KNAP
JAN / TEXTY
Radan Wagner
Cesta za Janem Knapem
Hledání šťastné Arkádie
aneb moravská cesta za Janem Knapem – světovým malířem žijícím
nyní v malé vesničce poblíž Vyškova
Krize pokroku a nové postmoderní hvězdy
Čas spolehlivě mění dříve či později veškeré domnělé
definitivy. Nepozorovaně plyne, různě se stáčí, někdy uhání,
jindy jakoby vyčkává. Střídá směr, podobu i rychlost. Také
pohled na tento fenomén doznává neustále změn. S postmoderním
relativizujícím prožitkem času se nutně v některých ohledech přehodnocuje
také význam historie, samotná paměť lidstva. Avantgardy, utopie a
totalismy – ještě nedávno fascinující – ztratily v polovině
20. století své přitažlivé spasitelské kouzlo. Nekompromisní ideály
znásilňovaly prožitý čas do úhledné linie vedoucí od temných počátků
k zářným zítřkům. „Pokrok“ vycházející z neustálého
zatracování starého na úkor právě dosaženého nenaplnil všeobecná
očekávání. Modernisty oslavovaný pohyb vpřed spřádal budovatelské
vize, ale také arogantně bořil. Ve výtvarném umění plném novátorských
„ismů“ se otvíraly dosud nevídané možnosti. To se však mělo
zakrátko změnit.
Narůstající skepse vůči zjednodušující linearitě času a
spasitelskému rozumářskému progresu, jenž měl nahradit Boha Stvořitele,
připravovala půdu pro nebývalou volnost a sebevědomé výpady. Padly
velké ideje, každý mohl všechno, byl svým pánem. Vytratila se
norma, měřítko a pevný úhel pohledu. Již se tolik neuhánělo vpřed,
spíše do stran i proti proudu času. S příchodem osmdesátých let
20.století byla všeobecně historie vzata opět na milost, připravena
stát se důstojnou inspirací, třebaže řádně semletou na fragmenty
vytržené ze souvislostí. Tradičně diktující kulturní centra –
Paříž či New York ztrácela výlučné postavení a dominující
vliv. Nezanedbatelnou roli začala hrát některá města italská či německá,
stále více se diskutoval přínos dosavadních odlehlejších evropských
periférií. Tak nastaly zlaté časy odvážných galeristů –
objevitelů nových talentů. Díky nastalé konstelaci (šířícímu
se postmodernismu) mohli rázem uspět umělci, jenž se dosud potýkali
spíše s nepřízní osudu a existenčními těžkostmi. Češi Jiri
Georg Dokoupil, Magdalena Jetelová, Milan Kunc či Jan Knap se „přes
noc“ stali hvězdami na mezinárodním nebi. Tak jako o řadu let dříve
Jan Kotík, Jiří Kolář či Jan Koblasa, jevili se tito nenápadní
emigranti uznávanými veličinami. Pobývali ve správný čas na správném
místě – připraveni však a obdařeni navíc talentem a pílí. Také
východní výtvarný svěží „akcent“ nepoznaného (nevšedního)
zapadl do rodící se oživující strategie a filozofie umění.
Putování napříč světem
Takové a jiné myšlenky o čase, místě a situaci mi probíhaly
hlavou. Ve čtvrtém roce tohoto tisíciletí vydáváme se za Janem
Knapem, kupodivu směrem východním. Ano, legenda evropských (světových)
parametrů, dnes vyhledávaný malíř žijící od svých dvaceti let v
cizině - neúnavný a nezávislý nomád - si našel svůj současný
domov na Moravě, kde pobývá s rodinou od roku 1992. Připomeňme si v
několika bodech, co předcházelo tomuto - zdá se, že trvalému –
usazení. Chrudimský rodák (nar. 1949) zahájil svá vyšší studia v
Praze na fakultě architektury (1968 – 69). Po té, jistě že
nespokojen s vývojem v okupovaném Československu, opouští vlast a míří
na Akademii výtvarných umění v Dusseldorfu (1970 – 72) k proslulému
Gerhardu Richterovi. V následujících letech (1972 – 1982) žil a
pracoval Jan Knap v New Yorku, kde se snažil prosadit také jako ilustrátor.
Dalším místem jeho pobytu a vzdělávání v neobyčejné šíři se
stal Řím (1982 – 1984). Po listopadové revoluci zvolil Knap na místo
návratu ještě jednu dlouhodobou významnou zastávku – italskou
Modenu (1989 – 1982). Československo – Německo – Spojené státy
americké – Itálie – Německo – Itálie – Česko, neboli:
Chrudim – Praha – Dusseldorf – New York – Řím – Kolín nad Rýnem
– Modena a konečně moravská ves poblíž Vyškova. Stranou uměleckých
center žije tedy Jan Knap již čtrnáctým rokem. Zajet se podívat na
jeho obrazy nese s sebou celodenní výlet. Cesta z Prahy zdá se být
dlouhá a jednotvárná, pak více již klikatá a proměnlivá. Také však
čímsi sváteční, dokonce uklidňující, vedena od Brna dojemně
intimní krajinou se zvláštní starostlivostí udržovanými
vesnicemi. Kdo zná malířovy kresby nebo obrazy s krajinnými idylickými
scenériemi, nebude jistě překvapen jistou příbuzností. Řád i
harmonie zděných „honosných“ stavení jež zde tolik obdivují
japonští hosté Jana Knapa, široké cesty, aleje a dominantní věž
neodmyslitelného kostela – to jsou první dojmy z jinak obyčejné
moravské vesnice. Malířův dům se odlišuje z řadové zástavby
svou sytou hřejivou barevností a svatým obrázkem, o jehož autorovi
není pochyb. Ve vratech nás pak vítá „pan domácí“ Jan Knap –
vstřícný, zdvořilý, věcný, se znatelnou zkušeností světoobčana.
Bez známek afektované stylizace, bez trapného producírování či rádoby
zhýralého dekadentství zapomínáme v prvních okamžicích na umělcovu
proslulost a význam. Na každém kroku je zde patrná kultivovanost,
noblesa, ale i skromnost a pokora, také však jistá rezervovanost prvního
setkání. Z prosvětleného ateliéru v prvním patře rozložité
usedlosti je výhled na travnatou neokázalou zahradu i okolní sousedské
pozemky. Také na vzdálenější krajinu – spíše blahodárnou
kulisu zdejší poklidné existence než bezprostřední inspiraci, na
kraj jež se stal novým domovem zcestovalého malíře, ale i jeho německé
manželky a jejich dětí.
Stranou center na Moravě
Svérázný asketa Jan Knap nevlastní mobilní telefon, nepoužívá
mail, ignoruje počítač. Takové „vymoženosti“ zkrátka nepotřebuje.
Kontakt s vnějším zrychleným světem
nevyhledává, ale také se mu v některých případech nijak nebrání.
Návštěvy znalců či obdivovatelů zvláště z Itálie, Japonska či
Německa (pokud mohou výjimečně přijet) musí vážit osobní cestu
a tradiční dálkovou komunikaci. Ani dobrovolně zvolené „vyhnanství“
v malé nenápadné vísce nebo možná spíše jakási světská
klauzura se nezdají být překážkou Knapovy malířské kariéry. Zájem
o jeho tvorbu, zdá se, trvá a cena pláten trvale roste. Každým
rokem se autor představuje samostatnou výstavou v Miláně, New Yorku,
Barceloně, Frankfurtu nad Mohanem, Utrechtu, Bruselu a dalších městech,
u nás – spíše sporadicky – v Olomouci, Praze, Ostravě či na zámku
v Kuřimi u Brna. Jan Knap svou legendu sám z vlastního popudu neživí
a nepřikrášluje. Témata jeho kompozic jsou za poslední roky totožná,
stejně jako náměty snad veškerých olejů a příležitostných
pastelů. Pro zjevnou nadčasovost a jistou bezproblémovost je Knapovo
dílo vyhledáváno, jindy zas přehlíženo či mimo kontext
nepochopeno. Je totiž nezvykle výstřední svou nekřiklavostí a normálností
(ne náhodou zakládá v roce 1979 s Peterem Angermannem a Milanem
Kuncem skupinu „Normal“). O čem vlastně sledované výjevy tiše
vypráví?
Idea krásy a harmonie
Jan Knap zjevuje cyklicky se opakující archetypální příběhy bez
dodatečných komentářů (sám se zdržuje osobních interpretací),
spoléhá spíše na obecnou znalost tématu. Několik obrázků nevelkých
rozměrů, ale i výjimečné rozložité plátno v ateliéru navazují
na dlouhou řadu obdobně laděných kompozic. Těm dominuje téma Svaté
rodiny Josefa, Marie a Ježíše pojímané jako běžný náhodný výjev.
Svět lidí a Transcendentno – jakási přesahující svátost – se
na Knapových obrazech prolínají. Divák zde sleduje čas práce a
odpočinku – česání jablek v sluncem zalitém sadu, koupání dětí,
před, pokojné předčítání, kojení, uspávání, harmonické muzicírování,
zahradničení, dětské nevinné dovádění. Vše se odehrává v
melancholicky zasněné atmosféře, absolutní jednotě, mimo čas a
konkrétní prostor. Blaženost a krása, intenzívně prožívané štěstí,
Boží Ráj na Zemi. Jan Knap maluje Ideu či kategorii, tedy průzračně
čistý pojem bez skrytých narážek či dalších relativizujících
odkazů. Vytříbenými výtvarnými prostředky se dotýká vzývaného
Absolutna nebo alespoň tajemné Arkádie – bájné říše pastýřů,
nymf i satyrů v atmosféře všeobjímající romantické lásky. Obraz
zde zhmotňuje kosmickou harmonii, nevinnost a prostotu. Každý člověk
(světec), zvíře, dokonce i věc má svůj význam a hodnotu. Tak jako
svatý František neviděl les pro stromy, Knap nevidí dav pro
jednotlivce. Malíř ve zdravém úžasu básní s lehkostí mládí,
pln proklamovaného optimismu a víry v nápravu tohoto světa.
Od temnoty k řádu
Jan Knap není jistě naivním kazatelem. Náboženské téma bylo pro něj
ještě v sedmdesátých letech dokonce jakousi promyšlenou provokací,
postmodernistickou hříčkou i nevázanou nadsázkou. Takto předhozená
polemika se časem změnila v solidní filozoficko – náboženský
koncept, v prezentaci hodnot snad odolávajících neúprosnému plynutí
času celu historií lidstva. Knap zřejmě sní o věčnosti. Svými
obrazy připomíná možnou existenci v blaženosti, vědomý návrat k
nejen křesťanským hodnotám a rodině jako nedotknutelné základní
instituce. Inspirací mu jsou italští mistři středověku a renesance
– Lorenzo Lotto, Antonello da Mesina, Benozzo Gozzoli, ale i náš
Mistr Vyšebrodský a další. I zde je evidentní pevná forma, jasná
barevnost a otevřená světelnost. Jakoby tímto chtěl autor navracející
se spirále času po období temna prozářit mysl, tak jak tomu bylo
obdobně na úsvitu novověku. Jakoby hledal analogii s dobou konce sebe
destruktivní (protože neomezené) přirozenosti a nadcházející nové
nadpřirozenosti, transcendentního (božího) řádu a úctě k bližnímu.
Jakoby svým uměním apeloval na bezvěrce ve jménu čistých (křesťanských)
hodnot. Jan Knap ctí v naprostém meditativním soustředění krásu
ducha i formy. Na místo osobního světa nám zprostředkovává obecně
známá, po staletí neměnná, témata. Ikonografii – jisté
tvarosloví posouvá do nových souvislostí, jakési ideální krajiny
(jedno zda italské či moravské) nejsou ilustrací aktuálních událostí,
ale symbolem kontinuálního, někdy skrytého, trvání. Umělec, který
má čas malovat „stále stejné obrazy“ a bydlí kdesi stranou
kdesi na venkově je na české výtvarné scéně pozoruhodnou
jistotou, ale také nepohodlným mementem. Jan Knap našel svou cestu,
spřízněné duše některých kolegů, (například Antonína Střížka
či Michala Nesázala), chápající obdivovatele a především klid na
soustředěnou práci a rodinný plnohodnotný život.
Závěrem
V líbezných scénách se andílci nerušeně
začleňují do všedního pobývání. Typizovaná ikonická tvář
matky – světice s láskou hledí na veselý mumraj či trpělivě předčítá.
Neviditelný, ale bytostně prožívaný řád chrání tyto bytosti
„Ráje srdce“ od nebezpečného labyrintu nahodilostí a temného
chaosu. Nikde nevnímáme známky experimentu, pochybností a jakýchkoliv
nepřiměřeností. „Svaté obrázky“ se cestou domů z Knapova
„ztraceného“ ateliéru usidlují v mysli s překvapivou samozřejmostí.
Svou citlivě naordinovanou dávkou pokorné mravnosti se stávají
terapií dnešního osamělého ducha. Nereálnost prohlížených výjevů
se z odstupu stává živým archetypem, jakýmsi prazákladním
pocitem, situací vyprávějící o kráse a dobru, jež – jak se zdá
– zůstaly kdesi hlouběji součástí našeho nitra. Jan Knap na tuto
skutečnost svou tvorbou „pouze“ vytrvale poukazuje.
Radan Wagner
|