KNAP
JAN - TEXTS
Regionální mutace| Mladá
fronta DNES - Pardubický kraj, 8. února 2007
Autor:
JAROSLAV POKORNÝ
Jan
Knap: Srdcem jsem Chrudimák
Významný
český malíř, který dosáhl světového úspěchu, se po
letech představil v rodném městě
Rozhovor
Chrudim - Sedmapadesátiletý
chrudimský rodák Jan Knap je jedním z mála českých umělců,
kteří se již během svého života výrazně proslavili jak
doma, tak ve světě. Jeho obrazy jsou prodány ještě dřív, než
je autor dokončí. Knapova díla zdobí přední světové
galeriie i soukromé sbírky. Přestože ve svém rodném městě
byl zatím všehovšudy čtyřikrát, ví o něm téměř vše.
„Člověk tu sice nikdy nebyl,
ale tím, že každý den píšete a říkáte, že jste z
Chrudimi, začnete s tím městem žít, začnete se o něj
zajímat. Pro Chrudimáka, který ve městě žije řadu let, je
plno věcí nezajímavých, ale mě uchvátí kdejaká zmínka. Čtu
si o knihařích v 18. století, najednou vidím Chrudim a už
pátrám dál. Věřím v magii místa, kde člověk přišel na
svět,“ říká umělec, který se minulý týden opět vrátil
do města.
Vás prý do
Chrudimi přivedla náhoda?
Rodiče bydleli v Pardubicích,
ale kvůli infekci byla zavřená tamní porodnice, tak jsem se
narodil v Chrudimi. Dětství jsem pak prožil v Mariánských
Lázních, kam jsme se vzápětí přestěhovali. Ale to je město,
které se mi vůbec nelíbilo.
A tady se Vám
líbí?
Chrudim je krásné město. Má
nádherný kostel a náměstí, kterým se dneska může chlubit
jen málokdo. Viděl jsem fotky, jak vypadalo dřív, a mám
radost, že při jeho rekonstrukci se zatím vždy podařilo moudře
udržet siluety. Vím, že i teď se hodně diskutuje o jeho dalších
úpravách, ale neměl by vyhrát nějaký extravagantní nápad
architekta nad duchem doby. Važme si toho, co máme. Zbourat se
dá vždycky všecko, ale postavit něco nově, aby to nerušilo
okolí, to je dneska problém.
Z domova jste
odešel v osmnácti letech a od té doby jste žil v cizině. Neměl
jste někdy problémy s tím, že jste Čech?
Rok 1968 byl plný emocí, a to
jak u nás, tak v cizině. Pamatuju si, jak lidé stáli na ulici,
zpívali hymnu a masově plakali. Svět nás vítal a úžasně
bral. Když jsem přišel do Německa, okamžitě jsem získal
stipendium nebo peníze na kurzy němčiny. Na kterémkoliv rohu
se člověk zastavil, tam sehnal práci. Nikde nebyl cítit nějaký
odpor typu - Proč k nám lezete? Dnešní doba je jiná. V lidech
jsou předsudky, všechno vnímají mnohem negativněji. A to
není dobře. Když jsem pobýval v buddhistickém klášteře,
naučil jsem se vidět do sebe a zjistil jsem, že člověk dokáže
týdny nazpět vystopovat původ myšlenky. Z hlavy se prostě nic
neztratí. Je to úžasné, a zároveň děsivé. Byla to
obrovská škola, kterou bych doporučoval každému.
Z vašich
obrazů je cítit vliv křesťanství.
Nikdy jsem nebyl věřící.
Dlouho jsem hledal nějaký cíl. Dva roky jsem byl v
buddhistickém klášteře, zabýval jsem se theosofií. Křesťanství,
to byly ty poslední dveře, které bych kdy chtěl otevřít, a
nakonec to byly ty pravé.
Kde jste je našel?
U armády. Když jsem se v roce
1976 nechal v Americe naverbovat, první, co jsem dostal s
výstrojí, byl Nový zákon. Amerika je hodně věřící.
A netlouklo se
Vám to trochu? Nejprve východní filozofie, pak křesťanství....
Zenbuddhismus je hrozně čistý,
je to především o poznání sebe sama. Půl dne se medituje, půl
dne se pracuje. Meditace spočívá v tom, že tři čtvrtě
hodiny člověk sedí a soustředí se na své myšlenky a deset
minut chodí. A tak pořád dokola. To je věc, kterou by si měl
vyzkoušet každý. Je pravda, že nějaký ortodoxní křesťan,
který by náhle přešel k tomuto stylu, by s tím mohl mít
problémy.
Prý jste se
ve třiceti letech dal dokonce na studium teologie?
V Americe jsem hodně zanedbával
češtinu, tak jsem chtěl alespoň číst. Objevil jsem
nakladatelství v Římě, které vydává české knihy, a když
jsem tam přijel, dal jsem se do řeči s rektorem Vránou, který
vedl teologickou kolej. Zůstal jsem tam dva roky. Ten samý den,
kdy jsem se rozhodl odejít, jsem dostal pozvánku na výstavu,
kde se představovalo padesát nejvýznamnějších umělců v Německu.
Konec jedné
etapy, začátek jiné... Dneska sám patříte mezi významné
malíře.
K tomu jsem potřeboval hlavně
odvahu. Odvahu začít kreslit, co se mně líbí a ne, co se žádá.
Paradox byl, že jsem se proslavil věcmi, u nichž mě nikdy
nenapadlo, že by mohly mít úspěch. Na první výstavu jsem
navezl všechno možné, mezi jinými i obraz mnicha, který jsem
vytvořil v době, kdy jsem pro sebe objevil malbu olejem. Na
vernisáž přišel i známý galerista a sběratel Hans Müller.
Podíval se na všechny moje kresby, vzal obraz toho mnicha a
povídal - takhle mi uděláš to, to a to. Vytáhl ruličku
tisícimarkovek, odpočítal zálohu a odešel. Od té doby už
jsem vždycky maloval jen obrazy, které byly prodané dopředu,
proto také tak málo vystavuji.
|