5. 9.–29. 9. 2023
PAUSER:
Call To Action
Kurátorka: Barbora Křížová
Narozen: 13. 1. 1983, Olomouc
Pauser absolvoval Střední školu oděvní v Prostějově se zaměřením v oboru
oděvní designér.
Odtud se přesunul ke studiu na zlínskou Univerzitu Tomáše Bati,
konkrétně na Fakultu multimediálních komunikací,
obor Multimédia a design se zaměřením na design oděvu.
Následně přešel do Ateliéru oděvního designu na Vysoké škole výtvarných
umění v Bratislavě.
Pauserova tvorba je budována na dvou
základních stavebních kamenech
– prvotní ovlivnění, kdy začínal jako graffiti writer, se postupně
prolnulo se studiem oděvního designu
na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, a tak vznikl vlastní umělcův
vizuální jazyk a identita.
Pauser patří k typickým představitelům generace „Y“. Ve své
práci reflektuje kulturní pozadí a silnou vizualitu,
která je jeho generaci vlastní. Sám uvádí, že k nejstarším vlivům,
působících na jeho tvorbu, se řadí rozmach internetu
a počítačových her, nebo třeba MTV. V posledních letech je jeho stále
silnějším inspiračním zdrojem rozvíjející se digitální technologie, a to
ve spojitosti se zavedením kryptoměn a NFT.
Fascinace virtuálním světem je něco, co se v Pauserově tvorbě stále
znovu objevuje a posouvá ji na nové úrovně.
Pauserovo umění můžeme vidět v různých podobách, včetně
nástěnných maleb, digitálních oděvů nebo skulptur,
rozšířené reality a NFT. Má za sebou řadu výstav po celém světě, včetně
samostatných výstav v Česku a Německu
a skupinových výstav ve Francii, Arménii a Velké Británii.
CALL TO ACTION
Podle ustálené definice je
Call To Action (CTA) marketingový odkaz na část obsahu, například
obrázek, tlačítko nebo text,
který má uživatele vyzvat k provedení určité akce.
Tyto odkazy mají navést diváka k rychlému rozhodnutí a dnešní svět je
jimi protkán.
Na Pauserově výstavě v Galerii
Caesar je umělec stavěn do role takovéhoto pokušitele.
Tvůrce výstavy vyzývá diváka k akci – od samotné návštěvy galerie, přes
požadavek k účasti ve světě rozšířené reality,
až po prvek obchodu.
Diváci jsou pobízeni k zapojení se do jistého sledu událostí a momentů
obklopující výstavu
a výstavní prostor se tak stává dějištěm střetu dvou smýšlení, které
v podstatě fungují jako dvojice protikladů.
Analogicky tak koncept výstavy kopíruje jeden z nejsilnějších momentů
v Pauserově tvorbě,
a to využívání opozičně zavedených pojmů.
PRODEJ VÝTVARNÝCH DĚL >>>ZDE
|
Název výstavy Call to Action (CTA) odkazuje k rychlosti,
neustálému finančnímu toku a změnám vlastnictví v současném
světě.
Call to Action (CTA) je marketingový odkaz na část obsahu,
například obrázek, tlačítko nebo text, který má uživatele vyzvat
k provedení určité akce. Tyto odkazy mají navést diváka k
rychlému rozhodnutí – nejčastěji nákupu.
Na Pauserově výstavě v Galerii Caesar je umělec stavěn do role
takového pokušitele. Tvůrce vyzývá diváka k akci – od samotné
návštěvy galerie, přes prvek úvahy o obchodu, až po požadavek
k účasti ve světě rozšířené reality a digitality. Diváci jsou
pobízeni
k zapojení se do jistého sledu událostí a momentů obklopující
výstavu, a výstavní prostor se tak stává dějištěm střetu dvou
smýšlení, které v podstatě fungují jako dvojice protikladů.
Všudypřítomný prvek spotřebního materiálu a rychlého obchodu
kontrastuje v první části výstavy se zasazením uměleckých děl do
tradičně vyznívajícího salónního a institucionálního prostředí,
ve kterém je umělecké dílo obklopeno sterilní vizualitou a
tradicí.
Druhá část výstavy se pak zaměřuje na samotnou podstatu
uměleckého díla a užitého umění – její kontrast s první části
výstavy je jednoznačný. Divák se najednou ocitne v komerčním
prostoru, ve kterém jsou umělecká díla na jednu stranu
prezentována jako spotřební komodita, na stranu druhou jako
jedinečný a nezaměnitelný token. Tím se divák dostává do třetí
výstavní sekce, která funguje jako naprostý kontrast předešlého.
Umělecké dílo je zde zcela zbaveno své materiální podstaty,
naopak přetrvává potřeba vlastnictví nezaměnitelné položky.
Analogicky tak koncept výstavy kopíruje jeden z nejsilnějších
momentů v Pauserově tvorbě, a to využívání opozičně zavedených
pojmů.
|
The title of the exhibition Call to Action (CTA) refers to the
speed, constant financial flow and changes of ownership in
today's world. A Call to Action (CTA) is
a marketing reference to a piece of content, such as an image,
button or text, that is intended to prompt
a user to take a specific action. These links are intended to
guide the viewer to make a quick decision – most often a
purchase.
In Pauser's exhibition at the Caesar Gallery, the artist
is placed in the role of such a tempter. The artist invites the
viewer to take action – from the actual visit to the gallery, to
the element of reflection on business, to the demand to
participate in a world of augmented reality and digitality.
Viewers are encouraged to engage with
a certain sequence of events and moments surrounding the
exhibition, and the exhibition space becomes the site of a clash
between two mindsets that essentially function as a pair of
opposites. The ubiquitous element of consumables and fast-moving
commerce contrasts
in the first part of the exhibition with the setting of the
artworks in a traditionally prominent salon and institutional
environment, in which the artwork is surrounded by sterile
visuality and tradition.
The second part of the exhibition then focuses on the very
nature of the artwork and applied art – its contrast with the
first part of the exhibition is clear. The viewer suddenly finds
himself in a commercial space in which works of art are
presented as a consumer commodity on the one hand, and as a
unique and unmistakable token on the other. This brings the
viewer to the third exhibition section, which functions as a
complete contrast to the previous one. Here, the artwork is
completely stripped of its material essence; instead,
the need to own an unmistakable item persists. By analogy, the
concept of the exhibition copies one of the strongest moments in
Pauser's work, namely the use of oppositional established
concepts.
|
|
|
Pauser, vlastním jménem Tomáš Junker, se pohybuje ve sféře,
která kombinuje množství uměleckých projevů – i proto se často
nepředstavuje pouze jako malíř, ale užívá množství dalších
přídomků: designér, graffiti writer, nebo digitální tvůrce.
V Pauserově tvorbě se odráží tři etapy uměleckého vývoje –
tradiční přístup, obraz na plátně, pozvolna přechází k tvorbě
užitého umění a končí v pro současný svět příznačném fenoménu,
a to digitální tvorbě. Materiál a materialita,
a to nejen uměleckých předmětů, je pro Pausera jedním ze
zásadních inspiračních momentů – náměty obrazů na plátně často
souvisí
s rychlostí konzumního světa a volají po potřebě oprostit se od
materiálna. Vyobrazování městského prostředí, pramenící
z Pauserovy pozice streetartového umělce a graffti writera, do
velké míry automaticky a podvědomě navazuje na problematiku
konzumerismu, obchodu a potřeby po hmotném uspokojení. Například
Pauserovo dílo Do-Buy slouží jako obraz materiality v roli
nejdůležitější komodity dnešního světa. Na existenci (uměleckého
díla) navazuje poloha Pausera jako digitálního tvůrce NFT. NFT
fungují na principu vlastnictví nezaměnitelné položky – po vzoru
tradičního fungování trhu s uměním tak zůstává potřeba chápat
umělecké dílo jako majetek a investici, naopak zcela mizí
možnost vlastnit jej jako objekt zakotvený v realitě. |
Pauser, who goes by the name Tomáš Junker, works in a sphere
that combines many artistic expressions - which is why he often
does not present himself only as a painter, but uses many other
adjectives: designer, graffiti writer, or digital creator.
Pauser's work reflects three phases of artistic development –
the traditional approach, painting on canvas, gradually moving
to the creation of applied art and ending in a phenomenon that
is characteristic of the contemporary world, namely digital
creation. Material and materiality, and not only of art objects,
is one of the fundamental inspirational moments for Pauser - the
themes of paintings on canvas are often related to the speed of
the consumer world and call for the need to break away from the
material. The depiction of the urban environment, stemming from
Pauser's position as a street art artist and graffiti writer, is
to a large extent automatically and subconsciously linked to the
issues
of consumerism, commerce and the need for material satisfaction.
For example, Pauser's work Do-Buy serves as an image of
materiality as the most important commodity in today's world.
The existence (of the artwork) is linked to Pauser's position as
a digital creator of NFT. NFTs operate on the principle of
ownership of an unmistakable item - following the traditional
functioning of the art market, the need to understand the
artwork as property and investment remains, while the
possibility of owning it as an object grounded in reality
disappears completely.
|
|
|
|
|
Auction - sprej
a akryl na plátně, 100×120, 2023 |
Do-buy, sprej a
akryl na plátně, 100×120, 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Executor - sprej a akryl na plátně, 150×200, 2022 |
Nights over Egypt - sprej a akryl na plátně, 120×160, 2023 |
|