Narozena 2. 10.
1988 v Nymburce.
Žije a pracuje v Praze.
Zastoupena v
soukromých i státních sbírkách.
STUDIUM:
2009—2015
Akademie
výtvarných umění v Praze, Ateliér grafiky II
Vladimíra Kokolii (2009—2011),
Ateliér
intermediální tvorby III Tomáše Vaňka
(2011—2015)
2005—2009
SUPŠ sv. Anežky
České v Českém Krumlově, obor Užitá malba
SAMOSTATNÉ
VÝSTAVY (VÝBĚR):
2024 ENTER
THE EYES. Galerie Caesar, Olomouc
2023 Fusion.
Galerie Václava Špály, Praha
2018 Kolize.
Galerie Havelka,
Praha
2017
Essentials. nakladatelství Trigon, Praha
2016 Snacks.
Galerie DOLE, Ostrava
Legendy Gr2. Galerie Havelka, Praha
2015 Souvenirs. Galerie NF, Ústí nad Labem
2013 Cabaret
Suavité. Galerie Rubrum, Ostrava
SKUPINOVÉ
VÝSTAVY (VÝBĚR):
2024 Art
Prague. Galerie Havelka / Clam-Gallasův palác,
Praha
2023
Ornament. Galerie Klatovy-Klenová, Klatovy
Pop-up Fresh. Galerie Dolmen, Praha
Art
Prague. Galerie Havelka / Clam-Gallasův palác,
Praha
Květy 2018 – jubilejní výstava. Topičův salon,
Praha
2022 Art
Prague. Galerie Havelka / Náměstí republiky,
Praha
Florálie. Galerie Artinbox, Praha
2021 Art
Prague, Galerie Havelka / Náměstí republiky,
Praha
2020 Art
Prague. Galerie Havelka / Náměstí republiky,
Praha
2019
Unlinemited. Galerie HYB4, Kampus Hybernská,
Praha
Art
Prague. Galerie Havelka / Náměstí republiky,
Praha
2018 Legendy
Gr2. Galerie Havelka / Novoměstská radnice,
Praha
Květy 2018. Topičův salon, Praha
Principium Nativitatis. Galerie Orient Express,
Hradec Králové
Letní výstava umělců z okruhu galerie. Galerie
Millennium, Praha
Art
Prague. Galerie Havelka / Clam-Gallasův palác,
Praha
2017
Principium Nativitatis. Masarykovo nábřeží 30,
Praha
Sexposed. FN Motol a Galerie Školská 28, Praha
All
the Beauties of the World. Nová galerie, Praha
Art
Prague. Galerie Havelka / Kafkův dům, Praha
Sexplicit vol. 3. OD Kotva, Praha
2016 Všichni
svatí. Nová galerie, Praha
On,
ona, ono. Galerie Rampa, Ústí nad Labem
Art
Prague. Kafkův dům, Praha
2015 Výstava
diplomantů AVU. NG / Veletržní palác, Praha
Art
Prague. Kafkův dům, Praha
2014 Jana
Šárová koriguje Darinu Alster. Vinárna-Galerie
Krásova 37, Praha
Setkání generací. Tvrz Třebotov
Sexplicit. Galerie Art Salon S, Praha
EROEMPATHY. Galerie Září, Praha
Art
Prague. Kafkův dům, Praha
1+1, Galerie Garáž, Zlín
2013 Horor,
černý humor?. Galerie NoD, Praha
2012 Obraz
za roh. Galerie Koridor, Ostrava
2011 Výstava
k 20. výročí SUPŠ sv. Anežky. Galerie Měsíc ve
dne, České Budějovice
Figurama. Galerie NTK, Praha
2010 Všech
šest pohromadě. Galerie Nosticova Paláce, Praha
2009 Toto
nejsme my. Galerie FAVU, Brno
Jsem malířka. Ve
svých obrazech kombinuji prvky ze všech epoch a
kultur napříč historií. Podněty čerpám z
bezprostřední reality přítomnosti – toho, co mě
právě obklopuje. Dříve jsem zpracovávala
vizuální podněty doslovně (shluky věcí v
místnosti, apod.), dnes si spíše z těchto
podnětů vytvářím vizuální databázi, a skládám
celý obraz v hlavě – je to fúze viděného, a
transformace obsahů z okolního světa (z knih, z
médií, z cest – Indie, Řím, přísloví, mýtů,
vyprávění lidí, myšlenek o sexualitě, smrti,
vztazích, bozích, atd.). Tyto vjemy převádím do
obrazového jazyka, který jsem si postupně
vytvořila. Obraz si vždy „vysním“ předem.
Detaily upřesňuji až při procesu. Prostor obrazu
se snažím obsáhnout na maximum. Obdivuji
klasický přístup k technice malby, její
prostředky využívám postmoderním způsobem.
Maluji na papír,
protože je svou podstatou skromný a intimní, a
přitom dokonalý. Miluji preciznost, kterou
umožňuje jeho hladký povrch a vlastnosti.
Imponuje mi, že má mnohem větší historii a
tradici než plátno, např. v Číně a Japonsku.
Pracuji převážně technikou akvarelu, kterou
zkoumám již 10 let.
Sleduji dvě roviny
vnímání obrazu – z odstupu funguje čistě jako
abstrakce s vlastním rytmem a prostorem (jako
vesmír- pohled na noční oblohu). Zblízka vidíme
svébytný organismus složený z konkrétních prvků
(ornament jako stavební kámen obrazu). Tyto
prvky jsou uspořádány do nového „ekosystému“,
který je zvnitřněným odrazem světa venku a
místem pro život – obývaným bytostmi (figurami,
zvířaty), nebo jen duší, která má oči – pohled
(hmotu- tělo), skrze který se identifikujeme.
Oči nás zvou do svého světa mezi snem a
realitou. Oči vyprávějí příběhy.
Důležitým vodítkem
jsou též názvy obrazů- např. Jaguár Kamenná
Ruka, Okurková sezóna, Ponorka je chobotnice, co
Ti sedí na hlavě, Sicilská princezna, Crazy
garden, Stojím na hranici svého rozumu, Rekviem
pro makrelu, The Skull of Ganesha, The Spirit of
Ganga, Slavnost lebek, Poslední dech, Three
Witches Gang, Criminal dreams, Nepleť si mě se
svým snem, Vysmrkám Ti modré z nebe.
Dívej se na
obraz alespoň dvě minuty!
V dnešní době,
která se vyznačuje všeobecným spěchem, vyzývají
obrazy Jany Šárové k určitému zastavení a
kontemplaci. K obrazu člověk přistoupí a je jen
na něm či na ní, co u toho prožije. Jana říká,
že pokud chceme obrazu porozumět, je potřeba se
do něj ponořit jako do vody. K tomu, aby byl akt
dívání se na obraz uskutečnitelný, je potřeba se
na chvíli zastavit. Potom se ze svého středu
podívat na obraz. Dívat se v klidu několik
minut. Dát situaci čas a mentální prostor. Obraz
po čase nabídne vstup do prostoru svého
vnitřního světa, určitého systému, který
obsahuje velmi osobní logiku. Obraz se pomalu
rozezní jako určitý hudební námět nebo rytmus.
Rytmus je jazyk a vice versa. Obrazy Jany Šárové
pečlivě zaznamenávají její vnitřní svět,
překládají její život do určitého imaginativního
jazyka. Mnohdy tento jazyk funguje i naopak:
Imaginární svět se v určité hloubce propisuje do
imaginálních[1]
vrstev skutečnosti a má schopnost predikovat
nebo i formovat životní látku.
Když hovoříme o
vnitřním světě její tvorby, způsob, jak se na
obrazy dívat, je jedním ze stěžejních témat.
V případě Šárové bych dívání se připodobnila
k poslechu hudby, a to konkrétně divoce přesných
rytmů šamanských bubnů. Rytmů, které člověka
dostanou do transu. Trans je v tomto kontextu
míněn jako stav povznesené mysli schopné vnímat
dříve netušené souvislosti, vnitřní provázanost
všech jevů. Je to stav, kdy se otevírají dveře
na místě, které původně vypadalo jako
neprostupná zeď. Jde o stav, kdy člověka
navštěvují vize. Podobně silnou vizualitu
nacházím u vyobrazení pokojných i hněvivých
tantrických božstev, či halucinogenních struktur
amazonských šamanů.
Kulturní
souvislosti práce Jany Šárové vnímám směrem na
východ, kde se rozprostírá území Indie a
Pákistánu, kde se zrodil Budha i říše Dákiní,
kudy protéká Ganga, matka všech řek. Setkáváme
se také s rozkvetlými sakurami, gejšami, které
skrývají žiletky mezi prsty při tanci s vějíři, i
se samuraji, kteří disponují ostrými japonskými
meči. Směrem na západ vidím souvislost v kultuře
Amazonie, kde je hlavní božstvo symbolizováno
anakondou. V rámci Evropy vede inspirační linie
k římským palácům a fontánám, a konečně k
sochařství a celkovému tvarosloví barokního
umění. Baroko zachycuje silné emoce, je v něm
obsaženo drama lidského života i jeho
transformace. Vášeň propsaná do kamene přináší
katarzi podobně jako obraz, na který se vydržíme
dívat dostatečně dlouho, aby se i on podíval do
nás.
„Kompozice
obrazu se mi v mysli vyjevuje postupně, nejprve
přichází pocit, jako když se člověk dívá do
zamlžené krajiny, která se postupně zaostřuje
jak mlha časem ustupuje a já pomalu objevuji
všechny detaily.“[2]
Akt dívání se na
autorčiny malby lze rovněž připodobnit k
labužnickému zážitku. Dívání se je určitá forma
pojídání. Někdy se jedná o vizuální obžerství,
protože každý její obraz je vizuální hostinou.
Vizualita Jany Šárové je kombinací mezi haute
couture a psychedelií. Metalické detaily jsou
citlivé na světlo a tak se obrazy proměňují
v různých denních a nočních dobách, nebo i
v různých úhlech pohledu. Práce vyniká detailní
propracovaností, jež má patrný pevný základ
v realistické malbě. Detailně obsedantní malba
připomíná šperkařství. Zejména ornamentální
prvky v některých autorčiných sériích by bylo
možné transformovat na luxusní klenoty. Člověk
má skoro pocit, že když se do takového obrazu
zanoří, vystoupí z něj se zlatým hadem omotaným
kolem paže nebo s briliantovou škraboškou na
obličeji.
Šárová pracuje
na jednom obraze běžně i více než tři měsíce.
Vnitřní světy těchto obrazů se vynořují
s chirurgickou přesností. Je velmi příjemné u
takto klasicky kvalitně propracovaného díla
vnímat i velkou hloubku a určitou syrovost
sdělení. Janina malba je starožitné zrcadlo,
jímž odráží současný stav světa a postavení
člověka, ženy a muže a dítěte, tedy rodiny
v něm.
Čas prostupuje
vším, i když to není na první pohled patrné. Čas
a časovost je jedním z podstatných témat Šárové
práce. V některých obrazech se vyskytují přímo
hodiny a jinde se čas objevuje jako nezměrná
přítomnost. Máme zde k dispozici buď přítomnost,
nebo věčnost, na minulosti ani budoucnosti
nezáleží. Čas je katalyzátorem Zrození.
Momentem vzájemného průniku, fúzí různých typů
času. Narodilo se dítě. Souboj života a smrti
vyhrál život. Vesmír je prostor, kde se tento
mocný souboj neustále odehrává.
Vesmír není
chladný, je plný laskavého vědomí. V momentě
zrození jsou planety v určité konkrétní
konstelaci. Život je na hluboké úrovni otázkou
volby. Duše dítěte si vybrala, že se narodí a
kam bude patřit. V obraze První noc na Zemi
je alegoricky zachycena nejbližší rodina
autorky. Kompozice obrazu připomíná horoskop.
Bytosti
v obrazech lze vnímat symbolicky, jsou myšlenkou
na konkrétní lidi, kteří jsou autorce blízcí.
Všichni tygři, kteří jsou v obrazech přítomni,
jsou on, Janin syn Enzo. Tygra objevíme klidně
desetkrát v rámci jedné kompozice. V obraze
Rok Tygra sedí Amor na tygrovi. Amor střelil
šíp do středu, kde se nalézá vejce v očekávání a
tím symbolicky sám sebe zplodil. Zároveň jsou
zde přítomné všechny fáze jeho prenatálního
vývoje. Všechno se děje zároveň. Minulost ani
budoucnost nemá žádný význam. Jediné, co
existuje, je všeprostupující přítomnost.
Obrazy Jany
Šárové jsou velmi komplexní. V malbě vždy
rozvine celý svět plný vzájemných vztahů. Zkoumá
hranice, jaká smyslová zkušenost bude ještě
únosná.
V rámci série
Totemy pracuje se středově souměrnou
kompozicí, kam se sbíhají různé motivy, které
mají oči. Totemy zachycují několika-četné
bytosti. Upřený pohled totemů je lehce děsivý,
jako by se v mnoha tvářích skrývala jediná
bytost, která sama sebe pozoruje v zrcadle.
V dávné meditační praxi je dlouho upřený pohled
bez mrknutí oka pozvánkou k setkání
s multiplikovanou bytostí vlastního nitra. Ovšem
tato cesta není pro každého. Setkání s vlastním
archetypem vyžaduje odvahu.
Totem je od
pradávna spojen s mužskou silou. Je to falický
symbol, přítomnost muže v obraze. Mužský princip
je v symbolice Janiných obrazů začleněn jako
prvek, skrze který vzniká rodina. Maskulinita je
zde zachycena jako velmi přátelská, ochranitelská
a milující složka. Erotismus nevylučuje
přátelství. Každá buňka v těle říká: „Miluji
tě!“ Vesmír je plný vědomí. Jsme buňkou ve
vesmíru a vesmírem v buňce. Světy v díle této
autorky jsou živé a oplývají určitou vlídností.
Dílo Jany Šárové
lze dobře vztahovat k filosofickým veličinám
typu bytí, věčnost a jsoucno, proto zakončím
text citací Karla Vachka z jeho knihy Teorie
Hmoty:
„Zaslechneme-li
v hloubi srdce onen hlas z podstaty bytí, jsme
účastni na svobodě tvorby. Umění měří bytí
moudrostí, učí moudrosti a staví zvláštní
zrcadla.“[3]
Darina Alster
[1]
Vztah imaginárního a imaginálního dobře
popisuje kniha
Corbin,
Henri.
Mundus Imaginalis, překlad Jan
Tošovský.
Praha: Malvern,
2007.
[2]
Cituji z osobního rozhovoru s autorkou.
|