OTEVŘENO / OPEN
Pondělí–Pátek 9.00–12.00 / 12.45–17.00 / Sobota
9.00–12.00
GOOGLE
MAPA - EXTERIER
|
Bezděk / Stratil – Něco třetího.
Ruční papír z Velkých
Losin je papír krásný, na pohled i na dotek. I starý psací stroj
Underwood má půvab na pohled i na dotek, i když trochu jinak. První
texty – básně jsem psal na ruční papír z Velkých Losin v roce 1982.
Václav Stratil na plochu papíru, někdy i přímo do textu, kreslil. Byl to
náš rozhovor, i když na dálku. Celý tento cyklus vznikal několik let.
Poslední básně a kresby jsou z roku 1985. V lednu 1987 v brněnském klubu
Esenc, zvaném také Křenka, byly texty s kresbami poprvé vystaveny. Tak
jak to bývalo za bolševika zvykem, do poslední chvíle, v tomto případě
do odpoledne, jsme nevěděli, zda výstava bude. Nakonec byla, narychlo
jsme nalepili tenkými papírovými páskami básně s kresbami na stěny
klubu. Úvodní slovo měl Ludvík Kundera. Herci z HaDivadla Miloslav
Maršálek a Miloš Černoušek přečetli několik básní a povídek. Poté
v klubu pokračoval divoký večer. Výstava trvala měsíc. Všechny kresby
nalepené na stěnách klubu přežily, jen byly cítit kouřem. V té době
nebyla šance cyklus básní a kreseb jakkoliv vydat.
K básním a kresbám
jsem se nevracel několik desítek let. Publikoval jsem poslední sbírky a
nebyl důvod proč vytahovat staré věci. Ilustrace s básněmi ležely
v původním obalu ve skříni. Naposledy si je půjčil Dalibor Chatrný
v roce 1987 a pak už je nikdo neviděl. Před nedávnem, a to nedávno je
myšleno v rocích, jsem každý z těchto popsaných a pokreslených
losinských ručních papírů pročetl, prohlédl a znovu se k tomu vrátil, a
pak mi došlo, že Ludvík Kundera měl pravděpodobně pravdu Antonín Bezděk
O autorech
Antonín Bezděk
(nar. 29. 3. 1955 v Brně), absolvoval Zahradnickou fakultu Mendelovy
univerzity v Lednici.
Koncem osmdesátých
let se podílel na vydávání literárního časopisu ArchA5. Vydal básnické
sbírky Deset na patnáct (ilustrace Inge Kosková, vydalo nakladatelství
Burian a Tichák 2014) a Parčík na Štursovce (ilustrace a grafická úprava
Vladimír Kokolia, vydalo nakladatelství Burian a Tichák 2018). Poprvé samostatně vystavoval v roce 1975 v Galerii v podloubí v Olomouci. Záhy se však připojil ke zdejší neoficiální kulturní sféře a stal se ústřední postavou bohémské výtvarné a hudební komunity HU HABA. V roce 1983 se přestěhoval do Prahy a během několika let se na neoficiální výtvarné scéně prosadil souborem převážně rýsovaných monumentálních „černých kreseb“, kterým se věnoval až do závěru 80. let. Od 90. let se Stratilův přístup k tvůrčímu procesu rozvinul do mnoha stran. V letech 1991–1995 vznikl první ze Stratilových fotografických souborů nazvaný Řeholní pacient, v němž poprvé začal využívat služeb komunálních fotografických ateliérů pro zachycení vlastních body artových fotoperformancí. Svůj neobvyklý přístup k médiu fotografie následně rozpracoval v souborech Nedělám nic, Nic není lepší než Camel se rtěnkou nebo Docent. V těchto i dalších souborech se Stratil zaobíral nejen otázkou vlastní identity, ale také problematikou originality autorského díla. Tímto postojem, rozšířeným o polemiku, co to vlastně je tzv. vysoké výtvarné umění, se pak zabýval i v řadě dalších cyklů (např. Dělám do novin /2008/ nebo v převážně rýsovaném souboru Standardní minimalismus /2010–2012/). V oblasti malby je nejznámější jeho cyklus Lišky (2004–2007), v němž nově tématizoval vlastní dětské kresby. V duchu Stratilovského humoru umělec svá stylově zdánlivě nesourodá díla opařuje provokativními signaturami (Miloš, Děda, Bába, End, TGM, THC ad.). Václav Stratil je dnes zařazován mezi nejvýraznější, neustále provokující představitele současného českého umění.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Celoroční výstavní program Galerie Caesar je realizován za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje, statutárního města Olomouc a Café Restaurant Caesar. The year-round exhibition programme of Caesar Gallery is made possible with the financial support of the The Czech Ministry of Culture, the Olomouc Region, the City of Olomouc and the Cafe Restaurant Caesar. Thank you.
|
|
© Galerie CAESAR