KNAP
JAN / TEXTS
LADISLAV
DANĚK - Poznámka na okraj k přijetí tvorby Jana Knapa v českém
prostředí
(přepis
textu Ladislava Daňka z katalogu Jan Knap. Galerie Václava
Špály, Praha 1998)
V textu do katalogu druhé samostatné výstavy J. Knapa v České
republice (Galerie Caesar, Olomouc, únor 1994) jsem se zmínil o
dvou klíčových aspektech autorovy tvorby: o sakralitě profánního
a kráse jako formě mravnosti.
Bylo to v době, kdy se v českém umění na všech stranách
a úrovních otevřela diskuze o postmoderním světě. Výstavní
síně začaly zaplavovat instalace a kurátorsky vyhraněné
projekty, nesené na jedné straně postkonceptuálním myšlením
(M. Slavická) a na straně druhé přinášely první reflexe jiného
sociálního statutu umění, jeho nové funkce po radikálních
politicko-společenských změnách v roce 1989 (J. a J. Ševčíkovi).
Bylo to také období razantního nástupu mladé výtvarné
generace a touhy teoretiků prosadit její neprogresivnější výhonky
na mezinárodní scéně. A v neposlední řadě jistě i doba
vyostřující se mezigenerační diskuze, provázená nepříliš
vstřícným přijetím tzv. exilových autorů, jejich jinakosti,
dané životními i uměleckými zkušenostmi pohybu ve svobodné
společnosti. Nástup mladé generace charakterizoval - nejen v
její vrstvě - příklon k práci s novými či dříve nedostupnými
technologiemi (připomeňme si například vlnu "xeroxománie").
V tomto období hledání "nových jistot", neotřelých
výstavních postupů a vyhrocujícího se individualismu se mimo
jiné intenzivně diskutovalo i o funkci, podobě a smyslu závěsného
obrazu, jeho životnosti; na chvíli se nejen mnohým teoretikům
zdálo, že jeho opodstatnění končí s příchodem 21. století.
Jak dnes víme, uplynulo jen několik let a rozpoutala se diskuze
nová, tentokrát právě o klasické malbě jako fenoménu překračujícím
20. století směrem do budoucnosti...
Jedním z umělců, kteří kolem roku 1993 obohatili českou výtvarnou
scénu o exilovou zkušenost, zachovali si "chladnou
hlavu" a zůstali věrni tradičním médiím, byl také
malíř, kreslíř a grafik Jan Knap (1949), který se s rodinou
usadil v roce 1992 na Moravě v Pustiměři u Vyškova.
I pro Knapův návrat se však stalo příznačným, že jeho
tvorba je dodnes reflektována mnohem více v zahraničí než u nás.
Mimo jiné to dokládá skutečnost, že autorova práce, pokud je
mi známo, byla v naší republice v rámci kolektivních výstav
a nově otevřených expozic připomenuta jen jednou (Mezi
tradicí a experimentem. Práce na papíře a s papírem v českém
umění 1939-1989. Muzeum umění Olomouc, 1997-1998). Je tedy
na místě položit si otázku: „V čem tkví tak minimální
reflexe jeho tvorby?“, když zde nepochybně jako rozhodující
faktor roli nehraje Knapovo postavení "mimo centrum" -
na to je díky mezinárodnímu renomé přece jen dobře znám i nás.
Odpověď se tedy pokusím hledat v samotné povaze jeho tvorby, v
jejím směřování a cílech.
Tvorba Jana Knapa byla v českém prostředí doposud vykládána
především v souvislosti s náboženským obrazem a jeho
historickým vývojem. Reflexe křesťanské víry a její umělecké
tradice je v autorově tvorbě sice zřejmá (a jistě se stane dříve
nebo později předmětem podrobné studie), ale myslím, že není
jediným opěrným pilířem jeho díla. Málo se ví, a tedy i
zmiňuje, že počátky Knapovy rané tvorby jsou spojeny s
autorovým úsilím prosadit se jako ilustrátor - především v
oblasti knížek pro děti - a následně s několikaletým
abstraktním intermezzem v době pobytu ve Spojených státech
(tedy ještě před jeho návratem na starý kontinent). Ilustrátorská
tvorba (depozit autora) i období abstraktní malby (dnes rozptýlené
v USA) byly vážnými pokusy Jana Knapa o nalezení vlastní
i umělecké identity (přestože tehdejší výsledky dnes autor
poněkud zlehčuje pro jejich nevyzrálost) a jejich nesmazatelné
otisky shledávám v umělcových pozdějších i současných
kreacích, v nichž nelze nevidět i Knapův rafinovaný smysl pro
geometrii, nikoliv jen staromistrovského ražení. Ilustrační
zkušenost a geometrická malba jsou ovšem kategorie, které samy
o sobě v českém prostředí vzbuzují v oblasti volné tvorby předem
nedůvěru a opatrnost jak mezi umělci tak teoretiky, byť jsou
tvůrcem chápány jen jako výchozí inspirační zdroje (připomeňme
jen namátkou dosavadní osud Ladova nebo Čapkova díla).
Nevyplnilo-li se to úplně i v Knapově případě, pak snad jen
proto, že autorově tvorbě předcházel mezinárodní věhlas,
který nakrátko umožnil její přijetí v rámci postmoderního
diskurzu a dnes bude patrně zmiňován především v
souvislosti se znovu oživeným zájmem o klasickou malbu odvolávající
se na tradici.
To jsou však momenty povahy především vnější, jež tuším,
při dnešním rychlém střídání teoretických názorů a
pozic mohou stěží zajistit trvalejší reflexi Knapovy tvorby.
Do značné míry je autorova cesta totiž pravým opakem toho, co
chce být u nás slyšeno a preferováno. Shledávám koneckonců
i z hlediska vlastní práce se zvolenými médii v autorově přístupu
podstatné rozdíly ve srovnání s cíli, které naznačila například
nedávná výstava Poslední obraz v pražském Rudolfinu.
Jan Knap se k malířské tradici hlásí nejen s vědomím a
znalostí toho, co již bylo namalováno (vykonáno), ale také s
přesvědčením, že možnosti "normálního malování",
nebyly zdaleka vyčerpány a že je možné je artikulovat, ale
jen s plným soustředěním na podstatné, tedy na to, co
nemanipuluje diváka do role pouhého trpného příjemce umělcových
nesčetných převleků, jak jsme toho stále častěji svědky.
Knapova výpověď je tedy pro mě závažná v tom, že nezaměňuje
trvalé (podstatné) za prchavé (aktuální) a zároveň nepostrádá
třeba i jemný humor a nadhled nad dílem. Z hlediska obsahu se přitom
jeho malby a kresby za posledních víc jak deset let vlastně téměř
nezměnily. Některé motivy opustil, jiné přibyly, ale v centru
jeho pozornosti stále zůstává rodina - ano, i ta božská -,
ale především ta pozemská, jeho (naše). Kvalitu citových
vztahů a pout, jejich vytváření a společné sdílení, tuším,
vnímá jako cestu k osobní i společenské integraci, bez níž
si do budoucna nedovedu představit smysluplný planetární život
a jemu odpovídající funkci umění. Dnes se ale obávám,
že tyto hodnoty současný provoz umění stále více vytlačuje
nebo manipuluje ve jménu často až neuvěřitelných
teoretických konstrukcí, jež nakonec devalvují i to nejcennější,
co máme: schopnost vytvářet trvalé citové vazby, jejichž
odlesk v umění se zrcadlí v kráse, která povznáší ducha.
Dosavadní přijetí tvorby Jana Knapa u nás moje obavy jen
prohlubuje.
Ladislav Daněk, říjen 1998
|