Narozen 1977 v Praze
Studia
1999–2005
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze,
fotografický ateliér prof. Pavla Štechy
1998–1999
Institut tvůrčí fotografie, Filozoficko--přírodovědecká fakulta, Slezská
univerzita, Opava, obor fotografie
Stipendia a stáže:
2008
FONCA, Mexico City
2007
PROGR, rezidenční pobyt, Bern
2003
UIAH University Helsinky, ateliér fotografie
2002–2003
AVU Praha, ateliér malby prof. Vladimíra Skrepla a Jiřího Kovandy
2011, 2012
finalista Cena Jindřicha Chalupeckého
Samostatné výstavy (výběr):
2002
Místa ticha pro moji sestru. Galerie Francouzského Institutu,
Praha
2003 Místní území. Galerie CO14, Praha
2004 1+1. Galerie Jelení, Praha (+ Adéla Svobodová)
2005 Udělali jsme téměř všechno. Entrance Gallery, Praha (+
Dominik Lang)
2006 All the Best. Ateliér Josefa Sudka, Praha
2008 Čtyři rohy hotelu Hilton. etc. galerie, Praha
2009 50% šedá. Galerie 35m², Praha
2009 LESS. hunt kastner artworks, Praha
2010 Fotografie. Pražákův palác, Moravská galerie v Brně
2011 In Other Words. Galerie G99, Dům umění města Brna
2011 Odlitek ruky s malým torsem. Fotograf Gallery, Praha (+
Jan Haubelt)
2011 Předobrazy, prostor, abstrakce. Staroměstská radnice,
Galerie hlavního města Prahy
2012 Katie Holten / Jiří Thýn. Centrum pro současné umění
Futura, Praha
2012 Neon. Galerie Na shledanou, Volyně (+ Václav
Kopecký)
2012 Základní studie 3. Dům umění, České Budějovice
2014 Vědomí jako základní předpoklad I, II. hunt kastner,
Praha
2014 Základní studie, Nenarativní fotografie. Ateliér Josefa
Sudka, Praha
2015 Dva konce vzdálenosti – Obrazy, které se nikdy nestaly.
Fait Gallery MEM, Brno
2017 Hledání monumentu II. Galerie Jaroslava Krále, Dům umění
města Brna
2019 Tvar, práce a dvě tlustá břicha. hunt kastner, Praha
2020 Pravda, ze série Hledání monumentu. Phoinix, Bratislava
2021 Mlčení, torzo, přítomnost. Dům fotografie, Galerie
hlavního města Prahy
2022
Míň: Mlčení, torzo, přítomnost 2. Galerie Caesar,
Olomouc
www.jirithyn.cz
Autora zastupuje galerie hunt kastner
Jiří
Thýn - Míň: Mlčení, torzo, přítomnost 2
Jiří Thýn (*1977) je bezesporu jedním z nevýraznějších fotografů
pohybujících se v současném českém umění. Absolvent fotografického
ateliéru Pavla Štechy na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
vystavuje pravidelně od půlky nultých let. Když se v českém umění tohoto
období mluvilo o fotografii, respektive o fotografech, obvykle se
používal termín „umělec pracující s médiem fotografie”. Jiří Thýn s
tímto médiem pracuje opravdu vytrvale, a zmíněnou kategorii naplňuje
snad víc než duo Jasánský s Polákem, Markéta Othová, Alena Kotzmannová
nebo Michal Kalhous, pro které byla původně „stvořena”. Společně s Adélou Svobodovou, Janem Haubeltem a Tomášem
Severou navíc působil ve skupině Ládví (od roku 2005), jejíž aktivity
balancovaly na hraně angažovaného umění a lokálně-okrašlovacího patriotismu. Jiří Thýn nikdy nebyl
otrokem jednoho média ani jedné tvůrčí strategie. Přesto nejdůsledněji
prozkoumává právě hranice fotografie. Není to jenom kontrast mezi
analogovou a digitální fotografií – kouzlením se zvětšovákem ve
fotokomoře a softwarovou postprodukcí ve Photoshopu. Autor se nebojí do
fotografií říznout skalpelem, domalovat je, doplnit plastickým reliéfem,
výrazně doplnit textem, použít je do animace. U víceméně dvojrozměrného
zpracování fotografie nekončí. Zásadní roli v jeho výstavách představuje
médium instalace. Vedle různorodě adjustovaných/prezentovaných
fotografií jsme se mohli na jeho výstavách setkat s neony nebo výraznými
barevnými světly. V poslední době instalaci častěji doplňují objekty z
prořezávaného, případě omítnutého sádrokartonu. Estetické tvary
perforací kontrastují s nejobyčejnějším stavebním materiálem
současnosti.
Tematicky je Thýnova tvorba ještě vrstevnatější. Nebojí se dotknout
aktuálních témat – politických, i těch které jsou spíše pro umělecké
insidery. Vedle toho se zabývá i uměním meziválečných avantgard. Výstava
v Galerii Caesar představuje jeho inspiraci tvorbou sochařky Hany
Wichterlové (1903–1990). Konkrétně se zaměřuje především na její tvůrčí
etapu v duchu pozdního kubismu inspirovanou autorčiným pobytem v Paříži
v druhé polovině dvacátých let. Hana Wichterlová bývá označována za
první dámu českého sochařství, přesto zná širší veřejnost spíše jejího
bratra, makromolekulárního chemika a vynálezce kontaktních čoček Otto
Wichterleho. Absolventka sochařského ateliéru Jana Štursy na pražské
Akademii výtvarného umění navštěvovala v Paříži přednášky Františka
Kupky a důvěrně
se za svého pařížského pobytu seznámila s tvorbou sochařů Jacquese
Lipschitze i Constantina Brancusiho. Jiří Thýn se s
tvorbou Hany Wichterlové setkal na výstavě Fešandy ze šuplíků.
Sudek a sochy v Galerii hlavního města Prahy. Josef Sudek věnoval
Wichterlové celý soubor fotografií pojmenovaný Zahrádka paní
sochařové. I ve fotografiích, které na první pohled vypadají jako
čistě popisné, dokumentační, je jak u Sudka, tak u Thýna viditelný
zásadní umělecký vklad. Fotograf není scanner, socha není kresba nebo
grafika a neutrální fotografii sochy, která by byla stoprocentně
objektivní, snad ani nelze pořídit. Této problematické kvality se Thýn
nesnaží dosáhnout a rozhodně u ní nesetrvává. Dál rozvádí a významově
posouvá fotografie sochařských děl Wichterlové (stejně jako před tím
fotografie soch Gutfreunda, Katarzyny Kobro a dalších avantgardních
umělců). Používá postupy jako jsou multiexpozice, koláž nebo fotogram a
vede aktivní dialog s již nežijícími tvůrci.
Martin Fišr
|