Lenka Falušiová (1988) je kreslířka a grafička. Absolvovala
studia v Ateliéru grafiky I. (prof. Jiří Lindovský, doc.
Dalibor Smutný) na Akademii výtvarných umění v Praze
(2021-2017). Již během studia byla oceněna v rámci Grafiky
roku (2017), po absolutoriu pak získala cenu Nadace Hollar
na výstavě Festival komorní grafiky v galerii Hollar (2019)
a cenu za techniku tisku z hloubky na výstavě Grafika roku v
Císařské konírně Pražského hradu (2021).
V letech 2022 a 2023 byla nominována na cenu Vladimíra
Boudníka.
Pravidelně se účastní zahraničních výstav a bienále (2023
Biectr 13 v Kanadě, 2022 Taiwan print biennial,
2022 mini print Cadaques, 2022 Printed voices Czechia v
USA).
Dlouhodobě spolupracuje s galerií L&C Tirelli ve Vevey.
Vystavuje samostatně (2022 Galerie Contemporary Czech art v
Šumperku, 2022 grafický kabinet v 8smičce v Humpolci, 2021
Galerie Felixe Jeneweina v Kutné hoře, 2020 Galerie
Františka Drtikola v Příbrami, 2019 Galerie U Prstenu v
Praze, 2015 Galerie Jiřího Jílka v Šumperku) i skupinově
(2022 Muzeum umění v Olomouci, 2021 Centrum současného umění
DOX v Praze, 2021 Galerie Millenium v Praze, 2020 Galerie
Hollar v Praze, 2019 Galerie České spořitelny v Praze).
Její práce je zastoupena
ve sbírkách Muzea umění v Olomouci, Galerie Středočeského
kraje v Kutné hoře (GASK), Gočárovi galerie v Pardubicích,
galerie Felixe Jeneweina, Městské knihovny v Praze a dalších
institucí.
DÍLA NA PRODEJ
Svatyně prostorové
geometrie
Barbora
Kundračíková
Až se vrcholky
našeho nebe spojí,
můj dům bude mít
střechu.
– Paul Éluard,
Dignes de vivre, 1944 –
Lenka Falušiová patří ke generaci umělců, kteří v posledních
několika letech znovuobjevili půvab a bohatství krajinomalby.
Když říkám znovuobjevili, myslím tím, obsáhli její původní
podstatu, a když zmiňují tu, mám tím na mysli její primární
schopnost pojmout svět. Jistěže jde v prvé řadě o svět lidský –
hovoříme o umění, o lidské tvořivosti, o lidské perspektivě. Sic
krajina. Také ale o úžasu a zahlcení, kterému naše mysl podléhá,
je-li bez ochrany vystavena Přírodě a snaží se jí uchopit.
Posledních několik desetiletí žijeme v permanentním strachu ze
zkázy, a krajinu jako bychom si už bez vědomí hrozícího konce
světa nedokázali snad ani představit. Lidé jako Lenka Falušiová
však ukazují – a proto nakonec umělce máme, jak kdesi v poli
trefně poznamenal produkt industrializované společnosti par
excellence, Hercule Poirot – že přírodě konec není a nikdy
nebude. Postačí pouze vejít do lesa a nechat se jím unášet –
velkolepost universa se nám připomene rychleji, než bys řekl
„apriorní forma“. To jen sami o sebe bychom se měli bát.
Úvahu spojenou s Lenčinou aktuální prací, s rokem 2023, kdy se
poprvé odvážně vydává do prostoru, však nechci omezit na
jemný projev kritiky vůči předčasnému dystopismu ani na oslavu
komplexní povahy bytí, natož krajinomalby – ačkoli, kdo by řekl,
že nám tento žánr dnes ještě bude mít co nabídnout? Chtěla bych
ji naopak následovat v jejím rozletu a uvážit možnosti
imaginace, kreativity a – trochu paradoxně – také rituální
praxe, jejichž ozvuky zde pro mne silně rezonují. Navzdory
jemnosti a exaktnosti Lenčina vlastního projevu proto volím
cestu chaosu, cestu tělesné reflexe, a jdu po ní hlava
nehlava.
Pro své účely adaptuji trojí rámec, médium, rituál a
performativní obrat, přičemž se opírám o bachelardovský koncept
prostorové geometrie, která je specifická svou přísnou
dialektikou. Proto ji, jak známo, Gaston Bachelard sám tak ostře
odmítal – cílem jeho snažení bylo obnovit pevné spojení mezi
tím, co právě skrze geometrizaci vlastního spektra chápeme jako
vnitřní a vnější, naše a cizí. A v tomto ho hodlám následovat.
Je to pro mne samozřejmě podstatně jednodušší, protože volání po
celistvém, holistickém, náhledu skutečnosti, kterou žijeme, a
světa, jejž obýváme, je dnes jedním z nejhlasitějších. A
aktuálně probíhající performativní obrat je jeho skutečným
hnacím motorem. Ukazuje totiž, že vše tak zvaně stabilní a pevné
je takové pouze dočasně a pro naše účely či potřebu, přičemž
z dlouhodobého hlediska podléhá živelnému procesu proměny a
vyjednávání. Jinak řečeno, pojem je nástroj, který
vytváříme, jdeme-li terénem, který se pod našima nohama neustále
proměňuje – prostě proto, že je stejně jako my živý.
V jakém vztahu k uvedenému je rituál?
Standardně máme tendenci magii, jejíž je součástí, chápat jako
iracionální snahu vyložit si děje univerza, k jejichž povaze
nemáme přístup. Činíme tak na základě vlastní skutečnosti,
omezeného rámce, v němž se dennodenně pohybujeme, a v němž se
postupně stávají jednotlivé prvky či segmenty symbolickými
obraty. Odkazuji v tomto směru na Rogera Collingwooda,
byť v jiných ohledech, zejména v koncepci umění, jej vytěsňuji.
Magie je podle něj založena na trojici propozic – za prvé,
vytvářím emoční pouto k předmětům nacházejícím se v mém okolí,
které takto domestikuji; za druhé, tyto předměty začínám chápat
jako symboly; a za třetí, jako symboly, tj. svorníky emocí, jsou
vykládány tyto předměty nejen mnou, ale také členy společenství,
ve kterém žiji. Magie, ritualizovaná praxe, je založena nikoli
na logickém vysvětlení konkrétních aktů, na snaze nabídnutí
jejich „řešení“, ale na uvolnění emocí. Magie rovná se
kontrolovaná emoční eskalace.
Jeden z prvních kritiků média, navíc média reprodukčního, Walter
Benjamin, spojil slavně nástup fotografie (a grafiky) s obratem
vůči rituální praxi – píše: „Poprvé ve světových dějinách
technická reprodukovatelnost emancipuje umělecké dílo od jeho
parazitické závislosti na rituálu.“
Proč? Mimo jiné proto, že originál ve spleti kopií mizí a mizí
tak jeho původní, nezpochybnitelné, spojení s transcendencí.
Víme přitom, že materiál, objekt, tuto kvalitu drží i nadále.
Podstatná je zde přitom právě fyzická zkušenost „držení“, které
je opakované. Je to opakující se uchopování bytné skutečnosti,
z níž se postupně stává skutečnost symbolická, nejprve
individuálně, posléze ale sdíleně – jak vysvětluje Collingwood.
A právě opakování je klíčem k pochopení vztahu mezi rituální a
performativní praxí. I proces vyjednávání se totiž odehrává
stále znova a znova, byť s odchylkami, a na věcném půdoryse.
Přičemž, jak uvádí Daniela Hodrová, „tělo svými pohyby, postoji
a gesty opisuje určité symboly, nevykládá je, nýbrž realizuje a
prožívá – prožívá v těle kosmos“.
Princip gesamkunstwerku,
totálního díla, s nímž vyrukovalo po dokonalé iluzi prahnoucí
devatenácté století, hladovější tím více, čím drastičtěji
odmítalo původní zdroj výsostné iluze, Boha a náboženství, se
tak připomíná i nám – opět na půdoryse všehomíra. O povaze
obřadních rituálů nazíraných z antropologické perspektivy bylo
napsáno mnoho.
Typická je pro ně vysoká míra ritualizace, reflexe konkrétního
místa či denní doby, především ale opakování. Na rozdíl
od původního instrumentálního nebo běžného chování, které je
inspirovalo, se ritualizované pohyby a zvuky stávají
„mimořádnými“, čímž přitahují naši pozornost.
Obvykle jsou zjednodušené nebo stereotypní (formalizované),
intenzivní charakteristickou pravidelností tempa. Signály jsou
často přehnané a jsou dále rozvíjeny v dalším ději, v prostoru i
čase. Umělecké dílo má v západní tradici přesně opačný charakter
– je originální, původní, opakování neuznává nebo přímo
diskvalifikuje. Vymaňuje se z každodenní praxe tím, že ji
překračuje. V Lenčině případě si však dovolím usuzovat jinak – a
chápat rituál nikoli v opozici vůči umění, resp. jen jako výraz
emocionální úlevy, ale ve své podstatě racionální snahu pojmout
viděné a vyrovnat se s ním. Nalézt v strukturu či řád, který
nemusí být stabilní, naopak, stále se však připomíná. A právě
v tomto kontextu vnímám v její tvorbě vysokou míru odvahy a
experimentu, jíž podněcuje k uvažování (nejen emocionální
responsi) i nás, diváky. Zmiňovala-li jsem v úvodu její snahu
přejít do třetího rozměru, do prostoru, myšleno je to zcela
konkrétně – z plochy obrazu se stává promyšlená instalace,
materializující princip věčně se ustavující struktury, která
nemá pevné jádro ani limity. Používá-li pro ni označení
„svatyně“, záměrně nás vodí za nos – a vyvádí ven, také ze sebe
sama.
Bachelardův literární pandán Poetika prostoru – a – Poetika
snění,
který se zde připomíná téměř v každém ohledu, a jenž zásadně
ovlivnil naše uvažování o prožívání vlastního bytí, je založen
na již zmiňované dialektice vnitřního a vnějšího. Celé bohatství
intimního světa bytí je jím fixováno „zde a nyní“
– v prosté lokalizaci bezpečného místa či vlastního snu.
Ontologický absolutismus, k němuž toto uvažování vede, však
zjevně pomíjí komplexnost bytí – které je ze své podstaty
„kulatější“. Bachelard pro ně používá spojení „průhledy
obraznosti“ a vede čtenáře za limitu vnitřní / vnější, která je
– podle něj – úzce spojena s geometrizací prostoru, v němž se
nacházíme. „Z hlediska geometrického vyjádření se dialektika
vnitřku a vnějšku opírá o zesílený geometrismus, v němž meze
jsou překážkami. Musíme zůstat svobodní vzhledem ke každému
definitivnímu názoru – a geometrismus zaznamenává definitivní
názory;“ říká a naznačuje, že i centralizace sama je pouze
dočasná. „Spirálovité bytí, které se
z vnějšku ukazuje jako dobře obklíčený střed, tak svého středu
nikdy nedosáhne. Bytí člověka je bytí zbavené fixace. Každý
výraz jej zbavuje fixace. Jakmile je v říši obraznosti nějaký
výraz vyzdvižen, bytí má již potřebu jiného výrazu, musí být
bytím jiného výrazu.“
Jinak řečeno, největší sounáležitosti se světem dosahujeme
tehdy, když na sebe sama, svou originalitu a jedinečnost,
svou centrálnost – alespoň dočasně – rezignujeme.
R. G. Colligwood, Tales of Enchantment, In: Philosophy
of Enchantment. Oxford: Oxford University Press, 2005.
|