KNAP
JAN / TEXTS
MARTIN
DOSTÁL
Líbezné napětí ráje
Občas mě napadá, co by dělal malíř Jan Knap v historické
minulosti. Uvažuji tak nejen o něm, hraji si tuto privátní hru
i s jinými umělci, a někteří v ní obstojí a jiní zase ne.
Jan Knap v ní nikdy neprohrává, patrně by byl malířem v kterékoliv
době – dobře se vyjímá v gotice, umím si ho ale představit
také v papežské Itálii či dokonce v barokním Holandsku, svou
výraznou pozici by jistojistě měl také ve století devatenáctém.
Myslím, že by vždy byl malířem, tak jako je jím i teď, kdy
maluje třicet let s pozoruhodným mezinárodním kreditem, nicméně
– kdysi by, občas, opouštěl svůj klášter, kde by v době
vrcholícího středověku tvořil, a vydával se jako toulavý
mnich světem, obávám se také, že v baroku by misionařil mezi
Indiány, v 19. století by propadal skepsi a hledal tichá útočiště
bez lidí, možná by byl v Japonsku nebo v Číně, možná v klášterní
knihovně, možná, že by ilustroval Němcové Babičku. Kdyby
ani v čase ani v místě ovšem neexistuje.
Jan Knap je prostě dnes. A po evropských a zámořských
peripetiích se usadil opět doma, zprvu na Moravě, nyní v západních
Čechách.
Občas mě napadá, zda existuje vůbec něco skutečného z
obrazového světa Jana Knapa? Co je z něj kolem nás či v nás?
Vidím, jaké náměty maluje, nevnímám je ovšem nábožensky
ani jako věřící. Přesto mě Knapovy „neskutečné“ obrazy
přitahují. Působí svou bukolickou líbezností, svou imaginární
dějovostí s anděly a svatozáří kolem malého Ježíška,
svou zakotveností v jediném podstatném Příběhu této
civilizace. Mívám z nich ovšem v sobě napětí, které praská
ve švech. Vzduch prozářený sluncem, který rozechvívá tón
andělských housliček, tento vymalovaný „ráj“ je ušlechtilý
jako iluze, iluze vždy vzdálená, byt pouze na dosah. Hrana však
zvoní pro každého a moje paměť i paměť našeho Příběhu
neklame. Svatá rodina s děťátkem, jemuž jedinému září
kolem hlavičky zlatavě nesmrtelná budoucnost, je libým
archetypem sametově krvavé mytologie naší západní
civilizace, kde zástupy skvělých, uhrančivých i průměrných
obrazů a obrázků nejznámějšího z Příběhů laskají naše
vědomí zdáním lepšího, než dokážeme. Proto i atmosféra
Knapových obrazových vyprávění, zářících na konci této výjimečné
řady, irituje svou idyličností, jež je vystavěna stejně tak
z arkadického poklidu blaženého bezčasí jako z jemnou agresí
naplněného vědomí člověka, tušícího vždy víc než ten,
jehož dětství tak často malíř zpřítomňuje.
Architektonicky budované obrazy v sobě skrývají přesnou míru
formálních odkazů vizuální minulosti. Knap vytváří zcela
osobitou a nezaměnitelnou obrazovou syntézu s vědomím, že
„umělecké dílo je výsledek tvoření, jež je lepší než
ten, kdo je koná“. Transponuje ve svůj originální systém
„náboženské“ malby jak podněty gotického krásného stylu
deskové i iluminované malby či tvorbu ranně, vrcholně i pozdně
renesančních mistrů z Apeninského poloostrova (Leonardo,
Rafael), tak malířskou oddanost krásnému poslání římských
nazarénů z počátku 19. století, kdy si vzpomeneme i na českého
Františka Tkadlíka. Cítíme, stále zřetelněji v nejnovějších
obrazech, také inspiraci neklasicistní malbou s idealizovaným
sociálním akcentem dvacátých let 20. století. Hra s přítomnou
minulostí ve formě i obsahu je patrná nejen v malovaných
plátnech, ale také v řadě pastelů a kreseb, jež jsou stejně
definitivním výstupem jako nekonečnou studií budoucích olejů.
Občas mě ale napadá, není-li to všechno málo pro dnešní
obraz o obrazech světa. Sám vím, jak jsem netečný k formální
dokonalosti jakéhokoliv projevu křesťanského i pseudoreligiozního
umění minimálně od poloviny 19. století, jak, kromě Corbusi?rových
modernistických staveb, už nesnáším vůbec tyto projevy ve
století minulém. A přesto mě Knapova malba, nejen ta z Ježíškova
batolení, ale i sv. Jeroným, ukřižovaný Kristus nebo rytířský
Jiří, neodolatelně přitahují.
Zcela fascinován jsem pak u zimních motivů, kde Ježíšek za
časného soumraku a tichého chumelení sype ptáčkům zrní či
odpočívá u rozdělaného ohníčku. Vím, že stmívání ve sněhu,
stejně jako otevřený dům za prosluněného letního dne mě lákají
svou prchavostí, vnímám, že v tom cítím potřebu svých úniků,
tuším, že je v tom koncentrovaná zkušenost toho, co je
opravdu nezbytné, nicméně žasnu, že je to také přesně časové
a aktuální, rovnocenné obrazovým výstupům přesycené mediální
doby. A nechce se mi vlastně ani přemýšlet proč. Knapovský
dosah i přesah (a neberu v potaz názory, které se vyjadřují
ke knapovským obrazům jako nenáboženským) je jistě dán malířskou
suverenitou autora a jeho přesvědčivě osobním postojem, ale
také příznačně nekompromisní životní cestou. Ta po
emigraci z Československa (kde se Jan Knap ve východočeské
Chrudimi roku 1949 narodil) vedla v létech 1970 –1972 na světově
proslulou düsseldorfskou Akademii ke Gerhardu Richterovi,
bezesporu nejváženějšímu německému malíři druhé poloviny
20. století. Záhy však Knapa přitáhl na dobré desetiletí
New-York (1972 –1982), aby se roku 1979 společně s dalším českým
malířským exulantem Milanem Kuncem a Peterem Angermannem podílel
na založení skupiny Normal, skupiny, která se výrazně zapsala
do dějin právě vznikající postmoderny. Z té doby jsou nejznámější
společně malované obrazy, na kterých je ovšem patrný osobitý
vklad každého z autorů. Světově nastartovaný malířský úspěch
nezabránil ale Knapovi ve studiu teologie v Římě (1982
–1984), odkud přesídlil do Kolína nad Rýnem, v oněch letech
(1984 –1989) rozhodně umělecky nejživějšího centra Evropy.
Po té pracoval a žil na italském venkově poblíž Modeny, aby
se roku 1992, zatím zdá se že natrvalo, usídlil se svou
rodinou ve středomoravských vesničkách či, nyní a sám, v západočeském
městečku Planá u Mariánských Lázní.
Občas mám ještě jedno vysvětlení k citově do sebe vtáhnutým
obrazům, plných drobných posunů a překvapivých variací zdánlivě
nekonečného Příběhu. Je jím podtitul jednoho z obrazů Svaté
rodiny: „Kdo k věčnu nejde, toho časnost trestá“. A přestože
s ním asi nesouhlasím, nezbývá mi než ho přijmout. Jsem
ostatně již dobrou řádku let dobrovolným zajatcem Knapových
obrazů. Tak bych se měl konečně polepšit a skrze obrazy zpřítomnělé
minulosti myslet i na budoucnost.
|
|