KATEŘINA ADAMOVÁ, * 1977
VZDĚLÁNÍ
2006–2007 Doktorandské studium dějin umění a hudby na Universidad del
país Vasco, Bilbao, Španělsko
2000–2005 Akademie výtvarných umění Praha; ateliér kresby prof. Jitky
Svobodové
(studijní stipendium a cestovní stipendium Ministerstva školství v roce
2003; ateliérová cena v roce 2004 a 2005; MgA)
1994–1998 SUŠG Jihlava
1991–1994 Gymnázium Uničov
SAMOSTATNÉ VÝSTAVY
2022 Galerie Caesar, Olomouc
2021 Galeriezet, Velká Bystřice u Olomouce
2020 Galerie 1, Postkonceptuální antikoncepce / pořádá Topičův salón
(společně s Danou Sahánkovou a Michaelou Maupicovou), Praha
2020 BBA Gallery / Galerie Zlatohlávek (společně s Pavlem Trnkou),
Berlín
2019 Galerie Václava Špály, Simulace, Praha
2018 Galerie U bílého jednorožce, Postkonceptuální antikoncepce,
(společně s Danou Sahánkovou a Michaelou Maupicovou), Klatovy
2017 Galerie Klatovy – Klenová, Předaukční výstava, Zámek Klenová
2017 OGV Jihlava, Postkonceptuální antikoncepce,
(společně s Danou Sahánkovou a Michaelou Maupicovou), OGV Jihlava
2014 Městská galerie, Uničov
2013 Galerie hlavního města Prahy, Tvor, Praha
2012 Divadlo Horní Počernice, Praha
2011 Galerie Via Art, Jeden rok, Praha
2009 Galerie Podkova, Olomouc
2009 Galerie České pojišťovny, Praha
2008 Galerie Doubner, (společně s Alenou Rychlou), Praha
2007 Křížová chodba Koncertní síně, Uničov
2006 Galerie V Kapli, Bruntál
2005 Galerie architektonického ateliéru, Tábor
2002 Koncertní síň Uničov
SKUPINOVÉ VÝSTAVY
2021 In Sacrificio Florum / V objetí květin, MuMo - Museum Montanelli,
Praha
2019 Artinbox, Oroduj za nás!, Praha
2019 Ateliéry Pragovka, Flying Inn, v rámci projektu Kolben Open 6,
Praha
2019 Art Prague / 18. ročník veletrhu současného umění, Praha
2018 Dům pánů z Kunštátu (Dům umění města Brna), Tangenty, Brno
2017 Ateliéry Pragovka, With Wings, v rámci projektu Kolben Open 5
(White room), Praha
2016 Ateliéry Pragovka, Random, v rámci projektu Kolben Open 4, Praha
2012 Artbanka, AVU v AMOYA, Praha
2012 Koncertní síň Uničov, Uničovští
2011 10 + 10, Galerie Via Art, Praha
2011 Ateliér Josefa Sudka, Ženské rodové dědictví, Praha
2008 Galerie Ruské federace – Kostromské státní
historicko-architektonické muzeum,
Jeden svět, sedm proměn, Kostroma, Rusko
2006 Koncertní síň Uničov
2005 Výstava v Poličce u Prahy
2005 NG – Veletržní palác, Diplomanti, Praha
2005 Galerie SUŠG, Jihlava
2005 Artkontakt, Brno (získání ceny za kresbu)
2004 Zámecká galerie, Bruntál
2004 Kunsthaus am Schuberg, Prager Akademie der bildenden Künste,
Ammersbek, Německo
2003 Galerie Jána Šmoka, Jihlava
2003 Koszalin, Participace na workshopu, Polsko
2002 Statek Svárov
V TICHO-STI
Kateřina Adamová
(nar. 1977, Uničov) patří mezi výrazné absolventky/-ty Ateliéru Kresby
prof. Jitky Svobodové na pražské Akademii výtvarných umění. Společně
např. s Danou Sahánkovou, Jakubem Janovských, Nikolou Čulíkem nebo
Michaelou Maupicovou se zařadila mezi autory mladé generace, kteří pro
současnou uměleckou scénu rehabilitovali a aktualizovali médium kresby
jako svébytné výrazové médium. Na české umělecké scéně se Adamová
etablovala dvěma důležitými samostatným výstavami – projektem TVOR (v
rámci výstavního cyklu START-UP, Galerie hlavního města Prahy, 2013) a
výstavou SIMULACE (Galerie Václava Špály, Praha, 2019). Výrazná byla
také její účast na trilogii výstav pOSTKONCEpTUÁLNÍ ANTIKONCEpCE (OGV,
Jihlava, 2017; GKK – Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, 2019; Galerie
1, Praha, 2020).
Poloha tvorby Kateřiny Adamové je introvertní, introspektivní a svou
povahou velmi osobní. Její kresebné cykly lze považovat za deníkové
záznamy mapující určitý aspekt či zlomový moment v životě autorky.
Ústředním motivem kreseb je neustále se opakující a vracející se
autoportrét. Nejedná se však o žádný druh narcismu, nebo potřeby manické
vizuální sebe-reprodukce. Je to spíše koncepční potřeba autorky být
bezprostředně přítomna uvnitř vznikajícího díla, obsadit, alespoň
zástupně, tento nově se rodící prostor a vnést do něho určitý druh
emoce. Právě vyjádření emoce je tu navázáno na autoportrét, respektive
na figuru s autoportrétními rysy, která svým pohybem a gesty zpřítomňuje
celou škálu různě odstupňovaných situací, od všedních banalit přes
extatická vytržení a para-evoluční vývojové linie až po mysteria
spirituální povahy připomínající např. nanebevzetí nebo naopak pád
z nebeských výšin.
Výstavní projekt V TICHO-STI pro olomouckou Galerii Caesar se
zaměřuje na prezentaci posledních kresebných cyklů autorky z let 2020-22
(Jaro [Easter], Podzim, Zima). Díla z doby covidové pandemie reflektují
především určitá časová pásma roku navázaná na civilizační rituály,
skrze které, jako palimpsest, prosvítá symbolická rovina času
(masopustní a velikonoční jaro, podzimní pouštění draků, advent a
Vánoce…). Technikou pastelky na papíře vznikají velkoformátové i
drobnější kresby, v nichž se autorce daří prostřednictvím aranžovaných
vztahových situací (figura a místo, figura a předmět, figury mezi sebou)
podržet čas. Zastavit se v něm a vytvořit jakousi křehkou hráz (papír a
pastelka), v níž se vytváří paměťový záliv a chráněný vzpomínkový
meandr. Přes všechnu jemnost a křehkost promlouvají kresby o složitosti
lidské existence, které jsou do cesty kladeny různě obtížné překážky,
jež je nutné neustále překonávat, aby se života-běh nezadrhl, nezastavil
a neproměnil se ve formy ne-bytí.
Vizuálně navozují kresby atmosféru tichosti, meditačního pohybu, v němž
jakoby se figura znovu a znovu rozkoukávala a oslepena čistotou bílého
papíru zjišťovala tělesnými výpady svou pozici v „nekonečnu“, totiž
v místě, kde zmizela zdánlivá jistota předmětnosti a s ní i horizont
oddělující hmotné a nehmotné jevy žitého časoprostoru. Jedinec se tu
vnitřně proměňuje. Prochází transformací, která transcenduje lidské
vědomí a pozdvihuje ho nad banality všedních dnů a znovu člověku
dokazuje jeho marnivou dočasnost. Připomíná mu jeho skutečná smysluplná
poselství tady na světě, k jejichž definici však lidský jazyk nestačí.
Proto jsou těmto sdělením propůjčeny výrazové prostředky světla a barvy.
Ty jsou totiž mnohem blíže k jevům, které prostupují prostor a čas tak,
jak si myslíme, že ho známe. Ticho nám v této koncentraci pomáhá.
Zároveň je toto SLOVO použito ve tvaru akčního nakročení oslovujícího a
vybízejícího ke vstupu: V TICHO-STI. Stačí sledovat kresebné stopy
autorčina rukopisu, vstoupit a začíst se do meziřádků.
Petr Vaňous, kurátor
|