Miroslav
Šnajdr st.
(8. 11. 1938 v Tovéři)
Malíř, kreslíř, grafik a hudebník,
žije a pracuje v Olomouci.
S technikami a možnostmi malířského umění se seznámil u svého otce,
krajináře Františka Šnajdra.
Studoval na
Vojenské hudební škole v Liberci (1952–1956) a na Státní konzervatoři
v Brně (1962–1967), obor lesní roh.
V letech
1961–2001 působil jako hornista v Moravské filharmonii Olomouc.
Samostatně vystavuje od roku 1967 (ČR, SR, F).
Kolektivních výstav se zúčastňuje od roku 1965 (ČR, SR, Španělsko,
Rumunsko, Polsko, USA, Německo,
Švýcarsko, Holandsko, Kanada, Itálie, Japonsko, Belgie).
Od roku 1990 je členem TT klubu
výtvarných umělců a teoretiků v Brně,
od roku 1991 Spolku olomouckých výtvarníků
a od roku 1992 Umělecká besedy.
V roce 1999 mu byla udělena Cena města Olomouce za celoživotní tvorbu.
V roce 2001 obdržel cenu Michala Ranného za významný přínos jeho tvorby
české výtvarné kultuře.
Je zastoupen v Národní galerii v Praze,
Moravské galerii v Brně,
Muzeu umění Olomouc,
Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou,
Galerii Benedikta Rejta v Lounech,
Galerii výtvarného umění v Ostravě,
Galerii Zlatá husa v Praze,
Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně,
Galerii Benedet v Oviedu,
Jacques Lemeistre v Paříži,
Kupferstichkabinett v Drážďanech,
Music Department of the University of Sydney,
Paul Fachetti v Paříži,
Staatische Kunstsammlungen v Drážďanech
a mnoha soukromých domácích i zahraničních sbírkách.
Podrobně je
početné umělcovo dílo představeno v monografii, která
podává ucelený pohled na jeho tvorbu
(Schubert, Miroslav (Ed), Miroslav Šnajdr st. Olomouc, Galerie Caesar
2009).
Miroslav Šnajdr st.
je zastupován Galerií Caesar v Olomouci.
MIROSLAV ŠNAJDR st.
Miroslav Šnajdr st. na sebe upozornil svojí účastí na legendární
výstavě Obraz 69, která připomněla jeho tvorbu osobité
senzibility. Je typem dvojdomého umělce, jehož obě, tvůrčí i
interpretační poloha si nijak nekonkurují, naopak se navzájem
doplňují. Profese hornisty Moravské filharmonie byla pro
Miroslava Šnajdra víc než jen zdrojem obživy. Vykonával ji od
roku 1961 a postupně se vypracoval až na pozici prvního hornisty
souboru. Hudbu studoval na Státní konzervatoři v Brně, zatímco
malířské techniky a kompoziční principy se vyučil u svého otce,
krajináře Františka Šnajdra. Znalost malby současně získával
hlubokým studiem dějin umění. Zdálo by se, že je mu dáno stát se
nedělním malířem. To, co by však bylo pro většinu tvůrců
omezením a přítěží, zúročil Miroslav Šnajdr ve svém malířském
díle díky své pracovitosti, kreativitě a osobité citlivosti,
s níž všechny své lásky zapojil do tvůrčí hry. Právě tato
bezprostřednost a opravdovost, s níž začleňuje do svých obrazů
to, co lidsky upřímně miluje, činí je obecně sdělnými a
pravdivými. Sám svoji výtvarnou práci charakterizuje slovy:
„Filozofií své tvorby jsem víc milovník než tvůrce. Možná, že to
takto limituje moje profese hudebního interpreta i atomizace
umění a umělců v době vrcholící normalizace…“
Malířským dílem Miroslava Šnajdra prochází několik tematických
okruhů, kterým se soustředěně ve větších celcích věnuje. Jedním
z nejdůležitějších, který se navíc táhne jako červená nit celým
jeho dílem, je inspirace skripturálními kvalitami dětských
kreseb. Obrazy, do jejichž vzniku zpočátku zapojil svého
pětiletého syna (1966), kterého nechal do svých vlastních pláten
kreslit hřebíkem nebo uhlem, se staly východiskem pro kompozice,
v nichž spojuje malbu s kresebným gestem. Ale není to jen dětská
bezprostřednost, u níž obdivuje „krátké spojení počitku a
interpretace“, ale i grafické kvality hudebních partitur, jak je
známe z autorského gesta Johna Cage, Kryštofa Pendereckého,
Leoše Janáčka i Johanna Sebastiana Bacha. Komplementární spojení
malby a kresby je jejich vzájemným komentářem. Lyrický náboj
těchto obrazů má často existenciální podtext. Šnajdr v nich
senzitivně reaguje na smrt svých blízkých (matky, otce,
přítele), nebo na kataklyzmata celospolečenských konfliktů.
Dotýká se ho utrpení v jakékoliv podobě. Přesto rukopis těchto
kompozic není nervní ani mnohomluvný, má jasnou strukturu, v níž
je důležité místo ponecháno prázdné ploše. Tato poloha Šnajdrova
díla je jeho osobitou reakcí na dílo Dubuffetovo, Wolsovo, nebo
Cy Twomblyho.
Druhým významným přínosem Šnajdrova tvůrčího světa jsou malířské
reflexe, jimiž se vyrovnává s odkazem klasiků světové malby.
V tomto případě nejde ani o kopie, či citace, ale o volné
parafráze. Autor je nazývá „Reminiscencemi“ a provázejí jej od
prvních malířských pokusů. Nejširší skupinou děl, jejichž
odkazem se takto zabývá je renesanční a manýristická malba.
Témata z odkazu tvůrčích osobností, jakými byli Piero della
Francesca, Andrea Mantegna, Sanchez Cotán, Giuseppe Arcimboldo
až po jejich pozdějšího následovníka Jamese Ensora, se objevují
ve Šnajdrových kresbách tužkou, v malbách olejem a
v enkaustikách. V osmdesátých letech pak převážily osobité
konfrontace esteticky vypjaté secese (Gustav Klimt, Antonín
Hudeček aj.) se střízlivým světem Miroslava Šnajdra.
Jeho tvůrčí hledání jej přivedlo až k haptickým malbám, v nichž
princip kresebného gesta je převeden ve stopy prsty dotýkaných
malířských záznamů.
Propojení zájmu o haptické vlastnosti díla a citlivosti ke
každodenní realitě světa kolem nás přivedlo v současnosti
Miroslava Šnajdra k osobitým asamblážím, přibližujícím jej ke
konceptuálnímu myšlení umělců z hnutí arte povera.
Stále živé a inovující se Šnajdrovo dílo je osobitým příkladem
lyrické materiálové abstrakce v českém umění a náleží k jeho
nejvýznamnějším reprezentantům.
Ivo Binder
|
|