KNAP
JAN / TEXTS
MALÍŘ
JAN KNAP
Jiří Olič
ZAČÁTKY
NEZNÁM
Takzvané rané dílo mohou představovat
práce, které Jan Knap vytvořil ještě před svým odchodem z Československa
v roce 1969, zajisté také obrazy namalované v období
let 1970–1972, když studoval na Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu
u Gerharda Richtera. A posléze obrazy vytvořené během
desetiletí prožitého v New Yorku, kde se malíř živil různě,
chtěl být ilustrátorem dětských knih, zatímco obrazy, které
maloval, byly prý abstraktní. Prosadit se na tamní umělecké
scéně nebylo jen těžké, ale zhola nemožné. Byla to nicméně
doba velkých změn, které – mimo jiné – přinesly také
satisfakci malířství.
V roce 1979 při
jedné návštěvě v tehdejším Západním Německu patřil
Jan Knap k spoluzakladatelům skupiny Normal. Právě z tohoto
roku 1979 je obraz Mondrian.
Je na něm mnišská cela s knihou, lebkou a krucifixem
na stole, jenž je podobně jako celá místnost
pojat kubisticky. Život do této cely proudí otevřeným
oknem, také v podobě přilétajícího ptáčka, zatímco
vnitřek místnosti jako by představoval hodnoty minulosti: středověký
kontemplativní prostor a mondrianovský obraz na stěně jako
paradoxní doplněk. Ten Mondrian na stěně může být právě dnes
vnímán jako symbol avantgardy, která nalezla své absolutno v bezpředmětném
světě, není náhodou, že jeho autor byl znám jako hledač
Boha mezi spiritistickými stíny a ovšem i nenávistník
přírody, která byla na jeho vkus přespříliš krásná. „Už
to nikdy nechci vidět,“ řekl Mondrian svým návštěvníkům,
sochaři Giacomettimu a malíři Balthusovi, když ho jednou
navštívili v jeho švýcarském tuskulu a odvážili
se otevřít okno, za kterým kvetl kaštan. Mondrian svá okna
maloval zcela v duchu pravoúhlého pravověří.
A přece: Mondrian, říkám si trochu s údivem,
když vidím některé Knapovy obrazy z let 1987-89, na nichž
je zřetelný právě onen barevný geometrismus bílé stěny s modrým
podrovnáním a zeleného obdélníku okna, zatímco Svatou
rodinu spatřím jen v malé mezírce za touto plochou. Konstatuje
se obdiv k mistrům rané renesance, ale neřeknu nic objevného,
když jen potvrdím, že Jan Knap se učil také u modernistů,
mezi nimiž ční Mondrianovo dílo jako balvan zatarasující
cestu dopředu i dozadu. Knapovo poučení tímto dílem určitě
není míněno polemicky, ale spíše jako zvláštní pocta
avantgardnímu tvůrci. Ostatně podobně můžeme vnímat také
obraz z roku 1986, kde podobná scéna je skryta za velkým
obdélníkem bílého prostěradla pověšeného čelně a na
zeleném podkladě trávníku. Máme-li na mysli geometrizaci
plochy, okamžitě se vybaví jména Malevič a ovšem také
Mondrian (ten však zelenou barvu zavrhl); z českého moderního
umění nikdo, snad jen Bohumil Kubišta, malíř umně
konstruovaných obrazů, pro kterého neexistovaly moderní formy
bez duchovního obsahu. Mohli bychom přidat Jana Zrzavého, také
Josefa Ladu, a tak alespoň nastínit kontury malířského
rodu, do něhož patří dílo Jana Knapa. Nejčastější přívlastky
zní: idylické, naivistické, spirituální atd., a třebaže
se jimi přibližujeme pravdě na dosah, vyhovují jen částečně.
Jan Knap své idyly konstruuje a rekonstruuje a je v tom
nejlepším smyslu slova stavitelem obrazu.
ARCHITEKTEM IDYLY
Jan
Knap má cit pro rytmizaci a geometrizaci obrazové plochy.
Na obraze z roku 1993 člení plochu jako architekt, staví
konstrukce a stačí mu horizontála kmene stromu a dvě
dřevěná bidla, aby vytvořil další prostor obrazu a zároveň
vymyslel způsob, jak zavěsit zvonkohru a rozčlenit prostor
pozadí, jenž je z 95 % vyplněn okry a žlutěmi, a z toho,
co zbude, zůstane na modrou oblohu. Architektura obrazu,
geometrizace prostoru, čtyřúhelníky, vertikály, úsečky a diagonály
v díle, kde děti, dospělí, ale i stromy, oblaka a cesty
tvoří jeden celek a vše je zaobleno a pohybuje se po ladných
křivkách těchto scén, současně pozemských i nadzemských.
Všechny postavy jsou v pohybu, velice povlovném, libém oku
a tanci podobném, když malíř je spíše choreografem,
který všechno sladil dohromady.
Příběhy potřebují scénu a ta je umně prosvětlená,
dokonce i tmavými vnitřky domů, kde odpočívá Dítě, je
vidět prozářená krajina. V rámci těchto obrazů nikdy
neprší a ani neburácí vichřice, která by strhávala
plachty, prostěradla a prádlo ze šňůry, což opět svádí
ke zbytečným řečem o idylách, které nejsou tak vzácné,
jak se obecně míní, a k myšlence na Arkádie, které
nejsou jinde než v hlavách básníků staré školy.
Jeden dům na stráni, louky, kopečky a chlumy, mezi nimiž
se klikatí cesty (po nichž občas uhání jezdec na koni), doplní
malíř figurací lidí, zvířat a věcí, zpola užitečných,
zpola zábavných.
Nevidíme vesnici, ale ani město jako její moderní protiklad,
žádná náměstíčka, ale ani žádné návsi; chybí i kostel
na vršíčku a se hřbitovem; zřejmě to není pravá česká
idyla, jak ji známe od jiných malířů.
Deset
let před těmito obrazy malíře, který našel svůj vlastní výraz, vznikl první obraz na náboženské téma, ale teprve v roce
1984 obraz chlapce, který si ve svém pokoji hraje s vláčkem,
je to ovšem Ježíšek a v pozadí otevřeného okna už
je Kalvárie s třemi kříži. Čas neexistuje, tak jako ve
věčnosti, je to Mystérium, logiku nehledejme. V Absolutnu
čas není, a jak říká kdesi Leon Bloy, o výsledku
vojenské bitvy může rozhodnout modlitba pasačky, která se
narodí čtyři sta
let po této bitvě.
Všechny
tyto obrazy nesou název „bez názvu“ a jen málokterým
dal umělec titul určitější. Pojmenování – i ta lakonicky
stručná – bývají totiž zavádějící a jsou naprosto
nevhodná, pokud jsou literární. Obraz je to, co se nedá říci
slovy, nevěřím multimedialitě v dnešní exploataci
studených obrazovek a obrazů nepravých, a tak Jan
Knap je pro mne reprezentant současného malířství, nic více,
ale ani méně. V tomto smyslu bylo by možné vystavit jeho
dílo na Biennale v Benátkách, a říkám to s úplnou
vážností, třebaže vím, že jeho dílo zařazují někam úplně
jinde, neboť provokuje mnohé znalce „současného“ umění
jak rudý hadr býka.
Traduje se totiž, že aktuální a současné bylo malířovo
dílo pouze v letech vystoupení skupiny Normal, kdy ovšem
bylo poměrně snadno identifikovatelné a zařaditelné do onoho
širokého proudu bad painting, nového expresionismu a transavantgardy
ze začátku let osmdesátých.
TŘETINA
SKUPINY NORMAL
Nové
malířství je na začátku let osmdesátých spojeno se vznikem
mnohých skupin, což nebyla ani tak móda jako spíše způsob,
jakým se mohly prosadit jednotlivé osobnosti onoho širokého a v rámci
teorie postmoderny „kalného“ proudu, tedy celku, který je
dnes již součástí takzvané historie umění. V Německu
toto hnutí nazvali „neue wilde“ a „my jsme si oproti
tomu říkali neue milde,“ říká Jan Knap, aby tak naznačil,
že program skupiny měl být umírněnější oproti novým
„divokým“ expresionistům, což díla skupiny Normal
dokumentovala jen částečně. Obrazy byly svým pojetím spíše
naivistické, trochu ironické a hodně „normálně“ malířské,
neboť jejich tvůrci milovali malbu a navzdory trendům a módám
se jí nehodlali vzdávat. Co bylo ale zvláštní – obrazy
skupiny Normal byly opravdu skupinovým dílem. Byly značně rozměrné,
a třebaže obrazů nevzniklo příliš mnoho, na krátký život
skupiny jich bylo dost. Práce skupinová nestírala přínos
individuální, a tak již v rámci těchto kolektivních
děl maloval Jan Knap svoji typickou Svatou rodinu na útěku do
Egypta.
Pro úplnost uveďme, že skupina Normal vznikla v roce 1979
a založili ji spolužáci z düsseldorfské Akademie:
Peter Angermann, Jan Knap a Milan Kunc, z Bavorska pocházející
Němec a dva Češi. Zatímco Peter Angermann a Milan Kunc měli
za sebou poměrně rozsáhlé malířské dílo, Jan Knap svůj
vlastní výraz teprve hledal.
JEDNODUCHOST
JE VZÁCNÁ
asi
tak jako moudrost. Není formulka a ani vzorec, jak převést
banality jednoduchého života do mystéria. Nebýt autobiografický
a ani popisný, když pouhou krajinou (či spíše zátiším
krajiny) musí malíř vyjádřit svoji celoživotní zkušenost.
A tak maluje věci, které pro svou jsoucnost nic neříkají,
ale jsou líbezné.
Zatímco
větve stromů se ohýbají pod tíží třešní nebo jablk,
které padají na zem zcela ve smyslu zákona o gravitaci,
andílci, ptáci a motýli na těchto obrazech poletují
podle zákona levitace a šumem křídel vnášejí do díla
prvek akustický. V krajinách, které jsou jako pokoje a pokojíčky,
vládne smír pozemského s nadzemským.
Vidíme na těchto obrazech scény a zaznamenáváme tak
dramatičnost, třebaže líbeznost jim dává podobu výtvarných
básní. Figurativnost těchto scén je dána poměrem lidí, zvířat
a věcí, ale nejedná se zde o prosté kombinace a variace
jednotlivých prvků. Jejich přítomnost jako by jen zdůrazňovala
dvojdomost lidského osudu a malíř, podobně jako básník
– slovy Jana Čepa „je zrozen do tajemství, které ho naplňuje
ustavičnou žízní a tíhne proti proudu věcí a času
k jejich skrytému prameni.“
THE
PAINTER JAN KNAP
Jiří Olič
UNACQUAINTED
WITH THE BEGINNINGS
The
works Jan Knap created before his departure from Czechoslovakia in
1969 can be called his early work, as well as the paintings from
the period 1970-1972,
when he studied at the Academy of Fine Arts in Düsseldorf with
Gerhard Richter. And finally the paintings made during his decade
in New York, where the painter made a living via various means; he
wanted to be an illustrator of children’s books, but the
paintings he made were considered abstract. To make it in the art
world there was more than difficult, it was impossible.
Nevertheless it was a period of great changes, which—among
others—also brought satisfaction in painting.
In
1979, during one visit to West Germany, Jan Knap became one of the
co-founders of the Normal group. The painting “Mondrian” is
from that year. In the painting there is a monk’s cell with a
book, skull and crucifix on the table, the entire room conceived
in cubist style. Life comes into the cell through an open window
also in the form of a bird; while the room’s interior features
the values of the past, the medieval contemplative space has a
paradoxical addition: a painting by Mondrian. The Mondrian on the
wall can be perceived today as a symbol of the avant-garde, which
found its absolutes in a pointless world; it is no accident that
Mondrian was known as a searcher of God in the shadows of
spiritualism and a non-nature-lover—nature was too beautiful for
his taste. “I don’t want to see that ever again,”
Mondrian told his visitors, the sculptor Giacometti and the
painter Balthus, on a visit to his Swiss cabin, as they dared to
open the window on a flowering chestnut tree. Mondrian painted his
windows in the spirit of right-angled orthodoxy. And so I say
Mondrian, and with some admiration, when I see some of Knap’s
paintings from the years 1987-89, in which exactly that coloured
geometricism of Mondrian, a white wall with blue trim and a green
rectangular window, is distinct, while I spy the Holy Family only
in a tiny crevice of the canvas. An admiration for the masters of
the early Renaissance can be seen, but I am not saying anything
new when I state that Jan Knap also learned from the modernists,
among whom Mondrian’s work looms like a boulder blocking the way
forward and the way back. Knap’s instruction from that work
certainly is not meant polemically, but rather as a special
tribute to the avant-garde artist. We can perceive the effect in a
painting from 1986, where a similar scene is covered by the large
rectangle of a white sheet hung frontally against the background
of a green lawn. When discussing geometric surfaces, the names
Malevič and of course Mondrian (who however rejected green) come
to mind; in Czech modern art, nobody, save perhaps only Bohumil
Kubišta, a painter of skilfully constructed paintings for whom
modern forms without a spiritual content did not exist. We might
also add Jan Zrzavý and Josef Lada to at least shade in the
contours of the painting lineage to which the work of Jan Knap
belongs. The most common attributes are: idyllic, naïve,
spiritual, etc., and perhaps we are only getting at the surface.
Jan Knap constructs and reconstructs his idylls, and in the best
sense of the word he is a builder of images.
ARCHITECT
OF IDYLLS
Jan
Knap has a sense of rhythm and geometry of the canvas. On a
painting from 1993 he segments the canvas like an architect,
building constructions—the horizontal root of a tree and two
wooden poles are enough to create another space in the image and
at the same time he devised a way to hang chimes and divide the
background space, which is 95 % full of okra and saffron and the
rest remains blue sky. The architecture of the image, the
geometricisation of space—rectangles, verticals, segments and
diagonals—in the work, where children, adults and even trees,
clouds and roads create a whole where everything is made round and
moves in graceful curves through these scenes, at the same time
both earthly and celestial. All the figures are in motion, all
quite easy on the eye, dancing together where the painter is more
like a choreographer, co-ordinating and integrating everything.
Stories need a scene and the scene is artfully illuminated; even
through dark home interiors where the Child rests, the bright
landscape can be seen. In these pictures it never rains nor do
storms threaten to toss the sheets and laundry from the line; this
again invites unnecessary words about idylls, which are not so
rare as considered normally, and to thoughts about Arcadia, which
are never found outside the heads of poets of the old school.
To one house on a hillside, meadows and hills through which wind
paths (and along which sometimes dashes a person on horseback),
the painter fills in depictions of people, animals and items, half
practical, half entertaining.
We
do not see villages (nor cities as their modern obverse), nor a
village square, nor a town square; there is no church with
cemetery capping the picture; obviously this is not the Czech
idyll we know from other painters.
Ten
years before these paintings the painter, who had already
discovered his own form of expression, made his first painting on
a religious theme, but it is in 1984 that for the first time we
see a painting of a child, who plays with a toy train in his room;
he is obviously the infant Jesus and in the background through an
open window there is Calvary with three crosses. Time does not
exist, as in eternity, it is the Mystery, we do not search for
logic here. Time does not exist in the Absolute, and as Leon Bloy
once said, the result of an armed battle can be determined by the
prayer of a shepherdess, who is born four hundred years after the
battle.
All of these paintings carry the title “Untitled” and
the artist has given more specific titles to only a handful of his
paintings. Naming—even laconically brief—is misleading, and
names are unsuitable if literary. An image is that which cannot be
said in words, I do not trust the multimediality in today’s
exploitation of paintings which leave one cold and paintings by
non-artists, and so for me Jan Knap is a representative of modern
painting—no more, but no less. In this sense it should be
possible to exhibit his work at the Biennale in Venice, and I mean
that in complete seriousness, even though I’d put his work in an
entirely different place, for it provokes many authorities of
“contemporary” art like a red flag in front of a bull.
It can be said that the artist’s work was only new and modern in
the years of the Normal group’s shows, when of course it was
fairly easily identifiable and classifiable into the wide realm of
“bad painting”, new expressionism and trans-avant-garde from
the beginning of the 1980s.
ONE
THIRD OF THE NORMAL GROUP
New
painting at the beginning of the 1980s was connected to the start
of many groups; this was not a fad, but rather a way for
individual personalities to assert themselves in the wide, and in
the framework of post-modern theory “muddy”, stream of what is
today already part of art “history”. In Germany this movement
was called “neue wilde” and “in opposition we called
ourselves ‘neue milde’” says Jan Knap, to indicate that
the programme of the group was to be as restrained as possible
against the new “wild” expressionists, which is only in part
documented by the works of the Normal group. Their paintings were
rather naïve in their expression, somewhat ironic and very
“normal” in their manner, for their creators loved painting
and held out in spite of trends and fads. What was strange
however, was that the paintings of the Normal group were truly
group works. They were appreciably large, and while there were not
many, in the group’s short life there were a good number. The
group work did not eradicate the personal touch, and thus in the
framework of collective works Jan Knap painted his typical Holy
Family, escaping from Egypt.
For completeness, we should state that the Normal group was
founded in 1979 by fellow students of the Düsseldorf Academy:
Peter Angermann, Jan Knap and Milan Kunc, from Bavaria one German
and two Czechs. While Peter Angermann and Milan Kunc already had
quite extensive painting work behind them, Jan Knap was still
searching for his unique expression.
SIMPLICITY
IS RARE
like
wisdom. There is no formula or model how to carry the banality of
a simple life into the Mystery. Not to be autobiographical nor
descriptive when a painter has to express his entire life
experience via a simple landscape (or rather a landscape
still-life). And thus paint subjects which do not speak of their
existence but are charming of themselves.
Meanwhile
the tree branches bend under their burden of cherries and apples,
which fall to the ground quite according to the law of gravity;
angels, birds and butterflies in these paintings fly according to
the law of levitation and the flapping of their wings brings an
acoustic element into the work. In the landscapes there are rooms
and chambers, terrestrial conciliation rules with the celestial.
We see in these paintings scenes and we note their drama, even
through their charm gives them the look of visual poetry. The
figuration of the scenes is given by the ratio of people, animals
and objects, but what is happening here is not a simple
combination and variation of individual elements. Their presence
is as though it was underlined by the double nature of human fate
and the painter—just like the poet—in the words of Jan Čep, “is
born into the mystery which fills him with a perpetual thirst, and
goes against the stream of objects and time to their hidden
source.”
|