie podílela v letech
2017–2019, se píše, že „dialogos připomíná hru v šachy, tedy otevřeně
nerozhodnou ze své podstaty: cílem dialogu je dialog sám.”7
Ano, cílem existence je bezesporu existence sama. Je ale dobré držet při
ní v rukou alespoň malý kompas. Instituce jeho roli svého času plnily,
možná bychom mohli společně usilovat o jejich
obnovu. A možná bychom mohli začít
tady u těchto místních, komunitních platforem.
Pro toho, kdo žije apokalyptickou filosofií dne, je totiž vytrvalost
kolektivu GC skutečně umlčující – a uklidňující. Každé první úterý
v měsíci vernisáž (výjimky pouze
potvrzují pravidlo), ke každé výstavě alespoň dvoulist, pozvánka týden
předem, e-mailem i poštou, vernisáž fotí Oldřich Šembera,8
který nakonec katalogy také sází (platí výše řečené), instaluje se
víkend předem a Mirek si nejraději všechno dělá sám, „v pohodě”. Udivuje
tím spíše, že nepolevila ani v období,
které řada z nás záměrně či nuceně strávila v izolaci nebo využila k „převratným”
změnám – mám samozřejmě na mysli období pandemie Covid-19. Jak
Olda velice případně poznamenal na jedné z ex post vernisáží,9
člověk by čekal, že to bude přirozený konec místních spolkových aktivit.
Ale ono ne. Při té příležitosti jsem si vybavila film, který svému
tatínkovi věnoval
________________________________________________________________________________
4
Kosatík 2010, s. 388.
5
Jiří Lindovský: Světlo, ticho, 2017. (Kurátorem výstavy byl ovšem
Ladislav Daněk.)
6
Cizí světy: Michal Ožibko, Zdeněk Trs, Radoslav Bigoš, 2018.
7
Více na webových stránkách GC (archiv výstav):
http://www.galeriecaesar.cz/Galerie%20Archiv/2017/DIALOGOS/dialogos%20III.htm
(cit. 22. 9. 2021)
8 Oldřich Šembera je dlouholetým předsedou Družstva pro
podporu výtvarného umění, které galerii oficiálně provozuje – za účasti
Spolku olomouckých výtvarníků a přidruženého okruhu autorů, také mimo
Olomouc.
9
Konkrétně té, zahajující symbolicky třetí kapitolu Všední krize,
projektu, kterým se galerie podílela na prvním ročníku trienále
současného středoevropského umění Muzea umění Olomouc – Středoevropského
fóra (21.9.–24. 10. 2021).
Jan Svěrák.10
Poslední scéna zachycuje letní večer, kamera klouže pohledem po letně
rozkvetlém svahu, až se zastaví u kapličky, jejíž zvon právě odbíjí
šestou večerní. A srdce tluče ještě dlouho poté, co by mělo umlknout.
Zní to sice hrozně pateticky, ale navrhuji vzpomenout si na historku o
digestoři – a hned nám bude veseleji! Mramorizace tady, chválabohu,
nehrozí.
V úvodu ke
knize už citovaného Pavla Kosatíka České snění, která se vlastně
ukazuje být docela dobrým průvodcem českým světem, Zbyněk Zeman píše: „národní
povědomí není dané Bohem nebo určené biologií. Je to stav mysli: národ
je umělý výtvor, křehký a dočasný.” A dodává: „Jejich naděje a zklamání
odpovídaly duchu doby”.11 Klidně bych, znovu, národ zaměnila
za „spolek” nebo, abych byla přesná, „okruh autorů”. A o to více ocenila
jeho snahu každých deset let svou činnost rekapitulovat. K oslavám totiž
patří také zamyšlení se, kam dál a proč vůbec. Možná proto také Jiří
Valoch v textu, pojímajícím první desetiletí GC, pominul uvedené výstavy
a soustředil se na všechny zásadní momenty, které umění a jeho recepci v
devadesátých letech podmiňovaly – včetně mírně vražedné kombinace „transformace
společnosti, postmoderna a
narůstající kurátorská dominance”. To vše, aby jej o deset let později
doslovně a v celém rozsahu na stejném
místě zopakoval s dodatkem, v němž poukázal na stálost toho vůbec
nejpodstatnějšího, co je s GC spojeno
– otevřenosti oblastem, které jsou mimo běžné
rozlišovací schopnosti (jakkoli
malého)
velkém světa umění:
„Pro vše výše uvedené je nutno ocenit, že v Olomouci nenásledují
arogantní chování několika jiných
měst a státních správních institucí (měly by přece sloužit všem a
ne jen demonstrovat svou bezohlednou moc a těžko očekávanou nenasytnost!)
– a že v ní i na ty NEPRŮBOJNÉ podle našich představ dojde.”12
Pěkným příkladem budiž třeba výstava Oldřicha Vrány a Jiřího Mráčka,
dvou do té doby „neznámých moravských marginálních autorů”, na jejichž
práci bylo vskutku radost pohledět.13 Stejně jako na
přepůvabné kresby Kateřiny Žlebkové.14
Číst o umění a číst o galeriích, které je vystavují, jsou dvě různé věci,
z nichž nutně preferujeme tu první. Přitom je to právě galerijní prostor,
který náš stav odráží nejlépe, protože se nabízí diskusi,
materializovanému promýšlení a sdílení. S čím se potýkáme dnes, o čem by
Valoch nevěděl? S napětím centra a periferie, vůbec tady s tímto
banálním, a přesto stále nepřekonaným fatalismem, jsme se stále ještě
nevyrovnali. Stejně tak jsme se nezbavili podobně únavné dominance post-postkonceptualismu.
Vypadá to, že tratě, po kterých se pohybuje současné umění, se za
posledních deset let jen ještě o něco více napřímily a prohloubily. Dost
těžko na ně
____________________________________________
10
Jan Svěrák. Tatínek. 2004, 92 min.
11 Zbyněk Zeman. Na místo úvodu. In: Pavel Kosatík. České
snění. Praha: Torst, 2010, s. 7.
12 Text je uveden bez názvu, stejně jako jeho původní, kratší
verze z roku 2002. Obě je možné dohledat ve výročních katalozích,
vydaných galerií v Olomouci v letech 2002 a 2011.
13
Art Brut: Vrána a Mrak (1. 6. - 25. 6. 2016), kurátory byli Pavel
Konečný a Tomáš Novák.
14
Jiří Žlebek – sochy, Kateřina Žlebková – kresby (6. 12. - 31. 12. 2016),
kurátorkou byla Anežka Šimková.
může vstoupit kdokoli mimo vyvolený tábor. O výtvarném či vizuálním
umění se píše zjednodušeně, nesystematicky,
hlavně ale
nezodpovědně, což říkám s vědomím toho, že sama
k podobnému vidění světa přispívám.
Veřejný prostor se také stává stále více vizuálně agresivním. I
proto bych ale chtěla Valochův text
připomenout ještě jednou – zmiňuje totiž klad, který je
samozřejmě také ve svém dosahu či platnosti omezený, lze jej
snadno přehlédnout, ale byla by podle
mě chyba na něj zcela rezignovat: jakkoli musí program či projekt
nakonec vždy táhnout „jedna hlava” (a možná ještě tak krk), rozhodnutí
je potřeba sdílet. A Caesar „není
bezejmenný, i když jeho ‚hlava’ je kolektivní. Všichni členové
Spolku olomouckých výtvarníků, ať jim na tom záleželo hodně nebo méně,
mohli galerii podle svých představ formovat… objevili způsob, jak
přenést názorovou pluralitu ve Spolku také do
dramaturgie caesarovských výstav.”15
O jak výjimečnou okolnost se jedná, či alespoň svého času jednalo,
vypovídá nejen krátký život řady jiných regionálních center, ale české
výtvarné kultury vůbec. Jistě, kdyby zde existoval jiný počet galerií,
kdyby alespoň část z nich byla
bezpečně etablovaná, kdyby byl systém skutečně horizontální a
poptávka po umění naopak vertikálně rostla, bylo
by jistě možné chtít co možná
nejvyšší míru koncentrace – na expresivní formy, koncept,
geometrické tendence. V takovém světě ale nežijeme, a provozovat pak
středně velkou galerii ve středně velkém městě vyžaduje být
širokospektrální. Ne i, ale prostě proto, aby bylo možné vedle tvorby
klasiků jako je Jan Knap, Milan Kunc nebo Viktor Pivovarov prezentovat i
současné strategie, mimo jiné
absolventů uměleckých škol, nebo – byť místy se zatnutými zuby –
také trochu obávaný „post-postkoncept”. Podobný záměr není
malý – a čím více nad tím přemýšlím,
tím více si vlastně na
kolektivu galerie cením právě klidu, s jakým k formám, které mu
nejsou vlastní, přistupuje.
Za posledních deset let se galerie nicméně definitivně přesunula do
kategorie „tradiční”. A to nejen pro výše uvedené, ale také ze zcela
praktických důvodů, mezi nimiž
dominuje nevyhnutelný ústup starších generací a nástup těch
nových, mladších, reprezentovaných
centry činnými někdy s větším, někdy s menším úspěchem, rozhodně
však vyhraněněji. Vedle GC v tuto chvíli jen v Olomouci operuje
PAF – Přehlídka filmové animace a
současného umění, zřejmě
nejprogresivnější, také ale nejvýlučnější platforma, Divadlo na cucky
s galerií XY a aktivní je i Katedra výtvarné výchovy Univerzity
Palackého, která provozuje vlastní, studentský prostor Basement.
Do tohoto výčtu je potřeba řadit také další organizace, včetně Galerie
města Olomouce, jíž zaštiťuje separátní spolek Unie výtvarných umělců
Olomoucka. Odpověď na otázku, zda vůbec
existuje olomoucká scéna, přitom stále ještě nepadla. Osobně mám
místy dojem velice podobný tomu
stratilovskému – alespoň ten
pocit tady je, přičemž jej někdy přiživuje spíše tvůrčí, jindy produkční
síla města. Jeho vlastní kulturní aktivity jsou přitom také pozoruhodné.
Mimo úzký rámec Hané se pak situace vyvíjí podobným způsobem – opavský
Bludný kámen nebo ostravská Sokolská, pražská Špálovka nebo
českobudějovický Dům umění stále svou činnost vyvíjejí, potýkají
se ale vlastně s týmiž problémy
_______________________________________________________________
16
Ibid.
jako GC – generační obměnou, tlakem přispěvatelů, změnami
kulturní
politiky. Mimo ně potom vznikají nové instituce, veřejné, mezi nimiž
vyniká ostravské Plato, i soukromé, jako je olomoucký Telegraph Roberta
Runtáka nebo pražská Kunsthalle spravovaná nadací rodiny Pudilových.
Ačkoli, už jen spojovat je v jedné větě
je možná „trochu moc”. Spolků nebo
družstev jako takových je však
pomálu, respektive se jejich funkce proměňují, jako je tomu
v případě „komunikačního centra”
Školská 28. Mění se totiž do značné míry také požadavky, které na
umění klademe, respektive očekávání,
která vůči němu máme, jakkoli to osobně považuji spíše za projev
neznalosti pravé povahy věci. A možná taky naivní čtení celé situace –
současné umění totiž paradoxně zajímá až překvapivě mnoho lidí.
Než přejdu k reflexi, znovu velice osobní, alespoň některých
projektů
Galerie Caesar z předchozího období, naposledy bych se vrátila ke
Kosatíkovi, jehož hlas dnes zní tak zvučně a případně, alespoň tedy mým
uším: „Kdyby nebylo lidských snů, nebylo by ani činů, ve kterých se
původní představy naplňují. Zdaleka ne každý sen se však promění ve
skutečnost – a rozhoduje o tom především, nakolik je ve skutečnosti
zakotven a jí inspirován. V optimálním případě lidské sny a činy žijí v
míru a přátelství a ovlivňují jeden druhého. Jsou však i situace, kdy se
‚sen’ od skutečnosti odpoutá, nebo se s ní dokonce ocitne v rozporu.”16
Chtěla bych věřit, že se za deset let sejdeme znovu – a budeme si moci
říct, co a jak se nám podařilo. Třeba už v té době budu taky jinak psát.
Struktura
výstav GC se vlastně dlouhodobě nemění, střídavě jde o známá jména
celorepublikového kontextu, už zmiňovaný
trojlístek Knap-Kunc-Pivovarov,
výstavy členů spolku, družstva či obecně ty, kteří spadají do
širšího okruhu caesarovské základny, tematické expozice reflektující
konkrétní oblast nebo aktuální problém, chápané často jako autorský
výběr pozvaného kurátora či kurátora-umělce, studentské a absolventské
výstavy. V téhle skladbě působí výběr vlastně vždy organicky, přirozeně
– je to základní model, který stále
plní svou roli, právě proto, že je základní a hlavní prostor dává umění,
ne koncepcím nebo
interpretacím, které je obklopují. Kdo tohle ještě dnes může nebo
chce říci? Všichni přece žijeme pod
tíhou „velkých koncepcí”, cíleného rozvoje a konstantního
zlepšování. I z toho důvodu jsem ale
tolik stála o propojení galerie s Muzeem umění Olomouc, pokud ne
dlouhodobě, pak alespoň na sezonu, v níž jsme se vyrovnávali s následky
pandemie a muzeum zároveň zahajovalo první ročník trienále
středoevropského umění SEFO. Kombinace stálé, pečlivě
formované platformy a nezávislé,
přitom spolkové galerie, mi stále připadá velice přitažlivá.
Kdyby výstavní plán galerie hodnotil Mirek Schubert, jistě by se
soustředil na projekty jiné – z hlediska návštěvnosti třeba výstavu
Milana Knížáka nebo The Residents,17
z hlediska kvality pak tu věnovanou Helgi Thorgils Fridjónssonovi,
„islandskému národnímu
_______________________________________
16
Kosatík 2010, s. 387.
17
Milan Knížák: Nejistý pohled (7. 10.–31. 10. 1997), The Residents.
Retrospektiva (5. 10. –29. 10. 2010), kurátorem byl Miroslav Schubert.
umělci”.18
Možná by připomněl, že první dvě výstavy, jimiž galerie zahajovala v
roce 1991 svou činnost, byly ty, věnované Daliboru Chatrnému a Karlu
Malichovi. Že se tady usazovali lidé jako Jan Merta nebo Daniel Balabán,
a vraceli se tudy jiní, jako Jan Koblasa, Zbyněk Sekal, Miloš Cvach nebo
Rudolf Fila. Jistě by také zmínil jména kurátorů, kteří se na projektech
galerie podíleli – a to samozřejmě ráda udělám i já, ať už by se mělo
jednat o Anežku Šimkovou, Jiřího Oliče, Ivo Bindera, Ladislava Daňka,
Yvonnu Boháčovou a Štěpánku Bieleszovou, nebo Jiřího Zemánka, Jiřího
Hůlu, Jana Balabána, Věru Jirousovou, Antonína Dufka, Petra Lysáčka,
Adrianu Primusovou, Marii Mžykovou, Marka Trizuljaka, Zdeňka Primuse,
Jiřího Ptáčka a Petra Vaňouse. Nakonec ale člověk vždycky skončí u toho,
co zasáhlo jeho oči.
Abych se držela posledních deseti let, která s přestávkami v Olomouci
trávím – jednu z výstav, které mi
udělaly radost připravil v roce 2014 Petr Veselý jako poctu
Jindřichu Pruchovi a představili se na ní třeba Svatopluk Otisk nebo
Inge Kosková.19 Podobný formát, který je sice autorský, má
však zásadní přesah v čase i sledovaném rámci, považuji za vůbec
nejvděčnější. Do jisté míry se mu přiblížil také
projekt Jana Andrese Ars Combinatorica, představující tvorbu Marka
Dagleye, Ladislava Daňka, Sébastiena Preschouxe a Roberta Urbáska
(2015).20 Oba, Petra i Jana, zde zmiňuji záměrně,
protože se jedná o osobnosti, které
oblast svých běžných profesních
drah rádi překračují, ať už ve
prospěch pedagogiky, nebo matematiky. Jejich projekty pak mají
podobně „zvoucí” aureolu také pro pouze přihlížející.
Mezi autorskými projekty pak vyniká „jemná linie” předená
Milanem Kusendou, Bohdanem Hostiňákem,
Michalem Kalhousem, Janem
Vičarem, Marií Blabolilovou nebo René Háblem.21 Samozřejmě,
že je to otázka osobního vkusu, právě
tyto formy ale, protože možná příliš jemné pro velký galerijní
kontext, znovu demonstrují jedno z velkých pozitiv Caesara, možná bych
je nazvala citlivostí. Zmínit bych
ale měla také výpravnější autorské vstupy – mj. Pavla Korbičky,22
Miloše Šejna23 nebo Vladimíra Škody.24 A kapitolou
sama pro sebe je pak dlouhodobá pozornost vůči geometrickým formám. Svou
„malou retrospektivu” zde měl třeba Zdeněk Kučera (2015), obkroužen mj.
Zbyňkem Janáčkem nebo Janem Kubíčkem,25
respektive autory sdruženými v už zmiňované výstavě Ars
Combinatorica.
_______________________________________
18
Helgi Thorgils Fridjónsson (7. 10.–30. 10. 2009), kurátor Miroslav
Schubert.
19 Strom – Pocta Jindřichu Pruchovi (4. 3.–27. 3. 2014)
20
Ars combinatoria (Dagley, Daněk,
Preschoux, Urbásek et al.) (3. 11.–27. 11. 2015)
21
Milan Kusenda. Tíha (1. 2.–25. 2. 2011), Bohdan Hostiňák (1. 8.–29. 8.
2013), Michal Kalhous. Dobrý den pane sousede (2. 8.–29. 08. 2012), Jan
Vičar. Výběr z cyklů Generál, Sadař, Psí hřbitov, Afrika (7. 10.–30. 10.
2014), Marie Blabolilová. Uvnitř a vně (1. 9.–30. 9. 2015), René Hábl.
Osamělost prvočísel (4. 4.–27. 4. 2018)
22
Pavel Korbička. Event of Space (5. 2.–28. 2. 2013), text Miroslav
Petříček, úvodní slovo Miroslav Schubert.
23 Miloš Šejn. Morawa (1. 4.–1. 5. 2015), úvodní slovo Michal
Bartoš.
24
Vladimír Škoda. 21 (29. 6.–31. 7. 2015), úvodní slovo Miroslav Schubert.
25
Zbyněk Janáček. Labilita (7. 10.–30. 10. 2015), Jan Kubíček (6. 11.–28.
11. 2014)
Jedním z velkých fenoménů minulých desetiletí byly také
„hostovské” projekty a putovní
výstavy. Tyto časy už jsou zřejmě
opravdu pryč, spojit s nimi ale lze
například Projekt Opole – Olomouc, respektive Olomoucký hattrick,
který byl zahájen v Galerii Sztuki Współczesnej v Opole 19. července
2012.26Nebo o rok
mladší reverzní transfer „saské“ skupiny MGK
(Ulrike Dornis, Magdalena Drebber,
Jörg Ernert, Jens Hanke ad.).27
Mimo Art Prague, na němž se galerie
představila několikrát, v tom
posledním desetiletí alespoň v letech 2012 či 2016, patří mezi
větší, společně připravené akce už zmiňované trienále současného
středoevropského umění SEFO, na němž galerie spolupracuje s Muzeem umění
Olomouc – Středoevropským fórem, také ale třeba PAFem, a kurátory byli
Martin Fišr a Jakub Frank.28
Ve všech uvedených případech se nejen galerie, ale také Olomouc,
stala místem přirozeného stýkání se – místního a cizího, velkého
a malého, osobního a veřejného. A
dostala možnost právě do
tohoto rámce včlenit další dva výsadní bloky – byť záměrně přísně
kontrolované, výstavy členů širšího autorského okruhu, a to jak
samostatné, tak skupinové, mj. pravidelné přehlídky Aktuál. Za těch
posledních deset let jsme tak měli možnost sledovat způsob, jakým
všichni pracují – od Davida Jedličky (2011), Jiřího Krtičky (2012), Jana
Jemelky (2013), Pavla Herynka (2013), Jiřího a Kateřinu Žlebkových
(2016), Miroslava Šnajdra staršího (2018)
i mladšího (2017), až po Jiřího Lindovského (2017), Ondřeje
Michálka (2017) Janu Jemelkovou (2019) nebo Vladimíra Havlíka
(2019). Mimoto tady byl ale vždy
prostor pro ty, kteří teprve
začínají – jako svého času Kateřinu Vincourovou (1994), Veroniku
Holcovou (1997), Michala Pěchoučka (1997), Matouše Lipuse a
Jakuba Tytykala (2015), Antonína
Sondeje (2018), Adama Kašpara (2019) nebo studenty Katedry
výtvarné výchovy Univerzity Palackého
(2020). Je také dobré připomenout, že galerie „odrazila” některé
z dnešních úspěšných autorů, mj. Vladimíra
Havlíka (opakovaně), Jana Vičara nebo
Adélu Janskou,29 respektive
uvedla – s podobným přídechem – výběr
z kolekce Roberta Runtáka.30
Na závěr jedno nomen omen a mantra, kterou je třeba si stále
opakovat a nerezignovat na ni – zcela
výjimečně přitom souhlasím s
Petrem Vaňousem, respektive Vladimírem Vélou, Ondřejem Malečkem a
Davidem Pešatem, kteří Olomoucí
prolétli v roce 2013: Není lhostejné,
kde právě jsme.31 A Caesar je pořád dobrá adresa,
nejen v jednom malém městě.
__________________________________________
26
Více informací zde:
http://www.galeriecaesar.cz/Galerie%20Archiv/2012/ol_hattrick/ol_hattrick.htm
(cit. 27. 9. 2021)
27
Podrobněji zde:
http://www.galeriecaesar.cz/Galerie%20Archiv/2013/262_lipsko/lipsko.htm
(cit. 27. 9. 2021)
28
Podrobněji zde:
https://www.trienalesefo.cz/udalosti/sekce#galerie-caesar-vsedni-krize
(cit. 27. 9. 2021)
29
Adéla Janská. Fúze (5.–28. 1. 2016)
30
Doma (1. 11.–30. 11. 2017) – s Michaelou Maupicocou, Vladimírem Vélou,
Vladimírem Houdkem, Alici Nikitinovou a dalšími.
31
EX: Není lhostejné, kde právě jsme. (Ondřej Maleček, David Pešat,
Vladimír Véla) (1. 10.–31. 10. 2013)
|