Zlatý věk Milana Kunce
Wie est ist...
Milan Kunc vystavuje v Brně a Düsseldorfu
Zlatý věk nikdy netrvá dlouho - nese v sobě pachuť zkázy.
Nikdo si dnes nechce přiznat, že žijeme ve zlatém věku. Každý si
myslí, že doba je zlá. Máme však mnoho společného se zlatým věkem
koloniální expanze západní Evropy pozdního středověku, tehdejšího
rozmachu obchodu a náboženské svobody. I naše doba je orientovaná
na profit, prioritu ekonomického managementu. Vnímám zde však jeden
zásadní rozdíl. Zlatý věk třetího tisíciletí
doprovází úpadek
umění, které se ztrácí v eklektizmu. A společnost jakoby najednou
umění ani nepotřebuje... M.K.
Milan Kunc (1944) v letošním roce uskutečnil tři zásadní,
takřka retrospektivní evropské prezentace své více než třicetileté
malířské a sochařské tvorby.
Na počátku tohoto roku proběhla výstava
v Kunsthalle v Erfurtu, v létě její pokračování pod názvem Wie
es ist v Kunsthalle v Düsseldorfu a v těchto dnech dobíhá
exhibice Zlatý věk v Domě umění v Brně. Současně byla
nakladatelstvím Kant vydána rozsáhlá trojjazyčná monografie, která
doprovodila erfurtskou
a brněnskou výstavou. V paměti máme ještě
Kuncovu legendární výstava v pražském Belvedéru v roce 1992,
kterou strážil šestimetrový trpaslík před budovou Letohrádku královny
Anny. A v plánu je i projekt Národní galerie v Praze. Milan Kunc se vždy
vyskytuje tam, kde se v umění něco děje: Praha, Düsseldorf, Kolín
na Rýnem, New York, Řím, Praha. Jako astronaut cestuje časoprostorem
dějin umění 20. století. Praha je mateřskou základnou, kterou v
roce 1969 z pudu sebezáchovy opustil, a na kterou se ze sentimentálně
pragmatických důvodů před časem - nebo na čas - zase vrátil. Kunc
vynalézá, reflektuje, fabuluje.
Obraz vždy přísně definuje.
Adoruje krásu. Má radost a vtip. Někdy trochu moralizuje, ale i
filosofuje. Vyšel z pop kultury a občas až s dětskou upřímností
bojuje s konzumním idiotizmem moderní doby. Jednou jako lidový Enšpígl,
jindy jako dvorní blázen. Dokáže být i klidný, až meditativní,
na druhé straně až halucinační. Má laskavé oko. Je stylotvorný.
Dokonalá maniera je pro něj nejvyšší stylovou hodnotou.
Navazuje na tvorbu starých mistrů a vytváří významově
mnohovrstevná "mistrovská díla". Někdy tím diváka zcela
vyčerpá. Většinou mu však dodá sílu. Z jeho díla vyzařuje silná,
pozitivní energie.
Kuncův anti-konceptualizmis je paradoxně
konceptem. Uchopuje s neuvěřitelnou
lehkostí a sebevědomým témata a formy, které jsou v současném umění
takřka tabu. Získává tím náskok a výhodu. Zatímco většina uměleckého
milieu se potácí v post avangardistické kocovině a odkaz na
klasicistní hodnoty harmonie, řádu, krásy a komerční úspěšnosti
je jen bolestně trapným zapovězeným světem toho, co umění kdysi
bylo, jakou funkci ve společnosti plnilo a jakou roli a pozici dávalo
umělci samotnému, Kunc je jako štika v rybníce. Nejen v českém
rybníce. Je umělec rázu mezinárodního, v našich zeměpisných šířkách
jako jeden z mála. K svému češství se ve svém
surrealisticko-barokním odkazu hrdě hlásí. Stejně samozřejmě je však
považován za významného umělce německého či italského. A v
osmdesátých letech přistál jako evropský meteorit v minovém poli
nového divokého amerického umění (East Village, Ney York). Kunc již
tradičně irituje. Ne zcela záměrně: paličatě si jen dělá umění
po svém, a tak trochu na truc. Konceptualistická jednostranná
preference ideje nad formou je pro něj nudnou arénou, která je rájem
pro mnohé diletanty. Konsekventním a neústupným setrváním na
hodnotovém systému klasického malířství s odkazem na klasicismus,
baroko, renesanci, až antiku přispívá zcela jednoznačně ke vzkříšení
klasické malby a sochy v post-avangardisticky duchovně vyhořelém
evropském a americkém umění druhé poloviny minulého století. Z
pražské AVU prý původně vyloučen pro nedostatek talentu, svým düseldorfským
profesorem na Akademii Josephem Beuysem, který se nechal vyprovokovat
do té formy, že hřímal, že umění jako Kuncovo by se mělo zakázat,
či doporučení jeho dalšího lektora Gerharda Richtera, aby šel Kunc
raději do reklamy, to vše působilo na Kunce jako elektrizující
povzbuzující kick a potvrzení, že jde tím správným směrem.
Riziko, že mu nebude rozuměno, a že bude jeho umění jednostranně
interpretováno, bez dešifrování všech psychologických odkazů a významových
rovin rostlo, o to větší dobrodružství mohl umělec při tvorbě
samotné a zpětně i divák při percepci prožívat. Pražská
Akademie je něj byla příliš konzervativní, düsseldorfská - přes
její jedinečné personální kvality - zase příliš
konceptualisticky determinovaná. Studium chápe spíš jako možnost
dialogu, než jako prostředek k získání akademického vzdělání.
Buduje svůj vlastní akademický kánon. Nic krásného mu není dost
krásné, aby se s tím umělecky nezabýval, ale ani nic trapného mu
není dost trapné. Objevuje dimenzi trapnosti. Tento působivý potenciál
nezneužívá k trapnému upoutání pozornosti,
ale k připomnění
hluboce lidské dimenze tohoto fenoménu. Když se ztrapňujeme, jsme v
tom sami až po uši. Paralyzováni vášní, ideologií, naivitou,
neznalostí konáme světu na posměch. Kuncův Peinlicher Realismus
neboli Trapný realismus se zrodil uprostřed pop kultury sedmdesátých
let v epicentru nového umění v Německu. Kunc přitvrzuje a bere si
na paškál komunistickou propagandu východu s její totalitní
symbolikou. Neostýchá se ani citovat estetický kánon Třetí říše.
Ad absurdum vše propojí řečí kýče a knižní ilustrace. Düsseldorfská
i brněnská výstava touto etapou začíná. Zde je nutno se pozastavit
nad rozdíly
i spojnicemi mezi německou i českou přehlídkou. Düsseldorfská
výstava, přesto - že ve své podstatě monografická, je součástí
přehlídky toho, co se na německém uměleckém poli od osmdesátých
do dneška závažného událo. Kunc byl zařazen mezi čtyři
reprezentativní německé umělce - těmi jsou Holger Bunk, Silke
Leverkühne a Andreas Schulce, kteří měli zástupně demonstrovat vývoj
německého umění uplynulých tří dekád. Kunc byl vybrán i přes
to, že se posledních patnáct let v Německu téměř nezdržoval,
cestu do Prahy vzal oklikou přes New York a Řím a Amsterdam. Zatímco
ostatní vystavovaní umělci zůstali umělci lokálními, Kunc se stal
mezinárodním. V největší severo-porýnské Kunsthalle v
Düsseldorfu Kunc vystavuje zhruba 30 pláten, v Brně
zhruba 4x tolik,
k tomu keramické a skleněné objekty a zhruba
50 kreseb ze tří dekád. Oba domy umění svými výjimečnými
prostory umožňují podrobně sledovat Kuncův umělecký vývoj. Po
Trapném realismu přichází další ucelený cyklus (zatímco v Düsseldorfu
se vyjímá Liebeserkärung/ Vyznání lásky na sovětskou notu jako
vystřižené z Čtyři v tanku a pes, v Brně je podobnou vášní a
punkovým řetězen spojen nacistický voják s tankem...). Uprostřed západoevropsky
modifikovaného pop artu Kunc vynalézá svůj ost pop. Jakoby pop art
ve své adoraci populární kultury reklamy nebyl drzý a kýčový
dost. Přepisuje nápisy Coca-cola do azbuky, nechává je přeložit do
čínštiny a nemilosrdně mixuje symboliku obou stran železné opony.
Za deset let se jeho absurdně humorné vize stávají realitou. Svými
anti-konzum-komunistickými happeningy před německými supermarkety a
na Rudém náměstí přivádí mnohé k šílenství, jedni si myslí,
že dělá reklamu na hamburgery, druzí, že komunistickou agitku.
Pseudo-politické artistní umění vystřídalo počátkem osmdesátých
let funky a punk. Kromě velké legrace předváděli Kunc a jeho
kolegové ze skupiny NORMAL jakýsi ilustrovaný statement k avandardě
a snažili se kritice sugerovat o co v umění vlastně jde. Kunc se
stal významným představitelem Neue wilde, maloval naivisticky, až
klasicisticky. Maluje-li Kunc akty, jsou to akty cudné (často mají nádech
neviditelného závoje nevěsty). Odchází do New Yorku a rázem se stává
jedním z mála Evropanů, nadšeně přijatým mezi americkou zlatou uměleckou
oligarchii new yorskou kritikou. Sbírá ho i Silvester Stalone či
Larry Gagossian. Toto new yorkské období akcentuje düsseldorfská přehlídka.
Pro toto období je typický obraz Seelenfrieden: autorův stylizovaný
autoportrét, představující hořící hlavu trůnící uprostřed
silnice na podušce a vlastním mozku. Kolem - polní idylka
s veselými
zvířátky. Kunc se zde dostává do hermetického světa magické
symboliky, který zprostředkovává naivistickým, pseudokýčovým způsobem.
Kunc včas vycítí pohasínání síly amerického uměleckého centra
a uchyluje se do Říma, kolébky klasického umění. Nachází zde útočiště
- věčnou inspiraci ducha jeho předchůdců, Michelangela, Raffaela či
De Chirika. Zatímco dříve navázal na klasickou modernu surrealistickým
způsobem, nyní se dostává ke kořenům západní malířské a sochařské
tradice. Malba se zjemňuje, výsledkem jsou inovativní díla. Itálie
je mu bytostně blízká - svou mediteránní láskou k životu, uměleckou
tradicí, tvarům, barvám a světlu. Vznikají díla, volající po kráse,
italštější než domorodý štětec mohl by vykouzliti. Se stejnou
vehemencí se později pouští do keramické tvorby v Holandsku, které
je mu rovněž svou tradicí již od Hieronima Bosche bytostně blízké.
Vznikají jedinečné - tvarově a významově sofistikované a vtipné
plastiky značných rozměrů. Paralelně maluje i velká plátna, stále
jasněji akcentující Kuncův postoj k dnešní době - zlatému věku
-
s neomezenou vírou v modernismus a nové technologie. V Düsseldorfu
vystavený obraz Normal Day z roku 2005 nastiňuje autorovu skepsi z
konzumní společnosti, civilizace se realizuje na výrobním pásu či
dálnici, v jedné řadě dominují obří mobily, pak najíždějí pečená
kuřata, pak auta, tiráky, klozety, obleky, kraluje obří televizní
obrazovka a lidské bytosti žijící jako červíci v obří jitrnici.
Až naivně působí o čtyři roky mladší obraz recyklovaného světa
- Recykled World, na kterém se na zlatém pozadí vyjímá krajinka -
idylka, jejímiž dominantními komponenty jsou objekty z recyklovaných
surovin. Nalezneme zde snad vše, od věže z tetrapacku, hradu z
konzervy, organických surovin, až po sklo a papír. A spokojení
rodinka zde žije svůj život, aniž by si uvědomovala, že je to
vlastně odpadkový svět. Umění podle Kunce reaguje - jako améba -
na globalizovaný svět, dává odpovědi na problémy lidí - nebo
alespoň by se o to mělo
s novou vehemencí stále a stále pokoušet.
Extrémní elektronický svět zahání lidstvo do extrémních pozic a
dělá z nich osamělé bojovníky, zajatými před monitorem, ať TV či
PC. Podle Kunce bude v brzké době umění opět veličinou, kterou se
lidé budou z pudu sebezáchovy vážně zabývat. On sám svou tvorbou
usiluje o to, aby v jeho reflexi světa byly nastíněny jasné estetické,
etické, duchovní i spirituelní odpovědi na závažné otázky současnosti.
A to v prudkém světle.
Düsseldorfská i brněnská výstava ukazuje,
že se mu to daří úspěšně.
Alice Mžyková, Brusel
ZPĚT
|