KNAP
JAN / TEXTS
JAN
KNAP NEBOLI O POZASTAVENÉM ČASE
Walter Guadagnini
Obrazy Jana Knapa jsou prostoupeny jiným časem, zadrženým
a plným očekávání. Je to pozastavený čas, ve kterém
neexistuje minulost ani budoucnost, ale pouze věčná přítomnost.
Knapovy děti nerostou, jablka nehnijí, větve nechřadnou. A přece
se tu dějí věci, postavy jednají a pohybují se v prostoru,
jenž je svým způsobem také určitý a konkrétní, dalo by se
říci téměř změřitelný. Vypráví se tu nějaký příběh,
odehrávají se události, ale vyprávění a děj tkví v jakémsi
bezčasí, v prostoru mimo časové souřadnice všedního života.
Že za tím vším je snaha vyjádřit pocit, který jen těžko můžeme
označit jinak než náboženský, je téměř zbytečné zdůrazňovat:
ovšem toto pro pochopení výjimečnosti Knapova malířského příběhu
nestačí, jelikož to spadá do oblasti interpretace, jež ve své
podstatě není schopna postihnout skutečný úžas, který
Knapovy obrazy v divákovi vyvolávají. Právě ten bytostný
a vytříbený malířský výraz nepřeveditelný do jakéhokoli
jiného jazykového či interpretačního systému činí Knapa v rámci
současného malířského dění téměř jedinečným; využitím
základních a prostých malířských prvků se jeho jazyk
vymezuje a stává nezaměnitelným.
Knap
je v podstatě autorem „čisté“ malby, oproštěné od všeho,
co není ve sdělení naprosto nutné, prosté veškeré líbivosti
a jazykové nástavby a pozoruhodné jen svou jedinečností a především
svou jedinečnou pamětí. Barvy, tvary i kompozice jsou vedeny za
tímto účelem, jedná se o malířský návrat k prvotní
jednoduchosti, ke stavu, kdy malba byla uceleným a zároveň
ucelujícím vyjadřovacím a komunikačním prostředkem.
Právě paměť hraje v tomto smyslu u Knapa umělce rozhodující
roli. Je to paměť sahající několik století nazpět, do doby,
kdy malba byla ještě před velkými rozumovými díly renesance
založena především na důkladné znalosti malířských
prostředků, ale zároveň, a možná především, na výjimečné
schopnosti přímé komunikace s publikem, která nepotřebovala
žádný překlad ani rozumové uvažování. Knap ve svých plátnech
nehledá silné působení svatého obrazu a zřejmě ani
velkolepost oltářní výzdoby, zajímá ho spíše důvěrnost a
zvláštní bezprostřednost oltářního stupně ležícího pod
velkým dílem, jeho schopnost vyprávět na omezeném prostoru příběh
zásadní důležitosti, klíčový okamžik historie. A často zázrak.
Knap především obnovuje zázrak tohoto druhu malby (či lépe
poměru k malbě, který spojuje malíře s divákem) a
na něm pak staví jednotlivé drobné zázraky, drobná zjevení,
jež utvářejí výraz jeho kompozic. Všechno se zhušťuje na
malé ploše, všechno vyžaduje na divákovi obrovské soustředění,
a přece je v tom lehkost daleká jakékoli potřeby se
prosazovat, potřeby jinak tak charakteristické pro velkou část
uměleckého dění posledního století. Nejde tu o otázku,
je-li to avantgarda nebo ne (pokud tyto termíny mají dnes ještě
nějaký smysl), jde jen o obrazy, pohledy, pozornost a čekání.
Například pohledy a zaujetí hrdinů těchto výjevů, kteří
jsou jakýmisi typy, jakoby navenek zbaveni osobnosti, kteří se
stále opakují a jsou podobni jeden druhému v téměř
nekonečné hře variací na jedno téma. Neboť dalším klíčovým
bodem pro uchopení Knapova díla je právě variace, obměna. I v tomto
případě je vše zaměřeno na vyjádření trvání a rozvíjení
příběhů: stejné postavy na stejných místech, zaujaté stejnými
činnostmi. Je to jako stejná opakující se scéna, jako tisíckrát
přehraná scéna z nějakého filmu, ovšem pokaždé jiná;
jako tisíckrát vyprávěný příběh, ovšem vždy jiný, jako
by se čas pokaždé zastavil a spustil od začátku, a pokaždé
si režisér nebo vypravěč všimne, že se něco změnilo a že
ta nepatrná změna posunula samotný smysl výjevu. Jakýsi věčný
návrat, který opět potvrzuje vlastní povahu jeho vyjádření,
jeho záměrnou a důslednou neaktuálnost.
To vše, spolu s nádechem tajemna a nevysvětlitelna, kterým
jsou scény obestřeny, nás automaticky svádí ke zmínce o
„metafyzice“ se vším, co k ní patří, jak z hlediska
filozofického, tak i kunsthistorického. Přesto Knap v jednom
rozhovoru před lety prohlásil, že dechirikovská tvorba ho
nezajímá, a jeho důvody jsou nasnadě. Zatímco pictor
optimus ve své práci vychází z představy konce dějin
a sází na možné obrození mýtu, Knap – ačkoli sdílí řekněme
jeho atmosféru – se staví vně
jak historie, tak i mýtu a soustřeďuje se především na
trvání symbolu a jeho paradoxní reality. Jeho malba nepotřebuje
hrdiny (dokonce i Svatý Jiří vypadá zaskočen svým činem více
než drak), ale nevinnost a úžas, který se rodí z obyčejných
věcí, z nečekaného zjištění, že andělé se pohybují,
jedí, provozují hudbu, a před našima očima se tu odehrává
nepravděpodobná, ovšem lehce uvěřitelná snídaně
v trávě. Malba zrozená ještě před ztrátou nevinnosti,
taková, která tuto událost z historického hlediska
nereflektuje, protože nemá potřebu reflektovat historii. A
potom se může donekonečna opakovat v tomto pozastaveném
čase.
JAN KNAP; or, ON THE
SUSPENSION OF TIME
Walter Guadagnini
The
paintings of Jan Knap are pervaded by another time, one fixed and
full of waiting. It is dormant time, in which there exists no past
nor future, just the eternal present. Knap’s children do not
grow, apples do not spoil, branches do not wither. And while
things happen, figures speak and move in space, only in a way so
certain and concrete as to be almost measurable. Some story is
being narrated here, events are unfolding, but the narration and
the story reside in some non-time, in a space without the time
co-ordinates of ordinary life. That behind all this there is an
attempt to express a feeling which is difficult for us to indicate
other than religiously, it is almost useless to emphasise: for an
understanding of the extraordinary nature of Knap’s
painting-story that is not enough, since it falls into the realm
of interpretation, and in its essence interpretation is not able
to comprehend the true wonder which Knap’s paintings elicit from
the viewer. It is actually this essential and exquisite painting
expression, untransferable into any other linguistic or
interpretational system, which makes Knap almost unique in the
contemporary world of painting; his language is limited to the use
of the simple and basic painting elements and becomes
unmistakable.
Knap is basically an artist of “pure” painting, free from all
that is not absolutely essential, free from all slickness and
linguistic superstructures, and distinctive only in their
uniqueness and above all in their singular memory. Colours, forms
and compositions are employed in this goal, that of a painterly
return to an elemental simplicity, to the state when painting was
integrated and at the same time integrating through an expressive
and communicative medium.
Memory in this sense plays a deciding role for Knap as an artist.
It is memory which stretches several centuries back, to a time
when painting was still, before the high conceptual works of the
Renaissance, based above all on a sound knowledge of the
painter’s media, but at the same time, and perhaps even more
importantly, on the extraordinary capability of direct
communication with the public, which needed no translation nor
conceptual contemplation. Knap in his canvasses is not looking for
the strong impact of religious painting nor obviously the
resplendence of altarpieces; what interests him is rather the
belief and the special immediacy of the steps lying beneath a
great altarpiece, its ability to narrate, in a limited space, a
story of great importance, a key moment in history. And often, a
miracle.
Knap above all renews the miracle of this kind of painting (or
better, approach to painting, which connects the painter with the
viewer) and on it constructs individual small miracles, small
revelations, which create the expression of his compositions. All
come together on a small canvas, everything calling for great
concentration on behalf of the viewer, and thus in this lightness
some needs are far from asserting themselves, needs otherwise
quite characteristic for a large number of art works of the past
century. Here it is not a question of the avant-garde or not (if
such terms today still have any kind of meaning), it is only about
images, perspectives, attention and waiting. For example
perspectives and attention to the heroes of these expressions, who
are certain types, in a way outwardly entertaining personalities
who constantly repeat and are similar to one another in an almost
unending game of variations on a single theme. For another key
point in understanding Knap’s work is variation, modification.
And in this example everything is aimed at expression of
continuing and evolving stories: the same figures in the same
places, concerned with the same activities. It is like a scene
which keeps repeating, like a scene from some film played back a
thousand times, but then each time differently; as a story told a
thousand times, but then each time differently, as if time stopped
each time and was reset, and each time the director or the
narrator notices that something has changed and that that subtle
change has shifted the sense of the expression itself. Some sort
of eternal return, which again affirms the original character of
his expression, its calculated and consistent non-topicality.
Everything, together with the mysterious and unexplainable
undertone, with which the scenes are enveloped, automatically
brings us to an allusion to “metaphysics” and all which comes
with it, both from the point of aspect of philosophy and from that
of art history. For Knap in one interview some years ago stated
that he is not interested in de Chirico’s work, and his reasons
are plain. While Pictor optimus in his paintings is working
out of the idea of the end of history and wagering on the
potential renaissance of myth, Knap—while he shares let us say
de Chirico’s atmosphere—builds outside both history and myth,
and concentrates above all on the longevity of symbol and its
paradoxical reality. His paintings do not need heroes (even St
George looks more surprised by his activities than the dragon),
but the innocence and astonishment which are born from ordinary
things, from the unanticipated discovery that angels move about,
eat, practise music and before our eyes play out an unlikely,
however easily believable dejeuner sur l’herbe. The
painting is born before the loss of innocence, an innocence that
this event from the historical perspective does not reflect,
because it has no need to reflect history. And thus it can
endlessly repeat itself in its suspended time.
|