Zdeněk Daněk, malíř, animátor,
ilustrátor a v každém případě krajinář, patří mezi přední absolventy
Beranovy školy.
Navazuje na ni nejen tím, že malba spočívá ve středu jeho zájmu (je to
právě malba, kterou Zdeněk Daněk prolíná s ostatními médii)
ale i vytříbenou malířskou technikou či tvůrčími experimenty.
Krajina si Zdeňka Daňka získala už na
pražské střední umělecké škole Václava Hollara (1992-1996).
Avšak tehdy šlo ze Zdeňkovy strany spíše o rebélii, o snahu vymezit se
vůči svým spolužákům a obecně proudům na umělecké scéně, protože krajina
nebyla považována za dostatečně pozoruhodné téma ke zpracování.
Krajinu od té doby neopustil, a tak i
když v počátcích na vysoké škole rozvíjel zejména figuru a portrét, vždy
pár krajinomaleb do roka udělal. Na Umprum docházel do ateliéru malby
Pavla Nešlehy, později do ateliéru televizní a filmové grafiky Jiřího
Barty a bokem do lesa (1996-1999). Jak sám říká, krajina se stala jeho
„guilty pleasure“ a zároveň v ní viděl neutuchající množství
příležitostí,
kam se po tvůrčí stránce posunout.
Spojení Zdeněk Daněk – Krajinář,
vzniklo ale až během jeho studií na pražské AVU u Zdeňka Berana
(1999-2003). Teprve tam krajina začala být jeho hlavním ateliérem a
laboratoří. Právě v ní prováděl a doposud provádí různé malířské
zkoušky, ať už jde o zachycení nejrůznějších textur, práci s různými
štětci, vnímání barev a co s nimi dělá světlo. V ní si klade překážky,
kterými se snaží oddálit stereotypy, jenž ho coby malíře mohou potkat.
Avšak zároveň v krajině hledá jakousi stálost, kterou jiným poskytuje
právě ateliér. Vyžaduje tedy ideální meteorologické podmínky (teplo a
pod mrakem), do plenéru chodí klidně s několikametrovými formáty a staví
si venku pro obraz někdy
i lešení, u kterého vydrží klidně týden. Od akademie ale rozvíjí i svůj
druhý vztah ke krajině: Krajina – Divadelní scéna, při kterém v krajině
zaznamenává příběhy, jichž běžný pozorovatel nemůže, nebo nemá být
svědkem, či jsou takové, že se odehrávají z pohledu zvěře samotné. Často
je jedná o bajky.
Dnes, dvacet let od studií, se Zdeněk
Daněk řadí mezi nejviditelnější současné krajináře a ve své generaci je
téměř jediným plenéristou, jehož obrazy vystavují renomované české
galerie. Mnoho lidí ho přitom vnímá jako charakteristického
reprezentanta plenéru či obecně krajinomalby, ale zajímavý je právě tím,
čím z této škatulky vybočuje. Naprostá většina jeho obrazů nejsou pouhé
věrohodně namalované krajinné scenérie bez dalšího smyslu, nýbrž mívají
za sebou nějaký skrytý přesahující koncept.
Na příklad v roce 2022 ve Východočeské
galerii v Pardubicích a 2020 v trutnovském UFFU představil sérii
Zelených obrazů. Na první pohled se jedná o prosté plenéry dokumentující
proměny Choltické obory (kam se rád vrací), avšak ve skutečnosti se
jedná o díla s několika mimořádnostmi. Jsou to krajiny s důrazem na
odstíny zelené, barvy, ke které dokonce i krajináři přistupují s
respektem. Zároveň jde záměrně o plenéry bez oblohy, na rozdíl od
naprosté většiny existujících krajinomaleb, a nakonec jednotlivé plenéry
lze sestavit do přes deset metrů širokého pásu, a tím vytvořit jedno
rozsáhlé panorama. Ve Špálově galerii v roce 2018 pro změnu shrnul svůj
koncept rozkladu obrazu, v rámci kterého se snažil a stále snaží
poukazovat na jednotlivé tvůrčí kroky spočívající za realistickou
malbou, které by ale správně ve výsledné imitaci reality neměly být
vidět. Konkrétně vystavil např. své otáčivé plenéry, ve kterých se díky
otočení obrazu
o 90° zhruba po dvou minutách nepřekrývají ty vrstvy, co by se překrývat
měly, a právě proto je lze pozorovat.
Jak Zdeněk Daněk vybočuje z klasického
pojetí krajinářství, tak vybočuje i z malířství jako takového. Zelené i
otáčivé obrazy nadále rozvíjí ve formě NFT. Vytvořil několik komiksů,
případně se hrdě hlásí (má celou sérii parafrází) ke Zdeňku Burianovi
nejen coby malíři ale
i ilustrátorovi. Navíc byl součástí multimediální skupiny REPREZENTACE
(Barbora Balek, Jindřich Červenák, Zdeněk Daněk, Jan Jírovec, Radek
Macke, Patrik Proško a Libuše Vendlová), která zprostředkovávala
zastoupeným autorům jakousi firemní kulturu, jinými slovy nutila je
pravidelně se scházet, dodržovat termíny, obhajovat své názory i výstupy
a vše řádně vizuálně reprezentovat, a to nejen před ostatními členy
skupiny ale i veřejně, protože skupina se představila v roce 2015 v
galerii Artatak a v roce 2014 v Trafo Gallery.
V Olomouci se Zdeněk Daněk představuje
v galerijních prostorách podruhé, jelikož první příležitostí byla
skupinová výstava Fascinace skutečností v Muzeu umění Olomouc v roce
2017. Tentokrát je ale sám, a tak si pro Caesar připravil nejen nové
obrazy a NFT, ale také prohledal své archivy. Cílem výstavy je průřezově
představit jeho galeriemi nejžádanější tvůrčí série, jemu vlastní již
zmíněné krajinářské polohy (krajinu coby ateliér či laboratoř a krajinu
jako Divadelní scénu) a zároveň i mediální přesahy, pro které svoji
malbu občas využívá.
|