MYTOLOGIE
RÁJE
Rostislav Sarvaš, Časopis Fénix r. 2000
"...Abstrakce
se tu objevila někdy v roce 1913 a od té doby se obměňovala jako císařovy
nové šaty. Je to dekadentní známka naší doby: výtvarní umělci už
jsou v takové zoufalé pozici, že nedokážou udělat estetickou výpověď
o krásnu a duchovnu..."
Milanc
Kunc (1944) se narodil v Praze a už v osmi letech měl své výtvarné
dílo: "Udělal jsem kolážovanou kresbu s maršálem Stalinem v bílé
uniformě, nad kterým se vznášel transparent se slovy 'Umřel za mír'."
Účastnil se totiž malířské soutěže na téma Stalinova smrt a
vyhrál první cenu. Ale po rodičích inklinoval k hudbě. Založil
orchestr, komponoval, zpíval a hrál big beat. Přesto se jeho láska k
hudbě dostala do konkurence s malířstvím, které pak studoval na
Akademii výtvarných umění. V té době miloval Francise Bacona a
Salvadora Dalího. Vrcholné umění? To byl pro něj Hieronymus Bosch a
barokní malba.
Socialistický realismus ho nezajímal, takže se dostal do konfliktu se
školou a v osmém semestru byl vyloučen pro nedostatek talentu. Byl
vlastně unikátem: v tak vysokém semestru do té doby ještě nikoho
nevyloučili. Automaticky narukoval na vojnu, kde se brzy stal malířem
pluku. "Portrétoval jsem důstojníky, jejich manželky, děti i
milenky a vymaloval jsem důstojnické kasino." Celé Pražské
jaro prožil na vojně a okupaci "spřátelených zemí" ve
vojenském vězení. Sám toto období charakterizuje: "Voják,
který proskočil zdí."
Rok
po obsazení Československa byl na studijní cestě v Itálii, aby v
originále poznal renesanční mistry. Zde ho zastihlo uzavření československých
hranic. Zůstal v nedobrovolné emigraci, podobně jako tisíce jiných
českých intelektuálů. Na doporučení svých přátel odjel do Düsseldorfu
studovat na umělecké akademii. "Joseph Beuys uviděl moji výstavu
v chodbě akademie a pozval mě, abych se stal jeho žákem. V jeho třídě
vládla ještě anarchistická nálada — všichni studenti byli
nalevo, nadávalo se na kapitalismus, malovat nechtěl nikdo. Malířství
bylo naprosto 'out', v módě byly téměř neviditelné a zakomplexované
kresby na toaletním papíru. Na Akademii se mnou studovali Jörg
Immendorf, Imi Knobel, Alsem Kiefer a Felix Droese. Abych si vylepšil
svoji špatnou finanční situaci, nabídli jsme s kolegou Peterem
Angermannem našemu profesorovi Josephu Beuysovi, o kterém se vědělo,
že sbírá síťové tisky, naše práce. Když Beuys spatřil můj
tisk – byli to krokodýli při západu slunce – řekl:
'Takové obrazy by se měly zakázat.' Pochopil jsem to jako
pochvalu."
Kunc si na škole ještě vyzkoušel komiks, ilustrativní obrazy s
veselými banalitami, ale protože sklouzával téměř k reklamě,
pokusil se o "nepřekonatelné" mistrovské dílo. Kolem roku
1974 vytvořil provokativní malbu, která vycházela z kýče, ze
socialistického realismu se surrealistickým podtónem, do které zamíchal
trochu naivity. Nazval to "Trapný realismus". Nejpovedenější
jsou patetické sentimentální velkorozměrové obrazy s vojenskou
tematikou. Jako by ho to od dětství pronásledovalo — první
malba Stalina, který umřel za mír, pak portréty z vojenského prostředí
a nakonec Trapný realismus... Možná ho absurdnost "zelených
mozků", která obludnost socialismu nejkarikovaněji vystihovala,
tak vyprovokovala, že se s ním potřeboval vypořádat. Trapná malba
se ho držela necelé čtyři roky.
Pozdější tvorba vlastně na grotesknost jeho maleb navazuje, avšak
zdá se, že záměrem je spíše lidi k čemusi vybudit, vyprovokovat,
nežli sahat na své dno. Ostatně byla to doba performance a pop artu,
z něhož si odvodil svůj "Ost-Pop". Nelze je chápat jako
prosté přenášení symbolů konzumní společnosti (Coca-coly,
McDonald’s, televizních skečů) do jiné roviny, konfrontuje
"přitažlivé" komerční reklamy s komunistickou asketickou
ikonografií, takže kýč skloubený s budovatelskou propagandou dostává
dráždivý rozměr. Z kartonů vyřezával reliéfní reklamní štíty
a kombinoval je se srpem a kladivem nebo s čínskými a ruskými znaky.
"Chtěl jsem jako výtvarník ostře reagovat, ale zároveň v
takovém provedení, jako staří mistři. Nabízel se mi jedině
socialistický realismus, ten byl nejperfektnější. Proto jsem to pak
nazýval socialistický surrealismus. V podstatě takto jsem došel k
takzvanému kýči. Protože z kýče vždycky měli komunisti největší
strach. Každý znal lež socialistického realismu nebo malířství z
třetí říše."
Začal
také fotografovat. Ze svých objektů pečlivě instaloval zátiší,
která vypadají jako surrealistické reklamy. Pózoval v komunistickém
oblečení, často končil na policejních stanicích, jako při velkém
"ost-pop-procesí" v říjnu 1979 ve Wuppertalu, kdy ke zděšení
chodců procházela skupina pětadvaceti lidí s Kuncovými reklamami
– McDonald’s & komunistické symboly. Performance pořádal
i na Rudém náměstí. Po této explozivní fázi se opět vrátil k
malbě. Úspěch se dostavil rok po založení "Skupiny
Normal" v New Yorku (1980). Skupina (Peter Angermann, Jan Knap,
Milan Kunc) pak reprezentovala Německo na Bienale v Paříži, kde se
stala senzací. Jako jediný zástupce Evropy byli pozváni na Times
Square Show v New Yorku, kde stvořili nástěnnou malbu. Od té doby začal
Milan Kunc pravidelně vystavovat v New Yorku. Později vystavuje všude
ve světě, především v Německu, Itálii, Holandsku a Španělsku,
stálé sbírky má v pěti světových muzeích, kuriózní je Muzeum
Sylvestera Stallona. Dnes realizuje zhruba pět výstav ročně.
K jistému zlomu v autorově tvorbě dochází ke konci osmdesátých
let. Opět zaznamenáme oblíbené balancování na hranici kýče, který
je však originálnějším a poetičtějším způsobem povýšen.
Dosahuje v něm dvojznačnosti, váže významy do her, které nemají
snadný rébus, svým hravým ilustrativním pojetím se blíží formě,
jež je vlastní poezii. Ale co je to dnes kýč? Kunc na to má svéráznou
odpověď: "Kýčem je dnes moderní umění. Když jsem navštívil
světová umělecká muzea moderního umění, uvědomil jsem si, jak
obsáhlé je umění dvacátého století a kolik různorodých a takřka
všestranně platných věcí se vyrobilo. Momentálně se z toho stalo
úžasné množství šrotu." Některé Kuncovy obrazy vytvářejí
všedními, až banálními výrazovými prostředky jakoby ráj. Ale vždy
v nich něco neklape, něco tam skřípe, zní morbidním podtónem. Přesto
je to čímsi osvěžující, očistné. Jako číslo geniálního
klauna.
První
výstavu v Čechách měl Milan Kunc v r. 1992 v Praze v Belvederu.
Soustředil zde obrazy, které opět laškují s kýčem, ale mnohem
duchovněji pronikají do jeho podstaty, přičemž paradoxně rozkrývají
mnohem závažnější obsah. Kunc se bojí moderní společnosti, poněvadž
tuší, že zabíjí fantazii, a o to naléhavěji si hraje s tajemstvím,
s iracionálnem, s okouzlující erotikou, jež je stále mysterióznější
právě ve společnosti, která z ní udělala kýč. A proč vystavoval
v Praze? "Konfrontace s mým původem. Jsem Čech, Pražák, vycházím
z tradice baroka a surrealismu."
Jeho současné umění se už vyznačuje pohádkovostí, zjednodušenou
přírodní mystikou, pohybuje se již ve vlastní mytologii. V jeho
labyrintu to hýří barvami, číhají na nás překvapení a přesto,
že obrazy na první pohled působí přirozeně, až naivně, všechny
komponenty díla nadechují i vydechují společné tajemství.
"Já se rád vyvíjím. Snažím se najít svou vlastní řeč,
která z obrazů působí. Chci být originální. To není fráze, dnešní
proud nechce být originální. Pokouším se o moderní mistrovské
nezapomenutelné dílo. A co je nezapomenutelné? To, kde se setká
mnoho věcí na jedné neobvyklé rovině. Tam je vždycky překvapení.
To je báze mého konceptu: používám stylistické a kompoziční
schopnosti, barevnost a moderní obsah. Po čem dnes každý touží, je
příroda."
Kunc
je svým způsobem vizionář.
ZPĚT
|