Pavel Hayek &
Tomáš Prokop
Společná
výstava Pavla Hayeka a Tomáše Prokopa, autorů různých generací
dlouhodobě spjatých s Brnem, ukazuje překvapivé spojení dvou
rozdílných uměleckých pozic v médiích malby a sochy/instalace.
Hayekova malířská a grafická tvorba, včetně několika sérií
fotogramů, se od počátku devadesátých let rozvíjí v rozsáhlých
námětových cyklech, jejichž minimalistická estetika černobílých
obrazových struktur na pomezí abstraktního jazyka obsahuje vazbu
na konkrétní předlohu z reálného a přírodního světa. Práce se
strukturami plodů a listů, korunami stromů, textiliemi, notovými
partiturami nebo geometrickými elementy tvoří vizuálně odlišné
celky, které spojuje redukovaný a racionální přístup k obrazu s
konceptuálním východiskem, do jehož systému vstupuje prvek
organické nahodilosti a nepravidelnosti. Geometrický řád je
narušen přirozenou neuspořádaností, vlastní živé skutečnosti,
která vlivem optického vjemu evokuje dojem pohyblivé struktury
nebo detailu.
Sochařská
tvorba Tomáše Prokopa z posledních deseti let má podobu
lapidárních prostorových instalací, v nichž hraje důležitou roli
volba materiálu, který se vlivem svých nestabilních vlastností
proměňuje a přetváří. Nejdříve to byl specifický charakter
silikonu, jeho průhlednost, měkkost a plastičnost, která
určovala výslednou podobu závěsných objektů nebo směs lakových
barev, do nichž Prokop namáčel papíry a poté je zavěšoval. Od
roku 2017 pak autor systematicky zkoumá technologické vlastnosti
a výtvarné možnosti skla a asfaltu ve formátu velkorysých
prostorových instalací. Realizace tvoří v prostoru geometrickou
abstraktní kompozici, jejíž podoba se však v důsledku postupného
vytékání a stékání asfaltu postupně proměňuje.
Jak u Hayeka
tak Prokopa můžeme pozorovat práci s výchozí geometrickou
skladbou, obrazovou nebo prostorovou, která je v obou dílech
narušována a proměňována optickým vjemem, organickým zásahem
nebo procesem. Důležitou roli hraje zde černá barva;
je nedílnou součástí jejich tvorby, i když z odlišných důvodů. U
obou umělců je patrný vztah k polaritám konkrétního versus
abstraktního, statického a pohyblivého, geometrického a
organického, přírodního a neživého, a to jak v rámci výtvarného
řešení jednotlivých děl, tak v přesahu k univerzálnímu řádu
přírodního světa a jeho procesů.
Pavel Hayek
vybral pro společnou výstavu několik obrazů z cyklu děl
s motivem korun stromů, který vznikal mezi lety 2001–2012 a
několik maleb s cyklu textilií z let 2014 - 2016. Na rozdíl od
předchozích přírodních struktur komponovaných autorem na ploše
obrazu, jsou motivy korun stromů přejaté z reálného záznamu
viděné skutečnosti bez dalších zásahů. Jejich tvar a kompozice
odpovídá organické povaze rostlinného světa. Zatímco větší
část tohoto souboru zachycuje průhled korunou stromů s mihotavou
strukturou listů;
diptych s názvem Černý strom z roku 2011 zobrazuje
robustní holé větve rozpínající se na ploše obrazu. Místo
struktury se zde Hayek zaměřil na detail přírodního tvaru,
připomínající abstraktní černé skvrny nepředvídatelně zaplňující
prostor. Podobně jako u sktruktur je i v tomto případě zobrazení
jen výsekem nebo fragmentem výrazně většího celku, který se
rozprostírá mimo obrazové pole. Černá barva, která v těchto
obrazech více působí jako živá rozpínavá hmota, se pro Pavla
Hayeka stala základním vyjadřovacím prostředkem od počátku
devadesátých let a provází jej prakticky celou tvůrčí dráhu.
Společně s bílou tvoří dvojici, redukující zobrazované motivy na
obrysy a plošné znaky, často v podobě pozitivu nebo negativu.
Tato redukce, blízká fotografickému obrazu a grafické práci,
vytváří napětí mezi odosobněným záznamem a přírodními motivy a
zdůrazňuje tvarovou dynamiku kompozice. Umožňuje nám vidět
skutečnost jiným způsobem a otevírá tak otázku limitů lidského
zrakového vjemu. Podobně můžeme vnímat také dvojici maleb s
názvem Kořeny z roku 1996, které pokrývají plochu obrazu
jako nepřehledná spleť vytvářející čistě abstraktní strukturu
opět organicky uspořádanou bez dalšího zásahu autora. V obrazech
z cyklu textilií z roku 2014, se Hayek vrací k tématu
dynamizované a narušované geometrické struktury. Cyklus obrazů
navazoval na předchozí sérii fotogramů textilních vzorů z roku
2006–2007. Zatímco fotogramy zachycovaly vzory látek jako
pravidelné rastry jednotlivých motivů, v malbě přistupuje autor
k deformaci původního geometrického vzoru pruhů, puntíků a
čtvercových rastrů. Pravidelná a plošná skladba elementů se
bortí, prolamuje do prostoru a zakřivuje. Deformované abstraktní
struktury vytváří optickou iluzi trojrozměrného prostoru a
kinetického pohybu.
Tomáš Prokop
realizuje v Galerii Caesar některé instalace z posledních let,
které je nutné kvůli své procesuální povaze vždy znovu vytvořit.
Skleněné tabule, trubice a surový asfalt používá Prokop jako
sochařský materiál, ze kterého sestavuje v prostoru geometrické
abstraktní kompozice tvořené elementárními tvary jako je bod,
čára a plocha, jejichž podoba se v průběhu výstavy proměňuje v
důsledku postupného rozpouštění asfaltu. Instalace koncipované
do konkrétního prostoru, reagují vždy na podmínky daného místa,
jehož teplotní parametry ovlivňují proces proměny díla. Tyčka
z roku 2020 má podobu zavěšené skleněné trubice naplněné černým
asfaltem, která tvoří v prostoru jednoduchou, geometrickou
vertikální linii, z níž v průběhu výstavy postupně stéká asfalt
vykreslující pod trubicí nepravidelný černý bod – kruh. Základní
lapidární a redukovaná geometrická kompozice se proměňuje
v pozvolném organickém procesu, která ukazuje nestálost
původního tvaru a zároveň jeho transformaci do nové podoby.
Výsledná podoba díla je do jisté míry nepředvídatelná. Další
práce s názvem Plocha/Vertikála (druhá verze) navazuje na
předcházející instalace s kolmými a nakloněnými tabulemi skla a
je představena ve formě zvětšeného modelu. Tvoří ji prohnutá
skleněná deska, jejíž labilitu umocňuje stékající asfalt,
napínající sklo na samou mez únosnosti. Protikladné
vlastnosti a kvality používaných materiálů, např.
průhlednost–plnost, tvrdost–měkkost, stálost–proměnlivost,
bílá-černá, tvoří v instalacích dvojice, řešící polaritu v rámci
výtvarného díla, ale odkazují také metaforicky k lidské
zkušenosti a existencionálnímu obsahu. Černá barva, které se
Prokop ve svých pracích dlouhodobě věnuje, představuje osobní
zkušenost se smrtí a s lidskou pomíjivostí i vyrovnání
s odchodem blízkého člověka. Existenciální vrstva, latentně v
dílech přítomná skrze symboliku materiálů a jejich vzájemného
napětí, souvisí také s aspektem času, který v díle plyne
v pomalém a trvalém procesu.
Text Marika
Svobodová
|