KNAP
JAN / TEXTY
Jan Royt
(Přepis textu Jana Royta z katalogu Jan Knap. Galerie Václava
Špály, Praha 1998)
Et in Arcadia ego.
"Já v nebi, v němž
se nejvíc světla rojí,
byl, věci zřel jsem, o nichž dáti zvěsti,
kdo odtamtud se vrací neobstojí.
Dante, Ráj, zpěv první
Novověk začíná
velkolepou chválou klasického humanistického umění renesančních
mistrů, kterým byl vlastní pevný řád světa. Postupně se však začal
člověk pod rouškou myšlenkové nezávislosti odcizovat Bohu, který
je prvotní příčinou všeho, zosobněním a dárcem řádu a existuje
nezávisle na naší skutečnosti. Vše pak končí, jak vidíme
dnes, v nedefinovatelném množství osobitých stylů, které, jak
napsal jezuita - umělec Marko Rupnik, obludně křičí roztříštěnou
obrazotvorností někoho, kdo už není člověkem. Umělec je pro tento
svět tím významnější, čím je jeho dílo avantgardnější ve svých
formách a jazyce. Překotný chvat po originalitě vede až k naprosté
neschopnosti sdílení, což pak sám se sebou nespokojený umělec
obhajuje alibisticky poukazem na svobodu individua a vyjádření sama
sebe. Etické pojmy a normy nejsou již spojeny s obsahem, ale s výrazem.
Vše se pouze stalo míněním jako takovým. Dokonce i normy Desatera
jsou ortodoxními stoupenci postmoderny označovány za jednu z mnoha
variant. Tento relativismus, pesimismus a skepticismus však naštěstí
není absolutní. Snad každý člověk vnitřně touží nalézt slovy
Komenského Ráj srdce, k němuž ovšem vede složitý labyrint světa.
Hledá Boží Ráj či alespoň onu tajemnou Arkádii, považovanou za
ideální říši dokonalé blaženosti a krásy, za snové vtělení
nevýslovného štěstí, za místo obklopené svatozáří "sladce
smutné melancholie" (Erwin Panofský).
Svět obrazů Jana Knapa je hledáním šťastné Arkádie či spíše návratem
do ztraceného Ráje. Nejde v něm o experiment, postmoderní reakci či
blasfémii, ale o tvorbu uvědomující si duchovní křesťanskou
identitu i výtvarné tradice Evropy. Její nalezení by bylo stěží
možné bez bytostného napojení umělce na toho, který dává všemu
řád, na Boha. Janu Knapovi učaroval svět byzantských ikon a italské
malby středověku a renezance, reprezentovaný takovými umělci jakými
byli Giovanni Bellini, Benozzo Gozzoli, Leonardo da Vinci či Rafael.
Tento výběr není čistě náhodný, protože umělci těchto období
byli spojeni "existenciální cévou" s Absolutnem, které
vyjjadřovali nejen náměty, ale i výtvarnými prostředky - pevně
vymezenými tvary, výrazným koloritem, jasnou výstavbou kompozice a užitím
hieratické perspektivy. V Knapových obrazech tepe čas zvláštním způsobem.
Podobně jako u středověkých malířů se zde setkáváme s časovou
sousledností, avšak existence stínů, které vrhají osoby a předměty
zpřítomňuje odehrávající se děje. Harmonicky komponované ideální
krajiny Knapových obrazů, bez dramatických protikladů, tvoří prostředí
apokryfně pojatých náboženských námětů, jimž dominuje téma
Svaté rodiny Josefa, Marie a Ježíše. Ta je pozemským obrazem
Trojice Boží a morálním exemplem pro rodiny lidské. V
obrazech Jana Knapa je jemně oddělen svět "mužský" a svět"ženský".
Josef učí Ježíška tesařskému řemeslu či sklízí plody, Marie
je především matkou. Zaznívá tak zde naléhavost problému identity
rodiny v dnešním světě, a to v promítání ideálu rodiny Syna Božího
do života rodin dnešního světa, kdy za pomoci figurativních předmětů,
to jest předmětů dnešní doby, je poukazováno na úzký svazek sakrálního
a profánního. Aktuální je to zvláště dnes, kdy se obecně hovoří
o krizi rodiny a v rámci křesťanských církví existují určité
obrodné proudy (Centro Aletti), jež jí chtějí vrátit její přirozenou
funkci. Zvláště archaicky vyznívají zobrazení Madony s Ježíškem
či Marie samotné. V Knapově Zvěstování je Panna Maria pokornou
zahradnicí přijímající boží poselství od archanděla Gabriela v
symbolické "Zahradě uzavřené" (Hortus conclusus), v níž
rostou květiny zosobňující její ctnosti, které sama pěstuje. Svět
lidí a Transcendentno nejsou v dílech Jana Knapa osudově od sebe vzdáleni.
Umělec oba světy sbližuje bytostmi asistujících andílků, jasně
definovatelnými tvary a za pomoci světla, zářivých barev a symbolů.
Velkou úlohu přisuzuje hudbě, jíž provozují andílci i sám Ježíšek.
Ta dotváří atmosféru "sladce smutné melancholie" a má i
hlubší smysl, neboť je výrazem kosmické harmonie, jak o ní hovořil
například sv. Augustin. V této rajské harmonii, ve stavu neporušenosti
vinou prarodičů, "žije vlk s Beránkem" a zvířata ztrácejí
svoji přirozenou plachost. Kristův budoucí osud Trpitele, Spasitele i
Pantokrata je připomenut otevřenou knihou,v níž Maria čte o předpovědích
proroků, jablkem, jež Krista staví do pozice "druhého
Adama", ptáčka, který je předznamenáním trnité cesty na
Golgotu či baldachýnem ciboriového oltáře, jež poukazuje za zpřítomnění
Kristovy oběti.
Úspěch a srozumitelnost Knapových obrazů spočívá v tom, že svými
náměty a formou souzní s obecně přijímanou výtvarnou tradicí
minulosti. Vedle již zmíněných mistrů středověku a renesance jsou
spojeny tentou strunou s ideálními krajinami Clauda Lorainna,
kompozicemi preraffaelistů, s umělci tzv. beuronské školy, ale také
s tvorbou Františka Tkadlíka, Josefa Füricha a zvláště Jana Zrzavého.
Jan Royt
|